-
آرشیو :
نسخه زمستان 1396 - جلد سوم
-
موضوع :
روانشناسی عمومی
-
نویسنده/گان :
هیوا محمودی
-
کلید واژه :
بلوغ عاطفی، اضطراب اجتماعی، نشخوارفکری.
-
Title :
The Relationship between Emotional Maturity with Social Anxiety and Rumination in Students
-
Abstract :
The purpose of this study was to investigate emotional maturity with social anxiety and rumination. The research method was quantitative and correlational. 110 students were selected by cluster random sampling method during the academic year of 98-99 at Yadegar Imam University. Questionnaires were used to measure the variables of Bar-On Emotional Intelligence Scale, Beck Social Anxiety Scale, and Intellectual Rumination Response Scale (RRS). The statistical results of .sig in the analysis of variance were 0.43 and 0.126, respectively, indicating that it was greater than 0.05, so it was concluded that there was no significant relationship between emotional maturity with social anxiety and rumination. But since the score for the other .sig for the other sub-hypotheses was 0.000, there was a 95% probability of a significant relationship between the other sub-hypotheses.
-
مراجع :
[1] Beck AT, Epstein N, Brown G, Steer RA. (1988). An inventory for measuring clinical anxiety: Psychometric properties. Journal of Consulting and Clinical Psychology.1988-93:(6)56.
[2] Joy, M & Mathew, A. (2018) Impact of Birth Order on Emotional Maturity and General Well-being of Adolescents. vol.7, Issue4.pp.27_33.
[3] _Maria Sunny,A(2018) Emotional Maturity Variation among College Students with Perceived Loneliness. Vol.8, Issue5.pp.233_252.
[4] _Morrison, R., and O`Connor, R. C. (2008) The role of rumination, attentional biases and stress in psychological distress. British Journal of Psychology, 99, 191-209.
[5] _Rajeshwari R. R(2017) A Study on relationship between emotional maturity, stress and self-confidence among mangement students. Vol.1, Issue LVI.pp.95_99.
[6] _Shams G, Kaviani H, Esmaili Y, Ebrahimkhani N, Amin Manesh A (2011). Psychometric Properties of the Persian Version of the Padua Inventory: Washington State University Revision (Pi-Wsur). Iran J Psychiatry; 6(1): 12–18.
[7] _Tamannaeifar.M (2017) Social Anxiety Study Based on Coping Styles and Attachment Styles. Vol.5, Number2.pp.115_122.
[8] _VĂLENAȘ. Sergiu Paul. (2015). SZENTAGOTÁI-TĂTAR. Aurora. The Relationships Between Stress, Negative Affect, Rumination And Social Anxiety. Journal of Evidence-Based Psychotherapies,Vol. 15, No. 2, pp, 179-189.
[9] پور¬¬¬¬رضائیان، م (1395) ارزیابی بالینی تأثیر سایکودراما در درمان اضطراب اجتماعی(موردپژوهی)، فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، سال6، شماره 24،صص46-29.
[10] چینی پرداز، ز.، غفوريان بروجردنيا، م.، پاسالار، پ.، شيروي خوزاني، ا.، کشاورز، ع.، (1390). بررسی هوش هیجانی و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پزشکی کار آموز دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران سال 86-88.. نشریه علمی پژوهشی گام هاي توسعه در آموزش پزشکی، دوره 8 ،شماره 2، صص 172-167.
[11] رضائی، ف.، رضاخانی، س.، (1398) سهم راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و سبک های مقابله ای در پیش بینی میزان نشخوار فکری زنان (مراجعه کننده به خانه های سلامت منطقه 14 تهران)، فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، سال 20، شماره 2، صص 99-90.
[12]شریفی ریگی، ع.، مهرابی زاده هنرمند، م.، رحیمی، م.، شلیده، ک.، امینی، ز.، (1397)، نقش بلوغ عاطفی، خودتاب آوری و هوش معنوی در پیش بینی سازگاری با دانشگاه با کنترل انعطاف پذیری شناختی در دانشجویان پسر، پژوهشنامه روانشناسی مثبت، دوره 4، شماره 3، صص 12-1.
[13] علیپور، 1.، احمدي ازغندي، ع.، مه¬آبادي، ز.، (1391). نقش پیشبین هوش هیجانی در بیمارهاي قلبی-عروقی ملاحضاتی در قلمرو پیشگیري. فصلنامه روانشناسی سلامت،دوره1، شماره 2، صص 45-32.
[14] مجدارا، ا.، مکوندحسینی، ش.، عرب قائنی، م.، اسبقی، 1.، (1396) نقش میانجی نشخوار فکری در رابطه بین اضطراب اجتماعی و افسردگی با طرحواره ناسازگار اولیه، فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی، سال 12، شماره 47، صص 203-181.
- صفحات : 32-39
-
دانلود فایل
( 684 KB )