-
آرشیو :
نسخه تابستان 1402 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
12062
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| زهرا کریمیان، صدیقه سادات موسوی فولادی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از پژوهش حاضر، پیش بینی اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان پسر پایه اول دبستان در «آماده کردن تکالیف» بر اساس خودکارآمدی تحصیلی است. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی همبستگی از نوع مقطعی است. هدف از این مطالعه، تعیین همبستگی بین اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان پسر پایه اول دبستان و آماده کردن تکالیف» بر اساس خودکارآمدی تحصیلی آنان است. جامعه این پژوهش را دانش آموزان پسر پایه اول دبستان زهرای مرضیه منطقه 8 تشکیل دادند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه اهمال کاری تحصيلي سولومون و راثبلوم و مقياس خودكارآمدی تحصيلی مورگان و همکاران استفاده شده است. روش نمونه گیری دردسترس بود. جامعه نمونه 228 نفر بود. برای محاسبه حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شده است. مطابق جدول مورگان حجم نمونه 140 نفر بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که پیش¬بینی اهمالکاری تحصیلی دانش¬آموزان پسر پایه اول دبستان براساس خودکارآمدی تحصیلی آنها معنادار است. (P=0.03) و 10 درصد واریانس اهمالکاری تحصیلی را تبیین میکند. فرضیه پژوهش تایید شد مبنی بر اینکه بین خودکارآمدی تحصیلی و اهمال کاری «آماده کردن تکالیف» دانش آموزان پایه اول دبستان همبستگی وجود دارد.
-
لیست منابع :
[1] قانع، و سكينه. (1400). مروری بر خودکارآمدی و خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان نوجوان. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 80(38)، 1-13.
[2] هدایت، سیده حبیبه، و محمدی. (1401). بررسی رابطه خوش بینی تحصیلی با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر آبپخش. رویکرد فلسفه در مدارس و سازمان ها، 1(3)، 1-10.
[3] بشرپور، و عینی. (1401). تدوین مدل علی سازگاری تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری براساس خودکارآمدی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی: نقش میانجی تابآوری تحصیلی. ناتوانی های یادگیری، 12(2)، 18-33.
[4] اقدامی، ز.، و یوسفی، ف. (1401). نقش واسطهای خودکارآمدی تحصیلی در رابطه بین ساختار کلاس و رفتار غیرمولد تحصیلی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 14(2)، 126-148.
[5] عبدی علی، و زندی پیام آرش. (1398). مدل عملکرد تحصیلی براساس هویت تحصیلی، سرزندگی تحصیلی، شکفتگی، خودکارآمدی تحصیلی.
[6] یدی، کیانی، قمر، و انتصار فومنی. (1401). نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی و عزت نفس در رابطة بین سبکهای تفکر و اضطراب امتحان دانشآموزان دختر. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 11(4)، 343-325.
[7] فرازی. (1400). پیشبینی تحصیل گریزی بر اساس معنای تحصیل، خودکارآمدی تحصیلی و تنشگرهای تحصیلی. اندیشه های نوین تربیتی، 18(1).
[8] میخک، آزاده، و مرادی. (1400). بررسی مقایسه ای اثر بخشی مشاوره تحصیلی مبتنی بر عوامل موفقیت تحصیلی ذهنی و عوامل موفقیت تحصیلی عینی بر انگیزش تحصیلی، اشتیاق تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی. پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، 47(5)، 1-24.
[9] حاجیلو، فتانه، گلابی، خدامرادی، و طوبی. (1401). بررسی رابطه خودکارآمدی تحصیلی با خودکارآمدی اجتماعی در بین دانش آموزان دوزبانه و عوامل اجتماعی مرتبط با آن (مورد مطالعه: دانش آموزان سال آخر دبیرستانهای شهر شاهیندژ در آذربایجان غربی). پژوهشهای آموزش و یادگیری.
