-
آرشیو :
نسخه بهار 1402 - جلد اول
-
کد پذیرش :
12000
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| زهرا علیائی نژاد
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه میان رشد اجتماعی و جهت گیری مذهبی مادران با جرات ورزی دانش آموزان مقطع ششم ابتدایی شهر جهرم درسال تحصیلی 1402-1401 بوده است. پژوهش حاضر از نوع هدف کاربردی و از منظر گرداوری اطلاعات از نوع توصیفی- همبستگی بوده است. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه مادران به همراه فرزندان دانش آموز آنها در پایه ششم ابتدایی شهر جهرم در سال تحصیلی 1402-1401 که بطور متوسط حدود تعداد 2075 نفر بود. که 120 نفر به عنوان حجم نمونه با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه رشد اجتماعی وایتزمن (1990)، پرسشنامه جهت گیری مذهبی آلپورت و راس (1950)، پرسشنامه جرات ورزی گمبریل و ریچی (1975) بوده است. نتایج تجزیه و تحلیل آماری به کمک نرم افزار SPSS نگارش 26 نشان داد بین رشد اجتماعی مادران با جرات ورزی دانش آموزان رابطه معناداری با ضریب همبستگی 0.349 و مستقیم وجود داشت. و بین جهت گیری مذهبی مادران با جرات ورزی دانش آموزان رابطه معناداری با ضریب همبستگی 0.383 و مستقیم وجود دارد.یافته های ضریب رگرسیون نشان داد رشد اجتماعی مادران به میزان بتای 0.375، به طور مثبت و مستقیم قادر به پیش بینی جرات ورزی دانش آموزان می باشد. همچنین جهت گیری مذهبی مادران به میزان بتای 0.329، به طور مثبت و مستقیم قادر به پیش بینی جرات ورزی دانش آموزان بوده است.
-
لیست منابع :
[1] آتش افروز، خدیجه. (1394). ﺑﺮرﺳﻲ بررسی رابطه هوش معنوی و جهت¬گیری مذهبی با شادکامی. ﭘﺎﻳﺎنﻧﺎﻣﺔ ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲ ارﺷﺪ علوم تربیتی، داﻧﺸﻜﺪة روان ﺷﻨﺎﺳﻲ و ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﻴﺘﻲ، داﻧﺸﮕﺎه ﺷیراز.
[2] احمدي، محمد علی. (1395). اثربخشی آموزش ایمن سازي در برابر استرس بر ابراز وجود (جرات ورزي) و سازگاري اجتماعی دانش آموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد توان بخشی. دانشگاه محقق اردبیلی. دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی.
[3] اخوان تفتی، مهرناز و موسوی، سیده¬فاطمه (1386). بررسی رابطه رشد اجتماعی و رشد زبانی، دختران دانش¬آموز پایه اول. مجله روان¬شناسی و علوم تربیتی، 1.
[4] ادیب نیا، نعیمه (1392). نقش رابطهاي سبکهاي اسناد در ارتباط با ويژگيهاي شخصيتي دانش¬آموزان مقطع ابتدایی شهرستان لستيک، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد واحد مرودشت.
[5] امیدوار، احمد علی و صارمی، علی اکبر (1393). اعتیاد به اینترنت، توصیف، سبب شناسی، پیشگیری، درمان و مقیاس های سنجش اختلال اعتیاد به اینترنت، مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی پردیس، مشهد: انتشارات تمرین.
[6] امیری، علی؛ رحیمی، مریم (1393). زمینه¬یابی اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دختر و پسر دوره¬های کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی تهران. سایت باشگاه پژوهشگران جوان.
[7] آناستازی، آن (1386). روان¬آزمایی. ترجمه محمدتقی براهنی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران (تاریخ انتشار به زبان اصلی 1992).
[8] بابایی، محمد رضا و شمسی، میثم.(1392)، تاثیر جهت گیری مذهبی (درون سو و برون سو) بر بهزیستی روانشناختی، کنگره پیشگامان پیشرفت، سازمان ها و مراکز دولتی و عمومی، دوره 3.
[9] خانزاده، عباسعلی؛ رحیمی، الیاس و استوي، الهه.(1395). تأثیر آموزش مهارت هاي جرات ورزي بر بهبود روابط بین همساالن و حرمت خود دانش آموزان دیرآموز. فصلنامه افراد استثنایی. سال ششم، شماره 21 ،1-22.
