-
آرشیو :
نسخه زمستان 1396- جلد اول
-
موضوع :
روانشناسی عمومی
-
نویسنده/گان :
علیرضا کاظمی ها
-
کلید واژه :
همجوشی شناختی، احساس پیوستگی، سلامت روان، دانش آموزان، دبیرستانی، هرسین
-
Title :
The relationship between cognitive fusion and attachment feeling with mental health in high school girl students in Harsin
-
Abstract :
Purpose: The purpose of this study was to investigate the relationship between cognitive fusion and attachment feeling with mental health in high school female students in Harsin.
Research Methodology: This research is a descriptive correlational research. The statistical population of the present study is the second high school girl students of Harsin city in the academic year 97-98. The sample is 250 high school students studying in the academic year (97-98).
The sampling method is cluster sampling so that 2 schools are randomly selected from the girls' high schools of Harsin city and then two classes are randomly selected from each educational base; then the required sample ( 250 students are randomly collected from these classes, despite similar sample sizes being suggested for each group in similar studies. Spss software and descriptive statistics (such as mean and standard deviation) and inferential statistics (regression) will be used to analyze the data.
Research results:
The results showed that predictor variables were significantly related to mental health. Also, there was a significant positive relationship between cognitive fusion and anxiety and insomnia subscale and social functioning subscale. There was a significant positive relationship between attachment feeling and anxiety and insomnia subscale and social functioning subscale. In addition, regression analysis was used to investigate the predictive power of mental health based on cognitive fusion and attachment feeling. The results showed that the predictive variables together explained 0.06 of mental health variance.
-
مراجع :
ابوالقاسمی، عباس؛ زاهد، فاطمه؛ نریمانی، محمد(1388). بررسی ارتباط احساس پیوستگی و تیپ شخصیتی با تندرستی در افراد مبتلا به بیماری عروق کرونری، مجله علمی- پژوهشی اصول بهداشت روانی، شماره 3.
اسلامی راد، فاطمه، نعمتی نیا، فاطمه، سعادت ساروخیل، ناهید، عصمتی مقدم، مهین،امام قلی زاده، مهدی(1395)،بررسی رابطه بین مهارت های حل مسئله و سلامت روان دانش آموزان ابتدایی،فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، شماره 3
اکبري، م.؛ محمدخانی، ش. و ضرغامی، ف.(1395). نقش واسطهاي آمیختگی شناختی در تبیین ارتباط بین بینظمی هیجانی با اضطراب و افسردگی: یک عامل فراتشخیصی،مجله روانپزشکی و روانشناسی ایران. سال اول.شماره 2.
آقاجانی، سیف اله؛ صمدی فرد، حمیدرضا(1396). نقش همجوشی شناختی، منبع کنترل و اجتناب شناختی در پیش بینی اضطراب مرگ سالمندان، مجله سلامت و مراقبت،شماره 1
باچر جميز، مينکا سوزان، هولي جيل (2007) آسيب شناسي رواني (جلد دوم)، ويراست سيزدهم، ترجمه يحيي سيدمحمدي (1390)، تهران: نشر ارسباران.
پروچاسکا؛جیمز،نورکراس؛جان، نظریه های روان درمانی، ترجمه یحیی سید محمدی، نشر روان، نوبت یازدهم،1395.
پیرخائفی، علیرضا(1391). ارتباط مولفه های فراشناختی خلاقیت با سلامت روان در دانشجویان ، فصلنامه علمی پژوهشی شناخت اجتماعی،شماره 2
پیوسته گر، مهرانگیز؛ درویزه،زهرا؛ طاووسی،سیما.(1394).بررسی رابطه دلبستگس محیطی با میزان سلامت روان و سازگاری اجتماعی دانش آموزان سال اول دبیرستان شهرستان ورامین.نشریه علمی- پژوهشی معماری.شماره15
خواجه نوری،بیژن؛ دهقانی،رودابه.(1395). مشکلات نوجوانان و ارتباط آن با نهاد خانواده و رابطه تعارضات والدینی و سلامت روان نوجوانان.فصلنامه اجتماعی جامعه شناسی.شماره 7
دولتي راحله (1391) تاثير آموزش راهبردهاي يادگيري خود تنظيمي بر تعلل ورزي و خود پنداره تحصيلي دانشآموزان دختر پايه اول متوسطه، پايان نامه کارشناسي ارشد، دانشگاه بوعلي سينا همدان
رضایی نیا سمیه، صدرالاسلامی الهام، عبدی علی (1391) بررسی رابطه بین خوش بینی و سلامت روان در ورزشکاران زن شهرکرمانشاه، پایان نامه مقطع کارشناسی رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور کرمانشاه
زارع، حسین(1396)، اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در بهبود انعطافپذیری و همجوشی شناختی، فصلنامه شناخت اجتماعی، شماره 1
زارع،حسین(1393) هنجاریابی مقیاس همجوشی شناختی گیلاندرز بر اساس الگوی بوهر نستات، فصلنامه پژوهش های روانشناسی اجتماعی.
