-
آرشیو :
نسخه بهار 1402 - جلد اول
-
کد پذیرش :
12017
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| صلاح الدین نجاتی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از انجام این تحقیق، بررسی ارتباط بین اهمال کاری تحصیلی با کیفیت زندگی در میان دانش آموزان دختر اول متوسطه شهر شیراز بوده است. پژوهش حاضر با توجه به هدف آن بنیادی بوده و از نظر چگونگی به دست آوردن دادهاي مورد نياز در زمره تحقيقات توصيفي و از نوع تحقيق همبستگي قرار داشت. جامعه آماری در این تحقیق تمام دانش آموزان دختر مقطع اول متوسطه شهر شیراز در سال تحصیلی1401-1402 بود که با به دلیل محدودیت های عدم دسترسی مناسب به حجم نمونه ونوع روش آماری، تعداد 120 نفر بعنوان حجم نمونه تعیین شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه کیفیت زندگی ويكری و همكاران (1955)، پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984) بوده است. پس از تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار SPSS نگارش 26 یافته های آزمون پیرسون نشان داد بین اهمال کاری تحصیلی با کیفیت زندگی در میان دانش آموزان رابطه معنادار و معکوس با ضریب همبستگی 0.115- وجود دارد. یافته های آزمون ضریب رگرسیون نشان داد، اهمال کاری تحصیلی به صورت منفی و معکوس با ضریب بتای منفی 0.115 کیفیت زندگی را پیش بینی می کند.
-
لیست منابع :
[1] احمدی زاده، زهرا؛ کامران؛ فریده؛ کسبی، فاطمه؛ نوروزی، ریحانه؛ مخلصین، مریم (1397). کیفیت زندگی و عوامل مرتبط با آن در مادران ایرانی دارای کودک کمتوان ذهنی. کومش، 20(4)، 719-724.
[2] اسلامی، عطیه،1397، مقایسه خوش بینی، اهمال کاری تحصیلی و امیدواری در دانش آموزان دختر و پسر،پنجمین همایش ملی روان شناسی مدرسه، تهران.
[3] امراله مجد آبادی، زهرا؛ نیک پیما، نسرین؛ حضرتی گنبد، سارا؛ نوری، فاطمه و نوعی محمدباقر، الهام. (1398). کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار در ایران. نشریه پژوهش پرستاری ایران. دوره چهاردهم، شماره5، 59-65.
[4] امینی، مهسا و حیدری، حسن.(1395)، بررسی اثربخشی آموزش غنی سازی روابط بر ارتقاء کیفیت زندگی و رضایت زناشویی دانشجویان متأهل. مجله آموزش و سلامت جامعه، 3(2)، 23-31.
[5] بدری گرگری، رحیم و زمانلوی گرگری، سمیرا.(1395). اثربخشی آموزش جرأت ورزي بر بهبود کیفیت زندگی نوجوانان دختر قربانی خشونت. زن و مطالعات خانواده. سال نهم، شماره 34، 7-26.
[6] برخوردي، حمید؛ رفاهی، ژاله؛ فرح بخش، کیومرث. (1388)، اثربخشی آموزش مهارت هاي مثبت اندیشی به شیوه گروهی بر انگیزه پیشرفت، عزت نفس و خوش بینی دانش آموزان پسر پایه اول. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال 25، شماره 2، صص 110-125.
[7] پورکمالی، طاهره؛ یزدخواستی، فریبا؛ عریضی، حمیدرضا و چیت ساز، احمد(1396)، مقایسه اثربخشی روش دوساهو و ماساژدرمانی در افزایش شادی، سازگاری اجتماعی، امید، کیفیت زندگی و سلامت روان، فصلنامه علمی پژوهشی روانشناسی سلامت، 6(2)، 145-162.
[8] شیخ الاسلامی، علی؛ تقیزاده هیر، سارا؛ هنرمند قوجهبگلو، پژمان؛ مرادیان، علیرضا (1399). مقایسۀ بهزیستی هیجانی، صمیمیت زناشویی و کیفیت زندگی مادران کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه/فزونکنشی با مادران کودکان عادی. مجله علوم روانشناختی. 19(87) 329-338.
[9] صدری, محمد رضا, گل پرور, محسن, آقایی, اصغر، و گیلیام, لورا. (1400). مقایسۀ اثربخشی آموزش معنامحور تحصیلی و آموزش روانشناسی مثبتنگر بر خوشبینی تحصیلی و معنای تحصیلی. پژوهش نامه روانشناسی مثبت.
[10] صلحی، مهناز، شعبانی همدان، مرضیه، صالحی، مسعود. (1395). بررسی کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار بهزیستی استان تهران، مجله ره آورد سلامت، دوره 1، شماره 1.
[11] عابدینی، الهه؛ قنبري هاشم آبادی، بهرامعلی؛ طالبیان شریف، جعفر؛ کریمی ترشیزی، شیوا (1394). اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر رویکرد امید بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به ام.اس. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 7 (3)، 623-636.
