-
آرشیو :
نسخه تابستان 1404 - جلد اول
-
کد پذیرش :
14121
-
موضوع :
سایر شاخه های روانشناسی
-
نویسنده/گان :
| نجمه زید آبادی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از انجام این تحقیق، بررسی تاثیر آموزش تلفیقی هنر در ریاضی بر انگیزش یادگیری و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان بوده است. با توجه به نوع و هدف پژوهش، آزمودنیها به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند (مرحله پیش آزمون). سپس با توضیح کامل هدف پژوهش و رفع ابهامات و نیز بیان حفظ محرمانگی، از آنها خواسته شد، به سوالات پرسشنامهها پاسخ گویند.برای بررسی نمونه 30 دانش آموز در گروه آزمایش و 30 دانش آموز در گروه کنترل با شرایط مساوی، همتا سازی شد. ابزار اندازه گیری متغیرها پرسشنامه انگیزش یادگیری کاشیف و همکاران (2013) و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فریدل و پاریس (۲۰۰۵)بوده است. بعد از تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرم افزارspss نتایج نشان داد که آموزش تلفیقی هنر در ریاضی بر انگیزش یادگیری هر دو گروه، تعامل و اثربخشی معناداری به میزان 28.326 دارد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش تلفیقی هنر در ریاضی بر انگیزش یادگیری دانش آموزان تاثیر معناداری دارد. همچنین آموزش تلفیقی هنر در ریاضی بر اشتیاق تحصیلی هر دو گروه، تعامل و اثربخشی معناداری به میزان 37.263 دارد. آموزش تلفیقی هنر در ریاضی بر اشتیاق تحصیلی دانش آموزان تاثیر معناداری داشت.
-
لیست منابع :
1) آخوند مکهای، نرگس. رابطه ابعاد خلاقیت هیجانی و خوش بینی علمی معلمان با سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان دختر متوسطه شهر اصفهان. همایش ملی پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی در ایران. دوره هفتم. 1398.
2) احمدی، پروین و چراغی، زینب. از رویکرد آموزشی استم به استیم: مزایای تلفیق هنر در رویکرد آموزشی استیم. ششمین همایش بینالمللی روانشناسی مدرسه، 1399.
3) تقی زاده، پژمان. بررسی تاثیر آموزش هنر بر خلاقیت و انگیزش تحصیلی دانش آموزان، سومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پرورش، 1397.
4) جاهدی، رباب؛ بدری گرگی، رحیم و محمودی، فیروز. (1398). تاثیر الگوی طراحی آموزش بایبی بر خلاقیت دانش آموزان پایه 6. نشریه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 9(2)، 1-22.
5) حاجی¬رستملو، حوریه؛ امیرتاش، علی محمد و صفانیا، علی محمد. (1399). بررسی تاثیر تلفیقی درس تربیت بدنی با درس ریاضی بر یادگیری مهارتهای بنیادی دانش آموزان دختر پایه دوم شهرستان خوی. فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، 14(ویژه نامه)، 9-25.
6) خوش طالع، محمد جواد و واصفیان، فرزانه. (1398). اثربخشی روش تدریس مبتنی بر شبیه سازی درس فیزیک بر خلاقیت دانش آموزان متوسط دوم شهر اصفهان. نشریه علمی آموزش و ارزشیابی، 12(47)، 185-204.
7) رستملو، حوریه؛ امیرتاش، علی محمد و صفانیا، علی محمد. (1399). تاثیر تلفیق درس تربیت بدنی با درس ریاضی بر یادگیری مهارتهای بنیادی دانش آموزان دختر. 14(ویژه نامه)، 9-25.
8) رستمی نژاد، محمدعلی؛ عجم، علی اکبر و ضابط، حسن. (1398). بررسی تاثیر تدریس مبتنی بر محتوای الکترونیکی طنز محور بر انگیزش و اضطراب ریاضی دانش آموزان. فصلنامه تدریس پژوهی، 7(2)، 70-88.