[10] دربا، محمد و شاهمرادي، سمیه. (1399). رابطه جرات ورزي و ابرازگري هیجانی و رضایت زناشویی با میانجیگري کیفیت زندگی در زنان ورزشکار و غیر ورزشکار. مطالعات اجتماعی روانشناسی زنان. سال هجدهم. شماره 3 .75-106.
[11] دلپسند، زهرا (1390). تأثير اينترنت و محيط هاي مجازي بر روابط خانوادگي دانش آموزان ابتدایی دخترانه اسلامشهر، پايان نامه کارشناسي ارشد، دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه پيام نور تهران.
[12] رحیمی، جعفر؛ بشلیده، کیومرث؛ حقیقی، جمال و مهرابی زاده هنرمند، مهناز.(1385). بررسی تاثیر آموزش جرات ورزي بر مهارت هاي اجتماعی، اضطراب اجتماعی و ابراز وجود در دانش آموزان پسر سال اول مقطع متوسطه. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. دوره سیزدهم، شماره 1 ،24-111.
[13] سپهوند، رضا و محمدیاري، زهره. (1399). بررسی نقش میانجی جرأت¬ورزي در تأثیرگذاري مهارت¬هاي سیاسی بر قانون شکنی خیرخواهانه در بین مدیران سازمان هاي دولتی استان ایالم. پژوهش هاي مدیریت در ایران. دوره بیست و چهارم. شماره 2 ، 112-137.
[14] سجادی، علی (1393). بررسی رابطه ویژگی های شخصیت و رشد اجتماعی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی دانشگاه آزاد تهران مرکز.
[15] شریفی، کبیر و سعیدی، حمید رضا.(1394). پیش بینی بهزیستی روان شناختی بر اساس جهت گیری زندگی و خوش بینی دانش آموزان، رویش روان شناسی، سال 4، شماره 10.
[16] صدری دمیرچی، اسماعیل و محمدی، نسیم.(1396)، نقش جهت گیری مذهبی و حمایت اجتماعی ادراک شده در پیش بینی بهزیستی معنوی جانبازان، فصل نامه علمی - پژوهشی طب جانباز، دوره 9، شماره 3.
[17] صدیقی ارفعی، فریبرز؛ تابش، ریحانه و جعفري ده آبادي، مهدیه. (1399). تأثیرآموزش مهارت هاي جرأت ورزي بر دانش آموزان دختر قربانی قلدري سایبري در مدارس دوره متوسطه دوم. نشریه علمی تنظیم اجتماعی. سال دوازدهم. شماره 3 .122-140. صفاري نیا، مجید و مهمان نوازان، اشرف.(1393). تاثیر آموزش خود دلگرم سازي بر ارتقاء مهارت هاي جراتورزي و خودکارآمدي عمومی زنان سرپرست خانوار. فصلنامه علمی-پژوهشی زن و جامعه. سال پنجم، شماره 4.
[18] صمدی فرد، حمیدرضا و نریمانی، محمد.(1397)، رابطه هویت اخلاقی، بهزیستی معنوي و جهت گیري مذهبی با سازگاري شغلی در پرستاران زن در بیمارستان هاي دولتی شهر اردبیل، مجله علمی پژوهان، دوره 17، شماره 1.
[19] عسکری، مهرانا؛ حیدری، علیرضا و عسکری، پرویز.(1394)، رابطه هوش معنوي و جهت گیري مذهبی با بهزیستی روانشناختی و اضطراب وجودي در دانشجویان، پژوهش در نظام های آموزشی، دوره 9، شماره 31.
[20] کبیري، علی اکبر؛ نیلی احمدآبادي، محمد رضا و ریوندي، ریحانه. (1399). اثربخشی برنامه فلسفه براي کودکان بر جرأت ورزي و روابط بین فردي دانش آموزان. فصلنامه مطالعات پیش دبستان و دبستان. دانشگاه عالمه طباطبایی. سال سوم، شماره 10 ، 87-108.