[10] مرادی، کولمرادی، و پری. (1400). بررسی رابطه درگیری تحصیلی و مولفه های آن با خودکار آمدی تحصیلی دانش آموزان دختر ناحیه یک زاهدان. پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، 52(5)، 265-284.
[11] سلطانی زاده، محمد، مرتضویان، و لطیفی. (1401). پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس تابآوری تحصیلی، عدم تحمل بلاتکلیفی، کمالگرایی مثبت و منفی: نقش واسطهای اجتناب تجربهای. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 20(49).
[12] نعمتی، شمالی اسکویی، آرزو، صابری، و هائیده. (1400). نقش واسطهای خودکارآمدی تحصیلی در رابطه بین سرمایه روانشناختی با اهمالکاری تحصیلی در دانش آموزان. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 6(3)، 321-332.
[13] حصاری، رضایی، و طالع پسند. (1400). پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس پریشانی روانشناختی و اضطراب کرونا. نشریه علمی رویش روان شناسی، 11(3)، 219-232.
[14] شجاعی فرد، احمدی قراچه، و فراشبندی. (1400). ارائه مدل عِلّى پیشبینی اهمالکاری تحصیلی از طریق هیجانهای تحصیلی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با واسطهگری کمالگرایی دانشآموزان. پژوهش در نظام های آموزشی، 16(57)، 62-74.
[15] گراوند. (1400). ادراکات کیفیت کلاسی، جهتگیریهای انگیزشی، اهمالکاری تحصیلی، فرسودگی تحصیلی. مشاوره کاربردی، 11(2)، 45-76.
[16] فروغی پردنجانی، و شریفی. (1399). پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس مؤلفههای خود ناهمخوانی و تابآوری تحصیلی. فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 8(2)، 83-92.
[17] شادبافی، محمدی، و زارعان. (1400). نقش واسطه ای اهمالکاری تحصیلی در رابطه بین علائم نارسایی توجه/فزونکنشی و ضربآهنگ شناختی کند با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه اول. چشم انداز برنامه درسی و آموزش.
[18] نوروزی، محمدی پور، محمد، و مهدیان. (1399). رابطه جهتگیری هدف و اهمالکاری تحصیلی با فرسودگی تحصیلی با تأکید بر نقش میانجی خودتنظیمی تحصیلی در دانشجویان پرستاری. مجله پژوهش پرستاری ایران، 16(2)، 69-78.
[19] عبدی زرین، سهراب، نوری، قاسمی، و نظام الدین. (1397). موفقیت تحصیلی: نقش سبکهای مقابله با تنیدگی و اهمال کاری تحصیلی. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی دانشگاه آزاد واحد بجنورد، 14(59)، 137-156.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
| اهمالکاری تحصیلی، دانش آموزان پسر، پایه اول دبستان، خودکارآمدی تحصیلی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The purpose of this research is to predict the academic procrastination of primary school boys in "preparing homework" based on academic self-efficacy. The current study is a cross-sectional descriptive correlational study. The purpose of this study is to determine the correlation between the academic procrastination of first grade male primary school students and homework preparation based on their academic self-efficacy. The population of this research was the first grade male students of Zahrai Marzieh Primary School, District 8. Solomon and Rothblum's academic procrastination questionnaire and Morgan et al.'s academic self-efficacy scale were used to collect data. Sampling method was available. The sample population was 228 people. Morgan's approximation was used to calculate the sample size. According to Morgan's table, the sample size was 140 people. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data. The results of the regression analysis showed that the prediction of the academic procrastination of first grade male primary school students based on their academic self-efficacy is significant. (P=0.03) and explains 10% of the variance of academic procrastination. The research hypothesis was confirmed that there is a correlation between academic self-efficacy and procrastination of "preparing homework" of first grade elementary school students.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
academic procrastination, male students, first grade of primary school, academic self-efficacy
- صفحات : 93-103
-
دانلود فایل
( 1,018.41 KB )