-
آرشیو :
نسخه پاییز 1404
-
کد پذیرش :
14149
-
موضوع :
سایر شاخه های روانشناسی
-
نویسنده/گان :
| محمدرضا آذری فر
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف پژوهش، سنجش دیدگاه معلمان در تعیین اثر بخشی آموزش حرکات ورزشی ایروبیک بر بهبود تمرکز ذهنی کودکان پسر با اختلال نقص توجه بدون علائم تکانشی بوده وجامعه آماری شامل دانش آموزان اول تا سوم ابتدایی منطقه باغ بهادران در سال تحصیلی 94-93 میباشد، که با روش نمونه گیری هدفمند، تعداد 40 نفر از دانش آموزان پسر 7 الی 10سال با اختلال نقص توجه بدون علائم تکانشی مراجعه کننده به مرکز اختلال یادگیری شهید کاوه منطقه باغ بهادران، انتخاب شدند به منظور تعیین اختلال نقص توجه از مصاحبه بالینی و پرسشنامه 38 گویه ای کانرز معلمان (1999) استفاده گردید و به طور تصادفی در دو گروه 20نفره (آزمایش و کنترل) جایگزین شدند. روش پژوهش شبه آزمایشی (پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل) بود. گروه آزمایش تحت ورزش درمانی ایروبیک در (20جلسه به مدت 2 ماه) قرارگرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. دادهها با استفاده از روش تحلیل آماری کوواریانس تحلیل گردید. نتایج نشان داد که آموزش حرکات ورزشی ایرویک بر بهبود تمرکز ذهنی کودکان پسر با اختلال نقص توجه بدون علائم تکانشی از دید معلمان در سطح01/0p< موثر و معنا دار بوده است.
-
لیست منابع :
[1] آذرزادگان، ناهید، (1394). تاثیر برنامه ورزشی بر کاهش نشانههای کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه /بیش فعالی مقاله پژوهشی بیماریهای کودکان ایران، ش2، ش ص 25-38.
[2] انجمن روانپزشکی آمریکا، (2015). اختلال کمبود توجه و بیش فعالی، ترجمه سید محمدی، چاپ اول، ویراست پنجم، نشر روان، ش ص 79-90.
[3] بخشی پور، الهام، و رهنما، حسین(1392). تاثیر برنامه تمرینی ایروبیک و بازی درمانی گروهی بر تعادل کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی. پژوهش در علوم توانبخشی، ش ص 161-170، تهران.
[4] سعادت، محمد . (1390). روشهای مختلف بازی درمانی و کاربردهای آدر درمان اختلالات رفتاری و هیجانی کودکان، روشها و مدلهای روان شناختی، مجله روان شناختی4، ش ص45-63.
[5] عابدی، احمد، و قوام¬، علی¬. (1388)¬. روان¬شناسی و آموزش کودکان با نقص توجه /بیش فعالی¬. اصفهان:نشر نوشته، ش ص 5-9.
[6] کاپلان و سادوک (2007). خلاصه روان پزشکی. ترجمه پور افکاری. تهران: انتشارات شهراب، ش ص180-185.
[7] لطفی کاشانی، فرح و وزیری، شهرام. (1390). روانشناسی مرضی کودک. تهران: انتشارات ارسباران، ش ص85-95.
[8] محمد اسماعیل، الهه. (1389). بازی درمانی نظریهها، روشها و کاربردهای بالینی. ، تهران :انتشارات دانژه، ش ص 7-15.
[9] مرادی، آسیه، وکهریزی، سمیه. (1393). اثر بخشی شن بازی درمانی بر کاهش پرخاشگری و افزایش دقت در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه وبیش فعالی مقاله پژوهشی روان شناسی بالینی دانشگاه مشهد، ش2، ش ص34.
[10] ناظر، محمد، ومیرزایی. رضا (1392). تاثیر ورزش درمانی بر علایم اختلال بیش فعالی وکم توجهی دانش آموزان دوره ابتدای رفسنجان. مقاله پژوهشی سلامت جامعه. ش1، ش ص50-57.
[11] نجاتی، وحید. (1394). شناخت اجتماعی در کوکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی، مقاله پژوهشی شناخت اجتماعی، ش2، ش ص 47-50.
[12] American psychiatric association. (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorder. washington,d. c:American psychiatric association.
[13] Areon,T. Chia-HaoShin, Margaret Whedon, LaurenM. williams: department of kinesiology, university of north carolin at Greensboro , nc 27412: received15octobr2015. USA.
[14] Corsini,Reymond j,(2001). Dance/Movement Therapy :Diane Duggan. Handbook of in novative therapy,2nd,newyork:wily,180-195.
[15] Katz,D. (2015). putting physical activity wher it fits in the school day :preliminary results of the ABC(Activity Bursts in the classroom) for fitness program. preventing chronic disease,7(4),A82.
[16] Pliszka,s. r (2009). Terating ADHD and comobid disorder:psycho pharma cologi calintervensions. New York gulfordpress,78-115.
[17] Vivane Grassmann. jornal of attention Disorders published version of record 2015.
[18] Yardi,N. (2009). Epilogist,Yardi Epilepsy clinic Kothrad pune,india,jehangir hospital and medical center,63-70.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
تمرکز، اختلال نقص توجه، علائم تکانشی
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The aim of the study was to measure teachers’ views on determining the effectiveness of aerobic exercise movements training in improving the mental focus of boys with attention deficit disorder without hyperactivity symptoms. The statistical population consisted of first to third grade elementary students in the Bamabadaran (Bāgh Bahāderān) area during the academic year 93-94 (Iranian calendar year, corresponding to 2014-2015). Using purposeful sampling, 40 male students aged 7 to 10 years with attention deficit disorder without hyperactivity symptoms who referred to the Kaweh Learning Disorder Center in the Bamabadaran area were selected. To determine attention deficit disorder, a clinical interview and the teachers’ 38-item Conners questionnaire (1999) were used. Participants were randomly assigned to two groups of 20 each (experimental and control). The study design was quasi-experimental (pretest–posttest with a control group). The experimental group underwent aerobic exercise therapy (20 sessions over 2 months), while the control group received no intervention. Data were analyzed using analysis of covariance (ANCOVA). The results showed that training aerobic exercise movements significantly improved the mental focus of boys with attention deficit disorder without hyperactivity symptoms from the teachers’ perspective at p < 0.01.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Focus، Attention deficit disorder (ADHD)، Impulsive symptoms
- صفحات : 12-20
-
دانلود فایل
( 424.70 KB )