-
آرشیو :
نسخه پاییز 1400 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
11816
-
موضوع :
روانشناسی
-
نویسنده/گان :
نسرین گلی آشتیانی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از پژوهش حاضر پیش بینی کیفیت کار تیمی بر اساس ویژگی های شخصیتی است. روش تحقیق توصیفی و از نظر اجرا پیمایشی و از نظر هدف کاربردی می باشد. شیوه جمع آوری داده ها میدانی و با استفاده از پرسشنامه استاندارد می باشد که بر اساس مقیاس فاصله ای لیکرت تدوین شده است. تحقیق شامل 2 پرسشنامه کیفیت کارتیمی هوگل و گموئندن و NEO می باشد که هر دو استاندارد می باشند. از آنجا که پرسشنامه استاندارد بوده، روایی آن مورد تایید می باشد. پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار SPSS16 محاسبه شد. میزان این ضریب برای پرسشنامه کیفیت کار تیمی 93% و برای پرسشنامه NEO 77% به دست آمد. تعداد جامعه آماری 1200 نفر بودند.حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 291 نفر انتخاب شد.برای توصیف و تجزیه و تحلیل داده ها جمع آوری شده از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. در بخش آمار استنباطی ازآزمون رگرسیون استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که از بین متغيرهاي پيشبين، روان رنجورخویی، گشودگی نسبت به تجربه و وظیفه شناسی قادر به پیش بینی کیفیت کار تیمی است.
-
لیست منابع :
[1] مومني، عصمت؛ سهرابي، حمزه؛ اکبري محله لائي، محمد.(1391). راهبردهای هوش سازمانی و کیفیت خدمات، مطالعات مدیریت راهبردی، (9)3، 75-55 .
[2] فرزي، حامد؛ عباسي، همايون؛ زردشتيان، شيرين.(1394). تبیین رابطه هوش سازمانی و چابکی سازمانی با کارآفرینی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان ایران، مدیریت ورزشی (حرکت)، (5)7، 729-713.
[3] دری، آتسا؛ خیاط مقدم، سعید.(1395). بررسی رابطه بین کیفیت کار تیمی و چابکی سازمانی (مطالعه موردی: در سازمان صدا و سیما )، همایش بین المللی مدیریت نوین در افق .
[4] قلتاش، عباس.(1393). رابطه فرهنگ سازمانی و هوش سازمانی با رضایت شغلی کارکنان، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی, (3)5، 128-115.
[5] فاتحي، حميد؛ رحيميان،حميد.(1394). هوش سازمانی، عامل رشد سازمان یادگیرنده، روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، (11) 36 ، 149-131.
[6] دادنيا، سيروس؛ جوكار، ناصر. (1395). رابطه هوش معنوی و هوش هیجانی با رفتارشهروندی سازمانی دبیران، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، (2) 7 .179-157.
[7] مرادي، مهدي؛ افشار ايماني، يگانه السادات. (1396). رابطه بین هوش هیجانی، هوش معنوی و عملکرد حسابرس، پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی (پژوهشنامه حسابداری مالی و حسابرسی)،(35) 9 ، 64-41.
[8] خليلي حسين آبادي، سيدحسن؛ خليلي جولرستاني، سيداحمد؛ درخشان، مختار. (1394)، تاثیر هوش معنوی در ارتقاء عملکرد شغلی کارکنان پلیس، بصیرت و تربیت اسلامی، (33)12، 183-161.
[9] دهقاني، مهري؛ فضل الهي قمشي، سيف اله.(1394). بررسی رابطه بین «هوش معنوی» و «تعهد سازمانی» دبیران. مطالعات اسلام و روانشناسی. (17) 9، 132-105.
[10] محمودي راد، غلامحسين؛ باقريان، فاطمه.(1394)، تاثیر آموزش هوش معنوی بر استرس شغلی پرستاران، مدیریت پرستاری، (1)4، 79-69.
[11] اصانلو، بهاره؛ خدامي، سهيلا.(1393). بررسی اثر هوش فرهنگی بر شوک فرهنگی، سازگاری میان فرهنگی و عملکرد، مطالعات توسعه اجتماعی – فرهنگی، (4)2، 96-75.
