-
آرشیو :
نسخه تابستان 1402 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
12055
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| زهرا فضل پور، فریبا منظمی تبار
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط سبک های فرزندپروری با مسئولیت پذیری اجتماعی دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدائی و نقش میانجی ویژگی های شخصیتی مادران در شهر همدان انجام شد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری را همه دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدائی و مادران آنها تشکیل داد. نمونه گیری در دسترس بود. از جامعه آماری مذکور بر اساس فرمول فیدل و تاباچنیگ (2007) 106 نفر انتخاب که به لحاظ احتیاط این تعداد به 120 نفر افزایش یافت. ابزار پژوهش سه پرسشنامه سبک های فرزندپروری بامریند (1991)، مسئولیت پذیری اجتماعی براس (2009) و ویژگی-های شخصیتی نئو (1992) بود. جهت آزمون فرضیهها از روش تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار لیزرل 8.5 استفاده شد. تحلیل نتایج نشان داد به طور کلی مدل از برازش مطلوبی برخوردار بود، مسیر گاما سبک آزادگرا به مسئولیت پذیری و مسیر گاما سبک مستبدانه به مسئولیت پذیری معنادار است. مسبر بتا از روان رنجورخویی به مسئولیت پذیری معنادار است. بی مسئولیتی فرزندان، تبعات بسیار ناگوار در زندگی آینده آنها خواهد داشت بنابراین والدین به این نکته مهم واقف باشند و روش فرزندپروری خود را در جهت روش فرزندپروری اقتدار منطقی سوق دهند.
-
لیست منابع :
[1] اتکینسون، ریتا. ال، اتکینسون، ریچارد، اس، هیلگارد، ارسنت، آر. (2000). زمینه روان¬شناسی هیلگارد. ترجمه براهنی، محمدنقی. بیرشک، بهروز. بیگ، مهرداد و شهرآرای، مهرناز. (1396). تهران: انتشارات رشد.
[2] اخوت، ولی¬ا... و دانشمند، لقمان. (1384). ارزشیابی شخصیت. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
[3] بدید، زهره و فتحی اقدام، قربان (1394). بررسی رابطه بین ویژگی¬های شخصیتی با مسئولیت¬پذیری دانش¬آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان شهر بابک. دومین کنفرانس بین¬¬المللی روان¬شناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی. مشهد.
[4] بیرامی، منصور؛ کریمی¬¬¬نژاد، کلثوم و موحدی، یزدان (1393) رابطه شیوه¬های فرزندپروری والدین و مسئولیت¬پذیری نوجوان. اولین کنگره ملی روانشناسی خانواده گامی در ترسیم الگوی مطلوب خانواده.
[5] ترکمن مریم؛ مرادی، حجت اله. (1399). پیشبینی انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر بر اساس کمالگرایی و ویژگیهای شخصیتی مادران. نشریه علمی رویش روان شناسی، 9(2)، 56-47.
[6] جامعی، زلیخا. (1399). بررسی رابطه شیوه¬های فرزندپروری بر میزان مسئولیت¬پذیری دانش¬آموزان. پژوهشنامه اورمزد، 51. 162-178.
[7] حاجی علیانی، وحید,؛ نوری، ربابه. (1400). بررسی رفتارهای قلدرانه بر اساس سبکهای فرزندپروری و دلبستگی: یک مطالعه مروری. نشریه علمی رویش روان شناسی10(5)، 195-208.
[8] خادم، کوثر؛ علی¬زاده، حامد و پورعسگری، هاجر. (1397) بررسی رابطه سبک¬های فرزندپروری والدین و مسئولیت-پذیری اجتماعی نوجوانان. همایش ملی روان¬شناسی و سلامت با محوریت خانواده و زندگی سالم.
[9] دودمان، پروانه. (1397) رابطه شیوه¬های فرزندپروری والدین بر مسئولیت¬پذیری دانش¬آموزان دبیرستان¬های شهرستان مهر. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم،12(4)، 51-60.
[10] رحیمی، سوسن؛ یزدی، امین؛ افروز، غلامعلی. (1398). مقایسه کارکرد تحولی خانواده، ویژگیهای شخصیتی و استرس والدگری مادران دارای کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم و همتایان دارای کودک رشد بهنجار. نشریه پرستاری کودکان و نوزادان، 6(3), 14-21.
[11] رزاقی، پرویز؛ طالع پسند سیاووش؛ رحیمیان بوگر، اسحق (1402). اثربخشی آموزش مبتنی بر مسئولیت پذیری اجتماعی بر رفتارهای غیر مولد تحصیلی دانش آموزان. جامعه شناسی آموزش و پرورش، 9(1)، 10-1.
[12] رنجبر، اشرف و بیان¬فر، فاطمه (1398) رابطه بین ویژگی¬های شخصیتی و مسئولیت¬پذیری معلمان با اهمال¬کاری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان، مجله پیشرفت¬های نوین در روان¬شناسی و علوم تربیتی و آموزش و پرورش،2، 17.
