-
آرشیو :
نسخه زمستان 1396 - جلد سوم
-
موضوع :
مشاوره
-
نویسنده/گان :
مجید کیانی ، علیرضا امیدی ، محمدرضا مرادی ، سمیه صفری
-
کلید واژه :
آموزش سبکهای فرزندپروری والدین، انگیزه پیشرفت و عزت نفس
-
Title :
The Effectiveness of Parenting Styles training on the achievement motivation and Self-esteem of Children 10 to 12 Years Old
-
Abstract :
Introduction: The purpose of the present study was to investigate the effect of parenting styles training on the motivation for development and self-esteem in 10-12 year old children.
Methods: The statistical population of this study consisted of all male and female students aged 10-12 years in district 4 of Tehran. The sampling method of this study is simple cluster with a sample size of 30 (15 experimental and 15 control) that were randomly selected. Sample subjects completed the Self-Esteem Scale of Pep et al. (1989) and the Hermans Developmental Motivation Scale (1).
Results: The information in the table is related to the results of multivariate analysis of covariance. As the table for multivariate analysis of covariance analysis showed with 99% confidence, parenting styles training can be effective in motivating the development and self-esteem of children aged 10 to 12 years. In other words, with 99% certainty, it can be claimed that parenting styles training has a significant impact on the motivation for self-esteem in 10-12 year-old children at the same time. The results of multivariate analysis of covariance showed that parenting styles had significant effect on self-esteem with effect size (0.78) more than motivation for progress with effect size (0.56).
Conclusion: Parenting parenting styles training had a significant effect on the motivation for development and self-esteem in 10-12 year-old children.
-
مراجع :
1. اسلامی نسب، علی (1393). روانشناسی اعتماد به نفس تهران: انتشارات مهرداد.
2. اسلاوین، رابرت(2006). روانشناسی تربیتی. ترجمه ی یحیی سیدمحمدی(1395). تهران: انتشارات روان.
3. باقرپور، صغری(1389). بررسی رابطۀ الگوهای فرزندپروری با سلامت روانی و موفقیت تحصیلی فرزندان کارکنان نظامی و غیر نظامی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران.
4. باقرپورکماچالی، صغری(1394). رابطه الگوهای فرزندپروری با میزان سلامت روانی و موفقیت تحصیلی. مجله علوم رفتاری. 1(1)،34-45.
5. بشردوست، نرگس؛ زندی پور، طیبه و رضائیان، حمید (1393). تاثیر آموزش سبکهای فرزندپروری (مهارت های والدینی) بر تغییر نگرش مادران باردار نوبت اول به مقولهی فرزندپروری، فصلنامه مطالعات زن و خانواده. 2(2)،74-65
6. بیابانگرد، اسماعیل (1396). روش هاي افزایش عزت نفس درکودکان و نوجوانان تهران: انتشارات انجمن اولیا ومربیان.
7. بیابانگرد؛ اسماعیل. (1394). رابطه میان عزت نفس، انگیزه پیشرفت وپیشرفت تحصیلی در دانش آموزان سال سوم دبیرستان هاي تهران. مجله مطالعات روانشناختی دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی دانشگاه الزهرا،1، 4 و 5 ، 144- 131.
8. پارسا، منوچهر. (1392). بررسی رابطه ویژگیهای شخصیت، خودکارآمدی هیجانی وخلاقیت هیجانی با بهزیستی مدرسه در دانش آموزان پسر دبیرستانهای شهرستان دهدشت. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
9. رحیمی تبار، قادر(1396). رابطه شیوه های فرزند پروری با اعتماد به نفس در دانش آموزان.دین و اسلام، شماره1، دوره4، صفحه 57-64
10. ريو، جان مارشال (2002). انگيزش و هيجان. ترجمه يحيي سيد محمدي(1394). تهران: نشر ويرايش.
11. زارع، نجف.، دانش پژوه، فرح.، امینی، مرضیه.، رازقی، محسن.، فلاحزاده، محمد حسین(1396). رابطه وضعیت تحصیلی با سلامت عمومی و عزت نفس در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 7، 1، 59-67.