[12] باقري، مسلم؛ کياني، مهرداد؛ تهمتني، محمد.(1398). رابطه هوش فرهنگی و عملکرد شغلی: نقش میانجی رفتار اخلاقی، اخلاق در علوم و فناوری، (1) 14 . 42-35.
[13] صادقي، امير؛ عادلي، زهرا؛ شمسايي، فرشيد؛ مقيم بيگي، عباس.(1394). ارتباط هوش اخلاقی پرستاران با رضایت بیماران ازمراقبت های پرستاری، مدیریت پرستاری، (3)4، 75-65.
[14] محمدي، جواد؛ غضنفري، فيروزه؛ عزيزي، امير.(1393). ارتباط هوش اخلاقی با کیفیت زندگی کاری پرستاران، نشریه پرستاری ایران، ( 27) 91، 64-54.
[15] تقوا، محمدرضا؛ عبدالهي، هادي.(1392). بررسي تاثير پنج عامل بزرگ شخصيت بر هوش عاطفي و بهبود و تحول سازماني، مطالعات مديريت بهبود و تحول ،(22) 72 ، 48-23.
[16] فقيه آرام، بتول؛ مرادي، سعيد؛ كاظمي، منصوره.(1397). ارتباط هوش فرهنگی و هوش معنوی با هویت اجتماعی دانشجویان، علوم تربیتی از دیدگاه اسلام،(6) 11 ، 150-129.
[17] رضاييان، علي؛ نائيجي، محمدجواد. ( 1391). هوش فرهنگی در تعامل با کارآفرینی استراتژیک، مطالعات مدیریت راهبردی، (9) 3 ، 34- 15.
[18] بریس، نیکلا ؛ کمپ، ریچارد ؛ سلنگار، رزمری. (1391)، تحلیل داده¬های روان¬شناسی با برنامه SPSS ، ترجمه خدیجه علی آبادی و سید علی صمدی، تهران: دوران، ویرایش سوم.
[19] حافظ نیا، محمدرضا. (1398). مقدمه¬ای بر روش تحقیق در علوم انسانی ، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه¬ها (سمت)، چاپ هفدهم.
[20] رابینز، استیفن پی.(1393). ترجمه: پارساییان، علی و اعرابی، سید محمد، رفتار سازمانی: مفاهیم، نظریه¬ها و کاربردها ، تهران: دفتر پژوهش¬های فرهنگی، چاپ هفدهم، جلد اول و دوم.
[21] پاشا شریفی ، حسن. ( 1395)، روشهای آماری در علوم رفتاری، تهران :سخن.
[22] خاکی، غلامرضا.(1390). روش تحقیق با رویکردی به پایان¬نامه¬نویسی ، تهران: بازتاب، چاپ نهم.
[23] سهرابي فرامرز.( 1397). رابطه ی هوش عمومی و معنوی با آسایش معنوی، (2)2 ، 79-59.
[24] دهقان منشادي، منصور.(1396). بررسي رابطه هوش اخلاقي با وجدان کاري و تعهد سازماني با تأکيد بر رويکرد اسلامي در مديران مدارس شهرستان ميبد، مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي، (2)3، 86-67.
[25] محمدي سميه؛ پورسليمان ليلا؛ برهاني فريبا؛ روشن زاده مصطفي. (1397). هوش معنوی و سلامت معنوی در دانشجویان دانشکده پرستاری بروجن، نشریه پرستاری ایران(113)31، 9-1 .
[26] محمودي راد، غلامحسين؛ باقريان، فاطمه. ( 1394). تاثیر آموزش هوش معنوی بر استرس شغلی پرستاران، ( مدیریت پرستاری ). (1) 4، 79-69.
[27] خالق خواه، علي؛ بابايي، محمدمهدي؛ مظفري، ناصر؛ ششگلاني، يونس. رابطه بين هوش عاطفي و هوش معنوي با مديريت استعداد پرستاران، سلامت و بهداشت، (4) 8 ، 463-454.
[28] گل ميمي، مسلم؛ همتي گليان، سيدابراهيم؛ مطلبي، علي. (1395). شناخت رابطه هوش هيجاني با هوش معنوي در بين دانشجويان دانشگاه علوم دريايي امام خميني (ره) نوشهر، آموزش علوم دريايي , (7)3، 16-10.
