-
آرشیو :
نسخه زمستان 1396 - جلد دوم
-
موضوع :
روانشناسی تربیتی
-
نویسنده/گان :
شرمین اسمعیلی انور ، میرمحمد سیدعباس زاده
-
کلید واژه :
روش تحقیق، روش آموزش، سبک یادگیری، عملکرد
-
Title :
The Effect of Three Teaching Methods (Reading, Visual, Auditory) on Students' Academic Performance in Undergraduate Research Method Course Based on Gender and Learning Style
-
Abstract :
One of the major problems in educational systems is the incompatibility of teaching methods with the characteristics of students. Issue: Considering the importance of the issues related to the impact of teaching methods as an influencing factor on students' performance and the need to think about appropriate and guiding measures to support and expand this topic, this study aimed to study the effect of three methods of reading, listening and listening on academic performance. Students were taught undergraduate research method courses regarding gender and learning style. Method: The method of this research is a pretest-posttest and the research tool is standardized questionnaires of Kolb learning styles and homework performance. The statistical population of the study consisted of undergraduate research students of Rouden Azad University. Results: The results of this study, based on statistical analysis of spss software, show that based on the obtained results, the main effect of gender factor on task performance is not significant but the main effect of learning style on performance in task is significant, also The main effect of training on performance was significant in homework. Conclusion: Based on the results of this study, the interactive effect of teaching method, gender and learning style on performance was also significant.
-
مراجع :
منابع:
پازارگادی، مهرنوش، طهماسبی، سیمین (1389)، سبکهای یادگیری و کاربرد آنها در پرستاری، مجله راهبرهای آموزش، دوره 3، شماره 2، صص. 73-76.
حجازی، علی، طاهرپور، معصومه، سبحانی، خشایار، حسینی، سیدحمید، هدایتی، مهتاب، برزگر عبدالله. بررسی سبکهای یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بر اساس مدل وارک. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. ۱۳۹۴; ۷ (۱): ۵۵-۶۲
خدیجه، مرادی، پاپزن، عبدالحمید. شناسایی سبکهای یادگیری دانشجویان دانشگاه صنعتی کرمانشاه به منظور ارائه روشهای تدریس اثربخش. پژوهش در نظامهای آموزشی. 1393؛ سال هشتم، شماره 26؛ 150-172.
زارعی زوارکی، اسماعیل؛ جعفرخانی، فاطمه (1393). بررسی کاربرد تصویر در آموزش ویژه. تعلیم و تربیت استثنایی، شماره 7، ص 37-27.
زرافشان، حسین (1390). تأثیر آموزش روش ارتباطی مبادله تصویر بر مشکلات ارتباطی کودکان درخودمانده. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
زمانی، بیبی عشرت؛ رعیت رکنآبادی، زهرا؛ سعیدیان، نرگس (1396). رابطه سبکهای یادگیری با روشهای تدریس ترجیحی دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان میبد؛ پژوهش در برنامهریزی درسی، سال پانزدهم، دوره دوم، شماره 28، ص 185-174.
سیف، علی اکبر (1392). روانشناسی پرورشی نوین. تهران. نشر دوران
سیف، علیاکبر (1396). اندازهگیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی. تهران. نشر دوران
صالحی، وحید؛ نوروزی، داریوش؛ امیر تیموری، محمد حسن؛ و دلاور، علی (1394). طراحی و اعتبارسنجی الگوی آموزش چندرسانهای زبان انگلیسی مبتنی بر تأثیر انواع بار شناختی بر یادگیری و یاد داری یادگیرندگان مبتدی و خبره، رساله جهت اخذ مدرک دکتری رشته تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
فتحی آذر، بیرامی، واحدی و عبداللهی عدلی انصار (1393)، مقایسه تأثیر تدریس با الگوی قیاس گری و یادگیری مشارکتی در تعامل با سبکهای یادگیری ترجیحی بر بازدههای یادگیری و نگرش نسبت به علوم، فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، سال نهم، شماره 33، صص 143-169.
کمری، سامان. فولادچنگ، محبوبه (1397). رابطه رویکردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان گروههای علوم انسانی و فنی مهندسی با توجه به نقش جنسیت. دو فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، سال پنجم، شماره پانزدهم ص.ص 39-18.
مایر، ریچارد (2002)، یادگیری چندرسانهای. ترجمه موسوی، مهسا (1384)، تهران: موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی.
محمدی، یحیی؛ کاظمی، سیما؛ حاجیآبادی، محمدرضا؛ رئیسون، محمدرضا (1393)، رابطه سبکهای یادگیری فیزیولوژیکی و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 92؛ مراقبتهای نوین فصلنامه علمی پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند دوره 11، شماره 4، صص 275-282.
مرادی، خدیجه. پاپ زن، عبدالحمید. (1393). شناسایی سبکهای یادگیری دانشجویان دانشگاه صنعتی کرمانشاه بهمنظور ارائه روشهای تدریس اثربخش. نشریه پژوهش در نظامهای آموزشی، 8(26)، 149-172.
معیاری، اعظم؛ صبوری کاشانی، احمد؛ قریب، میترا؛ بیگلرخانی، مهدی (1388)، مقایسه سبکهای یادگیری دانشجویان سال اول و سال پنجم رشته پزشکی و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی، گامهای توسعه در آموزش پزشکی، دوره ششم: شماره دوم. صص 110-118.