[13] زرین¬جوی¬الوار، مریم و فیاض، ایرانداخت (1396) بررسي رابطه بین روش¬هاي تربيتي مادران با مسئوليت¬پذيري دانش-آموزان، -----------، 2(2)، 37-60
[14] شهامت، فاطمه؛ ثابتی، علی¬رضا و رضوانی، سمانه. (1389). بررسی رابطه سبک¬های فرزندپروری وطرح¬واره¬های ناسازگار اولیه، مطالعات تربیتی و روان¬شناسی، 11(2)، 254-239.
[15] شیخ¬الاسلامی، راضیه و برزو، شیوا (1394) فرزندپروری و مسئولیت¬پذیری در نوجوانان: نقش واسطهگری سبکهای پردازش هویت. روش¬ها و مدل¬های روان¬شناختی، 6(19)، 97-120.
[16] فرزادی، فاطمه؛ بهروزی، ناصر؛ و شهنی ییلا ، منیجه (1395) رابطه علی بین شیوه های فرزندپروری، سبکهای دلبستگی و بیانضباطی با میانجیگری خودتنظیمی هیجانی، مهارتهای اجتماعی و نظریه ذهن .دوفصلنامه روانشناسی خانواده،(3)2، 3-16.
[17] گلاسر، ویلیام. (1998). تئوری انتخاب. ترجمه علی صاحبی. (1390). تهران: انتشارات سایه سخن.
[18] مرتضوی، زهرا و امیری¬مجد، مجتبی. (1397) رابطه ویژگی¬های شخصیتی و سبک¬های فرزندپروری مادران با پرخاشگری کودکان دبستانی. جامعه شناسی آموزش و پرورش. 6، 169-158.
[19] مسعودیان، سحر و جدیدی، محسن (1394) رابطه بین ویژگی های شخصیتی و سبک¬های فرزندپروری والدین با خلق و خوی کودک. پایان¬نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، دانشگاه ادبیات و علوم انسانی.
[20] ناظر، محمد؛ مختاری، محمدرضا، صیادی، احمدرضا و مشایخی، فاطمه. (1395) پیش¬بینی ویژگی¬های شخصیتی فرزندان بر اساس سبک¬های فرزندپروری و ارتباط آن با پنج عامل بزرگ شخصیت والدین، 10(1)، 29-39.
[21] هدایتی، بنت¬الهدی؛ فاتحی¬زاده، مریم¬سادات؛ آکوچیان، احمد؛ بهرامی، فاطمه و اعتمادی، عذرا. (1387). شیوه های مسئولیت¬پذیری و مسئولیت¬پذیری نوجوان، تعلیم و تربیت نوجوان و کودک. 130.
[22] یکتاپرست، مدینه؛ اسعدی، سمانه؛ رحیمی، مهدی؛ رحیمی، مهدی (1400). بررسی تحولی میزان مسوولیتپذیری و رابطه آن با سبکهای فرزندپروری ادراک شده در ساکنان شهر یزد. فصلنامه علمی پژوهشی مددکاری اجتماعی10(1)، 19-28.,
[23] Aslan, S. (2011). The analysis of relationship between school bullying, perceived parenting styles and self-esteem in adolescents. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 1798-1800.
[24] Bartholomeu, D., Montiel, J. M., Fiamenghi G.A. and Machado, A.A. (2016). Predictive power of parenting styles on children’s social skills: A Brazilian sample, www. Sagepub.Com.
[25] Baumrind D. (1971). The influences of parenting style on adolescent competence and subs stance use. J Early Adobes; 11:56-95.
[26] Baumrind, D. (1991). Effective parenting during the early adolescent transition, In P. A. Cowan and E. M. Hetherington (Eds.), Advances in family research series. Family transitions (pp. 111-163), Hillsdale, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
[27] Birkeland, M. S., Breivik, K., Wold, B. (2013). Peer acceptance protects global self-esteemfrom negative effects of low closeness to parents during adolescence and early adulthood.Journal of Youth and Adolescence, 10, -929-937.
[28] Burgos J, Carnero MC. (2020). Assessment of social responsibility in education in secondary schools. Sustainability, 12(4849): 1-38.
[29] Buri, J. P. (1992). An instrument for the measurement of parental authority prototypes. Paper presented at the Annual Meeting of the Midwestern Psychological Association. Available: 306- 471.
[30] Cerezo, F., Ruiz-Esteban, C., Lacasa, C. S., & Gonzalo, J. J. A. (2018). Dimensions of parenting styles, social climate, and bullying victims in primary and secondary education. Psicothema, 30(1), 59-65.
[31] Craddock N, Spotswood F, Rumsey N, Diedrichs PC. (2022). “We should educate the public that cosmetic procedures are as safe as normal medicine”: Understanding corporate social responsibility from the perspective of the cosmetic procedures industry. Body Image. 43: 75-86.
[32] Fletcher , K.E. , Fischer,M. ,Barkley,R.A. ,Smallish,L.(2006).A sequential of the mother adolescent interaction of ADHD, ADHD/ODD , and normal teenagers during neutral and conflict discussions, Journal of Abnormal child psychology , 24,271.
