-
آرشیو :
نسخه زمستان 1400 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
11843
-
موضوع :
روانشناسی بالینی
-
نویسنده/گان :
| زهرا محمدرضاخانی، غلامرضا ساردوئی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی درمان شناختی رفتاری بر مثبت اندیشی در دانش آموزان پسر افسرده بود بدین منظور که از بین مدارس پسرانه ابتدایی دوره دوم شهر کرمان جمعا 60 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و براساس ملاک های ورود به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند(هرگروه 20) گروه آزمایش 10 جلسه تحت مداخله درمان شناختی رفتاری قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند و سپس هر دوگروه در مراحل پیش آزمون- پس آزمون با پرسشنامه مثبت اندیشی اینگرام و ویسنیکی، پرسشنامه افسردگی کودکان و نوجوانان ارزیابی شدند. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش گروهی شناختی رفتاری، مثبت اندیشی را افزایش میدهد.
-
لیست منابع :
[1] Coughlan, H, Tiedt, L, Clarke, M, Kelleher, I., Tabish, J., Molloy, C, Harley M, Cannon, M.(2014). Prevalence of DSM-IV mental disorders, deliberate self-harm and suicidal ideation in early adolescence: An Irish population-based study. Journal of adolescence; 37(1): 1-9.
[2] Verma N, Jain M, Roy P.(2014). Assessment of Magnitude and Grades of Depression among Adolescents in Raipur City, India. International Research Journal of Medical Sciences; 2(5): 10-13.
[3] Chauhan S, Lal P, Nayak H.(2014). Prevalence of Depression among School Children aged 15 years and above in a Public School in Noida, Uttar Pradesh. Journal of Academia and Industrial Research (JAIR); 3(6): 269273.
[4] Park, N., Peterson, C. (2015). Character strengths and the life of meaning. In P. T. P. Wong (Ed.), The human quest for meaning: Theories, research, and applications (pp. 277–295).
[5] Froman, L. (2018). Positive psychology in the work place. Journal on Pshchology Department, 2: 169-185.
[6] Quilliam, S. (2012). DK Essential Managers: Positive Thinking. Penguin.
[7] Froman, L. (2018). Positive psychology in the work place. Journal on Pshchology Department, 2: 169-185.
[8] Soler, J (2018). Dialectical behavior therapy skills training compared to standard group therapy in borderline personality disorder. Behav Res Ther, 47: 335-358.
[9] Levin, Michael E., Haeger, Jack A., Pierce, Benjamin G., Twohig, Michael. (2017). Web-Based Acceptance and Commitment Therapy for Mental Health Problems in College Students A Randomized Controlled Trial. Behavior Modification. 41(1).
[10] Berry, C. A. (2017). Pervious learning experiences strategy beliefs and task definition in self-regulated foreign language learning. Contemporary Educational Psychology, 18: 318-336.
[11] Bannink FP., Shantinath SD.(2013). Are you ready for positive cognitive behavioral therapy?. J Happiness Well-Being; 1(2): 61-9.
[12] Satin,K.R.(2015). Evaluation of an assertiveness training program on nursingand medical students’ assertiveness, self-esteem, and interpersonalcommunication satisfaction. Nurse Education Today.24, 656665.
[13] Lopez, L., & Takami, K. (2016). The Relationship between Social Skills and Sports Activities among Chinese College Students. Psychology, 6: 393-399.
[14] Berry, C. A. (2017). Pervious learning experiences strategy beliefs and task definition in self-regulated foreign language learning. Contemporary Educational Psychology, 18: 318-336.
[15] Bannink FP., Shantinath SD.(2013). Are you ready for positive cognitive behavioral therapy?. J Happiness Well-Being; 1(2): 61-9.
[16] Satin,K.R.(2015). Evaluation of an assertiveness training program on nursingand medical students’ assertiveness, self-esteem, and interpersonalcommunication satisfaction. Nurse Education Today.24, 656665.
[17] Lopez, L., & Takami, K. (2016). The Relationship between Social Skills and Sports Activities among Chinese College Students. Psychology, 6: 393-399.
[18] Young, J. E., Weinberger, A., & Beck, A. T. (2018). Cognitive therapy. New York:
[19] Young, J. E., Weinberger, A., & Beck, A. T. (2018). Cognitive therapy. New York: Guilford Press.
[20] اب نیکی فرد، ف.، بزازایان، س.، قدرتی، س(1399). اثر بخشي مداخله شناختي رفتاري بر تفکر مثبت و شادکامی. سومین کنفرانس مشاوره، علوم تربیتی.
[21] امانی، ر.، هادیان همدانی، ر(1395). بررسی اثر بخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر افزایش میزان شادی دانشجویان. چهارمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان
[22] قناد بغدادی ، ص.(1397). بررسی اثر بخشی آموزش برنامه شناختی- رفتاری شادکامی (فوردایس) بر کاهش تعارضات زناشوئی. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
[23] کویلیام، س. (2012).مثبت اندیشی و مثبت گرایی کاربردی، (ترجمه فریده براتی سده و افسانه صادقی). تهران:
[24] انتشارات جوانه رشد
[25] عابدی، م ر. (1395).بررسی اثربخشی آموزش شناختی، رفتاری فوردایس بر شادمانی، اضطراب، افسردگی و روابط اجتماعی دانشجویان دانشگاه اصفهان ، خلاصه مقالات چهارمین هفته پژوهش دانشگاه اصفهان، اصفهان، معاونت پژوهشی دانشگاه اصفهان.
