-
آرشیو :
نسخه بهار 1401 - جلد اول
-
کد پذیرش :
11853
-
موضوع :
روانشناسی تربیتی
-
نویسنده/گان :
| طاهره شفایی گلمکانی، محمدصادق شفایی گلمکانی، زهرا اکرام پور، فاطمه حاجی اربابی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف پژوهش اثربخشی گروه درمانی سایکودرام شناختی رفتاری بر انگیزه پیشرفت تحصیلی و اضطراب امتحان دانشجویان بود. پژوهش با توجه به کاربرد عملی نتایج آن، در زمره تحقیقات کاربردی است و از نظر طرح تحقیق، نیمه آزمایشی دارای پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانشجویان کارشناسی موسسه آموزش عالی شاندیز هستند. از بین این افراد، با شیوه نمونه گیری در دسترس تعداد 30 نفر که ملاک های ورود به پژوهش را داشته باشند، انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش15N= و کنترل 15N= جایگزین شدند. برای گردآوری داده ها از ابزارهای پژوهشی شامل: پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون (1957) و پرسشنامه انگیزه پیشرفت تحصیلی هرمنس استفاده گردید. به منظور تجزیه تحلیل داده ها، از شاخص های آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و برای بررسی و تحلیل فرضیه های پژوهش از آمار استنباطی شد و از آنجا که نمونه¬ها به صورت تصادفی در گروه ها جایگزین شدند و مقیاس اندازه گیری متغیرها فاصله ای می باشد، از آزمون های پارامتریک بهره گرفته شد. از بین آزمون های پارامتریک، از تحلیل کوواریانس چند متغییره استفاده شد. همچنین جهت سنجش توزیع نرمال ویژگی های اعضا در گروه ها از آزمون کولموگروف – اسمیرنوف استفاده شد. تمامی مراحل تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار 21SPSS صورت گرفته است. یافته ها نشان داد که گروه درمانی سایکودرام شناختی- رفتاری توانسته است به طور معنی داری باعث کاهش اضطراب امتحان و افزایش انگیزه پیشرفت تحصیلی شود (088/70F: و 0Sig:) میزان تاثیر گذاری این مداخله درمانی بر اضطراب امتحان 82 درصد و بر انگیزه پیشرفت تحصیلی 68 درصد بوده است.
-
لیست منابع :
[1] اناری، آسیه، صالح صدق¬پور، بهرام، دادستان، پریرخ. (1386). اختلال اضطراب اجتماعی و نمایش درمانگری. نشریه روانشناسی تحولی ۴، 14، 123-115.
[2] ایمانی، بهمن. (1396). بررسی تاثیر به کار گیری نرم افزار چند رسانه ای ماکرومدیا آدرور در درس علوم بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان پلدختر در سال تحصیلی 96-95". پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور مرکز ری.
[3] تردول، توماس دبلیو، دارتنل، دبیه، تراوالینی، لتیتیا، اشتاتس، مگان، دوینی، کلی. (2016). "کتاب کار گروه درمانی: تلفیق رفتاردرمانی شناختی با نظریه و کاربرد سایکودراما". ترجمه کشمیری، مرتضی؛ عابدی طهرانی، هانیه (1397). تهران: انتشارات ارجمند
[4] جاودان، مسلم. (1396). اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر اضطراب امتحان و عزت نفس دانش¬آموزان پسر پایه های پنجم و ششم ابتدایی شهر رودان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاداسلامی واحد بندرعباس.
[5] دهقان، شهناز. (1396). مقایسه اضطراب امتحان، کارآفرینی و پیشرفت تحصلی دربین هنرجویان دختر فنی حرفه ای و کاردانش. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
[6] رضاپور میرصالح، یاسر، شاهدی، سمیه، رادنیا، آسیه. (1395). رابطه اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی با سلامت روان دانش¬آموزان. اولین همایش ملی تازه های تعلیم و تربیت در نظام آموزشی ایران، اردکان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردکان.
[7] شیران خراسانی، زهرا. (1392). اثربخشی درمان گروهی شناختی رفتاری کوتاه مدت برحساسیت اضطرابی و اضطراب امتحان دختران دبیرستانی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد.
[8] اسکانیان، پرستو، ثنایی ذاکر، باقر، نوابی نژاد، شکوه. (1384). بررسی تاثیر سایکودرام بر افزاش تمایزیافتگی فرد از خانواده اصلی در دانش¬آموزان دختر دبیرستانی منطقه 5 تهران. تازه های و پژوهش¬های مشاوره، جلد7، شماره 30، صفحه 38-27.
