-
آرشیو :
نسخه پاییز 1403 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
12156
-
موضوع :
روانشناسی بالینی
-
نویسنده/گان :
| الناز دبیری آتش بیک، مینا زعفرانچی زاده مقدم
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
پدیده دو زبانگی از جمله چالشهایی است که جامعه امروزی با آن مواجه هستند این امر منجر به نارساییهایی در روانی کلامی افراد شده است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه حافظه کلامی، روانی کلامی واجی و روانی کلامی معنایی در بین کودکان دو زبانه و تک زبانه مقطع ابتدایی تبریز میباشد. پژوهش حاضر مطالعهای کمی از نوع مقطعی و علی-مقایسهای میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی دانش آموزان مدارس ابتدائی شهر تبریز میباشد. نمونه آماری شامل 50 کودک دو زبانه ترکی-فارسی و 50 دانش¬آموز تک زبانه فارسی در دسترس از مناطق و مدارس مختلف شهر تبریز میباشد. برای سنجش حافظه کلامی از آزمون حافظهی وکسلر کودکان استفاده شد و حافظه کودکان در مقولههای مختلف (شامل: اطلاعات، تشابهات، محاسبه عددی، لغات و ادراک و هم چنین حافظه عددی) مورد ارزشیابی قرار گرفت. برای سنجش روانی کلامی از آزمون روانی کلامی فارسی، نشانههای حروفی و نشانههای مقوله استفاده شد. دادههای گردآوری شده پس از ورود به نرم افزار SPSS نسخه 18 با استفاده از آزمون آماری T مستقل دو نمونهای مورد تحلیل قرار گرفت و یافتههای پژوهش نشان داد که از نظر حافظه کلامی و هم چنین حافظه عددی، پاسخگویی به سوالات حافظه وکسلر، و از نظر روانی کلامی واجی و روانی معنایی تفاوت معناداری در بین دانش آموزان تک زبانه و دوزبانه وجود نداشت.
-
لیست منابع :
[1] سامان, م. ز. (1394). بررسی عملکرد روانی کلامی در بزرگسالان دوزبانه و تک زبانه.. طب توانبخشی، 4(2), 53-61..
[2] سودابه, ا. م. (1392). نظام آوایی زبان فارسی در آینة آمار، 9(18)، 90-65. زبان و زبانشناسی.
[3] عباس, ن. م. (1391). بررسی ارتباط بین حافظه کلامی و غیرکلامی، پردازش اطلاعات، بازداری پاسخ با بازشناسی بیان چهره ای هیجان در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی. پژوهشهای روان شناسی بالینی و مشاوره، (2) 2:. 72- 57.
[4] علیرضا, ن. م. (1395). انواع حافظه. دانشنامه روانشناسی مردمی.
[5] علیرضا, ن. م. (n.d.). انواع حافظه. دانشنامه روانشناسی مردمی.
[6] مائده, ب. م. (1396). مقایسه حافظه فعال کلامی و عملکرد مهاری قطعه پیشانی مغز در افراد دو زبانه و یک زبانه. روانشناسی و روان پزشکی شناخت،. 4(1): 12-1.
[7] مجید, م. (1400). عملکرد روانی معنایی در بزرگسالان دوزبانه عربی-فارسی و تکزبانه فارسی.. فصلنامه علمی- پژوهشی علوم پیراپزشکی وتوانبخشی، 10(4), , 30-38.
[8] مقدم،, ع. ن. (1395). انواع حافظه. دانشنامه روانشناسی مردمی.
[9] نسرین, ع. (1383). نگاهی بر دوزبانگی. 18.
[10] al, R. (1992). Longman Dictionary of Language Teaching and Applied Linguistics.(2nd ed). UK: Longman.
[11] al., R. (1992). Longman Dictionary of Language Teaching and Applied Linguistics.(2nd ed). UK: Longman.
[12] Bahrainy, N. (2007). Bilinguality: An enhancement or a hindrance. (32). Pazhuhesh-E Zabanha-Ye Khareji., 5-12.
[13] Brandeker, M. a. (2023). Verbal fluency in bilingual school-age children: Looking at switching, clustering, and the effect of language experience. International Journal of Bilingualism 27.3 , 374-393.
