-
آرشیو :
نسخه بهار 1399 - جلد سوم
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
11552
-
نویسنده/گان :
سکینه یوسفی، علی اکبر صلاحی
-
کلید واژه :
رضایت زناشویی، هوشهای چندگانه گاردنر.
-
Title :
The relationship between Gardner's multiple intelligences and marital satisfaction in the community
-
Abstract :
The purpose of this study was to investigate Gardner's intelligences on marital satisfaction of 18-50 year olds. The method of the article is quantitative and correlational. For this purpose, 80 male and female students and staff of Yadegar University and Metro were selected randomly in the academic year of 99-98. Data were collected statistically; Gardner multiple intelligence test and marital satisfaction were used as the paper test. Data were analyzed by regression test. According to the results, the sig score was .... which is less than 0.05 (p<0.5). Therefore, the null hypothesis was rejected, which means that marital satisfaction with naturalistic intelligence had a positive effect and a significant relationship.
-
key words :
Marital Satisfaction, Gardner multiple Intelligences
-
مراجع :
حیدری، علیرضا؛ اقبال، فرشته. (89). رابطه دشواری در تنظيم هيجانی، سبک های دلبستگی و صميميت با رضایت زناشویی در زوجين صنایع فولاد شهر اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، پذیرش89، وصول 90، صص 132-114.
[2] حمید، نجمه؛ آقاجانی افجدی، اعظم؛ سعیدی، راضیه. (1394). بررسی رضایت زناشویی با افسردگی و عملکرد سیستم ایمنی، پذیرش 92، صص 94-80 .
[3] خامنه مهری، مهانیان؛ برجعلی، احمد؛ سلیمی زاده، محمد، کاظم. (1385). بررسی رابطه هوش هیجانی و رضایت زناشویی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی (تهران)، سال 10، شماره 3، صص 320-309.
[4] سيف، ع.(1379). روانشناسي پرورشي(روانشناسي يادگيري و آموزش)، ويرايش پنجم، چاپ سوم، تهران: نشر آگاه.
[5] شاکریان، عطا؛ فاطمی، عادل؛ فرهادیان، مختار. (1390). بررسي رابطه بين ويژگيهاي شخصيتي با رضايتمندي زناشويي، مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان، دوره شانزدهم، بهار99-92، صص10-1.
[6] شاکریان، عطا؛ فاطمی، عادل؛ و همکاران. (1389). رابطه بین ویژگی های شخصیتی با رضایت مندی زناشویی، مقاله مربی گروه روانشناسی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، نیمه دوّم سال 88-89.
[7] شاره، حسن؛ فشتقی، کاظم. (1395). نقش هوش هیجانی و رضایت زناشویی بر کیفیت زندگی زنان: مدلسازی معادلات ساختاری، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران، دوره 4، شماره 13، صص 9-1.
[8] شاملو، س. (1382). مكتبها و نظريه¬ها در روانشناسي شخصيت، تهران: انتشارات رشد، چاپ هفتم.
[9] شریفی، حسن پاشا. (1384). بررسی مقدمات نظریه هوش چندگانه، در زمینه موضوعهای درسی و سازگاری دانشآموزان،نام نشریه؟، سال4، شماره 11، صص 3-25.
[10] شفيعآبادي، ع.(1381).راهنمايي و مشاوره شغلي و حرفه¬اي و نظريه¬هاي انتخاب شغل، چاپ دوازدهم، تهران: انتشارات رشد.
[11] صلاحی، علی اکبر؛ آقابراری، محدثه.(97-98). تاثیر بازی¬های تخصصی بر هوش چندگانه نوجوانان12 تا 14، دانش¬آموخته مقطع کارشناسي، روانشناسي عمومي، دانشگاه آزاد اسلامي يادگار امام خميني(ره)، ايران، تهران، شهرری، مدرس دانشگاه آزاد اسلامي يادگار امام خميني(ره)، ايران، تهران، شهرری. سال1، شماره1، صص1 تا 62 .
[12] طریقت رام، زهرا؛ صلاحی، علی اکبر.(97-98). تاثير مدل آموزشی هويت پذيري بر سبک هاي هويت، دانش-آموخته مقطع کارشناسي، روانشناسي عمومي، دانشگاه آزاد اسلامي يادگار امام خميني (ره)، ايران، تهران، شهرری، مدرس دانشگاه آزاد اسلامي يادگار امام خميني (ره)، ايران، تهران، شهرری. سال5، شماره 19، ص 1-12.
[13] فاضل، فهیمه.(1396). بررسي نقش مولفه های هوش چندگانه گاردنر در رضایت زناشویي با ميانجی با میانجیگری بخشش، پایان¬نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی¬ارشد دانشکده علوم¬تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، انتشارات پایان¬نامه.
[14] فرامرزی، سالار؛ زارع، حسین؛ فتوت، اعظم.(1394). اثربخشی برنامة آموزشی مبتنی بر نظرية گاردنر بر عملكرد هوش¬هاي چندگانه دانش¬آموزان، دانش¬یار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان سال 94-93 فصلنامه روانشناسی تربیتی، سال 11، شماره 36، صص 176-152.
