-
آرشیو :
نسخه تابستان 1401 - جلد اول
-
کد پذیرش :
11885
-
موضوع :
روانشناسی عمومی
-
نویسنده/گان :
| لیلا شمس الاحراری، فرزانه قربان پور احمدسرگورابی، سمانه شفیعی، نگین حاجی وندی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف پژوهش حاضر مقایسه پریشانی روانشناختی و ذهن آگاهی مادران دانش آموزان ابتدایی با و بدون اهمالکاری تحصیلی بود. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش شناسی توصیفی از نوع علی و مقایسه ای بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مشغول به تحصیل در مقطع ابتدایی مناطق 2 و4 شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 به همراه مادرانشان بودند. روش نمونه گیری به صورت تصادفی مرحله ای بود. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984) که ابتدا بر روی 172 نفر از دانش آموزان مورد مطالعه اجرا گردید و افراد دارای نمره یک انحراف استاندارد بالاتر از میانگین در گروه دانش آموزان اهمالکار (35 نفر) و افراد دارای نمره یک انحراف استاندارد پایین تر از میانگین در گروه دانش آموزان بدون اهمالکاری تحصیلی (39 نفر) قرار گرفتند، و همچنین پرسشنامه پریشانی روانشناختی کسلر و همکاران (2003) و ذهن آگاهی والچ و همکاران (2006) بود که توسط مادران دارای فرزند با و بدون اهمالکاری تحصیلی تکمیل گردید. یافته های پژوهش با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیری (Manova) و آزمون t مستقل و نرمافزار آماري SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل یافته ها نشان داد که مادران دانش آموزان ابتدایی با اهمالکاری تحصیلی در مقایسه با مادران دانش آموزان ابتدایی بدون اهمالکاری تحصیلی در هر سه مولفه پریشانی روان شناختی (افسردگی، اضطراب و استرس) میانگین نمرات بالاتری کسب کردند. همچنین مادران دانش آموزان ابتدایی با اهمالکاری تحصیلی در مقایسه با مادران دانش آموزان بدون اهمالکاری تحصیلی از ذهن آگاهی پایین تری برخوردار بودند. در نتیجه توصیه می شود که برنامه ریزان فرهنگی و آموزش عالی به بهبود سطح ذهن آگاهی و کاهش پریشانی روانشناختی جهت کاهش شیوع پدیده اهمال کاری تحصیلی در بین دانش آموزان توجه نمایند.
-
لیست منابع :
[1] احمدپور، امیر؛ سلیسی، فاطمه؛ نقش، زهرا. (1397). مدل یابی علّی خلاقیت: نقش سبک های تعامل معلم دانش آموزان و نیازهای بنیادی روانشناختی. فصلنامه علمی اندیشه های نوین تربیتی، 14( 1)، 54-31.
[2] اسمعیل زاده آخوندی، م.، و محمدعلیزاده نمینی، آ. (1395). مقایسه مولفه های ذهن آگاهی و مزاج های عاطفی در افراد با افسردگی اساسی, اضطراب منتشر و افراد بهنجار. روانشناسی و روانپزشکی شناخت, 3(4 ), 12-26.
[3] اصغری، فرهاد؛ قاسمی چوبنه، رضا؛ حسینی صدیق، مریم؛ جامعی، مینو. (۱۳۹۵). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر تنظیم هیجان و کیفیت زندگی زنان دارای همسر معتاد. فصلنامة فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 7(26): 116-131.
[4] حسینی نسب، سیدداود و مهری، لطف اللهی (۱۳۹۲). بررسی اثربخشی تکنیک های خلاقیت بر پیشرفت تحصیلی درس مطالعات اجتماعی در دانش آموزان دختر سال اول متوسطه ناحیه دو تبریز. نشریه علمی-پژوهشی آموزش و ارزشیابی، ۷(۲۷)، ۲۳-۳۷.
[5] رحیمی، م.، و شیربند، ا.، و اسعدی، س. (1398). بررسی رابطه کیفیت مشارکت والدین در انجام دادن تکالیف درسی با عملکرد تحصیلی در حوزه خواندن دانش آموزان پایه ششم. خانواده و پژوهش, 16(4 (پیاپی 45) ), 65-81.
[6] سوری نژاد محسن، فرهادی مهران، کردنوقابی رسول. (1394). تبیین اهمال¬کاری تحصیلی دانش¬آموزان بر اساس ویژگیهای شخصیتی و سبکهای فرزندپروری. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. ۱۲ (۴) :۷-۲۶
[7] شیخی، محسن، فتح آبادی، جلیل، حیدری، محمود (1392)، ارتباط اضطراب، خودکارآمدی و کمال گرایی با اهمالکاری در تدوین پایان نامه، فصلنامه روان شناسی تحولی، روان شناسان ایرانی، 9(35)، 296- 283.