[12] عابدینی، زهرا .(1392). "خوش بینی در زنان"، فصلنامه علمی ترویجی اخلاق ، سال 3 ، شماره 10 ، صص 15-34
[13] عبدالرحیمی نوشاد، لیلا؛ روحی، شبنم و ملکی، آرزو.(1397)، تاثیر امید درمانی بر ارتقاي سلامت روانی سالمندان، فصلنامه آموزش، مشاوره و روان درمانی، 7(26)، 70-82.
[14] علامه، عاطفه؛ شهنی ییلاق، منیجه؛ حاجی یخچالی، علیرضا و مهرابی زاده هنرمند، مهناز(1397)، تأثیر آموزش مهارت های مطلوب اجتماعی مبتنی بر برنامه گروه بندی مهارت بر شایستگی اجتماعی دانش آموزان پسر پرخاشگر. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 6(11)، 46-65.
[15] علي اكبرزاده آراني، زهرا؛ تقوی، ترانه؛ دخت شريفي، ناهيد؛ نوغاني، فاطمه؛ فقيه زاده، سقراط؛ خاري آراني، مجيد (1391). تأثير آموزش بر سازگاري اجتماعي مادران كودكان عقب مانده ذهني آموزش پذير بر اساس تئوري سازگاري روي. 16 (2). 128-134.
[16] قره آغاجی، سعید؛ واحدی،شهرام؛ فتحی آذر، اسکندر و ادیب، یوسف. (1398)، تبیین اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان متوسطه. پژوهش در برنامه ریزي درسي، دوره دوم، شماره 32، 173-193.
[17] قلتاش، عباس؛ صالحی، مسلم و بهمئی، سمیه.(1390)، رابطه هوش هیجانی با فرسودگی شغلی و خوش بینی مدیران مدارس شهر مرودشت. فصلنامه رهبري مدیریت آموزشی، سال پنجم، شماره 16، صص 25-38.
[18] کرباسیان، سیما؛ طالبیان شریف، جعفر و عبدخدائی، محمدسعید. (1398). تأثیر آموزش گروهی جرئت ورزی بر بهبود کیفیت زندگی کاری کارکنان بیمارستان خاتم الانبیای مشهد. مجلة علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار. دوره بیست و شش، شماره 5، 610-617.
[19] کنعانی، کبری؛ هادی، سمیرا؛ سلیمانی، منیژه؛ آرمان پناه، آزاده (1394). بررسی تأثیر امید درمانی بر بهبود کیفیت زندگی، امید و بهزیستی روان شناختی مادران کودکان عقب مانده ذهنی. مجله پرستاری کودکان. ۱ (۳) :۳۴-۴۷.
[20] کیانی، جمیله؛ حاجیونی، علیرضا؛ قلی زاده، فاطمه؛ عباسی، فرهاد(1398). اثربخشی آموزش شناختی–رفتاری و امید درمانی بر کیفیت زندگی، امید به زندگی و تابآوری بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور. مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد. 27 (4). 1482-1495.
[21] Cappe, E., Bolduc, M., Rougé, M. C., Saiag, M. C., & Delorme, R. (2017). Quality of life, psychological characteristics, and adjustment in parents of children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Quality Of Life Research, 26(5), 1283 1294.
[22] Cummins, R.A. (2005). Moving from the quality of life concept to theory. Journal of intellectual disability research. Vol. 49, No.10, PP. 669-706.
[23] Ghosh R, Roy S. Relating multidimensional perfectionism and academic procrastination among Indian university students. Gender Manag Int J. 2017;32(8):518-34.
[24] Gregory MR, Prouhet PM, Russell CL, Pfannenstiel BR. Quality of Life for Parents of Children with Congenital Heart Defect: a systematic review. Journal of cardiovascular nursing. 2018 Jul 1;33(4):363-71.
[25] Johnson K L. (2019).The Relationship of Hope and Quality of Life in Combat Veterans Seeking Treatment for Posttraumatic Stress Disorder. [Dissertation]. USA: University of Kansas.; 29-
[26] Kandemir M. Predictors of academic procrastination: coping with stress, internet addiction and academic motivation. World Appl Sci J. 2014;32(5):930-8.
[27] KhajeDadmir, A., Nastiezaie,. N, & Pourgaz, A. (2016). The Relationship between Classroom Management and Graduate Students’ Academic Procrastination. Journal of Medical Education Development. 7(3)pp 10-1). [Persian]
[28] Lannie, A., & Peelo,-Kilroe, L. (2019). Hope to hope: Experiences of older people with cancer in diverse settings. European Journal of Oncology Nursing, 40, 71-77.
[29] Lee, Y. C., Yang, H. J., Chen, V. C. H., Lee, W. T., Teng, M. J., Lin, C. H., & Gossop, M. (2016). Metaanalysis of quality of life in children and adolescents with ADHD: By both parent proxyreport and child self-report using PedsQL™. Research in Developmental Disabilities, 51, 160-172.