[26] عاشوری، ج(1398). تأثیر درمان شناختی رفتاری بر شادکامی و تفکر مثبت بیماران مبتلا به دیابت نوع دو، نشریه روان پرستاری ، 3(4)
[27] نسل، ج(1397). مقایسه اثربخشی گروه درمانی مثبت نگر و شناختی - رفتاری بر کاهش افسردگی و افزایش شادکامی مراجعین افسرده، پایان نامه . دولتی - وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
[28] هاشمی، ف(1396). اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر شادکامی، سلامت روان و کاهش استرس زنان نابارور ، پایان نامه دولتی - دانشگاه پیام نور (وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری) - دانشگاه پیام نور استان تهران - مرکز پیام نور تهران - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
[29] چیت سازها، ب(1397). اثربخشی آموزش شناختی رفتاری در افزایش شادکامی و تفکر مثبت افراد وابسته به مواد محرك ، پایان نامه . غیر دولتی - دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود - دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
[30] بساک نژاد، س(1395) . اثر بخشي مداخله شناختي رفتاري بر تفکر مثبت و کیفیت زندگی دانشجویان دختر دانشگاه چمران. اهواز، سامانه مدیریت نشریات 9، 18(2): 198-181.
[31] محمدیان آکردی، ا.، عسگری، پ.، حسن زاده ، م.، احدی، ح.، نادری، ف(1397) . تاثیر گروه درماني شناختي-رفتاري برافزايش مثبت انديشي و تاب آوري در مردان مبتلا به سرطان معده . دانشگاه علوم پزشکی بابل. 20(12). 32-28
[32] محمودی، م.، محمدخانی، پ.، غباری بناب، ب.، باقری، ف(1395) .اثر بخشي مداخله شناختي رفتاري بر راهبردهای مقابله با استرس در خویشاوندان مراقبت کننده مبتلایان به آلزایمر . مقاله پژوهشی. 11(1)
[33] میرهاشمی ، م.، مصلحی جویباری، م.، شریفی، ن(1394) . اثربخشی آموزش رویکرد شناختی رفتاری مثبت گرا بر راهبردهای مقابله ای و شادکامی دانش آموزان متوسطه دارای مشکلات سازگاری. فصلنامه علمی – پژوهشی پژوهشنامه تربیتی، 10(42). 74-51 میرهاشمی ، م.، مصلحی جویباری، م.، شریفی، ن(1394) . اثربخشی آموزش رویکرد شناختی رفتاری مثبت گرا بر راهبردهای مقابله ای و شادکامی دانش آموزان متوسطه دارای مشکلات سازگاری. فصلنامه علمی – پژوهشی پژوهشنامه تربیتی، 10(42). 74-51
[34] شاهمحمدی، س(1393). اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری بر باورهای غیرمنطقی و انعطاف پذیری روانشناختی افراد وابسته به آمفتامین. مجله روانشناسی نوین، 8(19).
[35] نصیری، ب(1395) . اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری بر ناکامی، مقابله شناختی، زودانگیختگی افراد مبتلا به سوءمصرف شیشه. روانشناسی کاربردی، 12(9).
[36] حیدری، ف؛ مفید، ب، سرافراز مهر، س.( 1394). ثر بخشی گروه درمانی شناختی – رفتاری به کاهش اضطراب، افسردگی و پریشانی زنان مبتلا به سرطان پستان. فصلنامه اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی ،7(27)
[37] محمدی، س و آقایی، ح(1396) . اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری برکاهش اشتیاق و بهبود نشانه های افسردگی و اضطراب در معتادان به مواد افیونی تحت درمان نگهدارنده با متادون. مجله روانشناسی کاربردی، 3(11)
[38] شاهمحمدی، س(1393). اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری بر باورهای غیرمنطقی و انعطاف پذیری روانشناختی افراد وابسته به آمفتامین. مجله روانشناسی نوین، 8(19).
[39] نصیری، ب(1395) . اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری بر ناکامی، مقابله شناختی، زودانگیختگی افراد مبتلا به سوءمصرف شیشه. روانشناسی کاربردی، 12(9).
[40] حیدری، ف؛ مفید، ب، سرافراز مهر، س.( 1394). ثر بخشی گروه درمانی شناختی – رفتاری به کاهش اضطراب، افسردگی و پریشانی زنان مبتلا به سرطان پستان. فصلنامه اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی ،7(27)
[41] محمدی، س و آقایی، ح(1396) . اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری برکاهش اشتیاق و بهبود نشانه های افسردگی و اضطراب در معتادان به مواد افیونی تحت درمان نگهدارنده با متادون. مجله روانشناسی کاربردی، 3(11)
-
کلمات کلیدی به فارسی :
درمان شناختی رفتاری، مثبت اندیشی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The aim of this study was to evaluate the effectiveness of cognitive-behavioral therapy on positive thinking in depressed male students. The entrance groups were randomly divided into experimental and control groups (20 groups each). The experimental group underwent cognitive-behavioral therapy intervention for 10 sessions and the control group did not receive any intervention. Ingram and Wisnicky positive thinking questionnaire, Depression questionnaire for children and adolescents were evaluated. Data analysis using analysis of covariance showed that cognitive-behavioral group training increases positive thinking and cognitive-behavioral group training increases health-oriented coping strategies. In other words, cognitive-behavioral group training has been effective in increasing positive thinking.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Cognitive-behavioral therapy, positive thinking
- صفحات : 96-106
-
دانلود فایل
( 346.91 KB )