سعیدپور،صابر، کاظمی رضایی،سید علی، کربلایی اسماعیل،انسیه، کاظمی رضایی، سیدولی، احمدی، فرشاد،(1396)، نقش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، همجوشی شناختی و کنترل فکر در اختلال وسواسی-اجباری
شریعت وحید، رهبر محمدرضا، جلالی امیرحسین، شعبانی امیر، لواسانی فهیمه (1394) بسته آموزش و راهنمای عمل ويژه كارشناسان سلامت روان، دفتر سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی.
شولتز؛دوان،شولتز؛سیدنی آلن، نظریه های شخصیت،ترجمه سید محمدی، نشر ویرایش،1398.
صادقیان احمد (1394) قرآن و بهداشت روان، فراهم شده از quran-journal.com
صدری دمیرچی،اسماعیل؛ صمدی فرد،حمیدرضا.(1396).نقش همجوشی شناختی، ادراك تعامل اجتماعی و اجتناب شناختی در پیشبینی فرسودگی شغلی معلمان. فصلنامه علمی – پژوهشی شناخت اجتماعی. سال ششم، شماره دوم.
صمدي فرد، ح. ر( ( 1396نقش ابعاد اجتناب شناختی، ادراك تعامل اجتماعی و همجوشی شناختی در پیشبینی فرسودگی تحصیلی دانش آموزان.اولین همایش ملی آسیبهاي اجتماعی، اردبیل، دانشگاه محقق اردبیلی.
قربان شیرودی، شهره. خلعتبری، جواد. تودار، سید رسول؛ مبلغی، نفیسه؛ صالحی، محمد.(1390). مقایسه اثربخشی روش های آموزش ابراز وجود و حل مسئله بر سازگاری و پرخاشگری دانش آموزان سال اول متوسطه
کیامرثی،آذر،قلعه نی،رضا(1391) ارتباط احساس پیوستگی و نارسایی هیجانی با رضایت از زندگی در دانش آموزان دختر دارای نشانه های بیش فعالی/کم توجهی، ، مجله روانشناسی مدرسه .
گاطع زاده؛ عبدلامیر.(1390). تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر سلامت روان دانشجویان دختر. فصلنامه علمی- پژوهشی زن و فرهنگ، سال سوم، شماره نهم.
محمدنژاد، اسماعیل، ابوطالبی، قاسم، طالبیان،ناصر، نعمتی دوپلانی،فاطمه(1393) ارتباط سلامت روان با هوش هیجانی کارکنان.مجله سلامت و مراقبت، شماره سوم و چهارم.
محمدی ری شهری محمد (1386) میزان الحکمه، قم: موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، سازمان چاپ و نشر، چاپ نهم.
منوچهری پور نیره¬اعظم و کیانی رسول (1396) بررسی رابطه سلامت روان و رضایتمندی از زندگی با جهت گیری مذهبی در بین دانشجویان سال اول 96-95 دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
نجفی، محمود؛ بیگدلی، ایمان الله؛ دهشیری، غلامرضا؛ رحیمیان بوگر، اسحق؛ طباطبایی، موسی .(1391). نقش مهارت های زندگی در پیش بینی سلامت روان دانش آموزان، فصلنامه علمی -پژوهشی فرهنگ مشاوره و روان درمانی، سال سوم، شماره 11.
نمازی،فرحناز، سهرابی شگفتی، نادره(1397)، نقش واسطه گری سازگاری اجتماعی در بین الگوهای خانواده و سلامت روان دانش آموزان، فصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی، شماره 29
الوندی سرابی، محمد؛ زارع،حسین؛ علی پور، احمد؛ عرفانی، نصرالله(1395). پیش بینی تحریف های شناختی بر اساس باورهای غیر منطقی و همجوشی شناختی، فصلنامه علمی-پژوهشی شناخت اجتماعی، شماره 2.
ووبلدینگ رابرت (2013) واقعیت درمانی برای قرن بیست و یکم، ترجمه علی صاحبی و حسین زیرک (1395)، تهران: انتشارات سایه سخن.
Akbari M, Roshan R, Shabani A, Fata L, Shairi MR, Zarghami F. Transdiagnostic treatment of co-occurrence of anxiety and depressive disorders based on repetitive negative thinking: A case series. Iranian journal of psychiatry. 2015; 10(3): 200.
