-
آرشیو :
نسخه زمستان 1396- جلد اول
-
موضوع :
رفتار در علوم انسانی و علوم اجتماعی
-
نویسنده/گان :
ربابه رستمی زاد ، حمید مسگرانی ، سید مجتبی جعفری ، عبدالجلیل سارلی
-
کلید واژه :
فرسودگی شغلی، معلمان، مدارس استثنایی، سلامت روانی، سلامت اجتماعی
-
Title :
Investigation of burnout in Kashan exceptional school teachers Based on Structural Equation Modeling by Partial Least Squares Method: PLS
-
Abstract :
Educational organizations, as the most basic organizations, have the important responsibility of formal education of the community. In this regard, teachers, as an essential part of the formal education organization, strive to achieve the goals of education. One of the barriers to this, especially in exceptional schools, is burnout, which is related to organizational characteristics, social perceptions, individual characteristics, and role perceptions. The purpose of this study was to investigate the burnout of teachers in exceptional schools in Kashan. In this study, all the teachers of exceptional schools in Kashan form the statistical population of the study. This research is a survey study. Data were collected by a questionnaire from a sample of 96 exceptional teachers in Kashan. The validity of the questionnaire was based on the opinions of experts in the field of education and university professors. To measure the dependent variable of the Maslach and Jackson Burnout Scale (1981), the social health variable of the Keys Scale (2004), the mental health component of the Goldberg General Health Form (1972), and the Loudahel and Kitchner (1997) Job Motivation Scale. Has been. In this study, PLS models were used to test the conceptual model of research. The results show that there is a significant relationship between job motivation and mental health with burnout. Also, in the present study, burnout had less effect on social health.
-
مراجع :
- امانی، جواد؛ خضری آذر، هیمن؛ محمود، حجت (1391)، معرفی مدل¬یابی معادلات ساختاری به روش حداقل مجذورات جزئی (PLS-PM) و کاربرد آن در پژوهش¬های رفتاری، مجله برخط دانش روان¬شناختی، سال اول، شماره 1، 55-41.
- آتش افروز، عسکر (1386)، مقایسه سلامت عمومی، استرس شغلی و فرسودگی شغلی در معلمان استثنایی و عادی مقطع ابتدایی استان خوزستان، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
- جعفرپور، حسن (1376)، ارتباط بین سخت رویی و فرسودگی شغلی در معلمان مدارس عادی و استثنایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی، دانشگاه تهران.
- چاپ اول، تهران: انتشارات مروارید.
- عابدی، محمدرضا؛ شفیع آبادی، عبدالله؛ احمدی، سید احمد؛ سلیمی زاده، کاظم (1382)، بررسی میزان فرسودگی شغلی مشاوران آموزش و پرورش شهر اصفهان و عوامل مؤثر بر آن، دانش و پژوهش در روانشناسی، شماره 15: 38-23.
- غضنفری آهنگرکلانی، سید وحید (1392)، مقایسه فرسودگی شغلی، بهزیستی روانشناختی و باورهای فراشناختی معلمان مدارس عادی و استثنایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روان شناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی.
- قدیمی مقدم، ملک محمد؛ حسینی طباطبایی، فوزیه؛ جمعه¬پور، احمد (1384)، بررسی میزان شیوع فرسودگی شغلی در معلمان مدارس ابتدایی، فصلنامه روانشناسان ایرانی، شماره 5: 54-43.
- مشهدی، حسنعلی (1379)، بررسی و مقایسه میزان فشار روانی (استرس)، منابع فشار روانی و رابطه آن با ویژگی های جمعیت شناختی معلمان مدارس ابتدایی عادی و استثنایی شهرستان اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهان.
- مورهد، گریفین (1382)، رفتار سازمانی، ترجمه سید مهدي الوانی و غلامرضا معمار زاده،
- مهرابی زاده هنرمند، مهناز؛ آتش افروز، عسکر، شهنی ییلاق، منیجه؛ رضایی، شبنم (1392)، مقایسه سلامت عمومی، استرس شغلی و فرسودگی شغلی معلمان مدارس استثنایی و عادی، دوفصلنامه روانشناسی بالینی و شخصیت، سال 20، شماره 9: 64-53.
- وحدانی، محسن؛ محرم زاده، مهرداد؛ سیدعامری، میرحسن (1391)، ارتباط بین ابعاد شخصیت (مدل 5 عاملی) و فرسودگی شغلی در ممعلمان مدارس استثنایی استان خراسان شمالی، تعلیم و تربیت استثنایی، شماراه 113: 14-5.
- Azeem, Seyed mohammad.(2010).personality hardiness. job involvement and job burnout among teachers, international journal of vocational and technical education vol,pp 36-40
- Faber, B.A. (1983). Stress and burnout in the human service professions. New York: Pergamon Press.
- Fornell, C., & Bookstein, F. L. (1982), Two structural equation models: LISREL and PLS applied to consumer exit-voice theory. Journal of Marketing Research, 19, 440-452.
- Goldberg, D.P.(1972). The Detection of Psychiatric Illness by Questionnaire. Maudsley Monograph No, 21. Oxford: Oxford University press.
- Hakanen, J., Bakker, B., Schaufeli, B. 2007. Burnout and work engagement among teachers. Journal of School Psychology,43: 495-513.
- Johnson, j(2004). What school leader want. Educational leadership, 61(7)924-928.
- Keyes, C. Lee, M. & Shapiro, Adam. (2004) Social well-being in the united states: A Descriptive Epidemiology.
- Laugaa, D., Rascle, N., Schweitzer, M.(2008). Stress and burnout among French elementary school teachers: A transactional approach. Revue européenne de psychologie in ding, 58: 241-251.
- Maslach, C., & Jackson, S.E. (1981). The measurement of experienced burnout . Journal of Occupational Behavior, 2, 85- 86.
- Myles, B.S., Ormsbee, C.K., & Simpson, R.L. (2006). Autism and stress: An individualized intervention plan for teachers, focus on autistic behavior. 6, 8-16.
- صفحات : 71-78
-
دانلود فایل
( 624 KB )