-
آرشیو :
نسخه زمستان 1396 - جلد دوم
-
موضوع :
رفتار در علوم تربیتی و روانشناسی
-
نویسنده/گان :
معصومه میرزایی، متین قاسمی سامنی ، مهسا حیدری
-
کلید واژه :
واژه های کلیدی: اختلال هماهنگی رشدی، کارکرد اجرایی، فعالیت بدنی، بازداری پاسخ
-
Title :
The Effectiveness of Executive Function Training Program through Physical Activity on Response Inhibition in Children with Developmental Coordination Disorder
-
Abstract :
The tendency to use novel therapeutic approaches for children with executive dysfunctions has increased. Cognitive rehabilitation or training in executive functions is one approach that has received much attention in recent years. The purpose of present study was to investigate the effectiveness of executive function training program through physical activity on response inhibition in children with developmental coordination disorder. The research method was quasi-experimental with pretest-posttest design. The statistical population of this study was all children aged 9-12 years with developmental coordination disorder in Kermanshah. Subjects in this study were 20 children with developmental coordination disorder who were selected by convenience sampling and were randomly assigned into two control and experimental groups. The tools of this study were Wilson Developmental Coordination Disorders Questionnaire, Movement Assessment Buttery for Children and Stroop Test. Before and after the intervention program, sustained attention and cognitive flexibility of all subjects were measured. Exercise-based executive performance program was held in the gym for 12 weeks and twice a week for 70 minutes. Univariate analysis of covariance was used to test the research hypothesis in SPSS software. The results showed a significant improvement in response inhibition scores in children with developmental coordination disorder following 12 weeks of executive function training program through physical activity (p≤0.001). According to the results of this study, it is suggested that children with coordination disorder participate in exercise programs based on Training of executive functions and high attentional load.
-
مراجع :
منابع و مراجع
]1[ احمدی، احمد، ارجمندنیا، علی اکبر، عزیزی، محمد پارسا، مطیعی، سمیرا. (۱۳۹۶).اثربخشی برنامه آموزش کارکردهای اجرایی رایانه محور بر ویژگیهای شناختی و پیشرفت ریاضی کودکان دارای نارسایی توجه / بیش فعالی. مجله پرستاری کودکان. ۴ (۱) :۴۳-۵۰.
]2[ شهربانیان شهناز، هاشمی ایوب. تاثیر تمرینات ثبات مرکزی بر تعادل و زمان واکنش کودکان با اختلال هماهنگی رشدی. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. ۱۳۹۷; ۸ (۱۶) :۸۳-۹۱.
]3[ علینژاد محسن، صباحی پرویز، کارگربرزی حمید، مبین میثم. اثربخشی تقویت حافظه کاری بر بازداری شناختی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. ۱۳۹۷; ۵ (۶) :۳۴-۴۲.
]4[ عیوضی، سیما, یزدانبخش، کامران, مرادی، آسیه. ( 1398) اثربخشی توانبخشی شناختی بر بهبود حافظهکاری در کودکان مبتلا به نارسایی توجه/بیش فعالی. فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی. 5(16):121-34.
]5[ عیوضی، سیما, یزدانبخش، کامران, مرادی، آسیه. (1397). اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهیار بر بهبود کارکرد اجرایی بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی. فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی. 4(14):9-22.
]6[ رحیمیان مشهدی، مریم, شمسی پور دهکردی، پروانه, ابطحی، مرضیه. (1397). تاثیر تمرینات جسمانی پیشرونده و توانبخشی شناختی بر بهبود انعطافپذیری شناختی و رشد اجتماعی کودکان کمتوان ذهنی. فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی. 4(14):91-110.
]7[ قاسمی، نوشاد. ( 1396). تأثیر تمرین تمرکز و تعقیب چشمی بر میزان توجه و تکانشگری کودکان دارای اختلال نقص توجه همراه با بیش فعالی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر مرودشت. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی. 39:27-42.
]8[ نجارزادگان، مریم, نجاتی، وحید, امیری، نسرین, شریفیان، مریم. ( 1394) بررسی اثر توانبخشی شناختی بر عملکردهای اجرایی (توجه و حافظه کاری) در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش فعالی. طب توانبخشی. 4(2):97-108.
]9[ نورانی جورجاده سیده رقیه، مشهدی علی، طبیبی زهرا، خیرخواه فرزان. ( ۱۳۹۵). اثر آموزش کارکردهای اجرایی مبتنی بر زندگی روزمره، بر کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی. تازه های علوم شناختی. ۱۸ (۱) :۶۸-۷۸.
