-
آرشیو :
نسخه پاییز 1401 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
11953
-
موضوع :
مشاوره
-
نویسنده/گان :
| سيده مرضيه حيدريه، پوران يعقوبی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسي اثربخشي برنامه تقويت حافظه فعال بر بهبود توجه و ظرفيت حافظه دانش آموزان داراي اختلال يادگيري خاص شهرستان شهريار در سال تحصيلي 1401-1400 بود. روش مطالعه، نيمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با اندازه گيري مكرر بود. جامعه آماري پژوهش شامل كليه دانش آموزان داراي اختلال يادگيري خاص در شهرستان شهريار بودند. جهت انتخاب حجم نمونه از بین دانش آموزانی که تشخیص اختلال يادگيري خاص دریافت کردند، 40 نفر انتخاب شدند و به صورت تصادفی و با همتا سازی در گروه هاي آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزار سنجش شامل مقیاس توجه و فراخناي حافظه بود. گروه آزمايش پروتکل برنامه تقويت حافظه فعال را دریافت کردند. مقایسه بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون گروهها حاکی از آن بود که برنامه تقويت حافظه فعال بر بهبود توجه و ظرفيت حافظه در نمرات پس آزمون تاثیر معني دار داشته است. نتیجه ای که می توان بر مبنای یافته ها گرفت این است که استفاده از برنامه تقويت حافظه فعال می تواند در درمان توجه و افزايش ظرفيت حافظه در دانش آموزان مبتلا به اختلال يادگيري خاص موثر واقع شود.
-
لیست منابع :
[1] آهنگر قرباني، ز؛ حاجلو، ن؛ سپهري، ز و معزز، ر. (1398). اثربخشی حافظه فعال بر بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص: یک مطالعه فراتحلیل، فصلنامه ناتواني هاي يادگيري، 8(3): 26-7.
[2] ارغواني پير سلامي، م؛ موسوي نسب، س. م .ح و خضري مقدم، ن. (1396). دو فصلنامه راهبردهاي شناختي در يادگيري، 5(8): 222-205.
[3] حميده، ف و فياض بخش، م. (1395). اثربخشی آموزش حافظه ی فعال بر بهبود مهارت خواندن دانش آموزان نارساخوان، آموزش و ارزشيابي، 9(35): 35-13.
[4] حسنوندي، ص؛ صالح اردستاني، س؛ قاضي، ش؛ حسنوند، ب و يدي، ف. (1395). مقايسه كاركردهاي اجرايي در دانش آموزان با و بدون ناتواني يادگيري همراه با مشخصه خواندن و نوشتن، فصلنامه علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي لرستان، 18(4): 40-30.
[5] خدامي، ن؛ عابدي، ا و آتش پور، س. ح. (1389). اثر بخشي آموزش کارکردهاي اجرايي، بر بهبود عملکرد تحصيلي دانش آموزان با ناتواني يادگيري رياضي، يافته هاي نو در روان شناسي، 5(17): 77-63.
[6] ربيعي، ا و كاكابرايي، ك. (1395). ربخشی آموزش ادراک دیداری- حرکتی و حافظه فعال بر بهبود عملکرد نوشتن دیکته دانش آموزان پایه دوم و سوم ابتدایی دارای اختلال یادگیری دیکته، روان شناسي و علوم تربيتي، 2(3): 34-25.
[7] زماني، ا و پور آتشي، م. (1396). رابطه حافظه كاري، باورهاي خودكارآمدي تحصيلي و اضطراب آزمون با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان، مجله روان شناسي مدرسه، 6(4): 44-25.
[8] سادوك، ب؛ سادوك، و؛ پدرور، ر. ( مولفین، 2015 ) . خلاصه روانپزشکی (جلد اول)، ترجمه رضاعي، فرزين(1394). انتشارات ارجمند، چاپ اول، تهران.
[9] صفر پور، ن؛ وفايي، م و افروز، غ. (1392). مقايسه سرعت ناميدن و مؤلفه هاي سه گانه حافظه فعال در كودكان نارساخوان و عادي، فصلنامه ايراني كودكان استثنايي، 11(1): 21-1.