12. سلملیان،ز،الف ،کاظم نژاد (1393). همبستگی عزت نفس با موفقیت تحصیلی دردانشجویان. مجله پرستاری ومامایی جامع نگر،سال 24 ،شماره 71 ،بهار 93 ، صص 47-40.
13. شریفی درآمدی، پرویز(1390). تأثیر آموزش سبک حل مسئله بر میزان عزت نفس دانش آموزان 12 تا 13 ساله دارای مشکلات رفتاری ارتباطی در دوره راهنمایی تحصیلی. دوره 4، شماره 4،صفحه 38-63.
14. طائی, لیلی(1394). بررسی رابطه سبک های فرزندپروری والدین با عزت نفس وخودکارآمدی دانش آموزان پسر شهرستان دزفول، اولین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم تربیتی، شیراز، موسسه عالی علوم و فناوری حکیم عرفی شیراز.
15. غفاری، ا. رمضانی، خ. (1372). هنجاریابی آزمون پنج مقیاسی عزت نفس کودکان و نوجوانان پپ برای دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
16. قاسم زاده، ع. (1386)بررسی روابط عزت نفس منبع کنترل و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی.
17. کاپلان، پاور اس (1395). سفر پرماجرای کودک، ترجمه مهرداد فیروزبخت. چاپ هفتم، تهران: خدمات فرهنگی رسا.
18. کاشفي، اقدس(1391).بررسي ميزان تأثير حمایت خانواده برعزت نفس دانش آموزان مقطع متوسطه آموزش و پرورش ناحيه یک شهرستان رباط کریم . پروژه تحقيقاتي، وزارت آموزش و پرورش ، شوراي تحقيقات سازمان آموزش و پرورش شهرستانهاي استان تهران .
19. محمدزاده، سميه (1394). رابطه بين منبع كنترل، اهمالكاري و اضطراب امتحان دانشجويان دانشگاه آزاد واحد تهران مركز. پايان نامه كارشناسي ارشد واحد تهران مركز.
20. مشیری، علیرضا (1391). بررسی رابطه بین سطح فرهنگ خانواده و ترک تحصیل فرزندان. پایان نامه آموزشگاه عالی خدمات اجتماعی.
21. نامدار، كورش(1382). اعتبار یابی، رواسازی و هنجاریابی آزمون انگیزه پیشرفت هرمنس. دانشگاه آزاد اسلامی ساوه، ایران.
22. نوابی نژاد، شکوه(1392). سه گفتاردرباره راهنمائی و تربیت فرزندان، تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان.
23. Ailly. H. (2013) Children s autonomy and perceived control in learning: A model of motivation and achievement in Taiwan.Journal of Educational Psychology: Vol 95: pp. 84-96.
24. Aunola, K. Statin & H, Nurmi , J(2010). Parenting style and achievement strategies. Journal Adolescence, 23, 200-222.
25. Barber , B.K.(2016). Parental control: Revising a neglectful construct. ChildDevelopment. 67, 3296-3319.
26. Barber, B.K.& Bean, R.L (2012). Expanding the Study and Understanding of Psychological Control . Haworth press.
27. Baumrind , D.(1991). The influence of parenting style on adolescent competence and substance use. Journal of Early Adolescence , 11 , 56-95.
28. Baumrind, D. (2011). The influence of parenting style on adolescent competence and substance use. Journal of Early Adolescence, 11(1), 56-95.
29. Deci, E. l. Driver, E. Hotchkiss, L. Robbins, R. J. & Wilson, I. M. (2013) The relation of mother s controlling vocalizations to children intrinsic motivation.Journal of Experimental Child Psychology: Vol 55: pp.151- 162.
30. Fliger , J, C. & Vazsonyi , A. T. (2016) Parenting process and dating violence. Journal of adolescence : 29, Issue 4 , 495-512.
31. Ginsburg, G. s. & Bronstein, ph. (2013) Family factors related to children’s intrinsic/extrinsic motivational orientation and academic motivation. Child Development: Vol 64: pp.1461-1474.
