-
آرشیو :
نسخه تابستان 1401 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
11895
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| مونا قلیپور، حبیب هادیانفرد، نظامالدین قاسمی.
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
یکی از علل اصلی در ارتقاء تحصیلی دانشآموزان، عنایت به علل روانشناختی و ویژگیهای شخصیتی آن ها است. یکی از ویژگیهای شخصیتی قابل توجه که میتواند موقعیت دلهره آوری را ایجاد کند و موجب مشکلات زیادی در زمینه آموزش شود، تعللورزی می باشد. تعللورزی به تعویق انداختن عمدی کارهایی است که شخص گرایش به اجرای آنها داشته و بیشتر با راهبرد اجتنابی مفهومسازی شده است. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی پیش بینی تعلل ورزی تحصیلی بر اساس راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، باورهای انگیزشی و هیجانات تحصیلی در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر رشت می باشد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه ناحیه دو شهر رشت در سال تحصیلی 99-1398 بود. با استفاده از جدول کرجسی-مورگان، 360 دانش آموز به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. شرکتکنندگان به پرسشنامههای تعللورزی تحصیلی تاکمن (1991)، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و باورهای انگیزشی پنتریچ و دیگروت (1990) و هیجانهای تحصیلی پکران (2002) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از SPSS24 و از طریق آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که بهطور تقریبی واریانس متغیر ملاک تعللورزی تحصیلی توسط متغیرهای پیشبین شامل جهتگیری هدف، هیجانات منفی تحصیلی، هیجانات مثبت تحصیلی، خودکارآمدی، مدیریت منابع و راهبردهای شناختی تبیین میشود؛ بنابراین با توجه به یافتههای پژوهش حاضر جهت کاهش تعللورزی تحصیلی دانشآموزان میتوان هیجانات منفی تحصیلی را کاهش و هیجانات مثبت تحصیلی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی را بهبود بخشید.
-
لیست منابع :
[1] اسمعیلی، ن.، شکری، ا.، فتح آبادی، ج.، حیدری، م.، 1394، آزمون روابط ساختاری بین باورهای خود کارآمدی تحصیلی، الگوهای اسنادی، راهبردهای مقابله، هیجان¬های پیشرفت و اهمال کاری تحصیلی در دانشجویان، پژوهش در نظامهای آموزشي، 9، 30(30)، 122-63.
[2] اصغری، ز.، 1393، نقش پیش بینی کنندگی عزت نفس و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران.
[3] بدری گرگری، ر.، حسینی، ف.، 1389، بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردی یادگیری خودتنظیمی با تعلل ورزی دانشجویان دانشگاه تبریز، مجله تازه ها و پژوهش های مشاوره، 9(36)، 126-111.
[4] برومند، ر.، شیخی¬فینی، ع.، 1390، پیش¬بینی عملکرد تحصیلی درس ریاضی از طریق باورهای انگیزشی (خودکار آمدی، ارزش¬گذاری درونی و اضطراب امتحان). مجله مطالعات روانشناسي تربيتي، 6(10)، 34-19.
[5] پربرتاوشی، م.، برجعلی، ا.، کیامنش، ع.، 1397، نقش میانجی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در رابطه بین اهمال کاری تحصیلی و عواطف مثبت و منفی در دانش آموزان دبیرستانی. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 12(3)، 70-53.
[6] پناهی، ن.، 1395، بررسی اثربخشی فراشناخت و آموزش حل مسئله در بهبود تعلل ورزی و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، سومین کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی، استانبول-کشور ترکیه، مؤسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ویرا.
[7] تجربه کار، م.، پوراحسان، س.، شمسی¬نژاد، م.، 1398، پیش بینی هیجانات تحصیلی مثبت و منفی بر اساس ویژگی¬های شخصیتی و اهمال کاری تحصیلی، مجله ايراني آموزش در علوم پزشكي، 20(1)، 460-451.
[8] جوادی، ف.، هاشمی رزینی، ه.، هاشمی رزینی، س.، 1394، روابط تعلل ورزی تحصیلی با راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی، فصلنامه پژوهش های کاربردی روانشناختی، 6(1)، 207-193.
