-
آرشیو :
نسخه پاییز 1401 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
11947
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| آزاده رنجبر
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از انجام این تحقیق ،بررسی رابطه ی بین شادکامی و حمایت اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر جهرم بوده است. این تحقيق با توجه به نوع هدف، کاربردی و از نظر چگونگي اجرا در زمره تحقيقات توصيفي از نوع توصیفی-همبستگی بوده است. جامعه آماري اين پژوهش شامل دانش¬آموزان دختر ابتدایی شهر جهرم بوده که تعداد 120 نفر از طریق جدول مورگان بصورت تصادفی خوشه¬ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارتحقیق شامل پرسشنامه شادکامي آکسفورد OHI، پرسشنامه حمايت اجتماعي واکس(1986)، پرسشنامه پیشرفت تحصیلی مک اینرنی(1992) بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از نرم افزار آماری SPSS نگارش 26 و روش آماری ضریب همبستگی استفاده شد. پس از تجزیه و تحلیل داده های پژوهش، نتایج نشان داد که بین شادکامی و حمایت اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر جهرم با ضریب همبستگی 0.21 ارتباط معنادار داشته است.
-
لیست منابع :
[1] آذری، کیومرث نیاز. (1400). بررسی تأثیر شادابی و نشاط در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان متوسطه شهرستان ساری. مقاله پژوهشی، دوره دوم، شماره3، شماره پیاپی 3، صص 57-35.
[2] اﺑﻮاﻟﻘﺎﺳﻤﻲ، ع؛ ﺑﻴﮕﻲ، پ و ﻧﺮﻳﻤﺎﻧﻲ، م .(1390)، "بررسی اثربخشی دو روش آموزش شناختی- رفتاری و مهارتهای تنظیم هیجان بر خودکارامدی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان دارای اضطراب امتحان". فصلنامه روانشناسی تربیتی، شماره 22، سال هفتم، زمستان.
[3] ابوطالبی، فاطمه؛ خامسان، احمد؛ راستگو مقدم، میترا. (1397). رابطۀ حمایت اجتماعی ادراک شده با بهزیستی ذهنی و پیشرفت تحصیلی دختران پیشدانشگاهی. مقاله پژوهشی، دوره چهاردهم، شماره 48، صص 168-147.
[4] احمدی، عباس؛ سلیمانی، محمدعلی؛ پهلوان شریف، سعید؛ مطلبی، آمنه. (1398). ارتباط بین حمایت اجتماعی درک شده و شادکامی در سالمندان ساکن جامعه. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، دوره بیست و سوم، شماره 4(پیاپی 105)، صص 320-331.
[5] برخوری، حمید؛ رفاهی، ژاله؛ فرحبخش، کیومرث. (1389). بررسی اثربخشی آموزش مهارت¬های مثبت اندیشی به شیوه¬ی گروهی بر انگیزه¬ی پیشرفت، عزت نفس و شادکامی دانش¬آموزان پسر پایه اول دبیرستان شهر جیرفت. رهیافتی نو در مدیریت آ» وزشی، شماره 3، صص 144-131.
[6] بهرامی، ر. (1389)،"بررسي رابطه مفهوم خود و سبكهاي اسنادي با پيشرفت تحصيلي دانشآموزان پسر سال سوم". رشته علوم تجربي دبيرستانهاي دولتي تهران، پاياننامه كارشناسي ارشد، دانشگاه تربيت معلم.95.
[7] پالی، سمیرا و اذعانی، لیلا. (1399). نقش میانجی شادکامی و انگیزش تحصیلی در رابطه میان خودراهبری یادگیری با پذیرش اجتماعی در دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهرستان تنکابن. مقاله پژوهشی(کمی)، دوره دوم، شماره 2، شماره پیاپی 4، صص 58-39.
[8] شاره، ح، سلطانی، ا، قاسمی، ع. (1400)،" پیش بینی کیفیت زندگی بیماران دیابت نوع2 براساس حمایت اجتماعی ادراک شده". مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان،2.1482-85.
[9] صفاری، محسن؛ سنایی نسب، هرمز؛ رشیدی، جهان بخت؛ پورتقی، غلامحسین؛ پاکپور، امیر. (1393). شادکامي، خودکارآمدي و پيشرفت تحصيلي در دانشجويان. توسعه آموزش در علوم پزشکی، دوره هفتم، شماره 13، صص 29-22.
[10] صمدي ، م . (1388)،" بررسي رابطه ابعاد جهت گيري هاي انگيزشي، راهبردهاي يادگيري و تعيين سهم اين متغيرها در تبيين پيشرفت تحصيلي". فصلنامه نوآوريهاي آموزشي، شماره 25.
