-
آرشیو :
نسخه پاییز 1400 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
11837
-
موضوع :
روانشناسی بالینی
-
نویسنده/گان :
| مینا سپندارنیا، احمد برجعلی، فریده حسین ثابت
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف پژوهش حاضر رابطه بین باورهای فراشناختی و اضطراب با نقش میانجی سبک های حل مساله در میان دانشجویان بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه یزد تشکیل می دهند.تعداد افراد نمونه با استفاده از فرمول کوکران ۳۰۰ نفر براورد گردید و با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. روش پژوهش در این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود و داده های پژوهش با استفاده از مقیاس اضطراب بک و استیر (1990)، پرسشنامه سبک های حل مسئله هپنر و پترسون (1988) و پرسشنامه باورهای فراشناخت ولز و کاترایت- هاترون (2004) جمع آوری گردید. فرضیه های پژوهش با استفاده از روش تحلیل مسیر و روش همبستگی پیرسون تحلیل گردید و یافته ها نشان می دهد که باورهای فراشناختی با میانجی گری سبک های حل مسئله ی اعتماد به مسئله، گرایش- اجتناب و کنترل شخصی بر اضطراب اثر گذار است . همچنین از میان سبک های حل مسئله سبک اعتماد به مسئله و اضطراب و کنترل شخصی با اضطراب رابطه منفی و با باورهای فراشناختی رابطه مثبت دارند و سبک گرایش-اجتناب با اضطراب و باورهای فراشناختی رابطه معنی دار ندارد.در نتیجه می توان بیان کرد که با بهبود باورهای فراشناختی در دانشجویان می توان باعث افزایش اعتماد به حل مسئله در آنها گردید و اضطراب را در ان ها کاهش داد.
-
لیست منابع :
[1] برزگر¬بفرویی، کاظم؛ برزگربفرویی، مهدی؛ ملایی¬بهرامی، یعقوب. (1393). نقش جهت¬گیری هدف و راهبردهای فراشناختی در پیش¬بینی انگیزش تحصیلی دانشجویان پس دانشگاه فرهنگیان یزد. فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی، سال دوم، شماره 5، صص 28-42.
[2] پورطاهریان، زبیده؛ خسروی، معصومه؛ محمدی¬فر، محمدعلی. (1393). نقش راهبردهای فراشناختی خواندن و عادت¬هایِ مطالعه در انگیزش پیشرفت دانش¬آموزان دختر. مجله روانشناسی مدرسه، سال سوم، شماره 1، ص 22-36.
[3] تجالی، پریسا؛ ستاری، سمانه. (1393). اثربخشی راهبردهای فراشناختی بر مهارت¬های خوندن دانش¬آموزان با اختلال توجه. فصلنامه علوم رفتاری و اجتماعی، 2(84)-132-149.
[4] جلیلی،ا. حجازی،م. انتصارفومنی،غ،م. مروتی،ذ،ا.(1397) رابطه فراشناخت و عملکرد تحصیلی با میانجیگری حل مسئله. فصلنامه سلامت روان کودک.(1)5، 91-80.
[5] واحدی، شهرام؛ جنگی، هانیه. (1394). تاثیر آموزش راهبرد خواندن ریاضی و راهبردهای فراشناختی بر حل مساله ریاضی دانش¬آموزان ابتدایی. فصلنامه تفکر و کودک، سال ششم، شماره اول، صص 133-147.
[6] Cylan, E., &Harputlu, L. (2015).Metacognition in reading comprehension.Journal of the literacy trek, 1(1): 28_36.
[7] Husky, M. M., Kovess-Masfety, V., & Swendsen, J. D. (2020). Stress and anxiety among university students in France during Covid-19 mandatory confinement. Comprehensive Psychiatry, 102, 152191.
[8] Lutz, J., Mashal, N., Kramer, A., Suresh, M., Gould, C., Jordan, J. T., ... & Beaudreau, S. A. (2020). A case report of Problem Solving Therapy for reducing suicide risk in older adults with anxiety disorders. Clinical gerontologist, 43(1), 110-117.
[9] Palincsar, A. S. (1986). Metacognitive strategy instruction. Exceptional children, 53(2), 118-124.
[10] Pei, L. (2014). Does metacognitive strategy instruction indeed improve Chinese EFL learners’ reading comprehension performance & metacognitive awareness? Journal of language teaching & research, 5 1147-1152.
[11] Swanon, Ph. N., &Lapaz, S. D. (2015). Dynamics of strategies-based language instruction: a study of reading comprehension & problem solving abilities via structural equation modeling. RELC Journal, 46: 237-253.
[12] Wichadee, S. (2011).The effects of metacognitive strategy instruction on EFL Thai students’ reading comprehension ability.Journal of college teaching & learning, 5(1): 31_40.
[13] Zhang, L., &Sipho, S. (2013). Metacognitive strategy use & academic reading achievement: insights from a Chinese context. Electronic journal of foreign language teaching, 10(1): 54_69.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
اضطراب، باورهای فراشناختی، سبک های حل مسئله
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
This study aims to investigate the relationship between metacognitive beliefs and anxiety with the mediating role of problem solving styles among students. The statistical population of the study consisted of all undergraduate students of Yazd University in the academic year 2018-19, which were selected by available sampling method. In this study descriptive-correlational method was used. Data were collected using Beck and Steer Anxiety Scale (1990), Heppner & Pettersson Problem Solving Questionnaire (1988), and Wells & Cartwright-Hatton Metacognitive Beliefs Questionnaire (2004). Research hypotheses were analyzed using path analysis and Pearson correlation method. The results of the analysis indicated that the hypothetical research models used in this study fits; Path analysis coefficients showed that meta-cognitive beliefs affect anxiety, through problem solving confidence, approach-avoidance, and self control. The results showed that among problem solving styles, problem solving confidence style had a negative relationship with anxiety and had a positive relationship with meta-cognitive beliefs and approach-avoidance style had no significant relationship with anxiety and meta-cognitive beliefs.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
anxiety, metacognitive beliefs, problem solving styles
- صفحات : 105-115
-
دانلود فایل
( 398.83 KB )