[9] جوکار، ب.، دلاورپور، م.، 1386، رابطه تعلل ورزی آموزشی با اهداف پیشرفت، اندیشه های نوین تربیتی، دوره 3. شماره 3 و 4، 61-80.
[10] حیات، ع.، اسمی، ک.، رضایی، ر.، نبیئی، پ.، 1396، رابطه هیجان¬های تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، فصلنامه پژوهش در آموزش علوم پزشكی، 9(4)، 29-20.
[11] درستی، ح.، زارعی، ح.، 1398، بررسی رابطه خودتنظیمی و عزتنفس با تعللورزی تحصیلی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 7(12)، 85-69.
[12] دولتی، ر.، 1391، شناسایی تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر تعلل ورزی و خودپنداره تحصیلی دانش آموزان دختر پایه اول متوسطه شهر فامنین، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا.
[13] رحیمی، ف.، 1394، مقایسه ی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و آموزش صبر بر اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه مشاوره و روانشناسی.
[14] رستم اوغلی، ز.، موسی زاده، ت.، رضازاده، ب.، رستم¬اوغلی، س.، 1392، نقش تعلل ورزی، خودتنظیم گری و باورهای فراشناختی در پیش بینی ناگویی خلقی دانش آموزان دختر دوره متوسطه، مجله روانشناسی مدرسه، 2(3)، 80-76.
[15] سروقد، س.، رضايي، آ.، ايراني، ف.، 1391، رابطه سبک های دلبستگی و ويژگی های شخصيتی با اضطراب، زن و جامعه (جامعه شناسي زنان)، دوره 3، شماره 2(10)، 136-117.
[16] سیدمحمدی، ی.، 1398، نظریههای شخصیت، چاپ چهل و سوم، ویرایش، روان، ارسباران، تهران.
[17] سیف، ع.، 1398، روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش، چاپ نوزدهم، نشر دوران، تهران.
[18] شیخ¬الاسلامی، ع.، 1395، پیش بینی اهمال کاری تحصیلی بر اساس راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی و اضطراب امتحان در دانشجویان، دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 4(6)، 86-81.
[19] عالی پور بیرگانی، س.، محمدزاده¬شهریاری، ب.، شهنی¬ییلاق، م.، 1394، رابطه بین عدم تحمل ناکامی و خودتنظیمی با تعلل¬ورزی تحصیلی دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اهواز سال 94-93، سومین کنفرانس ملی روانشناسی و علوم رفتاری، تهران، موسسه اطلاع¬رسانی نارکیش.
[20] قانعی قشلاق، ر.، ولیئی، س.، رضایی، م.، رضایی، ک.، 1392، رابطه ویژگی های شخصیتی و استرس شغلی در پرستاران. روان پرستاری، 1(۳)، 27-34.
[21] گلستانی بخت، ط.، شکری، م.، 1392، رابطه تعلل ورزی (اهمال کاری) تحصیلی با باورهای فراشناختی، دو فصلنامه علمی-پژوهشی شناخت اجتماعی، 2(3)، 93-89.
[22] محمدی، د.، فتحی آذر، ا.، بدری گرگری، ر.، ابراهیمی، ا.، 1393، پیش بینی تعلل ورزی تحصیلی براساس ارزش کاربردی و ارزش ذاتی تکلیف در دانش آموزان پایه دهم شهر تبریز. آموزش و ارزشيابي (علوم تربيتي)، 7(28)، 99-110.
[23] مرادیان، ج.، عالی پور، س.، زغیبی قناد، س.، 1396، رابطه هیجان¬های تحصیلی با رویکردهای مطالعه و اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان. ماهنامه پیشرفت¬های نوین در علوم رفتاری، 2(13)، 13-1.
[24] میرزابیگی، م.، 1394، نقش باورها و حالت فراشناختی در تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان دوره ی متوسطه دوم شهرستان زاوه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند.
