-
آرشیو :
نسخه زمستان 1396 - جلد سوم
-
موضوع :
روانشناسی عمومی
-
نویسنده/گان :
فهیمه آقاجانی
-
کلید واژه :
عملکردخانواده،هویتاخلاقی،رفتاراخلاقی
-
Title :
Determining the Relationship between Family Functioning Component and Moral behavior Mediated by Moral Identity in students of Hormozgan Univercity
-
Abstract :
Abstract
The aim of this study was to evaluate the moderating role of moral identity in the relationship between family functioning and moral behavior. The research method was correlational. The statistical population of this study consisted of all male students of Hormozgan University (1651 person) in the 2019 academic year that 310 people were selected as sample using the Morgan table. Research participants were asked to complete the Family function Questionnaire (FAD), Aquino and Reed Moral Identity Questionnaire, and Luzier Moral Behavior Questionnaire. Pearson correlation coefficient and structural equation modeling were used for data analysis. All analyses were performed using SPSS 21 and Amos 21 software. Findings showed there was a positive and significant relationship between problem solving, general functioning, affective involvement, roles & affective responsiveness to moral identity and roles, affective responsiveness and moral identity to moral behavior but Behavioral control and communication to moral identity and also general functioning, Behavioral control, communication, problem solving and affective involvement to Moral Behavior was not significant. Also, in the case of indirect relationships, there was a significant relationship between roles and moral behavior mediated by moral identity and between affective responsiveness and moral behavior mediated by moral identity.
Based on the finding, it can be conclude that moral identity can influence the relationship between family function and moral behavior. Also, family functioning components (affective responsiveness and roles) affected on moral identity and moral behavior, directly and indirectly.
-
مراجع :
[۱] انجم شعاع، م. ر.، ۱۳۹۶، رابطه هوش عمومی و استدلال اخلاقی: نقش واسطهای ابعاد هویت اخلاقی، فصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی، (۲۷).
[2] آرینپور، ا.، ۱۳۹۰، بررسی نقش جهتگیری اجتماعی و خودکنترلی در رفتار اخلاقی با توجه به نقش میانجی نوعدوستی و تجربه معنوی در دانشجویان دانشگاه تبریز، گروه آموزشی روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز.
[3] توکلی، م.، ۱۳۸۸، بررسی رابطه بین ابعاد مختلف دینداری و هویت اخلاقی در دانشجویان دانشگاه اصفهان، فصلنامه علمی تخصصی مطالعات اسلام و روانشناسی، ۳(۵)، ۶۵-۷۷.
[4] تیموری آسفیچی، م. م.، ۱۳۹۲، مقایسه قضاوت اخلاقی در دانشآموزان با و بدون ناتوانی ذهنی، پایاننامه کارشناسی ارشد،َ دانشگاه شیراز.
[5] جهانگیرزاده، م. ر.، ۱۳۹۰، نظریههای شناختی تحولی رشدی در رشد اخلاقی، معرفت اخلاقی ۲ (۴)، ۱۰۱-۱۲۲.
[6] رستمی، س.، و شیخ الاسلامی، ر.، ۱۳۹۷، بررسی مدل علی رابطه تمایزیافتگی خود و ابعاد رفتار جامعه پسند با واسطهگری هویت اخلاقی.،مطالعات و تحقیق اجتماعی در ایران، ۷ (۲)، ۳۶۹-۳۹۳.
[7] زارعمقدم، ع.، و محمدی مقدم، س.، ۱۳۹۶، رابطه عملکرد خانواده با پرخاشگری دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بیرجند، فصلنامه علمی-ترویجی مطالعات فرهنگی- اجتماعی خراسان، ۱۲ (۲).
[8] شریفی، ف.، ۱۳۹۶، راهکارهای پرورش هویت اخلاقی نوجوانان در سبک زندگی خانواده اسلامی، مطالعات اسلامی زنان و خانواده، دوفصلنامه علمی-تخصصی، ۴ (۶).
[9] شریفی، ف.، امیری، ش.، و قاسمی، و.، ۱۳۹۷، پیش بینی هویت اخلاقی نوجوانان بر اساس عملکرد خانواده، دست آوردهای روان شناختی، ۲۵ (۱)، ۴۵-۵۸.
[10] کدیور، پ.، ۱۳۷۸، بررسی رشد وجدان اخلاقی دانشآموزان و رابطه آن با جو سازمانی مدرسه، وزارت آموزش و پرورش، پژوهشکده تعلیم و تربیت.
[۱1] لطف آبادی، ح.، ۱۳۸۵، روانشناسی رشد، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
[12] محمدمصیری، ف.، حاجلو، ن.، و عباسیان، م.، ۱۳۹۲، دینداری و کیفیت رابطه با والدین با هویت اخلاقی نقش تعدیلکننده خودتنظیمی، روانشناسی و دین، ۶ (۴)، زمستان ۱۳۹۲.
