-
آرشیو :
نسخه زمستان 1396 - جلد سوم
-
موضوع :
رفتار در علوم تربیتی و روانشناسی
-
نویسنده/گان :
حسین صادقی ، رضا زالی ، مهدی ناصر
-
چکیده :
چکیده: این پژوهش به بررسی تاثیر گسست نسلی بر عاطفه نسبت به دانشگاه و عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی می پردازد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی - همبستگی می¬باشد. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد بجنورد در سال تحصیلی 97-1398 در نظر گرفته شد که تعداد آنها برابر با 4437 نفر گزارش شد. نمونه آماری پژوهش نیز با توجه به جدول مورگان 353 نفر برآورد شد. که این تعداد پرسشنامه به صورت نمونه¬گیری تصادفی ساده بین دانشجویان دانشگاه آزاد بجنورد توزیع شد. جهت سنجش گسست نسلی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. جهت سنجش عاطفه نسبت به دانشگاه از پرسشنامه برگرفته از پژوهش بیان-فر(1396) استفاده شد و برای بررسی عملکرد تحصیلی دانشجویان از پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور (EPT) استفاده شده است. داده¬هاي حاصل از اين پرسشنامه¬ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Smart PLS 2 از روش معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتایج حاصل از فرضیه ها نشان داد گسست نسلی 54 درصد از تغییرات متغیر عاطفه نسبت به دانشگاه و 60.9 درصد از تغییرات متغیر عملکرد تحصیلی در دانشجویان را تبیین می کند. میزان ضریب همبستگی بین گسست نسلی با عاطفه نسبت به دانشگاه برابر با 0.461- و میزان ضریب همبستگی بین گسست نسلی با عملکرد تحصیلی در دانشجویان برابر با 0.546- می¬باشد.
-
کلید واژه :
گسست نسلی، عاطفه نسبت به دانشگاه، عملکرد تحصیلی.
-
Title :
The Effect of Generational Rupture on University Affect and Academic Performance among Students of Islamic Azad University of North Khorasan
-
مراجع :
سیف، علی اکبر. (1392). روانشناسی پرورشی نوین، تهران: دوران.
درتاج، فریبا؛ زارعی زوارکی، اسماعیل؛ علی آبادی، خدیجه؛ فرج اللهی، مهران . (۱۳۹۵). تاثیر آموزش از راه دور مبتنی بر موک بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور، فصلنامه پژوهش در نظام های آموزشی، دوره 6، شماره 10، 131-150.
آزاد ارمكي، تقي (1383). رابطة بين نسلي در خانوادة ايراني، مجموعـه مقـالات مسـائل اجتمـاعي ايـران، انجمن جامعهشناسي ايران، تهران: نشر آگه.
تاجيك، محمدرضا (1386). شكاف يا گسست نسلي در ايران امروز: تحليلها، تخمينها و تـدبيرها، تهـران: مركز مطالعات و تحقيقات استراتژيك.
موسوی، سیدعلی (1391). خانواده، شکاف نسلی و رسانه¬ها، مجله علوم اجتماعی رسانه و خانواده، دوره اول، شماره 4.
زمانیان، علی (1387). تغییرات بنیادین نهاد خانواده در چند دهۀ اخیر در ایران، معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی.
چیت ساز قمی، محمدجواد (1386)، بازشناسی مفاهیم نسل و شکاف نسلی، فصلنامه جوانان و مناسبات نسلی، شماره 1، صص 85-112.ساروخانی، باقر و صداقتی فرد، مجتبی (1388)، شکاف نسلی در خانواده ایرانی، دیدگاهها و بینشها، پژوهش نامه علوم اجتماعی، سال 3، شماره 4، صص 7-31.
محمدی، عاطفه¬سادات (1388). بررسی مسئله شکاف نسلی در خانواده¬های ایرانی، پژوهش¬نامه علوم اجتماعی، ش 24.
محسنی، تبریزی؛ معیدفر، علیرضا و گلابی، فاطمه (1389)، بررسی اعتماد اجتماعی با نگاهی نسلی به جامعه، فصلنامه جامعه شناسی کاربردی، سال 22، شماره 1، صص 41-70.
سلیمانپور عمران، محبوبه (1396)، مفهوم شناسی پدیده گسست نسلی و راهکارهای تربیتی برون رفت از آن، فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشنامه تربیتی، دوره 12، شماره 50، صص 69-96.
ساروخاني، باقر و صداقتي فرد، مجتبي (1388). شکاف نسلی در خانواده ایرانی؛ دیدگاه ها و بینش ها، پژوهشنامه علوم انسانی، سال 3، شماره 4، صص 7-31.
طبسی، محسن (1388). تأثیر هنر در مناسبات نسلی، فصلنامه فرهنگ و هنرف شماره 2، تابستان 88، صص 63-72.
معیدفر، سعید (1383)، شکاف نسلی یا گسست فرهنگی، (بررسی شکاف نسلی در ایران)، نامه علوم اجتماعی، دوره 11، شماره 4، صص55-79.
آقاجاری، هاشم (1382). انقطاع نسلهاـ انسداد نسلها، مجموعه مقالات گسست نسل¬ها، پژوهشکده علوم انسانی و اجتهاد دانشگاهی.
پناهى، محمدحسين (1388)، فاصله نسلى و اختلافات خانوادگى وچگونگى برخورد با آن، علوم انسانى دانشگاه الزهرا 3، ش37ـ38، ص 86.
لطف¬آبادی، حسین (1383). عواطف و هویت نوجوانان، تهران، انتشارات نسل سوم.
Watson, D., Clark, L. A., & Tellegen, A. (2009). Development and validation of a brief measure of positive and negative affect: The PANAS scales. Journal of Personality and Social Psychology, 54(6), 1063-1070.
Ishaque, F. Muhammad, determinants of generation gap among parents and children in Multan city, Pakstan (2010). Internatinal Reserrch Journal of Finance and Economics.
- صفحات : 23-31
-
دانلود فایل
( 617 KB )