[25] واحدی، ش.، فتحی¬آذر، ا.، ادیب، ی.، قره آغاجی س. 1397، اثربخشی برنامه آموزش مبتنی بر خود تنظیمی، ذهنآگاهی و مدیریت زمان بر کاهش تعللورزی و افزایش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان متوسطه. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 15(30)، 241-275.
[26] هاشمی رزینی، ه.، موسوی پناه، س.، م.، شیری، م.، 1397، رابطه جهت گیری اهداف پیشرفت و باورهای انگیزشی با اهمال کاری و خودناتوان سازی تحصیلی دانش آموزان، مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، سال 3، شماره 11، 79-67.
[27] هاشمی، ت.، ماشینچی عباسی، ن.، بدری گرگری، ر.، (1391). نقش جهت گیری هدف، خودکارآمدی، خودتنظیم گری و شخصیت در تعلل ورزی، روانشناسی معاصر، 1(24)، 84-73.
[28] Alexander, E.S. & Onwuegbuzie, A.J. (2014). “Academic Procrastination And The Role of. Hope as a Coping Strategy.” Personality And Individual Differences, Vol.42, No.7, pp. 1301-1310.
[29] Balkis, M. & Duru, E. (2016). “Procrastination, self-regulation failure, academic life satisfaction, and affective well-being: underregulation or misregulation form.” European Journal of Psychological Education, Vol.31, pp. 439-459.
[30] Balkis, M. & Erdinc, D. (2009). “Prevalence of Academic Procrastination Behavior Among Pre-Service Teachers, And Its Relationship With Demographics And Individual Preferences.” Journal of Theory And Practice in Education, Vol.5, No.1, pp. 18-32.
[31] Batres, M. (2018). “University Students’ Cognitive Strategies, Emotions, Procrastination, And Motivation For Learning.” Undergraduate Honors Thesis, King’s University London, Canada.
[32] Blouin-Hudon, E.M. & Pychyl, T.A. (2015). “Experiencing The Temporally Extended Self: Initial Support For The Role of Affective States, Vivid Mental Imagery, And Future Self-continuity in The Prediction of Academic Procrastination.” Personality And Individual Differences. Vol.86, pp.50-56.
[33] Borumand, R. & Shekhi fiti, A. (2009). “Predicting academic performance in math through motivational beliefs (self-efficacy, internal evaluation, and test anxiety).” The Journal of Educational Psychology Studies. Vol.6, No.10, pp. 19-34. [Persian]
[34] Collins, K.M.T., Onwuegbuzie, A.J. & Jiao, Q. (2008). “Neading ability as a predictor of academic procrastination among African American graduate student.” Reading Psychology. Vol.29, pp.493-507.
[35] Corkin, D.M., Yu, S.L. & Lindt, S.F. (2011). “Comparing active delay and procrastination from a self-regulated learning perspective.” Learning & Individual Differences. Vol.21, No.5, pp.602-606.
[36] Deci, E.L. & Ryan, R.M. (1985). “Intrinsic motivation and self-determination in hitman behavior.” New York: Plenum Press.
[37] Deniz, M., Tras, Z. & Aydogan, D. (2009). “An investigation of academic procrastination, locus of control, and emotional intelligence.” Educational science: Theory and practice. Vol.9, No.2, pp.623-632.
[38] Djamahar, R., Dewahrani, Y.R. & Octaviani, R. (2020). “Relationship Between Self-Esteem And Negative Emotional State With Academic Procrastination in Final Level Students.” Indonesian Journal of Biology Education. Vol.3, No.1, pp.6-12.
[39] Eckert, M., Ebert D.D., Lehr, D., Sieland, B. & Berking, M. (2016). “Overcome procrastination: Enhancing emotion regulation skills reduce procrastination.” Learning and Individual Differences. Vol.52, pp.10-18.
[40] Eysenck, S.B.G., & Eysenck, H.J. (1975). “Manual of the Eysenck Personality Questionnaire.” Hodder and Stoughton, London.
[41] Grunschel, C., Patrzek, J., Klingsieck, K. & Fries, S. (2018). “I’ll Stop Procrastinating Now! Fostering Specific Processes of Self-regulated Learning to Reduce Academic Procrastination.” Journal of Prevention & Intervention in The Community, Vol.46, No.2, pp.143-157.
