-
آرشیو :
نسخه پاییز 1396
-
موضوع :
روانشناسی بالینی
-
نویسنده/گان :
طاهره صادقیه ، اعظم گلزار
-
کلید واژه :
برازش مدل، اضطراب اجتماعی، بدتنظیمی هیجان
-
Title :
Fitting emotional بدتنظيمی model in patients with social anxiety
-
Abstract :
The aim of this study was to investigate the fitting of emotion regulation model in people with social anxiety. The research method was quantitative and correlational type that 330 individuals residing in Tehran were selected through multi-stage cluster sampling method. In this study, anxiety questionnaire was used in social interactions, rumination response, Pennsylvania's concern, emotional severity scale, sensitivity to punishment and sensitivity to reward, difficulty in emotion regulation, attention control, physical knowledge, experiences and emotion regulation for data collection. The findings showed that motivation components (safety motivation, reward motivation and negative emotional intensity), components of emotion regulation strategies (physical awareness, attention control, acceptance/authorization, distance and re-classification), emotional malfunction intensity (social anxiety, worry and rumination) and social anxiety severity (subscales of Social anxiety) is a structural validity. Also, the results of the fitting model showed a thrilling improper model for measuring the intensity of the excitement adjustment. The coping of the Emotion regulation model for the severity of social anxiety increased after elimination of the negative excitement of the model and the emotion-regulation model for severity of distress symptoms after elimination of physical awareness has a validity. A thrilling malfunction model can be used as a social mdlaztrab. The results showed that emotion regulation and its components are well able to predict social anxiety. This anxiety causes many problems in people, including the risk of losing jobs, depression, and suicide. Therefore, according to the findings, emotion regulation and related problems in social anxiety have important effects that can be preventable and cured.
-
مراجع :
[1] تاشکه، م.، و بازانی، م. 1394. پیش¬بینی اضطراب اجتماعی توسط طرحوارههای هیجانی و تنظیم شناختی هیجان در دانشجویان دختر و پسر. مجله علوم پزشکی زانکو، صص 72-83.
[2]حیدری، ع،. احتشامزاده، پ،. و حلاجانی، ف. (1388) رابطه تنظیم هیجانی و خوشبینی با اضطراب امتحان دانشجویان، یافتههای نو در روانشناسی، 4 (11)، 7-11.
[3] دهشیری، غ؛ گلزاری، م؛ برجعلی، ا؛ سهرابی، ف. 1388. خصوصیات روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا در دانشجویان. مجله روانشناسی بالینی، 1(4)، 67-75.
[4] سجادی، م. و عسکریزاده، ق. 1394. نقش ذهن¬آگاهی و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در پیشبینی علایم روانشناختی دانشجویان علوم پزشکی. ماهنامه علمی _پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 8 (5)، صص 302-305.
[5] صالحی، ا،. مظاهری، ز.، آقاجانی، ز،. و جهانبازی، ش. 1394. نقش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در پیشبینی افسردگی. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 16 (1)، 108-117.
[6] طاهری فر، ز،. فردوسی، س،. موتابی، ف،. مظاهری، م،. و فتی، ل. 1395. هم ابتلایی اضطراب و افسردگی: بررسی مدل بدتنظیمی هیجان و کارایی درمان تنظیم هیجان. رساله¬ی دکتری تخصصی روانشناسی بالینی، تهران: دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
[7] طاولی، آ؛ اللهیاری، ع؛ آزادفلاح، پ؛ فتحی¬آشتیانی،ع؛ ملیانی، م؛ صحراگرد، م. 1391. روایی و پایایی نسخه فارسی مقیاس اضطراب در تعاملات اجتماعی(SIAS). مجله روان¬پزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 18(3).
[8] عباسی، ا. 1396. برازشمدلبدتنظیمیهیجانواثربخشیدرمانتنظیمهیجاندراضطراب اجتماعی. رساله دکتری تخصصی روانشناسی بالینی دانشگاه علوم بهزیستی.
[9] عباسی، ا،. فتی، ل،. و صادقی، م. 1391. مقایسه مؤلفههای فراتشخیصی در اضطراب فراگیر، خلقی تک¬قطبی و جمعیت غیربالینی. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، تهران: دانشگاه علوم پزشکی تهران.
[10] عریضی، ح.، و گلپرور (1385) تفاوت افراد دارای هیجان های بالا و پایین در عملیات شناختی، تجرید گزینشی، شخصی سازی و تعمیمدهی افراطی. پژوهشهای روانشناختی، 9 (3 و 4)، 11-32.
[11] محمودعلیلو، م،. قاسمپور، ع،. عظیمی، ز،. اکبری، ا،. و فهیمی، ص. (1391) نقش راهبردهای تنظیم هیجانی در پیش بینی صفات شخصیت مرزی، اندیشه و رفتار، 6 (18)، 9-24.
[12] مخبردزفولی, ع, رضایی, م, غضنفری, ف, میردریکوند, ف, غلامرضایی, س, مؤذنی, ت, هاشمی, ش. 1394. مدل یابی هراس اجتماعی بر پایه مولفه های هیجانی، شناختی و جنسیت: کاربرد تحلیل مسیر. مطالعات روانشناختی، 11(3)، صص 29-52.
