-
آرشیو :
نسخه زمستان 1396 - جلد دوم
-
موضوع :
سایر شاخه های روانشناسی
-
نویسنده/گان :
حسین سنجری ، ایرج سلطانی
-
کلید واژه :
بیانگری هیجانی، اجتناب شناختی، مهارت¬های اجتماعی، اختلال یادگیری خاص
-
Title :
Comparison of emotional expression, cognitive avoidance and social skills in students with and without specific learning problems
-
Abstract :
The present study compares the emotional expression, cognitive avoidance, and social skills of students with and without learning disabilities in 100 students (50 students in the sixth grade and 50 students in the sixth grade). Participated and evaluated. All participants were asked to answer the Emotional Expressiveness Questionnaire (King & Ammons) as well as the Cognitive Avoidance Questionnaire (Douglas & Sexton) and the Social Skills Questionnaire (Matson). Data were analyzed using descriptive statistics (frequency, central and dispersion indices) and analysis of variance. The results showed that students with special learning problems in emotional expression and social skills and cognitive avoidance were significantly different from normal students.
-
مراجع :
آقاجانی، سیف اله؛ صمدی فرد، حمیدرضا؛ نریمانی، محمد. (1396). نقش مولفه های اجتناب شناختی و باور فراشناختی در پیش بینی کیفیت زندگی بیماران دیابتی. رواشناسی سلامت، 6(1)، 156- 142.
بیرامی، منصور؛ هاشمی، تورج؛ شادبافی، محمد. (1396). مقایسه مشکلات هیجانی- اجتماعی در دانش آموزانمبتلا و غیر مبتلا به اختلال های یادگیری خواندن و ریاضی. فصلنامه سلامت روان کودک، 4(2)، 78-69.
پورعبدل، سعید؛ صبحی قراملکی، ناصر؛ عباسی، مسلم. (1394). نیمرخ نارسایی شناختی، نارسایی هیجانی واجتناب شناختی در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص. روش ها و مدل های روانشناختی، 6(20)، 72- 55.
رضایی، اکبر؛ حافظی، علیرضا. (1390). مقایسه مهارت های اجتماعی دانش آموزان با نارسایی های ویژه در یادگیری، کم توان ذهنی، اوتیسم و عادی مدارس ابتدائی شهر تبریز. فصلنامه ایرانی کودکانی استثنایی. 11(4)، 374-363
ریاضی دوست، معصومه. (1397). مقایسه بازداری شناختی، تنظیم هیجان و کفایت اجتماعی کودکان با اختلال یادگیری خاص و کودکان عادی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه خوارزمی
زنگویی، سیما. (1396). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر فرسودگی تحصیلی، پذیرش اجتماعی و عواطف دانش آموزان دچار ناتوانی یادگیری. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه خلیج فارس.
سپنتا، ماندانا؛ عابدی، احمد؛ یاورمحمدیان، احمد؛ قمرانی، امیر؛ فرامرزی، سالار. (1397). اثربخشی روان نمایشگری بر تنظیم هیجان دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی. مجله تحقیقات علوم رفتاری. 16(3)، 284-272.
سلیمانی، اسماعیل؛ زاهد بابلان، عادل؛ فرزانه، جبرائیل؛ ستوده، محمدباقر. (1390). مقایسه نارستیی هیجانی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری و بهنجار. ناتوانی های یادگیری، 1(1)، 93- 78.
شجاعی، عفت. (1397). تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد واحد شاهرود.
صبحی قراملکی، ناصر؛ ابوالقاسمی، عباس؛ دهقان، حمیدرضا. (1393). مقایسه تسلط نیمکره های مغزی دانش آموزان عادی و ناتوان یادگیری. مجله ناتوانی های یادگیری. 3، 79-59
عامری، یلدا. (1396). اثربخشی بازی های شناختی رایانه ای بر بهبود توجه و عملکرد شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری. پایان نامه کارشناسی ارشد. گروه روانشناسی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس.
عباسی، مسلم؛ بگیان، محمدجواد؛ اعیادی، نادر؛ درگاهی، شهریار. (1395). مقایسه خوددلسوزی، اجتناب شناختی و خودتنظیمی عاطفی در دانش آموزان با و بدون مشکلات یادگیری. فصلنامه نسیم تندرستی. 4(1)، 15-1.