[42] Gustavson, D.E. & Miyake, A. (2017). “Academic Procrastination And Goal Accomplishment: A Combined Experimental And Individual Differences Investigation.” Learning And Individual Differences. Vol.54, pp.160-172.
[43] Gustavson, D.E., Miyake, A., Hewitt, J.K., & Friedman, N.P. (2014). “Genetic relations among procrastination, impulsivity, and goal-management ability: Implication for the evolutionary origin of procrastination.” Journal of Psychological Science. Vol.25, pp.1178–1188.
[44] Haycock, L.A., McCarthy, P. & Skay, C.L. (1998). “Procrastination in college students: The role of self‐efficacy and anxiety.” Journal of Counseling & Development. Vol.76, (3), 317-324.
[45] Hembree, R. (1988). “Correlates, causes, effects, and treatment of test anxiety.” Review of Educational Research. Vol.58, No.1, pp.47-77.
[46] Hen, M., & Gronshit, M. (2014). “Academic procrastination emotional intelligence, academic self- efficacy, and GPA: Comparison between Students with and without learning disabilities.” Journal of Learning Disabilities. Vol.47, pp.116- 124.
[47] Howell, A.J., Watson, D.C., Powell, R.A. & Buro, K. (2006). “Academic Procrastination: The Pattern And Correlates of Behavioural Postponement.” Personality And Individual Differences. Vol.40, No.8, pp.1519-1530.
[48] Kandemir, M. (2014). “Reasons of academic procrastination: Self-regulation, academic self-efficacy, life satisfaction and demographics variables.” ProcediaSocial and Behavioral Sciences. Vol.152, pp.188-193.
[49] Klassen, R.M., Krawchuk, L.L., Lynch, S.L. & Rajani, S. (2008). “Procrastination And Motivation of Undergraduates With Learning Disabilities: A Mixed-Methods Inquiry.” Learning Disabilities Research & Practice. Vol.23, No.3, pp.137-147.
[50] Kroese, F., Ridder, D., Evers, C. & Adriaanse, M. (2014). “Bedtime Procrastination: Introducing a New Area of Procrastination.” Frontiers in Psychology. Vol.5, pp.611-619.
[51] Midgley, C. & Urdan, T. (1995). “Predictors of middle school students' use of self-handicapping strategies.” The Journal of Early Adolescence. Vol.15, No.4, pp.389-411.
[52] Ng, B. (2018). Exploring Procrastination and Self-regulated Learning Through Motivational Beliefs.” Journal of Research Initiatives. Vol.3, No.3, pp.1-18.
[53] Pocnet, C., Dupuis, M., Congard, A. & Jopp, D. (2017). “Personality and its links to quality of life: Mediating effects of emotion regulation and self-efficacy beliefs.” Motivation and Emotion. Vol.41, No.2, pp.196–208. https://doi.org/10.1007/s11031-017-9603-0.
[54] Pychyl, T.A. & Flett, G.L. (2012). “Procrastination and Self-Regulatory Failure: An Introduction to the Special Issue.” Journal Rational Emotive Cognitive Behavior Therapy. Vol.30, pp.203-212.
[55] San, Y., Roslan, S., & Sabouripour, F. (2016). “Relationship Between Self-Regulated Learning And Academic Procrastination.” American Journal of Applied Sciences. Vol.13, No.4, pp.459-466.
[56] Senécal, C., Julien, E. & Guay, F. (2003). “Role conflict and academic procrastination: A self‐ determination perspective.” European Journal of Social Psychology. Vol.33, No.1, pp.135-145.
[57] Senecal, C., Koestner, R. & Vallerand, R. (1995). “Self-Regulation And Academic Procrastination.” Journal of Social Psychology - J Soc Psychol. Vol.135, No.5, pp.607-619.
[58] Seyf, A. (2019). “Modern Educational Psychology: Learning and Teaching.” Tehran: Doran Publishing. Psychology. [Persian]
[59] Solomon, L.J., & Rothblum, E.D. (1986). “Academic Procrastination: Frequency And Cognitive-Behavioral Ccorrelates.” Journal of Counseling Psychology. Vol.31, No.4, pp. 503-509.
