-
آرشیو :
نسخه زمستان 1396 - جلد سوم
-
موضوع :
1
-
نویسنده/گان :
یداله محمودی
-
کلید واژه :
s:61:"mindfulness, metacognitive strategies, self-directed learning";
-
Title :
The relationship between mindfulness and metacognitive strategies with students' self-directed learning
-
Abstract :
s:1365:"The purpose of this study was to investigate the relationship between mindfulness and metacognitive strategies with self-directed learning by quantitative and correlational method.For this purpose, students of Islamic Azad University, Yadegar Imam Khomeini Branch of Shahrri Branch during the first semester of the academic year 99-98, selected 200 students (100 boys and 100 girls) by non-random sampling method.And research variables by the Bauer et al. Mindfulness Questionnaire, Wells meta-cognitive strategies questionnaire and Williamson self-directed learning questionnaire were measured. Statistical analysis of variance for the main hypothesis and Pearson correlation for the sub-hypotheses, Data were analyzed by SPSS 21 software.The findings showed that the ANOVA between the two variables of mindfulness and self-directed learning was reported to be 0.000, Which is smaller than the significance level of 0.05,and Between the two variables metacognitive strategies and self-directed learning have been reported 0.000, which is Smaller than the significance level of 0.05, As a result, there is a significant relationship between mindfulness of metacognitive skills and self-directed learning. Consequently, there is a significant relationship between mindfulness and metacognition, while self-directed learning and other sub-hypotheses were significant.";
-
مراجع :
s:7974:"1. احمدوند، زهرا، حیدری نسب، لیلا، شعیری، محمدرضا(1391). تبیین بهزیستی روانشناختی براساس مولفه های ذهن¬آگاهی، روانشناسی سلامت، فصلنامه علمی پژوهشی، شماره 2، تابستان 1391.
2. ایمانی، زهرا( 1387). تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر مدیریت زمان و عملکرد تحصیلی در دانشجویان علمی-کاربردی دانشگاه تکاب، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی.
3. بهروزی،ناصر؛ شغابی، معصومه؛ مهرابی زاده هنرمند، مهناز و مکتبی ، غلامحسین(1390). بررسی رابطه یادگیری خودراهبری با عملکرد تحصیلی و رضایت از زندگی در دانش آموزان. دو فصلنامه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، بهار وتابستان. 6(1)، 155-170.
4. بیرامی، منصور، عبدی، رضا(1388). ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ اﻣﻮزش ﻓﻨﻮن ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ذﻫﻦ اﮔﺎﻫﯽ در ﮐﺎﻫﺶ اﺿﻄﺮاب امتحان دانش¬آموزان. مقاله چاپ شده در فصلنامه علوم تربیتی سال دوم، شماره6، تابستان. ص54-35.
5. پیشقدم، رضا (1387). ﻧﻘﺶ ﻫﻮش ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ در ﯾﺎدﮔﯿﺮي زﺑﺎن اﻧﮕﻠﯿﺴﯽ و ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ، نشریه دانشکده زبان¬های خارجی دانشگاه تهران.
6. ﺣﻨﺎﺳﺎب زاده اﺻﻔﻬﺎﻧﯽ، ﻣﺮﯾﻢ؛ ﯾﮑﻪ ﯾﺰدان دوﺳﺖ، رﺧﺴﺎره؛ ﻏﺮاﯾﯽ، ﺑﻨﻔﺸﻪ؛ ﻋﻠﯽ اﺻﻐﺮ، ﻧﮋاد ﻓﺮﯾﺪ(1388). ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﻘﺪﻣﺎﺗﯽ ﮐﺎراﯾﯽ راﻫﻨﻤﺎي ﺷﻨﺎﺧﺖ درﻣﺎﻧﯽ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ذﻫﻦ آﮔﺎﻫﯽ برای بیماران افسرده ﺑﺎ اﻓﮑﺎر ﺧﻮدﮐﺸﯽ؛ ﮔﺰارش ﻣﻮردي. ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭼﺎپ ﺷﺪه در ﻣﺠﻠﻪ ﻋﻠﻤﯽ ﭘﮋوﻫﺸﯽ روان ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ، ﺳﺎل اول، شماره1، بهار. ص-ص 35-45.
7. حمیدی، فریده، حیدری زاده شیرازی، سارا( 1394). بررسی رابطه ذهن آگاهی و راهبردهای فراشناخت با سبک های یادگیری دانشجویان. فصلنامه تازه های علوم شناختی. 17(4).
8. حیاتی، معصومی( 1390). بررسی تأثیرآموزش راهبردهاي یاگیري، خودنظم دهی و خودکارآمدي بر
پیشرفت تحصیلی ریاضی. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روان شناسی تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی. تهران.
9. خورشید، علیرضا(1390). بررسی رابطه ي بین ویژگی هاي شخصیتی و سبک هاي یادگیري دانش.