[10] عابدي، ا. (1389). اثر مداخلات عصب روان شناختي بر بهبود عملكرد تحصيلي كودكان دچار ناتواني هاي يادگيري رياضي. تازه هاي علو مشناختي، 12(4): 24-13.
[11] غباري بناب، ب؛ نصرتی، ف و غلامحسین زاده، ح. (1393). تأثیر روش خودآموزي بر عملکرد حل مسئله ریاضی دانش آموزان اختلال ریاضی . ناتوانی هاي یادگیري،3 (3): 67-55.
[12] مرادي، ن؛ يادگاري، ف و كنعاني، ز. (1395). اثربخشي آموزش توجه بر بهبود عملكرد خواندن دانش آموزان، فصلنامه روانشناسي شناختي، 4(4): 69-61.
[13] مش، ا. ج و وولف، د. (2008). روانشناسی مرضی کودك، ترجمه : مظفري مکی آبادي، محمد؛ فروعالدین عدل، اصغر (1389). انتشارات رشد، چاپ اول، تهران
[14] نظري، م.ع؛ واحدي، ش؛ روشن دل، م و كافي، م. (1395). نقش حافظه كاري بر روند تحولي ادراك زمان در كودكان دبستاني، مجله روان شناسي مدرسه، 15(1): 117-101.
[15] American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5, (5th ed). Arlington:American Psychiatric.
[16] Alloway, T. P. Tewolde, F. Skipper, D. Hijar, D. (2017). Can you spell dyslexia without SLI? Comparing the cognitive profiles of dyslexia and specific language impairment and their roles in learning. Research in Developmental Disabilities. 65, 97- 110.
[17] Alloway, T. P,. Gathercole, S. E,. Kirkwood, H. J,.& Elliott, J. E,. (2009).
[18] The cognitive and behavioural characteristics of children with low Working memory. Journal of Child Development, 80, 606–621.
[19] Alloway, T. P. & Alloway, R. G. (2010). Investigating the predictive roles of working meory and IQ in academic attainment. Journal of Experimental Child Psychology, 106, 20- 29.
[20] Alloway, T. P. Bible, V. & Lau, G. (2013). Computerized working memory training: Can it lead to gains in cognitive skills in students? Computers in Human Behavior, 29, 632- 638.
[21] Alloway, T. P., Bibile, V., & Lau, G. (2013). Computerized working memory training: Can it lead to gains in cognitive skills in students?. Computers in Human Behavior, 29(3), 632-638.
[22] Brandenburg, J. Klesczewski, J. Fischbach, A. Schuchardt, K. Buttner, G. Hasselhorn, M.(2015). Working memory in children with learning disabilities in reading versus spelling: Searching for overlapping and specific cognitive factors. Journal of learning disabilities, 48(6), 622- 634.
[23] Choy, W. T. (2012). Working Memory and Intelligence: A Brief Review. Journal of Educational and Developmental Psychology, 2(2): 42- 50.
[24] DuPaul, G. J., McGoey, K. E., Eckert, T. L., & VanBrakle, J. (2001). Preschool children with attentiondeficit/ hyperactivity disorder: Impairments in behavioral, social, and school functioning. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 40(5), 508-515.
[25] Dehn, M. J. (2008). Working memory and Academic learning: Assessment and Intervention. New Jersey: WILEY.
[26] Gathercole, S. E. & Alloway, T. P. (2006). Practitioner Review: Short term and working memory impairments in neurodevelopmental disorders: Diagnosis and remedial support. Child Psychology and Psychiatry, 47, 4- 15.
[27] Hartman, J. & Hunfalvay, T. (2002) . Effect of attentional focus of learning the basic cust for fly fishing. Journal of Motor Behavior, 200 (20), 95-123.
[28] Jeffries, S. & Everatt, J. (2004). Working memory: It’s role in dyslexia and a other specific learning difficulties. dyslexia, 11, 196 - 214.