[60] Stadler, M., Aust, M., Becker, N., Niepel, C. & Greiff, S. (2016). “Choosing Between What You Want Now And What You Want Most: Self-control Explains Academic Achievement Beyond Cognitive Ability.” Personality And Individual Differences. Vol.94, pp.168-172.
[61] Steel, P. (2018). “The Nature of Procrastination: a Meta-analytic And Theoretical Review of Quintessential Self-regulatory Failure.” Psychological Bulletin. Vol.133, No.1, pp. 65–94.
[62] Steel, P. & Ferrari, J. (2013). “Sex, education and procrastination: An epidemiological study of procrastinators characteristics from a global sample. European Journal of Personality. Vol.27, pp.51–58.
[63] Utami, M.D., Arbiansyah, T.P.T. & Hidayati, Y.N. (2019). “Influence of Strss And Self Regulated Learning on Academic Procrastination. Vol.7, No.7, pp.438-446.
[64] Vohs, K.D. & Baumeister, R.F. (2011). “Under Standing Self Regulation: Hand Book of Self Regulation.” New York: Guilford Publications.
[65] Wang, D., Li, SH., Hu, M., Dong, D. & Tao, SH. (2017). “Negative Academic Emotion and Psychological Well-being in Chinese Rural-to-Urban Migrant Adolescents: Examining the Moderating Role of Cognitive Reappraisal.” Frontiers in Psychology. Vol.8, pp.1312.
[66] Wäschle, K., Allgaier, A., Lachner, A., Fink, S., & Nückles, M. (2014). “Procrastination and selfefficacy: Tracing vicious and virtuous circles in self-regulated learning.” Learning & Instruction. Vol.29, pp.103-114.
[67] Winne, P.H. & Hadwin, A.F. (1998). “Studying as self-regulated learning.” Metacognition in Educational Theory & Practice. Vol.93, pp.27-30.
[68] Yip, K.Y. & Leung, M.T. (2016). “The Structural Model of Perceived Parenting Style as Antecedent on Achievement Emotion, Self-regulated Learning And Academic Procrastination of Undergraduates in Hong Kong.” Springer, Singapore: In: Leung MT., Tan L. (eds) Applied Psychology Readings. SCAP.
[69] Zimmerman, B.J. & Martinez-Pons, M. (1990). “Student differences in self-regulated learning: Relating grade, sex, and giftedness to self-efficacy and strategy use.” Journal of Educational Psychology. Vol.82, No.1, pp.51-59.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
تعللورزی تحصیلی، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، باورهای انگیزشی، هیجانات تحصیلی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
One of the main reasons for students' academic promotion is considering their psychological causes and personality traits. One of the significant personality traits that can create a daunting situation and cause many problems in the field of education is procrastiation. Procrastination is the deliberate postponement of the work that one has tended to do and is further conceptualized by the avoidance strategy. The main purpose of this study was to investigate the prediction of academic procrastination based on self-regulated learning strategies, motivational beliefs and academic emotions in second-grade high school female students in Rasht. The present study was descriptive-correlational and the statistical population included all secondary school students in district 2 of Rasht city in the academic year 2019-2020. Using Krejcie-Morgan table, 360 students were selected by available sampling method. Participants responded to Tuckman Academic Procrastination Questionnaire (1991), Self-Regulatory Learning Strategies and Motivational Beliefs of Pentrich and Degroot (1990) and Pekran Academic Emotions Questionnaire (2002). Data were analyzed using SPSS24 through Pearson correlation test and stepwise regression. The results of stepwise regression analysis showed that approximately the variance of academic procrastination criterion variable is explained by predictive variables including goal orientation, negative academic emotions, positive academic emotions, self-efficacy, resource management and cognitive strategies; Therefore, according to the findings of the present study to reduce academic procrastination students can reduce negative academic emotions and improve positive academic emotions and self-regulation learning strategies.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Academic procrastination, Self-regulated learning strategies, Motivational beliefs, Academic Emotions
- صفحات : 50-73
-
دانلود فایل
( 688.71 KB )