9) رقیبی، مهوش و خان محمدزاده، زهرا. (1398). پرورش خلاقیت کودکان شش ساله با استفاده از آموزش نقاشی خلاق، نشریه علمی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 8(4)، 129-152.
10) زمانی، محمدرضا و خلج، محمد. (1399). دانشگاه پیام نور و افق آموزش ترکیبی در آینده. نشریه صنعت و دانشگاه، 12(43 و 44). 13-28.
11) سجادی، ناعمه و علم الهدایی، سیدحسن. طرح درس مبتنی بر روش آموزشی استیم : ماندالا و نقوش هندسی، ابزاری برای آموزش مفاهیم ریاضی. دومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش، محمودآباد: 1396.
12) شهبازلو، فاطمه و عبداله میرزائی، رسول. (1400). تاثیر آموزش با رویکرد تلفیقی علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات در بافتار انرژی خورشیدی بر نگرش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، 15(54)، 11-23.
13) صادقی، سعید،1403، مولفههای آموزش تلفیقی (علوم پایه و هنر) و تدریس استاندارد آن (با بهره مندی از الگوهای موفق ملی و بین المللی)، سومین همایش ملی پژوهشمند، بندرعباس،
https://civilica.com/doc/2034608
14) صفرلو، مرصع؛ مرادی مخلص، حسین و صالحی، وحید و میرزایی فر، داود.(1399). بررسی اثربخشی الگوی طراحی آموزشی 5 مرحلهای(5e) بر خلاقیت و مشارکت اجتماعی کودکان کم توان ذهنی شهر کرج در شبکههای اجتماعی مجازی. فصلنامه کودکان استثنایی، 20(1)، 17-30.
15) فاطمی پناه، مهرداد. رابطه عزت نفس و انگیزش تحصیلی دانشجویان. فصلنامه چشم انداز حسابداری و مدیریت. 5(66)، 42-53.
16) فتحی، فتانه؛ کردنوقایی، رسول؛ یعقوبی، ابوالقاسم و رشید، خسرو. (1398). مقایسه آموزش با روش سنتی و آموزش با نرمافزار آموزشی در سطوح یادگیری دانش، فهمیدن و کاربرد در درس ریاضی و علوم در دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر خرم آباد. فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی،7 (2)، 65-76.
17) کاظم پور، اسماعیل. (1395). بررسی تاثیر آموزش تلفیقی هنر در ریاضی بر میزان یادگیری و خلاقیت دانش آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی شهرستان رامسر. فصلنامه علمی پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 6(1)، 73-90.
18) محمدی، داود؛ مسلمی، زهرا و قمی، مهین. (1400). ارتباط انگیزش تحصیلی با فرسودگی تحصیلی و وضعیت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی قم. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، 8(2)، 10-20.
19) میرصمدی، فائزه؛ اقدسی، علی نقی؛ هاشمی، تورج و واحدی، شهرام.(1400). مقایسه اثربخشی الگوی آموزشی بایبی و گانیه بر تفکر نقادانه و خلاق دانش آموزان. آموزش پرستاری، ۱۰(۶) :۸۷-۷۷.
20) نزاکت، بهار و فتحی، جمال. (1398). اثربخشی آموزش زبان با کمک مودل بر عملکرد درک مطلب زبان آموزان ایرانی. فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، 13(44)، 119-137.
21) هاشم نژاد، طاهره؛ خنجرخانی، مسعود و حیدرزادگان، علیرضا. (1398). بررسی تأثیر رویکرد تلفیق برنامه درسی بر پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان دختر پایه چهارم شهرستان خاش. مطالعات روانشناختی تربیتی، 16(33)، 171-198.
22) هاشمی تنکابنی، بهروز؛ اسدزاده، حسن؛ عیسی مرد، ابوالقاسم و رباط میلی، سمیه. (1400). مدل يابی انگيزش تحصیلی بر اساس سيستم فعالسازی و بازداری رفتاری با ميانجیگری شخصيت تاريک در دانشجو. مجله علوم روانشناختی، 20(101)، 763-773.
