-
آرشیو :
نسخه بهار 1400 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
12010
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| حجت اله قربانزاده قصبه
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف این پژوهش بررسی میزان دستیابی طرح لیگ علمی به اهداف مورد نظر از دیدگاه مخاطبان در استان گیلان بود. این پژوهش از نوع توصیفی و با روش زمینه یابی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل 574 نفر از سرپرستان لیگ علمی در سطح مدارس آموزش دوره اول متوسطه استان گیلان در سال تحصیلی 96-1395 بودند که تعداد 234 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان جمعیت نمونه انتخاب شدند. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد. براي جمع آوري اطلاعات مورد نياز از پرسشنامه کار تیمی هوگل و گموئندن (2001) استفاده شد. داده های پژوهش با استفاده از آزمون آمار استنباطی t تک گروهی تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد؛ طرح لیگ علمی در تقویت کارگروهی در بین دانش آموزان موفق بوده است. طرح لیگ علمی در ایجاد هماهنگی بین دانش¬آموزان موفق بوده است. طرح لیگ علمی در آموزش ضمن آزمون در بین دانش آموزان موفق بوده است. طرح لیگ علمی در افزایش قدرت تصمیم گیری دانش¬آموزان موفق بوده است. طرح لیگ علمی در ایجاد همبستگی بین دانش آموزان موفق بوده است.
-
لیست منابع :
[1] شریفی، الهام و اسدیان، سیروس. (1394). الگوی آموزشی؛ ابزاری جهت ارتقاء سطح مهارت حل مسأله و کارگروهی دانش آموزان در درس علوم. نشریه علمی- پژوهشی فناوری آموزش، 10(2)، 144-133.
[2] Gibert, A.; Tozer, W.C. & Westoby, M. (2017). Teamwork, Soft Skills, and Research Training. Social and Behavioral Sciences, 32(2), 81–84.
[3] Kalaian, S.A., & Kasim, R.M. (2019). A Meta-analytic Review of Studies of the Effectiveness of Small-Group Learning Methods on Statistics Achievement. Journal of Statistics Education, 22(1), 1-20.
[4] سیف، علی اکبر. (1390). روانشناسی پرورشی نوین؛ روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: انتشارت دوران.
[5] عظیمی، محمد؛ کیانی، قربان؛ ادیب، یوسف و پیری، موسی. (1395). تأثیر اجرای شیوه های مختلف یادگیری مشارکتی بر خودکارآمدی عمومی دانش آموزان. مجله پژوهش در برنامه ریزی درسی، 13(2)، 109-66.
[6] Shoenfeld, C. (2014). Cooperative study teams in mathematics classrooms. International Journal of Mathematics Education in Science and Technology, publisher: Taylor and Francis ltd. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 9(11), 412-426.
[7] هاشمی مهر، منیژه. (1397). مقایسه تأثیر یادگیری مشارکتی، انفرادی و تلفیقی بر کاهش مشکلات یادگیری و افزایش عمق یادگیری در دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه محقق اردبیلی.
[8] Eravwoke, U.O. (2020). Effects on cooperative learning on Junior Secondary school Students achievements in Integrated Science. RELC Journal, 43(2), 203-216.
[9] جمال، نعمت الله. (1397). بررسی نقش باورهای ارزیابانه معلم در اضطراب امتحان دانش آموزان شهرستان نهبندان. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه بیرجند.
[10] بابایی، محمدمهدی؛ بابلان، عادل؛ معینی، مهدی و خالق خواه، علی. (1396). الگوی تحلیل مسیر روابط بین راهبردهای یادگیری و اضطراب امتحان با یادگیری ریاضی دانش آموزان. مجله روانشناسی تربیتی، 45، 181-163.
[11] Stevens, R., & Slavin, R. (2018). Peer interaction and learning in small groups. International Journal of Educational Research, 13, 21-39.
[12] رضایی، الهه، توحیدی؛ افسانه و موسوی، محمدحسین. (1397). حمایت اجتماعی و انگیزش تحصیلی: نقش واسطه ای باورهای خودکارآمدی . مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 10(2)، 74-54.
[13] Kanjo, E., Younis, E.M., & Ang, C.S. (2019). Deep learning analysis of mobile physiological, environmental and location sensor data for emotion detection. Information Fusion, 49, 46-56.
[14] Luyten, H., & Bazo, M. (2019). Transformational leadership, professional learning communities, teacher learning and learner centered teaching practices; Evidence on their interrelations in Mozambican primary education. Studies in educational evaluation, 60, 14-31.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
لیگ علمی، کارگروهی، هماهنگی، آموزش ضمن آزمون، تصمیم گیری، همبستگی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 145-152
-
دانلود فایل
( 791.22 KB )