[13] واحدی، ش.، ۱۳۹۵، پیشبینی عزت نفس دانشجویان دختر بر اساس ابعاد سبکهای دلبستگی و هویت اخلاقی آنها، مجله اصول بهداشت روانی، ۱۸ (۴)، ۳۳-۲۲۷.
[14] هاشمی، ت.، آرین پور، ا.، و ماشینچی عباسی، ن.، ۱۳۹۳، نقش جهت گیری اجتماعی بر رفتار اخلاقی با توجه به نقش میانجی معنویت، دوفصلنامه علمی-پژوهشی شناخت اجتماعی، ۳ (۵)، ۳۰-۴۴.
[۱5] Aquino, K., & Reed II, A. (2002). The self-importance of moral identity. Journal of personality andsocial psychology, 83 (6), 1423- 1440.
[16] Blasi, A. (1980). Bridging moral cognition and moral action: A critical review of the literature. psychological bulletin, 88 (1), 1- 45.
[17] Blasi, A. (2008). Moral Functioning: Moral Understanding and Personality, In D. K. Lapsley & D. Narvaez (Eds), Moral development, self, and identity, (335-348).
[18] Brody, G. H., Toneman, Z., & Flor, D. (1996). Parental religiosity family processes, and youth competence in rural, two-parent African American families. Developmental Psychology, 32, 696-706.
[19] Dunn, J. (2014). Moral Development in Early Childhood and Social Interaction in the Family. In M. R. Killen & J. R. Smetana (Eds.), Handbook of moral development, (2nded), (331-350) .New York: Psychological Press.
[20] Eisenberg N. (2001). Empathy related responding link with self-regulation, moral judgment and moral behavior. Herzliy a Symposium Forgirness and Self-Forgiving. 4(2): 107-26.
[21] Eskisu, M. (2014). “The Relationship between Bullying, Family Functions and Perceived Social Support among High School Students”. Procedia- Social and Behavioral Sciences, Vol. 159, No. 23 (December): 492-496.
[22] Hardy, S. A. & Carlo, G. (2005). Identity as a source of moral motivation. Human Development, 48, 232–256.
[23] Hardy, S. A., Walker, L. J., Olsen, J. A., Woodbury, R. D., & Hickman, J. R. (2014).Moral identity asmoral ideal self: Links to adolescent outcomes. Developmental Psychology, 50 (1), 45-57.
[24] Hawley, P. H., & Geldhof, G. J. (2012). Preschoolers’ social dominance, moral cognition, and moral behavior: An evolutionary perspective. Journal of experimental child psychology, 112 (1), 18-35.
[25] Laible, D. J., & Thompson, R. A. (2002). Mother–child conflict in the toddler years: Lessons in emotion morality, and relationships. Child development, 73 (4), 1187-1203.
[26] Lapsly D. K. (1996). Moral psychology, p: Westview press, Adivision of harper collins publisher, Inc.
[27] Leonard, G. R. (2010). Moral identity in adolescence: A literature review. University of Asuza,California.
[28] Loudová, I., & Lašek, J. (2015). Parenting Style and its Influence on the Personal and Moral Development of the Child. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 1247-1254.
[29] Raj, k. (2009). Moral Education of the Child: Whose Responsibility?. J Soc Sci, 20(2), 149-156. Sigelman, C. K., and Rider, E. A. (2017). Life-Span Human Development, 9th Ed, Cengage Learning.
[30] Reimer, K. S. (2014). Moral identity. In R. Levesque, Encyclopedia of Adolescence (pp.1785-1790). New York: Springer.
[31] Reynolds, S. J., & Ceranic, T. L. (2007). The effects of moral judgment and moral identity on moral behavior: An empirical examination of the moral individual. Journal of Applied Psychology, 92 (6), 1610- 1624.
[32] Silburn, S., Zubrick S., De Maio, J., Shepherd, C., Griffin, J., Mitrou, F. (2006). The Western Australian Aboriginal Child Health Survey: Strengthening the capacity of Aboriginal children, families and communities. Perth: Curtin University of Technology and Telethon Institute for Child Health Research New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
[33] Thompson , R.A. , Meyer ,s., & McGinley, M . (2014). Understanding valuses in relationships: the development of conscience, in M . R. Killen & J. R. Smetana (Eds.). Handbook of Moral Development, (2 ed) , (pp. 267-298). New York : Psychological Press.
[34] White, F. A., & Matawie, K. M. (2004). Parental morality and family processes as predictors of adolesce morality. Journal of Child and Family studies, 13 (2), 219-233.
[35] Winterich, K.P., Aquino, K., Mittal, V. & Swartz, R. (2013). When moral identity symbolization motivates prosocial behavior: the role of recognition and moral identity internalization. Journal of Applied Psychology, 98, 759-70.
- صفحات : 52-68
-
دانلود فایل
( 835 KB )