[15] فراهانی، محمدنقی؛ شاهقلیان، مهناز؛ رجبی، صدیقه.(1393). ﺑﺮرﺳﻲ راﺑﻄﺔ ﻫﻮش ﻣﻌﻨﻮي و ﻫﻮش ﻫﻴﺠﺎﻧﻲ ﺑﺎ ﺷﺎدﻛﺎﻣﻲ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، پایان¬نامه جهت اخذ کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی.
[16] قاصری، رقیه؛ سرندی، پرویز؛ گل محمدنژاد، غلامرضا؛ عیوضیان، فاطمه.(1390). ﺑﺮرﺳﻲ راﺑﻄﻪ ﻫﻮش ﻫﻴﺠﺎﻧﻲ ﺑﺎ ﺳﺨﺖ روﻳﻲ در ﺳﺮاب، فصلنامه علوم تربیتی، سال 4، شماره 16، صص 80-70.
[17] مربی، استادیار، دکترای روانشناسی و عضو هیت علمی مجله علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، دوره شانزدهم، بهار 1390-92، صص 21-52.
[18] مهانیان، مهری؛ احمد برجعلی، خامنه؛ و همکاران.(1385). بررسی رابطه هوش هیجانی و رضایت زناشویی در دبیران زن، دانشکده روانپزشکی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی(تهران)، سال دهم، شماره 3، صص 1- 13.
[19] نجمه، حمید؛ آقاجانی افجدي، اعظم؛ سعیدی، راضيه.(1392). بررسی رابطه رضایت زناشویی با افسردگی و عملکرد سیستم ایمنی؛ دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز؛ سال92، صص18-1.
[20] نوری، ابوالقاسم؛ شفتی، سید عباس.(1393). راﺑﻄﻪ ﺳﺒﻚ زﻧﺪﮔﻲ ﺑﺎ رﺿﺎﻳﺖ زﻧﺎﺷﻮﻳﻲ، فصلنامه خانواده مقالهی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، سال 10، شماره 39، صص 334-331.
[21] نوریپور لیاولی، رقیه؛ علی زاده، محمدی؛ دسترس، مجید؛ سرگلزایی، مهراله.(1393). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر ارتقاء عزت نفس و رضایت زناشویی معتادان در حال ترک، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان زاهدان، ایران، صص 12-1.
[22] نوری¬پورلیاولی، رقیه؛ علی زاده محمدی، و همکاران.(1392). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر ارتقاء عزت نفس و رضایت زناشویی معتادان در حال تَرک، سال 8 شماره 29 بهار 1393 صص 38-48.
[23] نیرو، محمد؛ حاجی حسین نژاد، غلامرضا؛ و همکاران.(1390)، تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه هوشهای چندگانه بر پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان اوّل دبیرستان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، سال5، شماره 2، صص 153-168.
[24] نوری، ابوالقاسم؛ پورمیدانی، سمیه؛ شفتی، عباس؛ رابطه سبک زندگی با رضایت زناشویی در دانشگاه اصفهان، سال 93، صص 13-1.
[25] یوسفی، ناصر؛ امانی، احمد.(1392). اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﺧﺎﻧﻮاده درﻣﺎﻧﯽ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ روﯾﮑﺮد ارﺗﺒﺎﻃﯽ ﺳﺘﯿﺮ ﺑﺮﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ رﺿﺎﯾﺖزﻧﺎﺷﻮﯾﯽ و ﺗﻌﺎرض زﻧﺎﺷﻮﯾﯽ در زﻧﺎن ازدواج ﮐﺮده ﺑﻪ ﺷﯿﻮه زن ﺑﻪ زن، ﻓﺮار ﮐﺮده و ﻋﺎدي ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن اﺷﻨﻮﯾﻪ، دانشگاه کردستان، شماره 195929، صص 148-1.
[26] نوری، نرگس؛ بابک، معینی.(1393). رابطه بین هوش هیجانی و مهارت های ارتباطی دانش آموزان شهر همدان مجله آموزش و سلامت جامعه شماره 3، صص 46-38.
[27] نازی دیزجی، سجاد. ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﻫﻮش ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ و ﻣﻬﺎرتﻫﺎي ﻃﺮاﺣﯽ در داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﻣﻌﻤﺎری، نشریه علمی پژوهشی، سال 7 جلد7، شماره 2 زمستان 1391.
[28] حمید نجمه،آقاجانی افجدی اعظم. بررسی رابطه رضایت زناشویی با افسردگی و عملکرد سیستم ایمنی، پذیرش پژوهش های مشاوره، جلد 13، شماره 51، 1393.
[29] Armstrong, T.R (2009). Multiple intelligences in the classroom. Alexandria; Associationpore.
[30] Godwing-Jones, R. (1996). Creating language learning materials for the world wide web. In M.
[31] Kolb, D. (1984). Experimental learning. Englewood Cliffs, N.J: Prentice- Hall. Kolb, D. (1985).
- صفحات : 1-9
-
دانلود فایل
( 651.46 KB )