-
آرشیو :
نسخه بهار 1403 - جلد اول
-
کد پذیرش :
12126
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| سیدمحسن حسینی، مریم فروزنده، افسانه امینی بردپاره، زهرا بیگی خوزانی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
دف از پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مجازی مثبت اندیشی مبتنی بر رویکرد اسلامی بر سلامت معنوی دانش آموزان متوسطه دوره دوم بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل و دو مرحلة پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعة آماری شامل نوجوانان متوسطه دوره دوم شهر اصفهان و شیراز بود که بهصورت دردسترس 30نفر از دانش آموزان که تمایل به شرکت در پژوهش را داشتند انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده سلامت معنوی پولوتزین و الیسون (۱۹۸۲) بود. جلسات آموزشی جلسات آموزش مثبت اندیشی اسلامی (رشید، 2008) برگرفته از مقاله فاضلی کربیا و همکاران (1398) در 8 جلسه ارائه شد. دادهها به وسیلة نرم افزار spss23 در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مجازی مثبت اندیشی مبتنی بر رویکرد اسلامی بر سلامت معنوی دانش آموزان متوسطه دوره دوم تاثیر معنادار دارد. میتوان رویکرد مثبت نگر را همراه با مبانی اسلامی و قران و مبنایی برای تغییر دانش آموزان و نوجوانان و همچنین راه گشای آنان دانست.
-
لیست منابع :
[1] قران کریم
[2] فاضلی کبریا، م. حسن زاده، ر. میرزاییان، ب. خواجوند خوشلی، ا. (1398). اثربخشی آموزش روانشناسی مثبت گرا با رویکرد اسلامی بر سرمایههای روانشناختی بیماران قلبی- عروقی. دین وسلامت.7(1):48-39.
[3] بهپور، ا. شیرازی، ع. محمدی شهرودی، ح . (1396). تأثیر هوش معنوی بر مثبت اندیشی دانشجویان (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد). پژوهش نامه مدیریت تحول.9(17):76-95.
[4] خدادادی سنگده، ج. تولائیان، س ع. بلقان آبادی، م . (1393). اثربخشی رواندرمانی مثبتنگر به شیوه گروهی بر افزایش شادکامی مادران کودکان با نیازهای ویژه. روانشناسی خانواده،1(1):62-53
[5] دستغیب، م. علیزاده، ح.فرخی، ن. ع. (1391). تأثیر آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر خلاقیت دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان، مجله ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی- 1(8):1-17.
[6] Ahmadifaraz, M., Reisi-Dehkordi, N., Mosavizadeh, R., & Ghaderi, S. (2015). The effect of group spiritual intervention based on the Quran and prayer on spiritual health of patients with cancer. Journal of Isfahan Medical School, 32(320), 2454-2463.
[7] Birditt KS, Turkelson A, Fingerman KL, Polenick CA, Oya A. (2021). Age Differences in Stress, Life Changes, and Social Ties During the COVID-19 Pandemic: Implications for Psychological Well-Being. Gerontologist; 61(2): 205-16.
[8] Donaldson, S. I., Dollwet, M., & Rao, M. A. (2014). Happiness, excellence, and optimal human functioning revisited: Examining the peer-reviewed literature linked to positive psychology. The Journal of PositivePsychology,10(3), http://dx.doi.org/10.1080/17439760.2014.943801.
[9] Farahaninia M, Abbasi M, Givari A, Haghani H. (2014). Nursing Students Spivitual Well Being and their Prepectives Towards Spirituality and Spiritual Care Prepectives. Iran J Nurs Midwifery Res; 18(44): 7-14. [Persian]
[10] Fisher, J. (2013). Assessing spiritual well-being: Relating with God explains greatest variance in spiritual well-being among Australian youth. International Journal of Children's Spirituality, 18(4), 306-317.
[11] Hughes, S. J. (2012). Kozier and Erb’s fundamentals of nursing: Concepts, process and practice.
[12] Jamshidi M, Hejazi SF, Yoosefee S, Jahangirzade M, Masjedi-Arani A, Karamkhani M, et al. The Effect of Hope Therapy with an Islamic Approach in Comparison with Classical Hope Therapy on Happiness and Quality of Life in Patients with Coronary Heart Disease. Journal of Pizhūhish dar dīn va salāmat. 2021;7(1):95-111. (Full Text in Persian)
[13] Kamian, S. (2014). Effectiveness of spiritual health education on increasing hope among breast cancer patients. Iranian Journal of Health Education & Promotion, 2(3), 208.
[14] Kowalczyk O, Roszkowski K, Montane X, Pawliszak W, Tylkowski B, Bajek A. Religion and Faith Perception in a Pandemic of COVID-19. J Relig Health. 2020; 59(6): 2671-77.
[15] Michaelson, V., Freeman, J., King, N., Ascough, H., Davison, C., Trothen, T., ... & Pickett, W. (2016). Inequalities in the spiritual health of young Canadians: a national, cross-sectional study. BMC Public Health, 16, 1-9.
[16] MOGADAM, T. F., & ZAMANI, S. (2016). A SURVEY ON THE HEALTH CONCERNS OF ADOLESCENTS OF 15-18 YEARS OLD IN ZANJAN IN 2016.
[17] Rashid. T. (2015). Positive psychotherapy: A strength-based approach. The Journal of Positive Psychology, 10(1), 25-40
[18] Seligman, M. E., & Csikszentmihalyi, M. (2014). Positive psychology: An introduction. Netherlands: Springer
[19] Shirani, P., & Heidari, M. (2017). The role of police formation for children and adolescents in crime prevention. Karagah Jornal, 9(39), 77-91.
[20] Thomson, K. C., Schonert-Reichl, K. A., & Oberle, E. (2015). Optimism in early adolescence: Relations to individual characteristics and ecological assets in families, schools, and neighborhoods. Journal of Happiness Studies, 16, 889-913.
[21] ZEIGHAMI, M. S., & Tajvidi, M. (2011). Relationship between spiritual well-being with hopelessness and social skills in Beta-thalassemia major adolescents (2).
-
کلمات کلیدی به فارسی :
مثبت اندیشی مبتنی بر رویکرد اسلامی، سلامت معنوی، دانش آموزان.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The purpose of the research was to investigate the effectiveness of positive thinking virtual education based on the Islamic approach on the spiritual health of secondary school students.
Method: The research method was semi-experimental with two experimental and control groups and two stages of pre-test and post-test. The statistical population included secondary school teenagers of Isfahan and Shiraz, 30 students who were willing to participate in the research were randomly selected and randomly divided into two groups. The spiritual health instrument used was Polotzin and Ellison (1982). Educational sessions Islamic positive thinking training sessions (Rashid, 2008) taken from the article by Fazli Karbia et al. (2018) were presented in 8 sessions. The data was analyzed using spss23 software at two descriptive and inferential levels.
Findings: The results showed that positive thinking virtual training based on the Islamic approach has a significant effect on the spiritual health of secondary school students.
Conclusion: It is possible to consider the positive approach along with Islamic principles and the Qur'an as a basis for changing students and teenagers as well as opening their way.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Positive thinking based on the Islamic, approach to spiritual health,students
- صفحات : 19-24
-
دانلود فایل
( 717.00 KB )