-
آرشیو :
نسخه تابستان 1399 - جلد چهارم
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
11588
-
موضوع :
رفتار در علوم انسانی و علوم اجتماعی
-
نویسنده/گان :
محسن نیازی، الهام شفائی مقدم، محمد سليمان نژاد، طاهره سلیمان نژاد
-
کلید واژه :
فرسودگی شغلی، معلمان، مدارس استثنایی، سلامت روانی، سلامت اجتماعی.
-
مراجع :
[1] امانی، جواد؛ خضری آذر، هیمن؛ محمود، حجت (1391)، معرفی مدل¬یابی معادلات ساختاری به روش حداقل مجذورات جزئی (PLS-PM) و کاربرد آن در پژوهش¬های رفتاری، مجله برخط دانش روان¬شناختی، سال اول، شماره 1، 55-41.
[2] آتش افروز، عسکر (1386)، مقایسه سلامت عمومی، استرس شغلی و فرسودگی شغلی در معلمان استثنایی و عادی مقطع ابتدایی استان خوزستان، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
[3] جعفرپور، حسن (1376)، ارتباط بین سخت رویی و فرسودگی شغلی در معلمان مدارس عادی و استثنایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی، دانشگاه تهران.
[4] چاپ اول، تهران: انتشارات مروارید.
[5] عابدی، محمدرضا؛ شفیع آبادی، عبدالله؛ احمدی، سید احمد؛ سلیمی زاده، کاظم (1382)، بررسی میزان فرسودگی شغلی مشاوران آموزش و پرورش شهر اصفهان و عوامل مؤثر بر آن، دانش و پژوهش در روانشناسی، شماره 15: 38-23.
[6] غضنفری آهنگرکلانی، سید وحید (1392)، مقایسه فرسودگی شغلی، بهزیستی روانشناختی و باورهای فراشناختی معلمان مدارس عادی و استثنایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روان شناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی.
[7] قدیمی مقدم، ملک محمد؛ حسینی طباطبایی، فوزیه؛ جمعه¬پور، احمد (1384)، بررسی میزان شیوع فرسودگی شغلی در معلمان مدارس ابتدایی، فصلنامه روانشناسان ایرانی، شماره 5: 54-43.
[8] مشهدی، حسنعلی (1379)، بررسی و مقایسه میزان فشار روانی (استرس)، منابع فشار روانی و رابطه آن با ویژگی های جمعیت شناختی معلمان مدارس ابتدایی عادی و استثنایی شهرستان اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهان.
[9] مورهد، گریفین (1382)، رفتار سازمانی، ترجمه سید مهدي الوانی و غلامرضا معمار زاده،
[10] مهرابی زاده هنرمند، مهناز؛ آتش افروز، عسکر، شهنی ییلاق، منیجه؛ رضایی، شبنم (1392)، مقایسه سلامت عمومی، استرس شغلی و فرسودگی شغلی معلمان مدارس استثنایی و عادی، دوفصلنامه روانشناسی بالینی و شخصیت، سال 20، شماره 9: 64-53.
[11] وحدانی، محسن؛ محرم زاده، مهرداد؛ سیدعامری، میرحسن (1391)، ارتباط بین ابعاد شخصیت (مدل 5 عاملی) و فرسودگی شغلی در ممعلمان مدارس استثنایی استان خراسان شمالی، تعلیم و تربیت استثنایی، شماراه 113: 14-5.
[12] Azeem, Seyed mohammad.(2010).personality hardiness. job involvement and job burnout among teachers, international journal of vocational and technical education vol,pp 36-40
[13] Faber, B.A. (1983). Stress and burnout in the human service professions. New York: Pergamon Press.
[14] Fornell, C., & Bookstein, F. L. (1982), Two structural equation models: LISREL and PLS applied to consumer exit-voice theory. Journal of Marketing Research, 19, 440-452.
[15] Goldberg, D.P.(1972). The Detection of Psychiatric Illness by Questionnaire. Maudsley Monograph No, 21. Oxford: Oxford University press.
[16] Hakanen, J., Bakker, B., Schaufeli, B. 2007. Burnout and work engagement among teachers. Journal of School Psychology,43: 495-513.
[17] Johnson, j(2004). What school leader want. Educational leadership, 61(7)924-928.
[18] Keyes, C. Lee, M. & Shapiro, Adam. (2004) Social well-being in the united states: A Descriptive Epidemiology.
[19] Laugaa, D., Rascle, N., Schweitzer, M.(2008). Stress and burnout among French elementary school teachers: A transactional approach. Revue européenne de psychologie in ding, 58: 241-251.
[20] Maslach, C., & Jackson, S.E. (1981). The measurement of experienced burnout . Journal of Occupational Behavior, 2, 85- 86.
[21] Myles, B.S., Ormsbee, C.K., & Simpson, R.L. (2006). Autism and stress: An individualized intervention plan for teachers, focus on autistic behavior. 6, 8-16.
- صفحات : 21-30
-
دانلود فایل
( 1.09 MB )