-
آرشیو :
نسخه بهار1404 - جلد اول
-
کد پذیرش :
12195
-
موضوع :
سایر شاخه های روانشناسی
-
نویسنده/گان :
| هاشم متانت گفتار، شایان هژبری، غلامحسین نیافر
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
نگرانی از تصویر بدن، تابآوری و احساس تنهایی از مهمترین مسائل روانشناختی هستند که میتوانند سلامت روان و کیفیت زندگی دانشجویان را تحت تأثیر قرار دهند. آموزش ذهنآگاهی، بهعنوان یک مداخله مؤثر، قابلیت کاهش نگرانیهای مرتبط با ظاهر بدنی، افزایش توانایی تابآوری و کاهش احساس تنهایی را دارد. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش ذهنآگاهی بر نگرانی از تصویر بدن، تابآوری و احساس تنهایی در بین دانشجویان دختر دانشگاه آزاد رشت است. این مطالعه به روش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. نمونهای شامل 15 دانشجوی دختر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. مداخله ذهنآگاهی بر اساس پروتکل کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی (MBSR) در 8 جلسه 90 دقیقهای برای گروه آزمایش اجرا شد. دادهها با استفاده از پرسشنامههای نگرانی از تصویر بدن (BICI)، تابآوری کانر و دیویدسون (CD-RIC)، و احساس تنهایی UCLA جمعآوری و با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس (ANCOVA) تحلیل شد.یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش ذهنآگاهی بهطور معناداری نگرانی از تصویر بدن را کاهش و تابآوری را افزایش داد (p
-
لیست منابع :
[1] جوکار، ب.، و همکاران. (1386). بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس تابآوری کانر و دیویدسون. مجله علوم روانشناختی، 5(3)، 123-137.
[2] شاهمحمدی، ع.، و همکاران. (1389). بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس احساس تنهایی UCLA. مجله علوم رفتاری، 4(3)، 41-50.
[3] Albertson, E. R., Neff, K. D., & Dill-Shackleford, K. E. (2015). Self-compassion and body dissatisfaction in women: A randomized controlled trial of a brief intervention. Mindfulness, 6(3), 444–454.
[4] Atkinson, M. J., & Wade, T. D. (2015). Mindfulness-based prevention for eating disorders: A school-based cluster randomized controlled study. International Journal of Eating Disorders, 48(7), 958–966.
[5] Beutel, M. E., Klein, E. M., Brähler, E., Reiner, I., Jünger, C., Michal, M., ... & Tibubos, A. N. (2017). Loneliness in the general population: Prevalence, determinants and relations to mental health. BMC Psychiatry, 17(1), 1–7.
[6] Creswell, J. D., Irwin, M. R., Burklund, L. J., Lieberman, M. D., Arevalo, J. M. G., Ma, J., & Cole, S. W. (2012). Mindfulness-based stress reduction training reduces loneliness and pro-inflammatory gene expression in older adults: A small randomized controlled trial. Brain, Behavior, and Immunity, 26(7), 1095–1101.
[7] Connor, K. M., & Davidson, J. R. T. (2003). Development of a new resilience scale: The Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC). Depression and Anxiety, 18(2), 76–82.
[8] Campbell-Sills, L., & Stein, M. B. (2007). Psychometric analysis of the Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC): A comparison of 25-item and 10-item subscales. Journal of Traumatic Stress, 20(6), 1019–1028.
[9] Diehl, K., Jansen, C., Ishchanova, K., & Hilger-Kolb, J. (2018). Loneliness at universities: Determinants of emotional and social loneliness among students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 15(9), 1865.
[10] Ghasemi, H., Fard, F. D., & Amiri, S. (2018). Psychometric properties of the Persian version of the Body Image Concern Inventory (BICI). Journal of Psychological Studies, 14(4), 52-65.
[11] Grogan, S. (2016). Body image: Understanding body dissatisfaction in men, women and children. Routledge.
[12] Hawkley, L. C., & Cacioppo, J. T. (2010). Loneliness matters: A theoretical and empirical review of consequences and mechanisms. Annals of Behavioral Medicine, 40(2), 218–227.
[13] Kabat-Zinn, J. (1994). Wherever you go, there you are: Mindfulness meditation in everyday life. Hyperion.
[14] Masi, C. M., Chen, H. Y., Hawkley, L. C., & Cacioppo, J. T. (2011). A meta-analysis of interventions to reduce loneliness. Personality and Social Psychology Review, 15(3), 219-266.
[15] Masten, A. S. (2001). Ordinary magic: Resilience processes in development. American Psychologist, 56(3), 227–238.
[16] Meiklejohn, J., Phillips, C., Freedman, M. L., Griffin, M. L., Biegel, G., Roach, A., ... & Isberg, R. (2012). Integrating mindfulness training into K-12 education: Fostering the resilience of teachers and students. Mindfulness, 3(4), 291–307.
[17] Russell, D., Peplau, L. A., & Ferguson, M. L. (1978). Developing a measure of loneliness. Journal of Personality Assessment, 42(3), 290-294.
[18] Russell, D. W. (1996). UCLA Loneliness Scale (Version 3): Reliability, validity, and factor structure. Journal of Personality Assessment, 66(1), 20-40.
[19] Tiggemann, M., & Slater, A. (2013). NetGirls: The Internet, Facebook, and body image concern in adolescent girls. International Journal of Eating Disorders, 46(6), 630–633.
[20] Tylka, T. L., & Wood-Barcalow, N. L. (2015). The body appreciation scale-2: Item refinement and psychometric evaluation. Body Image, 12, 53–67.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
: ذهنآگاهی، نگرانی از تصویر بدن، تابآوری، احساس تنهایی، دانشجویان دختر.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Body image concern, resilience, and loneliness are among the most significant psychological issues that can affect the mental health and quality of life of university students. Mindfulness training, as an effective intervention, has the potential to reduce body image-related concerns, enhance resilience, and decrease feelings of loneliness. The aim of this study was to examine the effect of mindfulness training on body image concern, resilience, and loneliness among female students at Islamic Azad University, Rasht. This quasi-experimental study employed a pretest-posttest design with a control group. A sample of 30 female students was selected through convenience sampling and randomly assigned to either an experimental group (n=15) or a control group (n=15). The mindfulness intervention was based on the Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) protocol and consisted of eight 90-minute sessions for the experimental group. Data were collected using the Body Image Concern Inventory (BICI), Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC), and UCLA Loneliness Scale, and analyzed using analysis of covariance (ANCOVA). The findings indicated that mindfulness training significantly reduced body image concern and increased resilience (p < 0.05). Additionally, feelings of loneliness significantly decreased in the experimental group compared to the control group. Mindfulness training can serve as an effective intervention to improve the mental health of female university students. By reducing body image concerns, enhancing resilience, and alleviating loneliness, mindfulness offers a valuable tool for addressing psychological challenges in academic setting.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Mindfulness, Body Image Concern, Resilience, Loneliness, Female Students.
- صفحات : 103-112
-
دانلود فایل
( 413.95 KB )