عزیزاللهی، فرزانه. (1396). مقایسه کارکردهای اجرایی، نظریه ذهن و مهارت های اجتماعی در کودکان با اختلال یادگیری و کودکان عادی شهر ایلام. پایان نامه کارشناسی ارشد. گروه روانشناسی. دانشکده علوم اجتماعی و تربیتی. دانشگاه رازی.
علی عسگری، زهره؛ قمرانی، امیر. (1396). اثربخشی درمان مبتنی بر ابرازگری هیجانی بر اساس گرفتاری مادران کودکان بیش فعال. مجله مطالعات ناتوانی.7، 14-7
فرحمند، سهیلا؛ فولادچنگ، محبوبه. (1396). تبیین علی سرزندگی تحصیلی براساس الگوهای ارتباطی خانواده: نقش واسطه ای ابرازگری هیجانی. روانشناسی تحولی. 3(51)، 269-257
قانعیان، مهناز؛ کاظمی زهرانی، حمید. (1395). بررسی شیوع اختلالات خواب و اختلالات یادگیری عصب روان شناختی در کودکان پیش از دبستان. مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد. 24(6)، 512-501
کریمی، زهرا؛ امیری مجد، مجتبی؛ برازیان، سعیده. (1393). مقایسه مشکلات رفتاری و اضطراب امتحان در دانش آموزان دچار ناتوانی یادگیری و عادی. مجله مطالعات ناتوانی. 4(1)،2214
کریمی، صغری. (1395). نقش دلسوزی به خود، بخشایش و ابرازگری هیجانی در پیش¬بینی بهزیستی روانشناختی زنان نابارور. پایان نامه کارشناسی ارشد. گروه روانشناسی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه محقق اردبیلی.
میرزاحسینی، حسن؛ پورعبدل، سعید؛ صبحی قراملکی، ناصر؛ سروانی، شهرزاد. (1395). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برکاهش اجتناب شناختی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص. اندیشه و رفتار. 22(3)، 175-166.
میرنسب، محمد؛ کلیایی، لیلا. (1395). مقایسه مهارت های اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری و دانش آموزان بهنجار. چهارمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی، آسیب اجتماعی و فرهنگی ایران.
نریمانی، محمد؛ پرزور، پرویز؛ بشیرپور، سجاد. (1394). مقایسه تنظیم خلق منفی و بیانگری هیجانی در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص. فصلنامه پژوهش در نظام¬های آموزشی. 9(3)، 90-69
نریمانی، محمد؛ پرزور، پرویز؛ بشیرپور، سجاد. (1394). مقایسه تنظیم خلق منفی و بیانگری هیجانی در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص. فصلنامه پژوهش در نظام¬های آموزشی. 9(3)، 90-69
Danahy, L. & Stopa, L. (2010). Post event processing in social anxiety. Behav Res Ther. 45,12-19.
Gokool, N., Asghar, A. (2019). “I can't tell you what the learning difficulty is”: Barriers experienced by college science instructors in teaching and supporting students with learning disabilities. Teaching and Teacher Education. 79, 17-27.
Henschel, S., Roick., T. (2017). Relationships of mathematics performance, control and value beliefs with cognitive and affective math anxiety. Learn Individ Differ. 55, 97-107
Holaway, R.M., Heimberg, R.G. & Coles, M.E. (2006). A Comparison of Intolerance of Uncertainty in Analogue Obsessivecompulsive Disorder and Generalized Anxiety Disorder. J Anxiety Disord. 20,158-174.
Kelsey, S., Dickson, J. & Laura, C. (2012). Rumination, Worry, Cognitive Avoidance, and Behavioral Avoidance: Examination of Temporal Effects. Behave There.43,629-640.
Mafra, H. (2015). Development of Learning and Social Skills in Children with Learning Disabilities: An Educational Intervention Program. Procedia - Social and Behavioral Sciences.209,221-228.
Mammarella, I.C., Ghisi, M., Bomba, M., Bottesi, G., Caviola, S., Broggi, F., Nacinovich, R. (2016). Anxiety and depression in children with nonverbal learning disabilities, reading disabilities, or typical development. J learn disabil. 49, 103-9
Milojevich, H.M., Haskett, M.E. (2018). Longitudinal associations between physically abusive parents’ emotional expressiveness and children’s self-regulation. Child Abuse & Neglect. 77,144-154.
Sexton, K.A. & Dugas, M.J. (2008). The cognitive avoidance questionnaire, Validation of the English translation. J Anxiety Disord,22,335-370.
- صفحات : 119-127
-
دانلود فایل
( 563 KB )