[14] Brandeker, M. T. (2023). Verbal fluency in bilingual school-age children: looking as swiching ckustering, and the effect of language experience. international journal of bilingualism, V.27(3), 374-393.
[15] Escobar, G. P. (2018). Vocabulary matters! The relationship between verbal fluency and measures of inhibitory control in monolingual and bilingual children. Journal of Experimental Child Psychology, Vol. 170., 177.
[16] Harris, R. J. (1992). Bilingualism: Not the exception any more.. In Advances in psychology. North-Holland., 3-14.
[17] Hirnstein, M. e. (2023). Sex/gender differences in verbal fluency and verbal-episodic memory: a meta-analysis. Perspectives on Psychological Science 18, 67-90.
[18] Khatoonabadi A R, A. M. (2021). Developing a Persian Verbal Fluency Test and Comparing the Results Between Healthy Persian Speakers and Persian Speakers Patients With Alzheimer Disease and Mild Cognitive Im.
[19] Lam, B. P. (2023). The Effect of Language Dominance on Classic Semantic, Action, Emotional, and Phonemic Fluency in Unbalanced Bilinguals. Journal of Speech, Language, and Hearing Research 66.12, 4967-4983.
[20] Lin, Z. &. (2020). The research trends of multilingualism in applied linguistics and education (2000–2019): A bibliometric analysis. Sustainability, 12(5), 6058.
[21] Meir, N. a. (2020). Syntactic abilities and verbal memory in monolingual and bilingual children with High Functioning Autism (HFA). First Language 40.4, 341-366.
[22] Patra, A. A. (2019). performance difference in verbal fluency in bilingual and monolingual speakers. Bilingualism: language and cognition.. 1-15.
[23] Richards،J.C.et. (1992). Longman Dictionary of Language Teaching and Applied Linguistics.(2nd ed). UK: Longman.
[24] Richards،J.C.et. (1992). Longman Dictionary of Language Teaching and Applied Linguistics.(2nd ed). UK: Longman.
[25] Richards،J.C.et. (1992). Longman Dictionary of Language Teaching and Applied Linguistics.(2nd ed). UK: Longman.
[26] Richards،J.C.et. (1992). Longman Dictionary of Language Teaching and Applied Linguistics.(2nd ed). UK: Longman.
[27] Rosseli, M. L. (2019). The effects of bilingualism on verbal and nonverbal memory measures in mild cognitive impairment.
[28] Sandoval Tiffany C, G. T. (2010). what couses the bilingual disadvantage in verbal fluency? The dual task analogy. Bilingualism: language and cognition, 13 (2), 231- 252.
[29] Troyer, A. K. (1998). Clustering and switching on verbal fluency: the effects of focal frontal- and temporal-lobe lesions, 36. Neuropsychologia, 499- 504.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
حافظه کلامی، پدیده دو زبانگی، روانی کلامی واجی، روانی کلامی معنایی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The phenomenon of bilingualism is one of the challenges that today's society is facing, this has led to deficiencies in people's verbal fluency. The aim of the current research is comparing verbal memory, phonetic fluency and semantic fluency among bilingual and monolingual children of primary school in Tabriz. The current research is a quantitative cross-sectional and causal-comparative study. The statistical population of the research includes all students of primary schools in Tabriz city. The statistical sample includes 50 Turkish-Persian bilingual children and 50 Persian monolingual students. To measure verbal memory, the Wechsler children's memory test was used, and children's memory was evaluated in different categories of information, analogies, numerical calculation, vocabulary and perception, as well as numerical memory. To measure verbal fluency, Persian verbal fluency test, letter signs and category signs were used. The data collected after being entered into SPSS software version 18 were analyzed using the two-sample independent T test And the findings of the research showed that there was no significant difference between monolingual and bilingual students in terms of verbal memory as well as numerical memory, answering Wechsler's memory questions, and in terms of verbal fluency, phonemic fluency and semantic fluency.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
verbal memory, bilingual phenomenon, phonetic fluency, semantic fluency
- صفحات : 14-29
-
دانلود فایل
( 603.05 KB )