[13] منصوری، ا،. بخشی پوررودسری، ع،. محمودعلیلو، م،. علیرضا، ف،. و فخاری، ع. (1390) مقایسه نگرانی، وسواس فکری و نشخوار فکری در افراد مبتلا به اضطراب فراگیر، وسواس - اجبار، افسردگی عمده و افراد بهنجار. مطالعات روانشناختی، 7 (4)، 55-74.
[14] American Psychiatric Association. 2000. The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders IV (Text Revision) (DSM-IV-TR).Fourth Edition, Publisher: American Psychiatric Association.
[15] Barlow DH, Rapee RM, Brown TA.1992. Behavioral treatment of generalized. Anxiety disorder. Behav ther, 23(4), 551-570.
[16] Berenbaum, H., Boden, M. T., Baker, J. P., Dizen, M., Thompson, R. J. & Abramowitz, A. (2006). Emotional correlates of the different dimensions of schizotypal personality disorder. Journal of Abnormal Psychology, 115(2), 359–368.
[17] Clark, D. M., & Wells, A. 1995. A cognitive model of social phobia. In R. G. Heimberg, M. R. Liebowitz, D. A. Hope, & F. R. Schneier (Eds.). Social phobia: Diagnosis, assessment, and treatment .69–93.
[18] Derryberry, D., & Reed, M. A. (2002). Anxiety-related attentional biases and their regulation by attentional control. Journal of Abnormal Psychology, 2. 225-236.
[19] Fresco, D.M; Moore, M.T; Van Dulmen, M.H; segal, Z.V; Ma, S. H; Teasdale, J.D; & Williams, J. M. G. 2007. Initial psychometric properties of the experiences questionnaire: validation of a self-report measure of decentering. Behavior therapy, 38 (3), 234-246.
[20] Gratz, K.L; & Roemer, L. 2004. Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: Development, factor structure, and initial validation of the Difficulties in emotion regulation scale. Journal of psychopathology and behavioral assessment, 26, 41-54.
[21] Gross J. J., & John, O. P. (2003). Individual differences in two emotion regulation processes: Implications for affect, relationships, and wellbeing. Journal of Personality and Social Psychology, 85, 348-362.
[22] Heimberg RG, Mueller GP, Holt CS, Hope DA, Liebowitz MR.1992. Assessment of anxiety in social interaction and being observed by others: The social interaction anxiety scale and the social phobia scale. Behav Ther, .23:53-73
[23] Hope DA, Heimberg RG, Turk CL.2006.Managing social anxiety: A cognitive-behavioral approach, therapist guide. Oxford University Press.
[24] Kashdan, T. B;Barrios,V,Forsyth,J.P.& Steger,M.F. 2006. Experiential avoidance as a generalized psycholoica vulnerability: Comparisons with coping and emotion regulation strategies.Behavior Research and Therapy, 44, 1301-1320.
]25] Kaviani, H., & Ahmadi Abhari, A. (2003). Prevalence of anxiety disorders in Tehran city. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 8(3), 4-11.
[26] Klemanski, D. H., Curtiss, J., McLaughlin, K. A., & Nolen-Hoeksema, S. (2016). Emotion Regulation and the Transdiagnostic Role of Repetitive Negative Thinking in Adolescents with Social Anxiety and Depression. Cognitive Therapy and Research, 1-14.
[27] Larsen, R. J., & Diener, E. (1987). Affect intensity as an individual difference characteristic: A review. Journal of research in personality, 21(1), 1-39.
[28] Macatee, R. J., & Cougle, J. R. (2013). The roles of emotional reactivity and tolerance in generalized, social, and health anxiety: A multimethod exploration. Behavior therapy, 44(1), 39-50.
[29] Mennin, D.S; Heimberg,R.G; Turk. C.L. & Fresco. D.M.2001. Applying an emotion regulation framework to integrative approaches to generalized anxiety disorder. American Psychological Association, clinical psychology: Science and practice, 12,9(1), 85-90.
[30] Meyer,T.J; Miller,M.L; Metzger,R.L. & Borkovec,T.D.1990. Development and Valdatmion of the penn state worry Questionnaire, Behave Res Ther, 28(6):487-495.
[31] Nolen Hoeksema S, Morrow J. A prospective study of depression and posttraumatic stress symptoms after a natural disaster: The 1989 Loma Prieta earthquake. Journal of Personality and Social Psychology. 1991; 61(1):115–21.
[32] Shields, S.A; Mallory, M. E; & Simon, A. 1989. The Body Awareness Questionnaire: Reliability and validity. Journal of personality assessment, 53, 802- 815.
[33] Torrubia R, Avila C, Molto J, Caseras X.2001. The Sensitivity to Punishment and Sensitivity to Reward Questionnaire (SPSRQ) as a measure of Gray's anxiety and impulsivity dimensions. Pers Individ Dif, 31(6):837-62.
[34] Trosper, S.E., Buzzella,B.A.,Bennett,S.M.& Ehrenreich,J.T. 2009. Emotion Regulation in Youth with Emotional Disorders: Implications for a unified Treatment Approach. Clinical child and Family psychological Review, 12, 234-254.
[35] Zubeidat, I., Salinas, J. M., Sierra, J. C., & Fernández-Parra, A. 2007. Psychometric properties of the Social Interaction Anxiety Scale and separation criterion between Spanish youths with and without subtypes of social anxiety. Journal of anxiety disorders, 21(5), 603-624.
- صفحات : 197-204
-
دانلود فایل
( 800 KB )