[8] صفرزاده، آسیه؛ عبدخدایی، محمدسعید؛ طیبی، زهرا. (1393). رابطه بین اهمالکاری و سبکهای دفاعی مادران با اهمالکاری و سبکهای دفاعی دختران. مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان، 38: 141-158
[9] فتحي، آيه؛ فتحيآذر، اسكندر؛ بدريگرگري، رحيم و ميرنسب، ميرمحمود (1394)، اثربخشي آموزش راهبردهاي كاهش تعللورزي تحصيلي در تعلل ورزي تحصيلي دانش آموزان متوسطه شهر تبريز، نشريه علمي پژوهشي آموزش و ارزشيابي، 8(29)، 31-42.
[10] هاشمی، ل.، و لطیفیان، م. (1392). کمال گرایی و اهمال کاری تحصیلی: بررسی نقش واسطه ای اضطراب امتحان. شخصیت و تفاوت های فردی, 2(3), 73-99.
[11] Brown, K.W. Ryan, R.M. & Creswell, J.D. (2007). Mindfulness: theoretical foundations and evidence for its salutary effects. Psychological Inquiry, 18 (4), PP.211-237.
[12] Dane, e. (2010). Paying attention to mindfulness and its effects on task performance in the workplace, Journal of Management, 20, 10, PP.1-22.
[13] Drost, W. (2012). The influence of entrepreneurial intent, nonlinear thinking, mindfulness and neuroticism & conscientiousness on procrastination, Unpublished Master’s thesis, university of twente.
[14] Ellis, A., & Knaus, W. J. (2002). Overcoming procrastination (Rev. ed.). NY: New American Library
[15] Kabat-Zinn, J. (2003). Mindfulness-Based Interventions in Context: Past, Present and Future, Clinical Psychology: Science and Practice, Vol. 10, PP.144-156.
[16] Kandemir, M., (2014). Reasons of academic procrastination: Self-regulation, academic self-efficacy, life satisfaction and demographics variables. ProcediaSocial and Behavioral Sciences, 152, 188-193.
[17] Lay, C. H., & Silverman, S., (1996). Trait procrastination, anxiety and dilatory behavior. Personality and Individual Differences, 21, 61-67.
[18] Lay, C.H. (1986). At last, my research article on procrastination, Journal of Research in Personality, 20 (4), PP.474-495.
[19] Potharst, E. S., Baartmans, J. M., & Bögels, S. M. (2018). Mindful Parenting Training in a Clinical Versus Non-Clinical Setting: An Explorative Study. Mindfulness, 1-15
[20] Potts, T. J. (1987). Predicting procrastination on academic tasks with self-report personality measures. (Doctoral dissertation, Hofstra University, 1987). Dissertation Abstracts International, 48, 1543.
[21] Senecal, C, Julien, E, & Guay, F(2003). Role conflict and academic procrastination: A self-determination perspective. European Journal of Social Psychology, 33, 135-145.
[22] Solomon, L. J., & Rothblum, E. D. (1994). Procrastination Assessment Scale-Students (PASS). In J. Fischer and K. Corcoran (Eds.) Measure for Clinical Practice (Volume 2, pp. 446-452). New York: The Free Press.
[23] Soysa CK, Weiss A. (2014). Mediating perceived parenting styles–test anxiety relationships: Academic procrastination and maladaptive perfectionism. Learning and Individual Differences; 34:77–85
[24] Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential selfregulatory failure. Psychological Bulletin, 133, 65–94.
[25] Walsh, J. J., Balint, M. G., SJ, D. R. S., Fredericksen, L. K., & Madsen, S. (2009). Predicting individual differences in mindfulness: The role of trait anxiety, attachment anxiety and attentional control. Personality and Individual differences, 46(2), 94-99.
[26] Yazıcı. H., & Bulut, R., (2015). Investigation into the academic procrastination of teacher candidates’ social studies with regard to their personality traits. Social and Behavioral Sciences, 174, 2270-227759.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
پریشانی روانشناختی، ذهن آگاهی، دانش آموزان، اهمالکاری تحصیلی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The aim of this study was to compare the psychological distress and mindfulness of primary school mothers with and without academic procrastination. The research was applied in terms of purpose and descriptive in terms of causal and comparative method. The study population included all students studying in primary school in districts 2 and 4 of Tehran in the academic year 1399-1400 with their mothers. The sampling method was randomized. The research instrument included the Solomon and Rathblum (1984) Academic Procrastination Questionnaire, which was first administered to 172 students and individuals with a standard deviation score higher than the average in the procrastination students group (n = 35) and individuals with a deviation score. The standard was lower than average in the group of students without academic procrastination (n = 39), as well as the Kessler et al.'s (2003) psychological distress questionnaire and the Walch et al.'s (2006) mindfulness questionnaire by mothers with children with and without academic procrastination. Findings were analyzed using multivariate analysis of variance (Manova) and independent t-test and SPSS statistical software. The results of the analysis showed that the mothers of elementary students with academic procrastination scored higher than the mothers of elementary students without academic procrastination in all three components of psychological distress (depression, anxiety and stress). Also, the mothers of primary school students with academic procrastination had lower mindfulness compared to the mothers of students without academic procrastination. As a result, it is recommended that cultural and higher education planners pay attention to improving the level of mindfulness and reducing psychological distress to reduce the prevalence of academic procrastination among students.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Psychological distress, mindfulness, students, academic procrastination
- صفحات : 1-13
-
دانلود فایل
( 406.40 KB )