[33] Fousiani, K., Dimitropoulou, P., Michaelides, M. P., & Van Petegem, S. (2016). Perceived parenting and adolescent cyber-bullying: Examining the intervening role of autonomy and relatedness need satisfaction, empathic concern and recognition of humanness. Journal of child and family studies, 25(7), 2120-2129.
[34] Georgiou, S. N., Ioannou, M., & Stavrinides, P. (2018). Cultural values as mediators between parenting styles and bullying behavior at school. Social psychology of education, 21(1), 27-50.
[35] Glasser W. (2013). Choice Theory. New York, HarperCollins Publisher.
[36] Gómez-Ortiz, O., Del Rey, R., Casas, J. A., & Ortega-Ruiz, R. (2014). Parenting styles and bullying involvement/Estilos parentales e implicación en bullying. Cultura y Educación, 26(1), 132-158.
[37] Guastello, D. D., Guastello, S. J., & Briggs, J. M. (2014). Parenting style and generativity measured in college students and their parents. SAGE Open,http://sgo.sagepub.com/content/4/1/2158244013518053.full-text.pdf+html, 1-10.
[38] Haslam N, Whelan J, Bastian B. (2009). Big Five traits mediate associations between values and subjective well-being. Personal Individ Differ. 46(1):40–2.
[39] Lak R, Mohaqeqkamali H, Hosseinzadeh S. (2019). The effectiveness of school-based social responsibility training on attitude toward juvenile delinquency among adolescent girls. Social Welfare Quarterly, 19(74): 97-131.
[40] Lenzi, M., Vieno, A., Santinello, M., Nation, M., & Voight, A. (2014). The role played by the family in shaping early and middle adolescent civic responsibility. The Journal of Early Adolescence, 34(2), 251-278.
[41] Martínez, I., Murgui, S., García, O. F., & García, F. (2019). Parenting in the digital era: Protective and risk parenting styles for traditional bullying and cyberbullying victimization. Computers in Human Behavior, 90, 84-92.
[42] McCrae, R. R., & Costa, P. T. (1991). Adding liebe und arbeit: The full five-Factor Model & well- being,Personality & Social Psychology Bulletin,17(2),227-232.
[43] Mccrae,R.R., & Costa, P. T. (2004). Acontemplated revision of NEO Five Factor inventory, journal of personality and individual differences, 36,587-596.
[44] Mensah K, Monica, K, A (2013). Influence of Parenting Styles on the Social Development of Children. Academic Journal of Interdisciplinary Studies ISSN 2281 3993(Print) ISSN 2281-4612.
[45] Mishar, P. and Kiran, U.V. (2017). Parenting style and social anxiety among adolescents. International Journal of Applied Home Science, 5(1): 117-123.
[46] Monica Konnie Mensah & Alfred Kuranchie (2013). Influence of Parenting Styles on the Social Development of Children, Academic Journal of Interdisciplinary Studies MCSER Publishing, Rome-Italy. 2 ,3 November.
[47] Neslihan Saltalı , Merve İmir. (2018). Parenting Styles as a Predictor of the Preschool Children’s Social Behaviours ; Participatory Educational Research (PER) 5(2), 18-37.
[48] Olsen, D. H., Olson, A. K. (2001). Empowering Couple: Building on your strengths. life Inn, Minnesota.
[49] Paola Palacios Garay J, Zavaleta Oliver JM, Chaccara Contreras V, et al. (2021). Social responsibility in university students according to gender and age. Health Education and Health Promotion, 9(Special Issue): 513-519 .
[50] Rajendran, K., Kruszewski, E., & Halperin, J. M. (2016). Parenting style influences bullying: a longitudinal study comparing children with and without behavioral problems. Journal of child psychology and psychiatry, 57(2), 188-195.
[51] Vanstone, M. D. & Hicks, R. E. (2019). Transitioning to university: Coping styles as mediators between adaptive-maladaptive perfectionism and test anxiety. Personality and Individual Differences, 141(15): 68-75
-
کلمات کلیدی به فارسی :
سبک های فرزندپروری، مسئولیت پذیری اجتماعی، ویژگی های شخصیتی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between parenting styles and social responsibility of fifth grade elementary school girls and the mediating role of mothers' personality traits in Hamadan city. Method: The research is applied in terms of purpose and descriptive in terms of correlation type. The statistical population consisted of all female students of the fifth grade of elementary school and their mothers. Sampling was available. Based on the formula of Fidel and Tabachnig (2007), 106 people were selected from the mentioned statistical population, which was increased to 120 people out of caution. The research tools were three questionnaires of parenting styles of Bamrind (1991), social responsibility of Brass (2009) and personality characteristics of Neo (1992). In order to test the hypotheses, the path analysis method was used using Lisrel 8.5 software. Findings: The analysis of the results showed that the model had a good fit, the gamma path of libertarian style to responsibility and the gamma path of autocratic style to responsibility is significant. The beta coefficient from neuroticism to responsibility is significant. Conclusion: Irresponsibility of children will have very unfortunate consequences in their future life, so parents should be aware of this important point and move their parenting method towards logical authority parenting method.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
parenting styles, social responsibility, personality traits
- صفحات : 77-92
-
دانلود فایل
( 1.20 MB )