-
آرشیو :
نسخه تابستان 1401 - جلد اول
-
کد پذیرش :
119227
-
موضوع :
روانشناسی تربیتی
-
نویسنده/گان :
| لیلا خدابخشی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
اضطراب مفهومی است که درسالهای اخیر به واسطه نقشی که در سلامت و هوش هیجانی افراد دارد اهمیت بسزایی یافته است. در همین راستا با توجه به اینکه دانش آموزان در آینده عهده دار مدیریت عرصه های مختلف خواهند بود، بنابراین بررسی مسائلی که می تواند سلامت روان و هوش هیجانی دانش آموزان را تعیین کند ضروری به نظر می رسد، اضطراب یک هیجان عادی می باشد و همه انسان ها آن را تجربه می کنند و عبارتست از یک احساس ناخوشایند ذهنی به صورت بیم، ناراحتی، تنش و دلواپسی مبهم که با یک یا چند علامت جسمی مثل تنگی قفسه رینه، تپش قلب، تعریق، درد و بی قراری همراه است. هدف تعیین سلامت روان و هوش هیجانی دانش آموزان می باشد. روش پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان دوره دوم شهر خدابنده (زنجان) تشکیل داده است. از میان آنها نمونه ای به حجم 100 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای اندازه گیری اضطراب مقیاس بک، برای اندازه گیری سلامت روان مقیاس 28 سوالی و برای اندازه گیری عزت نفس مقیاس هوش هیجانی بار -ان به کار گرفته شد. نتایج حاکی از وجود ارتباط معنی دار بین هوش هیجانی و سلامت روان در میان دانش آموزان دوره دوم شهر خدابنده (زنجان) می باشد.
-
لیست منابع :
[1] خادمیان، ح(1390) کارکردهای روان شناختی خانواده و همبودی آن با سلامت روان،خودکار آمدی وراهبردهای مقابله ی نوجوانان، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد.
[2] تابع بردبار، ف، رسول زاده طباطبایی،ک،آزاد فلاح،پ و سامانی، س(1378) سلامت روانی آموزش جرات ورزی و ایمن سازی درمقابل تنیدگی بر احساس غربت دانشجویان، فصلنامه علوم رفتاری 2(4)، 291-296.
[3] نریمانی، محمد، علائی، سارا، حاجلو، نادر، ابوالقاسمی، عباس (1393) بررسی ابعاد مختلف اضطراب در فرزندان افراد معتاد. توسعه روستایی،6(1)،122-107.
[4] بالجانی، ا. کاظمی، م.، امان پور، ا.، و تیز فهم،ت. (0931) بررسی ارتباط مذهب، سلامت معنوی، امید و عزت نفس در بیماران مبتلا به سرطان،مراقبت مبتی بر شواهد،1(8)؛ 51-56.
[5] فرهادی،ا.فروغان،م.، و محمدی،ف، (1390)کیفیت زندگی سالمندان روستایی: مطالعه ای در شهرستان دشتی استان بوشهر. سالمند (مجله سالمندی ایران)،6(20)، 49-56.
[6] نجات، سحرناز؛ منتظری،علی؛ هلاکویی نایینی،کورش،محمد، کاظم؛ مجدزاده،سیدرضا.(1385) استانداردسازی پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت (WHOQOL-BREF) ترجمه و روان سنجی گونه ایرانی. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی،4(4).
[7] Petterson T.,& Arnetz D.(2001)Factor analysis and predications of student stressors. psyhotheraphy.
[8] Benn L,.Harvey , J.E.,Gilbert P.,& Irons C(2005).Social rank,interpersonal trust and recall of parental rearing in relation to homorsickness,personality and individual Differences,38,1813-1822.
[9] McDowell I,Newell C.Measuring health.(1996) A guide to rating scales and questionnaires,2md edn. New York ;Oxford University Press,.
[10] Flangan JC(1987).A reaserch approach to improving our quality of life.Am Psychol.;33:138-47.
[11] Kovess – Masfety V,Murray M,Gureje O.( 2005)Evolution of our understanding ofpositive mental Health,In: Herrman H,saxena S,Moodie R,eds Promoting mental health. Concepts emergingevidence, practice Geneva;World Health Organization,:35-45.
[12] Rootman J,Goodstadt M,Hydman B,et.al.(2001)eds.Evalution in health Promotion.Principles and perspectives.Copengagen:WHO,
[13] Pourtaheri M,Eftekhari A,Fatahi A(2011).Assessment quality of life (QOL) in rural areas (Case Study:Northern Khaveh Village, Lorestan Province)Human Geography Res;43(76):13-31.[Farsi]
[14] Harris(2009). The relationship between self-esteem and academic success among African- American students in the minority engineering program at a research extensive university in the southern portion of the United States. [Dissertation]. Louisiana: Louisiana State University.
[15] Liu,M Wu,L., & Ming,Q(2015).How Does Physical Activity Intervention improve Self-Esteem and Self-Concept in Children and Adolescents?Analysis.Plos One,10(8),e0134804.
[16] Ponsford,j.,Kelly,A.,& Couchman,G(2014).self-concept and self-esteem after acquired brain Injury: a control group comparison.Brain injury,28(2) 146-1-154
[17] Shah R et.al. (2011).Contribution of spirituality to quality of life in patients with residual Schizophrenia. Psychiatry Research; 190:200-205.
[18] Greenbereger , E., Chen, C., Dmitrieva, J ., & Farruggia, S. P. (2003). Adolescent self –Esteem in Cross –Cultural Perspective Testing Measurement Equivalence and a Mediation Model,journal of Cross –Cultural Psychology. 35(6):719-733.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
اضطراب، سلامت روان، هوش هیجانی، دانش آموزان دوره دوم شهر خدابنده (زنجان)
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Anxiety is a concept that has become very important in recent years due to its role in the health and emotional intelligence of people. In this regard, considering that students will be in charge of managing various fields in the future, therefore it seems necessary to examine the issues that can determine the mental health and emotional intelligence of students, anxiety is a normal emotion and everyone Humans experience it and it is a mental unpleasant feeling in the form of fear, discomfort, tension and vague anxiety that is accompanied by one or more physical symptoms such as chest tightness, heart palpitations, sweating, back pain and restlessness. The purpose is to determine the mental health and emotional intelligence of students. The research method was correlational. The statistical population of this research is made up of the second year students of Khodabande (Zanjan).Among them, a sample of 100 people was selected using a simple random sampling method. Beck's scale was used to measure anxiety, 28-question scale was used to measure mental health, and Bar-en's emotional intelligence scale was used to measure self-esteem. The results indicate that there is a significant relationship between emotional intelligence and mental health among second-year students in Khodabande (Zanjan).
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
anxiety, mental health, emotional intelligence, second year students of Khodabandeh city (Zanjan)
- صفحات : 14-20
-
دانلود فایل
( 280.03 KB )