]10[ هاشمی, ایوب, شیخ, حومنیان, باقرزاده, الله ف. تاثیر تمرینات وی فیت بر ویژگی های فراشناختی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی. علوم حرکتی و رفتاری. 1398;2(3):177-88.
]11[ همایون نیا فیروزجاه مرتضی، شیخ محمود، حمایت طلب رسول، شهربانیان شهناز. ( ۱۳۹۸). تاثیر قابلیت محیط (فراهم سازها) روی توجه و حافظه دانش آموزان دارای اختلالات ذهنی . مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. ۶ (۱) :۳۵-۴۸.
[12] Adolph KE, Joh AS. Motor development: how infants get into the act in Introduction to Infant Development. Edn n, editor. Slater and Meds A: Lewis (New York, NY: Oxford University Press); 2007.
[13] Alesi M, Bianco A, Padulo J, Vella FP, Petrucci M, Paoli A, et al. Motor and cognitive development: the role of karate. Muscles Ligaments Tendons J. 2014;4(2):114-20.
[14] Bernardi M, Leonard HC, Hill EL, Botting N, Henry LA. Executive functions in children with developmental coordination disorder: a 2-year follow-up study. Dev Med Child Neurol. 2018;60(3):306-13.
[15] Diamond A. Close interrelation of motor development and cognitive development and of the cerebellum and prefrontal cortex. Child development. 2000;71(1):44-56.
[16] Gomez R, Vance A, Watson SD. Structure of the Wechsler Intelligence Scale for Children–Fourth Edition in a group of children with ADHD. Frontiers in Psychology. 2016;7:737.
[17] Hollmann W, Strüder H. Brain, psyche and physical activity. Der Orthopade. 2000;29(11):948-56.
[18] Kalkhoran JF, Amini HA, Salman ZI, Zareiyan E. Gymnastics Training Improves Executive and Sensorimotor Functions in Children with Developmental Coordination Disorder. Journal of Integrative Pediatric Healthcare. 2018;2(1):1-6.
[19] Koziol LF, Budding DE, Chidekel D. From movement to thought: executive function, embodied cognition, and the cerebellum. The Cerebellum. 2012;11(2):505-25.
[20] Leonard HC. The Impact of Poor Motor Skills on Perceptual, Social and Cognitive Development: The Case of Developmental Coordination Disorder. Front Psychol. 2016;7:311-23.
[21] Leonard HC, Hill EL. Executive Difficulties in Developmental Coordination Disorder: Methodological Issues and Future Directions. Current Developmental Disorders Reports. 2015;2(2):141-9.
[22] Makarowski R, Lipowski M, Marszałł M, Czarnowski W. Temperamental determinants of physical activity as preventive factor of heart diseases—In the search of the model. Pol J Sport Med. 2009;25:83-94.
[23] Pan C-Y, Tsai C-L, Chu C-H, Sung M-C, Huang C-Y, Ma W-Y. Effects of physical exercise intervention on motor skills and executive functions in children with ADHD: A pilot study. Journal of attention disorders. 2019;23(4):384-97.
[24] Ruddock S, Piek J, Sugden D, Morris S, Hyde C, Caeyenberghs K, et al. Coupling online control and inhibitory systems in children with developmental coordination disorder: goal-directed reaching. Research in developmental disabilities. 2015;36:244-55.
[25] Robert MP, Ingster‐Moati I, Albuisson E, Cabrol D, Golse B, Vaivre‐Douret L. Vertical and horizontal smooth pursuit eye movements in children with developmental coordination disorder. Developmental Medicine & Child Neurology. 2014;56(6):595-600.
[26] Tsai C-L. The effectiveness of exercise intervention on inhibitory control in children with developmental coordination disorder: Using a visuospatial attention paradigm as a model. Research in Developmental Disabilities. 2009;30(6):1268-80.
[27] Tsai C-L, Wang C-H, Tseng Y-T. Effects of exercise intervention on event-related potential and task performance indices of attention networks in children with developmental coordination disorder. Brain and cognition. 2012;79(1):12-22.
[28] Von Hofsten C. An action perspective on motor development. Trends in cognitive sciences. 2004;8(6):266-72.
[29] Wolpert DM, Ghahramani Z, Flanagan JR. Perspectives and problems in motor learning. Trends in cognitive sciences. 2001;5(11):487-94.
[30] Zwicker JG, Missiuna C, Boyd LA. Neural correlates of developmental coordination disorder: a review of hypotheses. J Child Neurol. 2009;24(10):1273-81.
- صفحات : 20-29
-
دانلود فایل
( 566 KB )