[29] پيام، مهدي؛ نگين تاجي، صديقه؛ بشليده، كيومرث؛ نگين تاجي، مجيد؛ هاشمي، سيداسماعيل. (1397). رابطه ی هوش معنوی، قدردانی، تعهد سازمانی و اشتیاق شغلی با رفتار شهروندی سازمانی، پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره (مطالعات تربیتی و روان شناسی)، (1) 8 ، 36-21.
[30] محمدي، سميه؛ پورسليمان، ليلا؛ برهاني، فريبا؛ روشن زاده، مصطفي. ( 1397). هوش معنوی و سلامت معنوی در دانشجویان دانشکده پرستاری بروجن، نشریه پرستاری ایران، (113) 31، 9-1.
[31] محمودي راد، غلامحسين؛ باقريان، فاطمه.(1394). تاثیر آموزش هوش معنوی بر استرس شغلی پرستاران، مدیریت پرستاری، (1) 4، 79- 69.
[32] تيموري، هادي؛ شائمي، علي؛ زارعي، مريم.(1396). رابطه ابعاد هوش سازمانی و کارآفرینی سازمانی، مطالعات مدیریت بهبود و تحول, (83)25، 134-115.
[33] حسيني، سيديعقوب؛ چلي سريل، نينا.(1392). تاثیر هوش سازمانی بر یادگیری در سازمان، مطالعات مدیریت بهبود و تحول, (71) 22، 159-131.
[34] Favaretto, R. M., Dihl, L., Musse, S. R., Vilanova, F., & Costa, A. B. (2017). Using big five personality model to detect cultural aspects in crowds. In 2017 30th SIBGRAPI Conference on Graphics, Patterns and Images (SIBGRAPI) (223-229). IEEE.
[35] Pant, N., & Srivastava, S. K. (2019). The impact of spiritual intelligence, gender and educational background on mental health among college students. Journal of Religion and Health, 58(1), 87-108.
[36] Cisheng, W., Shah, M. S., Jamala, B., Aqeel, M., Ahmed, A., & Gul, M. (2017). The moderating role of Spiritual Intelligence on the relationship between Emotional Intelligence and Identity Development in Adolescents. Foundation University Journal of Psychology, 1(1), 78-103.
[37] Ramachandaran, S. D., Krauss, S. E., Hamzah, A., & Idris, K. (2017). Effectiveness of the use of spiritual intelligence in women academic leadership practice. International Journal of Educational Management. 2(2), 23-27.
[38] Costa, P. T., Jr., & McCrae, R. R. (1992). Revised NEO Personality Inventory (NEO-PI-R) and NEO Five- Factor Inventory (NEO-FFI) professional manual. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.
[39] Kim, H., & Chung, Y. W. (2014). The use of social networking services and their relationship with the big five personality model and job satisfaction in Korea. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 17(10), 658-663.
[40] Mikołajczak-Degrauwe, K., Wauters, B., Rossi, G., & Brengman, M. (2012). Does personality affect compulsive buying? An application of the big five personality model. INTECH Open Access Publisher.
[41] Stajkovic, A. D., Bandura, A., Locke, E. A., Lee, D., & Sergent, K. (2018). Test of three conceptual models of influence of the big five personality traits and self-efficacy on academic performance: A meta-analytic path-analysis. Personality and individual differences, 120, 238-245.
[42] Oshio, A., Taku, K., Hirano, M., & Saeed, G. (2018). Resilience and Big Five personality traits: A meta-analysis. Personality and Individual Differences, 127, 54-60.
[43] Leutner, F., Ahmetoglu, G., Akhtar, R., & Chamorro-Premuzic, T. (2014). The relationship between the entrepreneurial personality and the Big Five personality traits. Personality and individual differences, 63, 58-63.
[44] Mendiburo‐Seguel, A., Páez, D., & Martínez‐Sánchez, F. (2015). Humor styles and personality: A meta‐analysis of the relation between humor styles and the Big Five personality traits. Scandinavian journal of psychology, 56(3), 335-340.
[45] Takao, M. (2014). Problematic mobile phone use and big-five personality domains. Indian journal of community medicine: official publication of Indian Association of Preventive & Social Medicine, 39(2), 111.