Banihashmiyan K, Bahrami Ehsan H, Moazen M. Relation between head masters’ general health and emotional intelligence and job satisfaction of teachers. Journal of Behavioral Sciences. 2010; 4(1): 45-50.
Dinis, A.; Carvalho, S.; Gouveia, J. P. & Estanqueiro, C. (2015). “Shame Memories and Depression Symptoms: The Role of Cognitive Fusion and Experiential Avoidance”. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 15(1), 63-86
Drageset, J., Eide, G. E., Nygaard, H. A., Bondevik, M., Nortvedt, M.V., Natvig, G.K. (2009). The impact of social support and sense of coherence on health-related quality of life among nursing home residents—A questionnaire survey in Bergen, Norway. International Journal of Nursing Studies, 46(1), 66-76.
Eriksson, B.L., Lindstrom, B. (2005). Validity of Antonovsky’s sense of coherence scale: a systematic review. Journal Epidemiology and Community Health, 59, 460–466.
Fakhri MK , Mirzaian B , Banihashemian K. Correlation between General Health with Emotional Intelligence and Creativity in Medical Students in Islamic Azad University, Sari Branch. Journal of Qom University of Medical Sciences. 2012; 6(2): 53-60. [Persian]
Ferguson, C. J., Coulson, M., & Barnett, J. (2011). A meta-analysis of pathological gaming prevalence and comorbidity with mental health, academic and social problems. Journal of psychiatric research, 45(12), 1573-1578.
Gillanders DT, Bolderston H, Bond FW, Dempster M, Flaxman PE, Campbell L, et al. The development and initial validation of the cognitive fusion questionnaire. Behavior therapy. 2014; 45(1): 83-101.
Hanify F, Joibari A. The relationship between emotional intelligence and academic achievement of secondary school students in Tehran. Educational Administration Research. 2010; 2(1):29-44. [Persian]
Hayes S, Lillis J. Acceptance and Commitment Therapy. Washington DC: American Psychological Association. 2012.
Hayes SC, Strosahl KD, Wilson KG. Acceptance and commitment therapy: The process and practice of mindful change: Guilford Press. 2011.
Heravi-Karimooi M, Rejeh N, Sharif Nia H. The Relationship between Nursing Students’ Spiritual Intelligence and their General Health in Tehran, 2012. Iranian Journal of Medical Education. 2014; 14 (1):1-14. [Persian]
Herbert JD, Forman EM. Acceptance and mindfulness in cognitive behavior therapy: Understanding and applying the new therapies: John Wiley & Sons. 2011.
Intelligence among Athlete and Non-athlete Male Students in Payam-e-Noor University, Ardabil Branch. Journal of Health. 2012 ;( 4):64-74. [Persian]
Khosrojerdi R, Khanzadeh A. The relationship between emotional intelligence and general health in the teacher training university of Sabzevar. Journal of Asrar. 2007; 4(2):110-116. [Persian]
Mehri A, Maleki B, Sedghi Kuhsare S. The Relationship between Mental Health and Emotional
Mohammadkhani S, Farjad M. The relationship of the metacognitive beliefs and thought control strategies with obsessive–compulsive symptoms in nonclinical population. Journal of Clinical Psychology. 2009; 1(3)(3): 35-55.
Moons, P., & Norekvål, T.M. (2006). Is sense of coherence a pathway for improving the quality of life of patients who grow up with chronic diseases? Ahypothesis. European Journal of Cardiovascular Nursing, 5(1), 16-20.
Pallant, J.F., Lae, L. (2002). Sense of coherence, well-being, coping and personality factors: further evaluation of the sense of coherence scale. Personality and Individual Differences, 33(1), 39-48.
Roemer L, Orsillo SM, Salters-Pedneault K. Efficacy of an acceptance-based behavior therapy for generalized anxiety disorder: evaluation in a randomized controlled trial. Journal of consulting and clinical psychology. 2008; 76(6): 1083.
Schnyder, U., Buchi, S., Sensky, T., Klaghofer, R.(2000). Antonovsky’s sense of coherence: trait or state? Psychother Psychosom, 69, 296– 302.
Suominen P, Helenius H, Blomberg H, Uutela A, Koskenvuo M. (2001). Sense of coherence as a predictor of subjective state of health: Results of 4 years of follow-up of adults. Journal of Psychosomatic Research, 50(2), 77-86.
Van Dusseldorp LR, van Meijel BK, Derksen JJ.Emotional intelligence of mental health nurses. J Clin Nurs. 2011; 20(3-4):555-62.
- صفحات : 87-95
-
دانلود فایل
( 450 KB )