[29] Klingberg T. Fernell E. Olesen PJ. Johnson M. Gustafsson P. Dahlstrom K. Gillberg C.G. Forssberg H. Westerberg H(1991). Computerized Training of Working Memory in Children with ADHD-A Randomized, Controlled Trial. J Am Acad Child Adolesc Psychiatr; 44(2): 177-186. https://doi.org/10.1097/00004583-200502000- 00010
[30] Lima, R. F. D., Azoni, C. A. S., & Ciasca, S. M.(2011). Attentional performance and executive functions in children with learning difficulties. Psicologia: Refle xão e Crítica, 24(4), 685-691.
[31] Landerl, K., Fussenegger, B., Moll, K., & Willburger, E. (2012). Dyslexia and dyscalculia: Two learning disorders with three different cognitive profiles. Journal of Experimental Child Psychology, 4(3), 234-244.
[32] Moll, K., Göbel, S. M., &Snowling, M. J. (2015). Basic number processing in children with specific learning disorders: Comorbidity of reading and mathematics disorders. Child neuropsychology, 21(3), 399-417.
[33] Milton, H. (2010). Effects Of A Computerized Working Memory Training Program On Attention, Working Memory, And Academics. Adolescents With Severe ADHD/LD, psychology journal, 1(14), 120-122.
[34] Maehler, Claudia &Schuchardt, Kirsten(2016). Working memory in childrenwith specific learning disorders and/or attention deficits. Learning and Individual Differences,49 : 341-34
[35] Passolunghi, M. C., &Mammarella, I. C. (2012). Selective spatialworking memory impairment in a group of children with mathematics learning disabilities and poor problem-solving skills. Journal of learning disabilities, 45(4), 341-350.
[36] Peterson, R. L., Boada, R., McGrath, L. M., Willcutt, E. G., Olson, R. K., & Pennington, B. F. (2017). Cognitive prediction of reading, math, and attention: Shared and unique influences. Journal of learning disabilities, 50(4),408-421.
[37] Riter, A. Tucha, O. & Iange, K. W. (2005). Executive functions in children with dyslexia. Newpsychologia, 40, 44- 55.
[38] Sterr, A. M. (2004). Attention performance inyoung adults with learning disabilities. Learning and individual differences, 14(2), 125-133
[39] Seidman, L. J., Biederman, J., Monuteaux, M. C., Doyle, A., & Faraone, S. V. (2001). Learning disabilities and executive dysfunction in boys withattention-deficit/ hyperactivity disorder. Neuropsychology, 15, 544-556.
[40] Seidman, L. J. (2006). Neuropsychological functioning in people with ADHD across the lifespan. Clinical Psychology Review, 26, 466–485.
[41] Swanson, L. H., & Jerman, O. (2007). The influence of working memory on reading growth in subgroups of children with reading disabilities. Journal of Experimental Cild Psychology, 96(4), 249-283.
[42] Shiran, A. & Breznitz, Z. (2011). The effect of information processing in the working memory of dyslexic and skilled readers. Experimental Child psychology, 87, 239-266.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
برنامه تقويت حافظه فعال، توجه، حافظه، اختلال يادگيری خاص.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The purpose of this research was to investigate the effectiveness of the active memory strengthening program on improving the attention and memory capacity of students with special learning disabilities in Shahriar city in the academic year of 2021-2022. The study method was a semi-experimental pre-test-post-test type with repeated measurements. The statistical population of the research included all students with specific learning disabilities in Shahriar. In order to select the sample size, 40 students were selected among the students who received the diagnosis of specific learning disorder and were randomly assigned to experimental and control groups. The measurement tool included the scale of attention and memory span. The experimental group received the active memory strengthening program protocol. The comparison between the pre-test and post-test scores of the groups indicated that the active memory strengthening program had a significant effect on improving attention and memory capacity in the post-test scores. The conclusion that can be drawn based on the findings is that the use of active memory strengthening program can be effective in treating attention and increasing memory capacity in students with specific learning disorders.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
active memory strengthening program, attention, memory, specific learning disorder
- صفحات : 55-67
-
دانلود فایل
( 1.26 MB )