32. Gonzalelez-dehass, A. R. Willems, P. P. & DoanHolbin, F. D. (2015) Examining the relation ship between parental involvement and student motivation. Educational Psychology Review: Vol 17: pp. 99- 121.
33. Gregory, A. & Weinstein, R. S. (2014) Connection and regulation at home and in school: Predicting Growth in achievement for adolescents. Journal of Adolescent Research: Vol 19: pp. 405- 427.
34. Grolnick ,W.S., Ryan, R.M., & Deci, E.L. (2009). The inner resources for school achievement: Motivational mediators of children's perceptions of their parents. Journal of Educational Psychology,
35. Grolnick, W. & Ryan, R. (2009) Parent styles associated with self-regulation and competence in school. Journal of Educational Psychology: Vol81: pp.143-154.
36. Grolnick, W. Ryan, R. & Deci, E. L. (2011) Inner resources for school achievement: Motivational mediators of children s perceptions of their parents. Journal of Educational Psychology: Vol 83: pp. 508-517.
37. Guay, F. Boggiano, h. & Vallerand, R. J. (2011) Autonomy support intrinsic motivation and perceived competence: conceptual and empirical linkages. Personality and Social Psychology Bulletin: Vol 27: pp.643- 650.
38. Haahr, Jen. Nielsen. Thomas. Hansen, Martine. (2015). Explaining student performance. Danish technological institute, 36-37.
39. Hermans, H.J.M., (1970). A questionnaire measure of achievement motivation, journal of applied pcychology, 54(4) , pp. 353-363.
40. Herz, L., & Gullone, E. (1999). The relationship between self-esteem and parenting style a cross-cultural comparison of Australian and Vietnamese Australian adolescents. Journal of Cross-Cultural Psychology, 30(6), 742-761.
41. Hoffman, LW & Schiff, M.(1993). Self-esteem in abused chemically dependent adolescents. Child Abuse & Neglect, 13,327-334.
42. Kernis, M. H., Brockner, J., & Frankel, B. S. (2015). Self-esteem and reactions to failure. Journal of Personality and Social Psychology, 57(4), 707- 714.
43. Kim, K. & Rohner, R. P. (2012) Parental Warmth, control, and involvement are schooling predicting academic achievement among Korean American adolescents. Journal of Cross – Cultural Psychology: Vol 33: pp.127- 140.
44. Leon, L. C., Matthews, L. R. (2010). Self-esteem Theories: Possible explanations for poor interview performance for people experiencing unemployment. Journal of Rehabilitation, 76(1), 41-50.
45. Niemiec, C. P. Lynch, M. F. Vansteenkiste, M. Brenstein, J. Deci, E. L. & Ryan, R. (2016). The antecedents and consequences of autonomous self –regulation for college: A self determination theory perspective on socialization. Journal of Adolescence, 29, 761-775.
46. Pitzer, R.L. (2011). How parenting styles affect kids behavior. Minnesota Extension Service.
47. Repinski, D. J. & Shonk, S. M. (2012) Mothers and fathers’ behavior, adolescent s self _representations, and adjustment: A mediational model. The Journal of Early Adolescence: Vol 22: pp.337- 383.
48. Ross, C.E. Broh, B.A. (2010). The roles of self-esteem and the sence of personal control in the academic achievement process. Sociology of Education ; 73(4): 270-84.
49. Ryan, R. Stiller, J. D. & Lynch, J. H. (2014) Representation of relationships to teachers, parents, and friends, as predictors of Academic motivation and self –esteem. Journal of Early adolescence: Vol 14: pp. 226 -249.
50. Sorkhabi, N. (2015) Applicability of Baumrind s parent typology to collective cultures: Analysis of cultural explanations of parent socialization effects.International Journal of Behavioral Development: Vol 29: pp. 552 -563.
51. Stipek, D. J. (2014). Motivation to learn: From theory to practice. Englewood cliff,N.J: PRENTICE-Hall.
- صفحات : 103-113
-
دانلود فایل
( 746 KB )