[9] عشرتی، اکرم. (1395). مقایسه اضطراب امتحان، عملکرد تحصیلی و انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان خانواده های جانباز و عادی شهرستان شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
[10] طاهری، آزاده. (1394). مقایسه اثربخشی گروه درمانی تحلیل رفتار متقابل و گروه درمانی شناختی – رفتاری بربهبود روابط والد-فرزندی نوجوانان دختر دبیرستان. پایان نامه کارشناسی ارشد، علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا دانشکده.
[11] کشاورزافشار، حسین؛ حاج حسینی، منصوره؛ قدیمی، سمیه. (1395). اثر گشتالت¬درمانی بر اضطراب فراگیر و اضطراب امتحان دانشجویان. فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان¬درمانی، 7، 28، 10-86.
[12] لطفی، عباس. (1396). رابطه ادراک از محیط کلاس و اهداف پیشرفت با اضطراب امتحان در دانشجویان دانشگاه پیام نور. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور مرکز تربت حیدریه.
[13] معصومی، بهبود. (1396). اثربخشی سایکودرام بر شادی شغلی کارکنان تامین اجتماعی شهرستان مرودشت. پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
[14] Aluja, C, A., Barrio, D, V, & Garcia, F, L. (2012). Personality, social values, and marital satisfaction as Predictors of Clinical and Health Psychology, 7(3), 725-737.
[15] Chae, S, E, & Kim, S, J. (2017). Group Psychodrama for Korean College Students. Journal of College Student Psychotherapy, 31(1), 59-70.
[16] Cross, DR and Paris, SG (2012). Developmental and instructional analyses of children’s Meta cognition and reading comprehention. Journal of Educational Research,18(3), 232-242
[17] Dorothea, G. (2016). Effectiveness of psychodrama group therapy on pupils with mathematics anxiety Psychodrama. Empirical Research and Science 2 (pp. 197- 215): Springer.
[18] Jae Ki Jeong, & Son, C. N. (2013). Effects of Psychodrama on Dysfunctional Beliefs, Fear of Negative evaluation, Emotion Regulation, and Depression in The Soolai. Korean Journal of Clinical Psychology, 32(1), 141-159.
[19] Sharma, P, Mehta, M, & Sagar, R. (2016). Efficacy of transdiagnostic cognitive- behavioral group therapy for anxiety disorders and headache in adolescents. Journal of Anxiety Disorders, 46, 78.
[20] Thomas Treadwell ED.D, TEP, CGP & Deborah Dartnell M,A, MSOD (2017).Cognitive Behavioral Psychodrama Group Therapy, International Journal of Group Psychotherapy, 67:sup1, S182-S193, DOI: 10.1080/00207284.2016.1218285.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
گروه درمانی سایکودرام شناختی رفتاری، اضطراب امتحان، انگیزه پیشرفت تحصیلی تحصیلی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Abstract
The purpose of research was the Effect cognitive-behavioral psychodrama group therapy on test anxiety and academic acheivment motivation among students. Research According to the practical application of its results, is amongst applied research and in terms of research design, is semi-experimental has pre-test and post-test with control group. The statistical population of this research is all undergraduate students of Shandiz Institute of Higher Education. From among these subjects, 30 subjects who met the inclusion criteria were selected using convenience sampling method and were randomly assigned into two experimental groups (N = 15 and control = N = 15). Research tools were and Hermens academic acheivment motivaion Questionnaire. Descriptive statistics (frequency, mean and standard deviation) were used to analyze the data and inferential statistics were used to analyze and analyze the research hypotheses. Parametric tests were used to measure and measure the distance between variables. Multivariate analysis of covariance was used among the parametric tests. Also, Kolmogorov - Smirnov test was used to assess the normal distribution of organ characteristics in groups. All data analysis steps were performed by SPSS 21 software. The findings showed that cognitive-behavioral psychodrama group therapy significantly reduced test anxiety and increased academic acheivment motivaion (F :70/088 and Sig: 0)The effect of this intervention on test anxiety was 82% and academic acheivment motivaion was 68%.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Cognitive-behavioral psychodrama grouptherapy, academic acheivment motivaion, test anxiety
- صفحات : 64-79
-
دانلود فایل
( 427.29 KB )