-
آرشیو :
نسخه زمستان 1396- جلد اول
-
موضوع :
روانشناسی تربیتی
-
نویسنده/گان :
تورج حسن زاده ثمرین ، فاطمه لیلی دوست، زینب ارجمند
-
چکیده :
این پژوهش، با هدف بررسی تاثیر بدگمانی بر قلدری محیط کاردر بین کارکنان مرکز و مناطق پنجگانه شهرداری شهررشت صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی و همبستگی بوده و با به کارگیری ابزار پرسشنامه و روش پیمایشی داده های مورد نیاز جمع آوری شده است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارکنان مرکز و مناطق پنجگانه شهرداری شهر رشت می باشد. داده های تحقیق ازنمونه317 نفری مدیران و کارکنان شهرداری شهر رشت به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای گردآوری شده است. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بوده و داده های پژوهش با استفاده از دو پرسشنامه استاندارد بدگمانی سازمانی( متغیر مستقل) و قلدری محیط کار (متغیر وابسته)جمع آوری شده و با استفاده از نرم افزار لیزرل 8.54 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج فرضیات پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری و آزمون حاکی از آن است که بعد شناختی (باورها و عقاید مخرب) و بعد رفتاری( رفتارهای تحقیرآمیز و بدخواهانه) بدگمانی سازمانی تاثیر مثبتی بر قلدری محیط کار دارد و سبب افزایش بروز این رفتار در سازمان می شود. ضمن آن که بعد عاطفی(احساسات منفی)، تأثیر قابل ملاحظه ای بر قلدری در محیط کار را نشان نمی دهد.
واژگان کليدي : بدگمانی سازمانی، بعدشناختی، بعد عاطفی، بعد رفتاری، قلدری محیط کار این تحقیق با هدف بررسی رابطه بین هویت اجتماعی و سازگاری اجتماعی با عزت نفس در آموزش پیش دبستانی دانش آموزان پایه های اول، دوم و سوم مقطع ابتدایی انجام گرفت. تحقیق از نوع تحقیقات بنیادی و کاربردی است و با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش از روش همبستگی و برای جمع آوری داده¬ها از روش میدانی استفاده شده است. جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق، شامل کلیه دانش¬آموزان پایه¬های اول، دوم و سوم مقطع ابتدایی ناحیه یک شهرستان یاسوج که در سال تحصیلی 97 مشغول به تحصیل می¬باشند که به صورت تصادفی -انتخاب گردیده¬اند. برای جمع آوری داده¬ها از پرسشنامه های هویت اجتماعی، رفتار سازشی و عزت نفس کوپر اسمیت استفاده شد. از آنجا که تحقیق از نوع همبستگی است، حجم نمونه، حجم مناسبی برای پژوهش و تحلیل استنباطی داده هاست و تجزیه و تحلیل داده ها نشان میدهد که آموزش پیش دبستانی توانسته بود باعث تغییر معنا داری در سازگاری اجتماعی و عزت نفس کودکان شود.
-
کلید واژه :
هویت اجتماعی؛ سازگاری اجتماعی؛ عزت نفس؛ آموزش
-
Title :
The Relationship between Social Identity and Social Adjustment with Self-esteem in Preschool Education
-
Abstract :
This research was conducted with the aim of investigating the relationship between social identity and social adjustment with self-esteem in preschool education in elementary school students in the first, second and third grade elementary schools. The research is of fundamental and applied research, and according to the nature of the subject and the research objectives, the correlation method has been used and the field method has been used for collecting data. The statistical population in this research includes all students from the first, second and third grades of the elementary school in a Yasuj district who are randomly selected in the 97th year of study. Social identity, coping behavior and Cooper Smith self-esteem questionnaires were used to collect data. Since research is correlation, sample size is a good volume for research and inferential analysis of data, and analysis of data shows that preschool education has been able to make meaningful changes in social adjustment and children's self-esteem.
-
مراجع :
[1] طالبی، ابوتراب؛ ملکوتی، معراج السادات (1396)، مساله هویت در کودکان بدون شناسنامه، فصلنامه برنامه ریزی رفاه و توسعه رفاه و توسعه اجتماعی، شماره 18، بهار97.
[2] اسدی، لیلا سادات (1397)، حق کودک بر هویت، مجله فقه و حقوق خانواده، شماره 49.
[3] جنکینز، ریچارد(1381). هویت اجتماعی، ترجمه تورج یاراحمدی، تهران: شیرازه.
[4] عبدالحسینی، اشرف؛ حقیقتیان، منصور. (1394). بررسی عوامل اجتماعی موثر برهویت اجتماعی (مورد مطالعه: جوانان 15 تا 29 ساله ی شهر اصفهان)، فصلنامه مطالعات جامعه شناختی جوانان، سال ششم، شماره هجدهم، صفحات 52-33.
[5] شایگان، فریبا؛ رستمی، فاطمه (1390) هویت اجتماعی احساس امنیت (مطالعه موردی زنان تهران) دوره 3، شماره 9، صفحه 182-149.
[6] معيدفر، سعيد(1385). جامعه شناسي مسائل اجتماعي ايران،همدان: انتشارات نور علم.
[7] صفر نژاد، فریبا. (1388). تاثیر ناسازگاری والدین بررشد اجتماعی فرزندان ، پایان نامه منتشر نشده، دانشگاه پیام نور، کاشمر.
[8] Abdi s, talebi por n.(2014). motor learning and development the basis of physical, spiritual and mental health requirement (specially for preschool coaches). First edition. Rasht: abdi; pp: 57-59.