10. ده ﺑﺰرﮔﯽ، ﻏﻼﻣﺮﺿﺎ و ﻣﻮﺻﻠﯽ، ﺣﯿﺪرﻋﻠﯽ(1382). علل افت تحصیلی در دانشجویان پزشکی، مقاله ﺷﺪه در ﻣﺠﻠﻪ داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺑﺎﺑﻞ. وﯾﮋه ﻧﺎﻣﻪ ﻣﻘﺎﻻت آﻣﻮزش ﭘﺰﺷکی. ﺷﻤﺎره2. صفحه 74 الی 78، تابستان 1382.
11. رمضانی، سیده گل افروز، دلجو، جمیله(1395). مقایسه اثربخشی آموزش فنون مبتنی بر ذهن¬آگاهی و یادگیری خودتنظیمی بر کاهش اضطراب امتحان دانشجویان دختر.7(3)، 12-1
12. سلسبیلی، نادر (1373). ﭘﮋوﻫﺸﯽ در ﺧﻮدراﻫﺒﺮي و ﺧﻮدارزﺷﯿﺎﺑﯽ داﻧﺸﺠﻮ ﻣﻌﻠﻤﺎن ﻣﺮاﮐﺰ ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻣﻌﻠﻢ. فصلنامه تعلیم و تربیت، 10(2).
13. شیرین زاده دستگیری، صمد(1385). مقایسه باورهای فراشناختی و مسئولیت پذیری در بین بیماران دچار اختلال وسواسی- اجباری، دانشگاه شیراز.
14. صادقی، زینب و محتشمی، رضا( 1389). نقش فراشناخت در فرآیند یادگیری. فصلنامه راهبردهای آموزش.2(4)،148-138.
15. عبادی، عبداله( 1384). راﺑﻄﻪ رﯾﺨﺖ ﻫﺎي ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ و ﺳﺒﮏ ﻫﺎي ﯾﺎدﮔﯿﺮي در داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺳﺎل اول ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ. ﭘﺎﯾﺎن ﻧﺎﻣﻪ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ارﺷﺪ، داﻧﺸﮕﺎه ﺷﻬﯿﺪ ﺑﻬﺸﺘﯽ.
16. قدم پور، عزت اله، غلامرضایی، سیمین، رادمهر، پروانه(1395). تاثیر آموزش شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بربهبود باورهای فراشناختی در مبتلایان به اختلال همبودی اضطراب اجتملعی و افسردگی. فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری،4(6).
17. کاظمی، حسین؛ امیدی نجف آبادی، مریم( 1391). عوامل موثر بر میزان آمادگی یادگیری خود راهبردانشجویان دانشکده کشاورزی واحد علوم تحقیقات تهران. مجله پژوهش¬های ترویج و آموزش کشاورزی. 5(4)، 26-19.
18. کدیور، پروین( 1386).روانشناﺳﯽ ﯾﺎدﮔﯿﺮي، ﺗﻬﺮان: اﻧﺘﺸﺎرات ﺳﻤﺖ.
19. کرمی، ابوالفضل(1384). سنجش راهبردهای یادگیری و مطالعه و تعیین رابطه آن با پیشرفت تحصیلی. مجله روانشناسی، 9(4)، 412-400.
20. گردان شکن، مریم؛ یارمحمدیان، محمد حسین و عجمی، سیما( 1389). تاثیر تدریس بسته فراشناختی برخودراهبری در یادگیری دانشجویان مدارک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 10(2)، 140-131.
21. معصومی، رقیه( 1393). تاثیر روش تدریس به شیوه حل مساله بر خودراهبری یادگیری و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی مرودشت. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت.
22. میرکمالی، سید محمد( 1378)،رهبري و مدیریت آموزشی. تهران، نشر رامین.
23. نادی، محمدعلی و سجادیان، ایلناز (1385).ﻫﻨﺠﺎرﯾﺎﺑﯽ ﻣﻘﯿﺎس ﺳﻨﺠﺶ ﺧﻮدراﻫﺒﺮي در ﯾﺎدﮔﯿﺮي، در ﻣﻮرد داﻧﺶآﻣﻮزان دﺧﺘﺮ وﭘﺴﺮ دﺑﯿﺮﺳﺘﺎنﻫﺎي ﺷﻬﺮ اﺻﻔﻬﺎن. فصلنامه نوآوری های آموزشی،18.
24. نیاز آذری، کیومرث ( 1382).فراشناخت در فرایند یاددهی و یادگیری. تهران: سمت.
1. Din,N.Haron,SH & Mohd Rashid,R.(2016). Can Self-directed Learning Environment Improve Quality of Life?, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 222 ,PP: 219-227.
2. Flavell,J.H.(1979).Metacognition and cognitive monitoring:a new area of cognitivedevelopmental inquiry.American Psychologist,34,906-911.
3. Kabat-Zinn,J. Coming to our senses: Healing ourselves and the world through mindfulness. New York: Hyperion; 2005.
4. Ronzano.J(2010). Effectiveness of metacognitive strategies for improving Reading comprehension in secondary Students, dissertation for the degree of doctor of education in the California state university.
5. Wells A, Curtwright-Hotton S. A short erom of the metacognition questionnaire: Properties of the MCQ-30. Behavior Research and Therapy 2004;42:385-96";
- صفحات : 40-51
-
دانلود فایل
( 467 KB )