مقامی، حمیدرضا؛ زارعی زوارکی، اسماعیل؛ دلاور، علی؛ نوروزی، داریوش (1393)، مقایسه تأثیر سه روش آموزش حضوری، الکترونیکی و تلفیقی بر یادگیری و یاد داری دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، پژوهش در نظامهای آموزشی، شماره 8، ص 17-39.
نجفی پازکی، معصومه (1392). آموزش درک خوانداری: بهبود توانایی استنباط در آزمون پرلز؛ فصلنامه تعلیم و تربیت شماره 119، صص 71-48.
نصیرزاده، فیروز؛ حیدرزاده، آبتین؛ شیرازی، ماندانا؛ فرمانبر، ربیع اله؛ منفرد، آرزو (1393)، بررسی سبکهای یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1392، پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 6 (1)، ص 29-39.
وطندوست، نفیسه؛ یارمحمدیان، احمد؛ عابدی، احمد؛ قاضیعسگر، نجمه؛ مقتدایی، منصوره (1392)، بررسی مقدماتی تأثیر آموزش درک شنیداری بر توانایی خواندن دانش آموزان دختر 8-9 سالة نارساخوان، شنواییشناسی ـ دوره 22، شماره 4، صص 60-68.
Boyle EA, Duffy T, Dunleavy K. Learning styles and academic outcome: the validity and utility of Vermunt's Inventory of Learning Styles in a British higher education setting,Br J Educ Psychol, 2003, 73(Pt 2): 267-290.
Cain, C. and Oakhill, J. (2007) Reading comprehension difficulties: Correlates, causes and consequences. In children’s comprehension problems in oral and written language. Guilford Press, New York, 41-75.
Cain, K. (2007). Syntactic awareness and reading ability: Is there any evidence for a special relationship? Applied Psycholinguistics, 28(4), 679-694.
Cain, K. Oakhill, J. & Bryant, P. (2004). Children's Reading Comprehension Ability: Concurrent Prediction by Working Memory, Verbal Ability, and Component Skills. Journal of Educational Psychology, 96(1), 31-42.
Erden Z, Otman S, Tunay V. Is visual perception of hearing-impaired children different from healthy children? Int J Pediatr Otorhinolaryngol. 2004; 68(3): 281–285
Franzoni, A. L. & Assar, S. (2009). Student Learning Styles Adaptation Method Based on Teaching Strategies and Electronic Media. Educational Technology & Society, 12 (4), 15–29.
Friedel CR, Rudd RD. Creative thinking and learning styles in undergraduate agriculture students. Journal of Agricultural Education.2006; 47(4):102-11.
Gkouvatzi AN, Mantis K, Kambas A. Comparative Study of Motor Performance of Deaf and Hard of Hearing Students in Reaction Time, Visual-Motor Control and Upper Limb Speed and Dexterity Abilities. Int J Spec Educ. 2010; 25 (2): 15-25.
Graesser, A. C. Singer, M. & Trabasso, T. (1994). Constructing inferences during narrative text comprehension. Psychological Review, 101, 371-395
Keefe JW, Learning style: theory and practice, Reston VA: National Association of Secondary School Principals, 1987.
Kolb, D. A. (1984). Experience as the source of learning and development.
Englewood and development. Englewood cliffs, MJ: Prentice Hall.
Manolis, Chris; Burns, David J. Assudani, Rashmi. Chinta, Ravi (2013), Assessing experiential learning styles: A methodological reconstruction and validation of the Kolb Learning Style Inventory, Learning and Individual Differences, Volume 23, Pp. 44-52.
McKenna, Lisa; Copnell, Beverley; Butler, Ashleigh E; Lau, Rosalind (2018). Learning style preferences of Australian accelerated postgraduate preregistration nursing students: A cross-sectional survey Nurse Education in Practice 28 (2018) 280–284.
Murphy RJ, Gray SA, Straja SR, Bogert MC, Student learning preferences and teaching implications, J Dent Educ 2004 Aug; 68(8): 859-66.
Neo (Ken), T. & Neo, M. (2004).Classroom innovation: engaging students in interactive multimedia learning. Campus-Wide Information Systems, 21 (3), 118-124
Omar, Norasyikin; Mohamad. Mimi Mohaffyza, Paimin, Aini Nazura (2015). Dimension of Learning Styles and Students’ Academic Achievement, 4th World Congress on Technical and Vocational Education and Training (WoCTVET), 5th–6th November 2014, Malaysia.
Perfetti, C., Landi, N., & Oakhill, J. (2005). The Acquisition of Reading Comprehension Skill. In M. Snowling, & C. Hulme, The Science of Reading: A Handbook (pp. 227-249). New York: Oxford: Blackwell.
Rogowsky, B. A. Calhoun, B. M. & Tallal, P. (2014). Matching learning style to instructional method: Effects on comprehension. Journal of Educational Psychology, 107(1), 64–78.
Schneck CM. Visual perception. Occupational therapy for children. 5th edition. USA. Mosby; 2006, pp: 360-364
Sutcliffe L. An investigation into whether nurses change their learning style according to subject area studied. J Adv Nurs 1993; 18(4): 647-58
Vizeshfar, Fatemeh, Torabizadeh, Camellia (2018), The effect of teaching based on dominant learning style on nursing students' academic achievement, Nurse Education in Practice, 28 (2018) 103–108.
- صفحات : 30-41
-
دانلود فایل
( 723 KB )