-
آرشیو :
نسخه بهار 1402 - جلد اول
-
کد پذیرش :
12007
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| مهدی عامری، محمدمهدی زرین گل
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
از جمله مسائلي كه در هر جامعه، به ويژه نظام تعليم و تربيت به آن توجه نشان مي دهند بهبود وضع رفتاري افراد جامعه و پيشگيري از آسيب هاي رواني و اجتماعي است. در زندگي پر استرس و پر از نا كامي هاي امروزه، انسان ها همواره با موقعيت هايی مواجه مي شوند كه آن طوري كه بايد از نياز خود دفاع نمي كنند و به نوعي دچار عدم صراحت و قاطعيت در مواجه با، اطرافيان مي شوند (نيسی و شهنی ييلاق، 1380ص 12). آموزش ابراز وجود كه يك روش چند محتوايي رفتاري است و اجزای درمانی آن عبارتند از راهنمايی، ايفاي نقش، الگو سازي، پس خوراند، تمرين و مرور رفتاري به صورت، تجسمي و عيني همانند آموزش ديگر مهارت هاي اجتماعي ريشه در روش هاي روان درمانی از جمله رفتار درمانی دارد. اعتقاد بر اين است كه عدم قاطعيت و ابراز وجود يادگرفتنی است، لذا مي توان آن را به روش يادگيری از بين برد و رفتار جسورانه و صريح و قاطعانه را آموزش داد (نيسی و شهنی، 1380 ییلاق، ص13) (12)
-
لیست منابع :
[1] حاج محمدی، زهرا - حاجی علیزاده ،کبری : 1399: اثربخشی برنامه گربه مبارز بر نشانگان اختلال اضطراب فراگیر و هراس اجتماعی در کودکان دختر و پسر دارای اختلالات اضطرابی
[2] جهان بخشی، زهرا - برجعلی، احمد – فرح بخش،کیومرث- فلسفی نژاد، محمد ضا -شریعتمدار، آسیه :1397: فرا تحلیل درمان های روانشناختی بر کاهش اختلال اضطراب اجتماعی در کودکان و نوجوانان
[3] کاظمی، حمید - وزیری، مژده – عابدی، احمد :1394:اثربخشی حل مسئله بر اضطاب امتحان و اضطراب اجتماعی دانش آموزان مقطع ابتدایی
[4] داودی، ایران- صلاحیان، افشین – ویسی ،فاطمه :1391:اضطراب اجتماعی و ترس از ارزیابی مثبت
[5] ساداتیان، سید اصغر: 1391: کتاب کمرویی، خجالت، جسارت و ابراز وجود
[6] موسوی، سیدفاطمه:1393: بررسی ابعاد اضطراب اجتماعی کودکان
[7] مقدم پور، نیلوفر- سپهوند،تورج :1396: پیش بینی اضطراب اجتماعی کودکان دبستانی بر اساس مشکلات در تنظیم هیجانی و انعطاف پذیری شناختی مادران
[8] دادستان، پریرخ- اناری، آسیه- صالح صدق پور، بهرام :1386:اختلال اضطراب اجتماعی و نمایش درمانگری
[9] فلاح، فاطمه- رضاپور میرصالح، یاسر –بهجتی اردکانی، فاطمه:1400: اثربخشی بازی درمانی آدلری بر مهارت اجتماعی کودکان دارای اختلال اضطراب اجتماعی
[10] شریعتی، کژال - قلی زاده، زلیخا – سهرابی، احمد:1394:درمان نوروفیدبکی بیماران مبتلابه اضطراب اجتماعی
[11] ملامحمدی، فاطمه - یزد خواستی، فریبا:1390: اثربخشی بازی درمانی بر کاهش اضطراب اجتماعی در کودکان پیش دبستانی
[12] کبخای فرزانه، محمد مجتبی:1390: اثر بخشی آموزش گروهي ابراز وجود بر اضطراب اجتماعی، پيشرفت تحصيلي و مهارت اجتماعی دانش آموزان
-
کلمات کلیدی به فارسی :
اضطراب، تعلیم، تربیت، جامعه.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
One of the issues in each society, especially the education system, is to improve the behavioral status of the community and prevent psychological and social injuries. In a stressful life and more of today's unconsciousness, humans are always faced with situations, so that they should not defend their needs and are in some kind of lack of frustrations in the face of the surroundings (Nisi and Shahnmani John, 1380 p. 12). Expression education that is a multi-line behavioral method, and its therapeutic components are guidance, role play, modeling, self-practice, practice and behavioral review, visual and objective, such as other training of root social skills in mental methods therapeutic therapy has treatment. It is believed that lack of decisive and expression of learning, so it can be trained in learning method and trained daring and explicit behavior (Nisia and Shahmani, 2001, p. 13) (12).
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Anxiety, education, upbringing, society
- صفحات : 130-140
-
دانلود فایل
( 1.59 MB )