[46] Judge, T. A., & Zapata, C. P. (2015). The person–situation debate revisited: Effect of situation strength and trait activation on the validity of the Big Five personality traits in predicting job performance. Academy of Management Journal, 58(4), 1149-1179.
[47] Freire, A., Perkusich, M., Saraiva, R., Almeida, H., & Perkusich, A. (2018). A Bayesian networks-based approach to assess and improve the teamwork quality of agile teams. Information and Software Technology, 100, 119-132.
[48] Lindsjørn, Y., Sjøberg, D. I., Dingsøyr, T., Bergersen, G. R., & Dybå, T. (2016). Teamwork quality and project success in software development: A survey of agile development teams. Journal of Systems and Software, 122, 274-286.
[49] Curşeu, P. L., & Pluut, H. (2013). Student groups as learning entities: The effect of group diversity and teamwork quality on groups' cognitive complexity. Studies in Higher Education, 38(1), 87-103.
[50] Muller-Juge, V., Cullati, S., Blondon, K. S., Hudelson, P., Maître, F., Vu, N. V., ... & Nendaz, M. R. (2014). Interprofessional collaboration between residents and nurses in general internal medicine: a qualitative study on behaviours enhancing teamwork quality. PloS one, 9(4), e96160.
[51] Cha, J., Kim, Y., Lee, J. Y., & Bachrach, D. G. (2015). Transformational leadership and inter-team collaboration: Exploring the mediating role of teamwork quality and moderating role of team size. Group & Organization Management, 40(6), 715-743.
[52] Weimar, E., Nugroho, A., Visser, J., Plaat, A., Goudbeek, M., & Schouten, A. P. (2017). The influence of teamwork quality on software team performance. arXiv preprint arXiv:1701.06146.
[53] Piers, R. D., Versluys, K., Devoghel, J., Vyt, A., & Van Den Noortgate, N. (2019). Interprofessional teamwork, quality of care and turnover intention in geriatric care: A cross-sectional study in 55 acute geriatric units. International Journal of Nursing Studies, 91, 94-100.
[54] Sjøberg, D. I. (2018). Teamwork quality and team performance: Exploring differences between small and large agile projects. Agile Processes in Software Engineering and Extreme Programming, 267.
[55] Klaic , A., Burtscher, M. J., & Jonas, K. (2020). Fostering team innovation and learning by means of team‐centric transformational leadership: The role of teamwork quality. Journal of Occupational and Organizational Psychology.64, 67-70.
[56] Müller, P., Tschan, F., Keller, S., Seelandt, J., Beldi, G., Elfering, A., ... & Semmer, N. K. (2018). Assessing perceptions of teamwork quality among perioperative team members. AORN journal, 108(3), 251-262.
[57] Mishra, A., Catchpole, K., & McCulloch, P. (2009). The Oxford NOTECHS System: reliability and validity of a tool for measuring teamwork behavior in the operating theatre. BMJ Quality & Safety, 18(2), 104-108.
[58] Gao, J., Huang, C., Su, J., & Xie, Q. (2019). Examining the Factors behind the Success and Sustainability of China’s Creative Research Group: An Extension of the Teamwork Quality Model. Sustainability, 11(4), 1195.
[59] Marsicano, G., da Silva, F. Q., Seaman, C. B., & Adaid-Castro, B. G. (2020). The Teamwork Process Antecedents (TPA) questionnaire: developing and validating a comprehensive measure for assessing antecedents of teamwork process quality. Empirical Software Engineering, 25(5), 3928-3976.
[60] Peralta, C. F., Saldanha, M. F., Lopes, P. N., Lourenço, P. R., & Pais, L. (2019). Does Supervisor’s Moral Courage to Go Beyond Compliance Have a Role in the Relationships Between Teamwork Quality, Team Creativity, and Team Idea Implementation?. Journal of Business Ethics, 1-20.
[61] Tripathy, M. (2018). Building quality teamwork to achieve excellence in business organizations. International research journal of management, IT and social sciences, 5(3), 1-7.
[62] Hashmi, A., Ishak, S., & Hassan, H. B. (2018). Role of team size as a contextual variable for the relationship of transformational leadership and teamwork quality. Asian Journal of Multidisciplinary Studies, 6(5).
