-
آرشیو :
نسخه پاییز 1396
-
نویسنده/گان :
محمد حسینیهاشمآبادی ، علیرضا آجیلیان
-
چکیده :
بررسی عوامل مرتبط با سلامت روان¬شناختی دانشجویان به علت استرس¬زا بودن دوران تحصیل از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف این پژوهش بررسی ارتباط بهزيستي وجودي و معنوي با شاخص¬های سلامت روان¬شناختی دانشجويان بود.
روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی و جامعه آماری آن را کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کیش در سال تحصیلی 98-1397 بود. نمونه پژوهش 400 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کیش بود که به روش نمونه¬گیری تصادفی نسبی طبقه¬ای انتخاب شدند و به پرسشنامه¬های بهزیستی معنوی پالوتزین و الیسون (SBWS) و سلامت روان¬شناختی گلدبرگ (GHQ-28) پاسخ دادند. اطلاعات جمع¬آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS آزمون¬های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری به شیوه ورود مورد تحلیل قرار گرفت. رابطه دو متغیری بهزیستی وجودی، مذهبی و معنوی با هر یک از مؤلفه¬های (افسردگی، اضطراب، شکایات جسمانی و نارساکنش¬وری اجتماعی) منفی و معنی¬دار و با نمره کل سلامت روان¬شناختی مثبت و معنی¬دار است (001/0≥P)، نتایج رگرسیون چندمتغیری نشان داد که 37 درصد از واریانس سلامت روان¬شناختی دانشجویان توسط بهزیستی مذهبی تببین می¬شود. سلامت روان¬شناختی دانشجویان توسط متغیرهای بهزیستی وجودی، مذهبی و معنوی به خوبی قابل پیش¬بینی است. نتایج این تحقیق تلویحات مهمی در خصوص اهمیت متغیرهای مستقل در حفظ سلامت هیجانی، روانشناختی و اجتماعی دانشجویان داشت.
-
کلید واژه :
بهزیستی وجودی، بهزیستی مذهبی، بهزیستی معنوی، سلامت روان¬شناختی، دانشجویان.
-
Abstract :
The purpose of this study was to investigate the relationship between existential and spiritual well-being with students' mental health indices.
HQ-28) responded. Collected data were analyzed by SPSS software using Pearson correlation coefficient and multivariate regression. There is a negative and significant relationship between the two variables of existential, religious and spiritual well-being with each of the components (depression, anxiety, physical complaints and social dysfunction) and with a positive and significant mental health score (001). Multivariate regression results showed that 37% of the variance in students' psychological health was explained by religious well-being. Students' psychological well-being is well predicted by existential, religious, and spiritual well-being variables. The results of this study provided important implications for the importance of independent variables in maintaining students' emotional, psychological and social health.
-
مراجع :
امیدواری، سپیده (1387). سلامت معنوی، مفاهیم و چالش¬ها. پژوهش¬های میانرشتهای قرآن کریم. 1 (1)، 17-58.
تقوی، سید محمدرضا (1385). بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) بر روی دانشجویان دانشگاه شیراز. دوماهنامه علمی- پژوهشی دانشور رفتار دانشگاه شاهد، 15 (28)، 1-13.
جعفری، عیسی (1394) در مطالعه¬ای با هدف پیش¬بینی کننده¬های معنوی سلامت روان پرستاران: نقش معناد در زندگی، بهزیستی مذهبی و بهزیستی وجودی. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 13 (8)، 684-676.
جعفری، عیسی؛ حاجلو، نادر و محمد زاده، علی (1393). رابطه عمل به باورهای دیني و بهزیستي معنوی با سلامت عمومي و شیوه¬های مقابله در سربازان وظیفه. مجله طب نظامی، 16 (4)191-196.
حسین دخت، آرزو؛ فتحی آشتیانی، علی و تقی زاده، محمد احسان (1392). رابطه هوش معنوی و بهزیستی معنوی باکیفیت زندگی و رضایت زناشویی. روانشناسی و دین، 6 (2)، 57-74.
خرمی مارکانی، عبدالله؛ یغمایی، فریده؛ خدایاری¬فرد، محمد و علوی مجد، حمید (1391). طراحی و روانسنجی«مقیاس تندرستی معنوی پرستاران انکولوژی». دوماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 10 (1)، 113-123.
دهشیری، غلامرضا؛ سهرابی، فرامرز (1387). بررسی ویژگی¬های روان¬سنجی مقیاس بهزیستی معنوی در دانشجویان، مطالعات روانشناختی، 4 (3)، 433-442.
رضا ماسوله، شادمان؛ شیخالاسلامی، فرزانه؛ خدادادی، نیما و یزدانی، محمدعلی (1389). نقش باورهای مذهبی در سلامت عمومی سالمندان عضو کانون بازنشستگان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در شهر رشت. دو فصلنامه دانشکده¬های پرستاری و مامایی گیلان، 20 (63)، 26-22.
میناکاری، محمود، زالی، محمدرضا؛ میناکاری، محمد؛ حیدری، محمود و عرب علیدوستی، فاطمه (1385). بررسی کیفیت زندگی مربوط به سلامت در مبتلایان به نشانگان روده تحریک پذیر. دو فصلنامه روانشناسی معاصر، 1 (2)، 13-23.
نعمتی سوگلی تپه، فاطمه (1396). پیش¬بینی افکار خودکشی دانشجویان بر اساس افسردگی، اختلال شخصیت مرزی، دینداری، حمایت اجتماعی و راهبردهای مقابله¬ای. فصلنامه پژوهش¬های نوین روانشناختی، 12 (45)، 255-280.
نوربخش، امین و مولوی، حسین (1394). رابطة هوش معنوي و باورهاي مذهبي بااحساس حقارت و خشونت در دانشجويان. دانش و پژوهش در روانشناسی كاربردي، 16 (1)، 12-4.
- صفحات : 112-125
-
دانلود فایل
( 869 KB )