[11] ﻓﺎﻧﻲ، ح و ﺧﻠﻴﻔﻪ، م .(1388)،" ﺑﺮرﺳﻲ راﺑﻄﻪ ادراك از رﻓﺘﺎر ﻣﻌﻠﻢ ﺑﺎ ﺧﻮدﭘﻨﺪاره ي ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ و ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ داﻧﺶ آﻣﻮزان دوره ي راﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﺷﻬﺮ ﺷﻴﺮاز". ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ رﻫﻴﺎﻓﺘﻲ ﻧﻮ در ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ آﻣﻮزﺷﻲ، ﺳﺎل دوم، ﺷﻤﺎره 3.
[12] فتحی آشتیانی، ع .(1380)،" ارزیابی عوامل آسیب شناسی روانی و علل خودکشی در سربازان". 1989 تا 1998 ، ترجمه، 2001، مجله طب نظامی، 30(4)، 245-249.
[13] قاسمی، ع ؛ مومنی، م ؛ و خانکه، م . (1388)،" مقایسه تصویر بدنی معلولین ورزشکار با معلولین وغیر معلولین
[14] کیاکجوری، کریم و تیزدست، طاهر. (1400). رابطه بین خودکارآمدی، شادکامی، رضایت از زندگی و حمایت اجتماعی درک شده با انگیزه پیشرفت تحصیلی مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه آزاد بندرانزلی. مقاله پژوهشی، دوره شانزدهم، شماره 68، صص 198-183.
[15] مرادی، ماریه و محمدی، رزگار. (1400). تأثیر شادکامی بر خوش بینی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهر سقز. رویکردی نو در علوم تربیتی، سال سوم، شماره 4.
[16] یاری ح، و خیر، م . (1381)،" بررسی کارآیی یک مقیاس برای سنجش احساس تنهایی در دانش". مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز .1(19)59-46.
[17] Cole, K. .(2002). Well-being, psychological capital, and unemployment. Journal of Health psychology, 33(3), 122-139.
[18] Crane R.M. .(2005). Social distance and Loness as the related to headphones used with potable audio technology
[19] Lucas-Carrasco R, Eser E, Hao Y, McPherson KM, .(2011). Green A, Kullmann L. The Quality of Care and Support (QOCS) for people with disability scale: development and psychometric properties. Res Dev Disabil.; 32(3):1212-25.
[20] Gallucci M, Ongaro F, Meggiolaro S, Antuono P, Gustafson DR, Forloni GL, et al. .(2011) Factors related to disability: Evidence from the Treviso Longeva (TRELONG) Study. Archives of Gerontology and Geriatrics.; 52(3):309-16.
[21] Gifford-Smith, M.E., & Brownell, C.A. .(2003). Childhood peer relationships: Social acceptance, friendships and peer networks. Journal of School Psychology, 41, 235-284.
[22] Heinrich, M.L., & Gullone, E. .(2006). The clinical significance of loneliness: A literature review. Clinical Psychology Review, 26, 695–718
[23] Kernis, M. (Ed.). .(2006). Self esteem: Issues and answers. New York: Psychology Press.
[24] Koch, E. J. .(2006). Examining the role of self-esteem in psychological functioning and well-being. In M. H. Kernis (Ed.), Self-esteem issues and answers: A sourcebook of current perspectives, pp 260–266. New York: Psychology Press.
[25] Krause-Parello, C.A. .(2008). Loneliness in the school setting. Journal of School Nursing, 24(2), 66-70.
[26] Maziak W, Asfar T, Mzayek F, Fouad FM, Kilzieh N. Socio-demographic correlates of psychiatric morbidity among low-income women in Aleppo, Syria. Soc Sci Med .(2002).; 54(9): 1419-27.
[27] Support? Elements forMoreno e. S. .(2004). Collectivize social reconsidering the social dim ension in the study of social support. The Panish Journal Of Psychology. 7(2) 124-134.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
شادکامی، حمایت اجتماعی، پیشرفت تحصیلی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The purpose of this study was to investigate the relationship between happiness and social support and the academic achievement of elementary girls in Jahrom. This study has been descriptive-correlational-correlation depending on the type of target, practical and how to do it. The statistical population of this study consisted of elementary girls in Jahrom, with 120 people selected as a cluster random table through the Morgan table. The Esteem Included Oxford's Happiness Questionnaire, Wax Social Support Questionnaire (1986), McNeranian's Educational Achievement Questionnaire (1992). For data analysis, SPSS 26 statistical software and correlation coefficient statistical method were used. After analyzing the research data, the results showed that Happiness and Social Support were significantly related to the academic achievement of female students of Jahrom with the correlation coefficient of 0.21.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Happiness, Social Support, Academic Achievement
- صفحات : 1-13
-
دانلود فایل
( 699.44 KB )