[63] Lumenta, D. B., Sendlhofer, G., Pregartner, G., Hart, M., Tiefenbacher, P., Kamolz, L. P., & Brunner, G. (2019). Quality of teamwork in multidisciplinary cancer team meetings: A feasibility study. PloS one, 14(2), e0212556.
[64] Rahman, Z. A., & Shah, I. M. (2015). Measuring Islamic spiritual intelligence. Procedia Economics and Finance, 31, 134-139.
[65] Singh, M. P., & Sinha, J. (2013). Impact of spiritual intelligence on quality of life. International Journal of Scientific and Research Publications, 3(5), 1-5.
[66] Rani, A. A., Abidin, I., & Hamid, M. R. (2013). The impact of spiritual intelligence on work performance: Case studies in government hospitals of east coast of Malaysia. The Macrotheme Review, 2(3), 46-59.
[67] Ranjan, J., & Foropon, C. (2020).Big Data Analytics in Building the Competitive Intelligence of Organizations. International Journal of Information Management, 56, 102231.
[68] Thannhuber, M. J., Bruntsch, A., & Tseng, M. M. (2017). Knowledge management: managing organizational intelligence and knowledge in autopoietic process management systems–ten years into industrial application. Procedia Cirp, 63, 384-389.
[69] Bahrami, M. A., Kiani, M. M., Montazeralfaraj, R., Zadeh, H. F., & Zadeh, M. M. (2016). The mediating role of organizational learning in the relationship of organizational intelligence and organizational agility. Osong public health and research perspectives, 7(3), 190-196.
[70] Rezaei, H. (2012). The application of information technology and its relationship with organizational intelligence. Procedia Technology, 1, 94-97.
[71] Petru Lucian Curşeu Remus Ilies Delia Vîrgă Laurenţiu Maricuţoiu Florin A. Sava,2018, Personality characteristics that are valued in teams: Not always “more is better”?., International Journal of Psychology, 54 (5).
[72] William R. Forrester, Armen Tashchian,2010, Effects Of Personality On Attitudes Toward Academic Group Work, American Journal of Business Education, Volume 3, Number 3.
[73] Frederick P. Morgeson, Matthew H. Reider, Michael A. Campion, (2005), Selecting Individuals in Team Settings: The Importance Of Social Skills, Personality Characteristics, and Teamwork Knowledge, Personnel Psychology, 58, 583–611.
[74] Tasa, K., Sears, G. J., & Schat, A. C. (2011). Personality and teamwork behavior in context: The cross‐level moderating role of collective efficacy. Journal of Organizational Behavior, 32(1), 65-85.
[75] Peeters, M. A., Van Tuijl, H. F., Rutte, C. G., & Reymen, I. M. (2006). Personality and team performance: a meta‐analysis. European Journal of Personality: Published for the European Association of Personality Psychology, 20(5), 377-396.
[76] Vîrgă, D., CurŞeu, P. L., Maricuţoiu, L., Sava, F. A., Macsinga, I., & Măgurean, S. (2014). Personality, relationship conflict, and teamwork-related mental models. Plos one, 9(11), e110223.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
کیفیت کار تیمی، ویژگی های شخصیتی کارکنان، شرکت بادران گستران.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The purpose of this study was to predict the quality of teamwork based on personality traits. The research method was descriptive and survey in terms of implementation and applied in terms of purpose. The method of data collection was field and using a standard questionnaire based on the Likert distance scale. The research included two questionnaires of Hogel and Gammunden cartilage quality and NEO, which were both standard. Since it was a standard questionnaire, its validity was confirmed. The reliability of the questionnaire was calculated by Cronbach's alpha method using SPSS16 software. The coefficient of this coefficient was 93% for the teamwork quality questionnaire and 77% for the NEO questionnaire. The number of statistical population was 1200. The sample size was selected using Cochran's formula 291 people. Descriptive and inferential statistics were used to describe and analyze the collected data. In the inferential statistics section, regression test was used. The results showed that among the predictor variables, neuroticism, openness to experience and conscientiousness can predict the quality of teamwork.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
quality of teamwork, personality traits of employees, Badran Gostaran Company
- صفحات : 51-63
-
دانلود فایل
( 439.46 KB )