[21] کرباسیان، سیما؛ طالبیان شریف، جعفر و عبدخدائی، محمدسعید. (1398). تأثیر آموزش گروهی جرئت ورزي بر بهبود کیفیت زندگی کاري کارکنان بیمارستان خاتم االنبیاي مشهد. مجلة علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار. دوره بیست و شش، 617-610 ،5.
[22] محولاتی، آزاده؛ سیاح، عاطفه و پورشهریاری، مه سیما.(1397)، بررسی رابطه جهت گیری مذهبی با افسردگی و احساس تنهایی سالمندان، فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، دوره 4، شماره 2.
[23] Ano, G. J., and Talh, M. (2006). Internet addiction: the emergence of new clinical disorder.Retrieved from internet: http://www.netaddiction.com/net_compulsion.htm.(acces:2/5/2011).
[24] Barton Arwood, S., Morrow, L., Lane, K., Jolivette, K. (2005). Project improving Teachers Ability to Address Students Social Needs. Journal of Research in Childhood Education, 32, 4, 700.
[25] Batey, M., Furnham, A., Safiullina, X. (2015). Intelligence, general knowledge andpersonality as predictors of creativity . Learning and Individual Differences, Article inpress.
[26] Colquitt, Jason A., LePine, Jeffrey A., & Noe, Raymond A. (2015). Toward an integrative theory of training motivation: A meta-analytic path analysis of 20 years of research. Journal of Applied Psychology, 85 (5), 678-707.
[27] Ha, J. H, Yoo, H. J., cho, I. H., Chin, B, Shi. D, Kim, JH. (2008). Psychiatric comorbidity assessed in koren children and adolescents who screen positive for internet addiction. Jclin psychiatry. 67(5). 821-826.
[28] Hardie, E & Tee, M. Yi. (2007). Excessive internet Use: The Role of Personality, Loneliness and Social Support Networks in Internet Addiction, Australian Journal of Emerging Technologies and Society, Vol. 5, No. 1, pp. 34-47.
[29] Hung-ko, Chih. H., Sigmund. L., Chung. Yen,ju-yu. M., yang. Yen., cheng. (2010). The characteristics of decision making, potential to take risks, and personality of college students with Internet addiction. Psychiatry Research 175(2010) 121-125.
[30] Hyatt, Keith. J., Filler, John, W. (2007). A Comparsion of the Effects of Two Social Skill Training Approaches on Teacher and Child Behavior. Journal of Research in Childhood Education, 22, 1, 850.
[31] Johnson, A. (2002). Social Skills. Journal of Mental health & Counselin, 18, 109-138.
[32] Keyes, C. L. M. (2005). Mental illness and or mental health? Investigating axioms of the complete state model of health. Journal of health, 3, 73.
[33] King, Storm, A. (2015), Is the Internet Addictive, or Are Addicts using the Internet?
[34] Margaret Denny and Anges Higgins. (2002). The use of computer assisted technology to enhance student Elsevier science Psychology nurses Leaving during and practice placement. Journal of computer in human behavior, 140-160.
[35] Marks, Salzer, Virginia Burks. (2003). A meditational study of computer attitudes, experience and training interests among people with severe mental illness. Journal of computer in human behavior, 19, 511-521.
[36] Micheal Rigby. (2004). International of medical informatics protecting the patient by promoting end user competence in health informatics systems-moves toward a generic health computer user driving license. Journal of medical informatics, 156-157.
[37] Moser, K. S., Goetzmann, L., Vetsch, E., Grieder, E., Klaghofer, R., Naef, R., Russi, E. W., Boehler, A., & Buddeberg, C. (2007). The interplay of “Big five” personality factors and metaphorical schemas: A pilot study with 20 lung transplant recipients. The Qualitative Report, 12(3), 397-413. Retrieved [Insertdente], from internet: http://www.nova.edu/ssss/QR/QR/2-3/goetzmann.pdf.(acces:2/5/2011).
[38] Niemz, K. (2008). Prevalence of pathological internet use among university student and correlations with self-esteem. The general health questionnaire (GHQ), and disinhibition. Cyberpsychol behave. 8(6).562-570.
[39] Tracy, Randstorm. Williams. (2005). Intercultural Communication Skills. Texas Christian University Education Abroad Coordinator. NAFSA Annual Conference June 2005.
[40] Victor. W. Mbarika. Member. IEEE, (2003). Identification of factor that lead to perceived learning improvement for female students. IEE Transactions one education, Vol 4, No 1.