[9] یاوری، علی؛ سعادتی شامیر، ابوطالب؛ و حیدرنیا، احمد.(1392). بررسی رابطه سبکهای هویت و بلوغ عاطفی با سازگاری اجتماعی معتادان مرد تحت درمان نگدارنده متادون مراکز شهر بجنور.د پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی.
[10] گل محمدنژاد، غلامرضا؛ یکانی زاد، امیر.(1396) مقایسه مهارت های روانی و حرکتی و سازش یافتگی اجتماعی در دانش اموزان پیش دبستانی رفته و نرفته ، فصلنامه سلامت روانی کودک- دوره چهارم، شماره1.
[11] ممبینی نیا، یوسف(۱۳۹۳)، بررسی رابطه بین سبک های دلبستگی، هویت با سازگاری اجتماعی در نوجوانان دبیرستانی شهرستان ایذه در سال تحصیلی 88-1387، کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی، موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ویرا.
[12] سلحشور، ماندانا(1393). پرورش اعتمادبه نفس در کودکان و نوجوانان، انتشارات واژ هآرا.
[13] Flouri , E . (2006) parental interest in children education . British journal of Educational psychology , 7 , 41 – 55.
[14] رستمی، روح الله. (1386). بررسی سلسله مراتب نظام ارزشی دانشجویان و عوامل موثر برآن، پایان نامه کارشناسی ارشد، پیام نور ایلام.
[15] Schwartz, Sh. H. (2006), Basic Human Values: Theory, Measurement, and Applications, the Hebrew University of Jerusalem.
[16] شریفیان، اسماعیل؛ مصلی نژاد، محمدعلی. (1394). ارزیابی سلسله مراتب ارزشها و منابع تاثیرگذار برباورهای داوطلبان ورود به رشته تربیت بدنی، مدیریت ورزشی، دوره 7، شماره5، صفحات 637-655.
[17] حسین زاده، علی اصغر؛ سپاه منصور، مژگان. (1390). رابطه حمایت اجتماعی و عزت نفس با سبک های هویت دانشجویان، پژوهشهای روان شناسی اجتماعی، دوره 1، شماره 1، صفخات 74-88.
[18] خوارزمی رحیم آبادی، رحمت اله؛ ایران یار، رقیه (1396). بررسی تاثیر رابطه عزت نفس با هویت شخصی و خلاقیت، فصلنامه مطالعات روانشناسی وعلوم تربیتی، دوره 1، شماره 1، صفحات 20-24.
[19] Li, X.U. & X.U.E. Zheng (). “Adult Attachment Orientation and Subjective Well-Being”.
[20] عبایی کوبایی، محمود؛ احقر، قدسی؛ رمضان پور، فریبا. (1389). رابطه نظام ارزشها با هویت ملی دانش آموزان مطالعه موردی: دانش آموزان پسر ودختر مقطع متوسطه شهرتهران 1388- 1389، مطالعات ملی، دوره 11، شماره 4(44)، صفحه 3تا 25.
[21] صفاري نیا، مجید، روشن، م.(1390). ساخت و هنجاریابی پرسشنامه هویت اجتماعی، مقاله پژوهشی، زیرچاپ.
[22] Lambert, N. , windmiller, M. , Colel& Figueroa, R. (1974). Manual and AAMD Adaptive Behavior scale. Berkeley: university of clffornia.
[23] شهنی ییلاق، منیجه. (1374). میزان سازی مقیاس رفتار سازشی برای دانش آموزان مدارس ابتدایی.مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، سال دوم، شماره 1 و 2.
[24] Coopersmit, S. (1990). Manual of Self-esteem Inventory, Published: consulting Psychologists.
[25] مظاهري، اكرم(1396). تأثير آموزش گروهي عزت نفس بر سازگاري اجتماعي دانش آموزان، مجله علمي- پژوهشي دانشور رفتار، دانشگاه شاهد؛ سال سيزدهم، ش16، ص 49.
[26] سلیمانی، منصور؛ به پژوه، احمد؛ افروز، غلامعلی و غلامعلی لواسانی، مسعود (1388). تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دیرآموز، تعلیم و تربیت استثنایی، 95، 50-36.
[27] به پژوه، احمد؛ سلیمانی، منصور؛ افروز، غلامعلی و غلامعلی لواسانی، مسعود(1395). تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و عملكرد تحصیلی دانشآموزان دیرآموز. فصلنامه نوآوریهای آموزشی ، 9(33)، 163-168.
[28] Blair, C. (2017). School readiness: Integrating cognition and emotion in a neurobiological conceptualization of children's functioning at school entry. The American Psychologist, 57(2), 111-127.
[29] Ryan, a.m.& shin, s. (2005). Social achievement goals: the nature and consequences of different orientations toward social competence. University of Illinois, urbabachampaing.
[30] قراملکی، ناصرصبحی؛ حاجلو، نادر؛ محمدی، سکینه (1395). بررسی اثر بخشی آموزش مهارت های زندگی بر سازگاری اجتماعی کودکان پیش دبستانی، مجله ی روانشناسی مدرسه، دوره ی 5، شماره ی 3/131-118.
[31] ظاهری، محسن؛ آقایی، احمد و گلپرور، محسن (1386). تاثیر اموزش شیوه های رفتاری گروهی بر سازگاری اجتماعی کودکان و نوجوانان مصروع؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوارسگان (اصفهان)؛ 33، 36-15.
[32] سیادت، مرتضی؛ جدیدی، محسن. (1394). تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر عزت نفس و ابعاد هویت کودکان کار، فصلنامه روانشناسی تربیتی، سال یازدهم، شماره سی و هفتم.
- صفحات : 57-70
-
دانلود فایل
( 781 KB )