23) Aguilera, D., & Ortiz-Revilla, J. (2021). STEM vs. STEAM education and student creativity: A systematic literature review. Education Sciences, 11(7), 331.
24) Conradty, Cathérine, and Franz Xaver Bogner. "STEAM teaching professional development works: Effects on students’ creativity and motivation." Smart Learning Environments 7 (2020): 1-20.
25) Hsiao, P. W., & Su, C. H. (2021). A study on the impact of STEAM education for sustainable development courses and its effects on student motivation and learning. Sustainability, 13(7), 3772.
26) Neto, J. C., Filipe, J. A., & Caleiro, A. B. (2019). Creativity and innovation: A contribution of behavioral economics. International Journal of Innovation Studies, 3(1), 12-21.
27) Nick, R. (2011)., Creativity in treatment: The use of art, play, and imagination, International Journal of Psychoanalytic Self Psychology, Vol. 6, No. 1, Pp.127-129.
28) Perignat, E., & Katz-Buonincontro, J. (2019). STEAM in practice and research: An integrative literature review. Thinking skills and creativity, 31, 31-43.
29) Schoevers, E. M., Leseman, P. P., & Kroesbergen, E. H. (2020). Enriching mathematics education with visual arts: Effects on elementary school students’ ability in geometry and visual arts. International Journal of Science and Mathematics Education, 18, 1613-1634.
30) Silberman, CE. (1973). Crisis in the Classroom. London: Wild wood House LTd.
31) Soleimanpouromran M,Alizadeh R. Investagation of relationship between cooperative learning, creative thinking and critical thinking with social skills. Journal of JundiShapur Educational Development. 2020;11(2):132-145. (Persian)
32) Suryaningsih, S., Nisa, F. A., Muslim, B., & Aldiansyah, F. (2022). Learning Innovations: Students’ Interest and Motivation on STEAM-PjBL. International Journal of STEM Education for Sustainability, 2(1), 66-77.
33) Takeuchi, H., & Jung, R. E. (2019). Editorial overview: Creativity. Current Opinion in Behavioral Sciences, 27, iii-v.
34) Thuneberg, H. M., Salmi, H. S., & Bogner, F. X. (2018). How creativity, autonomy and visual reasoning contribute to cognitive learning in a STEAM hands-on inquiry-based math module. Thinking Skills and Creativity, 29, 153-160.
35) Wu, C. H., Liu, C. H., & Huang, Y. M. (2022). The exploration of continuous learning intention in STEAM education through attitude, motivation, and cognitive load. International Journal of STEM Education, 9(1), 1-22.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
آموزش تلفیقی هنر در ریاضی، انگیزش یادگیری، اشتیاق تحصیلی
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The aim of this study was to study the effect of integrated art education in mathematics on the learning motivation and academic enthusiasm of students. According to the type and purpose of the research, the subjects were divided into two experimental and control groups (pre-test stage). Then, after fully explaining the purpose of the research and removing ambiguities, as well as stating that confidentiality was maintained, they were asked to answer the questions in the questionnaires. For the study, a sample of 30 students in the experimental group and 30 students in the control group were matched with equal conditions. The measurement tools of the variables were the Learning Motivation Questionnaire by Kashif et al. (2013) and the Academic Enthusiasm Questionnaire by Friedel and Paris (2005). After analyzing the data using SPSS software, the results showed that integrated art education in mathematics has a significant interaction and effectiveness of 28.326 on the learning motivation of both groups. The results of the analysis of covariance showed that art integrated education in mathematics has a significant effect on students' learning motivation. Also, art integrated education in mathematics has a significant interaction and effectiveness of 37.263 on the academic enthusiasm of both groups. Art integrated education in mathematics had a significant effect on students' academic enthusiasm.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Art integrated education in mathematics, learning motivation, academic enthusiasm
- صفحات : 53-66
-
دانلود فایل
( 510.89 KB )