[30] Marshall, G. N. & Lang, E. L. (1990). Optimism, self-mastery, and symptoms of depression in women. Journal of Personality and Social Psychology, 59, 132–139.
[31] Matthew W. et al. (2019). Examining Hope as a Transdiagnostic Mechanism of Change Across Anxiety Disorders and CBT Treatment Protocols. Bزihavior Therapy. 10 (1016).
[32] Narimani, M. & Samadifard, H. (2019). Social Health in the elderly: The Role of Self-esteem, Self-efficiency and happiness. Journal of Aging Psychology, 3(3): 199-206(Persian).
[33] Parker, C. (2004). Quality of life and building design in residential and nursing homes for older people. Ageing & Society, 24(6): 941-962.
[34] Rodrigues SA, Fontanella BJ, de Avó LR, Germano CM, Melo DG. A qualitative study about quality of life in Brazilian families with children who have severe or profound intellectual disability. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities. 2019 Mar;32(2):413-26.
[35] Scent, C.L., & Boes, S.R. (2014). Acceptance and commitment training: A brief intervention to reduce procrastination among college students. Journal of College Student Psychotherapy, 28(2), 144-156.
[36] Scheier, M. F,M & Carver, C. S, (1985). Optimism, coping, and health: Assessment and implications of generalized outcome expectancies Health Psychology, 4, 219-247.
[37] Scheier, M. F., Carver, C.S. (1988), Optimism, coping, and health: Assessment and implications of generalized outcome expectancies. Health Psychology, 4, 209-247.
[38] Soroush M, Hejazi E, Shoakazemi M, Gheranpayeh L. Body Image Psychological Characteristics And Hope In Women With Breast Cancer. IJBD 2015; 7(4): 52-63(Persian).
[39] Taheri M, Pourmohammadrezaye Tajrishi M, Soltani Bahram. Relationship between attachment s tyle and life expectancy in mothers of sons with educable intellectually disability. Journal of Fundamentals of Mental Health. 2012.14(1):24-35().
[40] Telci EA, Yarar F, Cavlak U, Atalay OT.(2020) Comparison of musculoskeletal pain distribution, quality of life and hopelessness level in mothers with disabled children in different ambulation levels. Journal of Back and Musculoskeletal Rehabilitation. 2020 Jan 1;31(2):305 13.
[41] Telci, E. A, Yarar, F, Cavlak, U, Atalay, O.(2018). Comparison of musculoskeletal pain distribution, quality of life and hopelessness level in mothers with disabled children in different ambulation levels, Journal of Back and Musculoskeletal Rehabilitation,1(2018) 1–9.
[42] Vyavaharkar, Medha; Moneyham, Linda; Murdaugh, Carolyn & Tavakoli, Abbas(2012). “Factors Associated with Quality of Life Among Rural Women with HIV Disease.” No. 16, pp: 295–303.
[43] WHOQOL Group. Development of the World Health Organization WHOQOL-BREF quality of life assessment. Psychological Medicine, 28: 551-558, 1998.
[44] World Health Organization. The World Health Organization quality of life assessment (WHOQOL): position paper from the World Health Organization. Soc Sci Med.
[45] World Health Organization. WHOQOL Study Protocol. WHO (MNH7PSF/¬93. 9), 1993.
[46] Yazıcı H, Bulut R. Investigation into the Academic Procrastination of Teacher Candidates’ Social Studies with Regard to their Personality Traits1. Procedia - Soc Behav Sci. 2015;174:2270-7.
[47] Zarbo C, Compare A, Melli S, Grossi E. Psychological interventions to reduce distress and improve quality of life in families with autistic children. Psychological distress. 2016:115-27.
[48] Zhdanova, S. Y., Alikina, E. L., &Polyakova, S. V. (2016). Mother's knowledge of child individuality as a parent-child relationship development factor. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 233, 413-417.
[49] Rajerz, D . (2022). The assessment of Social adjustment. A Review of Techniques In ARC Gen Psychiatry, 32, 125-136.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
اهمال کاری تحصیلی، رضایت از زندگی، کیفیت زندگی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The purpose of this research was to investigate the relationship between academic procrastination and quality of life among female students of the first secondary school in Shiraz in the academic. The present research was fundamental according to its purpose and in terms of how to obtain the required data, it was classified as a descriptive research and a correlational research. The statistical population in this research was all the female students of the first grade of high school in Shiraz in the academic year 1401-1402, and due to the limitations of the lack of access to the sample size and the type of statistical method, the number of 120 people was determined as the sample size. The data collection tool in this research was the quality of life questionnaire of Vickery and colleagues (1955), the academic procrastination questionnaire of Solomon and Roth Bloom (1984). After analyzing the data using SPSS version 26 software, Pearson's test results showed that there is a significant and inverse relationship between academic procrastination and quality of life among students with a correlation coefficient of -0.115. The results of the regression coefficient test showed that academic procrastination negatively and inversely predicts the quality of life with a negative beta coefficient of 0.115.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
academic procrastination, life satisfaction, quality of life
- صفحات : 38-49
-
دانلود فایل
( 766.24 KB )