[41] Abdel-Khalek AM, Singh AP. (2014). Religiosity, subjective well-being, and anxiety in a sample of Indian university students. The Arab Journal of Psychiatry; 25(2):201-8.
[42] Abdel-Khalek AM.(2012) The relationships between subjective well-being, health, and religiosity among young adults from Qatar. Mental Health, Religion & Culture; 16(3):306-18.
[43] Andrade, E. M., Geha, L. M., Duran, P., Suwwan, R., Machado, F., & Rosario, M. C.(2016). Quality of life in caregivers of ADHD children and Diabetes Patients.Original Research, 127(7), 1-6. Anthony JC. Health Psychology .Translated by: mohammadi SH. Tehran: Virayesh;2007.p.103 5.
[44] Avşar , Fatma,v Alkaya, SultanAyaz, (2017).The effectiveness of assertiveness training for school-aged children on bullying and assertiveness level. Journal of Pediatric Nursing,Volume 36, September–October 2017, Pages 186-190.
[45] Boket, E. G., Bahrami, M., Kolyaie, L., & Hosseini, S. A. (2016). The effect ofassertiveness skills training on reduction of verbal victimization of high schoolstudents. International Journal of Humanities and Cultural Studies (IJHCS),3(2),690- 699.
[46] Davis, C. (2010). “Role occupancy, quality and psychological distress among Caucasian and African American women”. Affilia-journal of women and social work. Vol. 26, no.I.
[47] Koorosh Azizi & Besharat, M, A. (2011). The relationship between parental perfectionism and child perfectionism in a sample of Iranian families. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 1287–1290.
[48] McLain DL, Keffallonitis E, Armani K. [Ambiguity tolerance in organizations:definitional clarification and perspectives on future research]. Front Psychol 2015; 6:344.
[49] Nakhostin-Ansari, Amin, Maghbouli, Nastaran, Shayestefar, Monir.(2021). Ambiguity tolerance among medical students and its relationship with personality and participation in the mentoring program: A cross-
[50] Narimani, M. & Samadifard, H. (2019). Social Health in the elderly: The Role of Selfesteem, Self-efficiency and happiness. Journal of Aging Psychology, 3(3): 199-206. [Persian]
[51] Noller, P; Vernardos, C.(2015). Communication awarenes in married Couples. Journal of Social and Personal Relationship, 3, 31-42.
[52] OkNoh ,Gie ,Kim, Myongsuk(2021). Effectiveness of assertiveness training, SBAR, and combined SBAR and assertiveness training for nursing students undergoing clinical training: A quasiexperimental study, Nurse Education Today, Available online 14 May 2021, 104958.
[53] Pavlic, J.M; Notarius, C.I; Gonso, J. & Markman, H.J. (2015). A Gouples guide to Communication. Champaign, IL: Research Press.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
رشد اجتماعی، جهت گیری مذهبی، جرات ورزی، مادران.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The aim of the present research was to investigate the relationship between social growth and religious orientation with the courage of mothers of sixth grade elementary students in Jahrom city in the academic year of 1402-1401. The present research was of the type of applied purpose and from the point of view of gathering information, it was of descriptive-correlation type. The statistical population in this research includes all mothers and their children who are students in the sixth grade of elementary school in Jahrom city in the academic year 1402-1401, which was about 2075 people on average. 120 people were selected as the sample size by random cluster sampling method. The data collection tool in this research was Weitzman's Social Development Questionnaire (1990), Allport and Ross's Religious Orientation Questionnaire (1950), and Gambrill and Ritchie's Daring Questionnaire (1975). The results of statistical analysis with the help of SPSS version 26 software showed that there was a significant relationship between the social development of mothers and the boldness of students with a direct correlation coefficient of 0.349.The results of the Spearman test showed that there is a significant relationship between the religious orientation of mothers and students' assertiveness with a correlation coefficient of 0.383 and direct. The results of the regression coefficient showed that the social development of mothers with a beta of 0.375 is positively and directly able to promote It predicts students' boldness. Also, mothers' religious orientation with a beta of 0.329 has been able to positively and directly predict students' boldness.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
social development, religious orientation, courage, mothers, students
- صفحات : 85-100
-
دانلود فایل
( 661.08 KB )