-
آرشیو :
نسخه بهار 1403 - جلد اول
-
کد پذیرش :
12132
-
موضوع :
روانشناسی بالینی
-
نویسنده/گان :
| ملیکا اسیوند چهارمحال، مرضیه پورصالحی نویده
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
اضطراب جدایی یکی از اساسیترین ترسها در انسان است و با توجه به اینکه هویت نحوه رفتار و اندیشه فرد را با خود و پیرامون تبیین میکند و تمایزیافتگی میزان توانایی فرد در تفکیک فرآیندهای عقلی و احساسی است این پژوهش با هدف تعیین رابطهی ابعاد هویت و تمایزیافتگی خود با اضطراب جدایی در دانشجویان انجام شد. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روششناسی توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشکدههای روانشناسی و حقوق دانشگاه تهران مرکزی بود. تعداد ۱۵۷ نفر به روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شد. بهمنظور جمعآوری اطلاعات افراد نمونه از پرسشنامههای ابعاد هویت نسخهی چهارم IV1–AIQ (چیك و همکاران، ۲۰۰۲)؛ تمایزیافتگی خود (DSI) (اسکورن و فریدلندر، ۱۹۹۸)؛ اضطراب جدایی بزرگسالان (مانی و همکاران، ۲۰۰۳) استفاده شد. بهمنظور تحلیل دادهها از روش رگرسیون خطی چندگانه بهصورت همزمان و آزمون همبستگی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که ابعاد هویت و تمایزیافتگی خود توانایی پیشبینی اضطراب جدایی را دارند. میتوان با استفاده از کارگاههای آموزشی دانشجویان را در دستیابی به هویت شخصی و تمایزیافتگی خودیاری کرد تا از اضطراب جدایی آنها کاسته شود.
-
لیست منابع :
[1] جنکینز، ریچارد. (1398). هویت اجتماعی. ناشر: آگاه.
[2] جوکار، بهرام، و لطیفیان، مرتضی. (1385). رابطه ابعاد هویت و جهت گیری هدف در گروهی از دانش آموزان پیش دانشگاهی شهرستان های شیراز و یاسوج. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 25(4 (پیاپی 49) (ویژه نامه علوم تربیتی))، 27-46. SID. https://sid.ir/paper/13253/fa
[3] خورشیدوند، ز و رضایی، ع م. (۱۳۹۶). ویژگی های روان سنجی پرسشنامه اضطراب جدایی بزرگسالی در بین دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ۲۵ (۶)، ۱۶۰-۱۷۰. URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-۱-۲۳۵۴-fa.html
[4] رحیم خانلی، م؛ علی مهدی، م؛ فهیمی، ص؛ بیرامی، م و مجتبایی، م. (1394). سبک های هویت و محیط های اولیه تحول: با تاکید بر سبک های دلبستگی، تمایزیافتگی خود و حوزه های طرح واره. روانشناسی بالینی و شخصیت، 13(2)، 85-96. SID. https://sid.ir/paper/358955/fa
[5] رستمی، س و شیخ الاسلامی، ر. (1397). بررسی مدل علی رابطۀ تمایزیافتگی خود و ابعاد رفتار جامعهپسند با واسطهگری هویت اخلاقی. مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 7(2), 369-393. doi: 10.22059/jisr.2018.247816.602
[6] سلگی، م. (۱۳۹۹). مطالعهی رابطه بین ابعاد هویت اجتماعی با میزان تمایز یافتگی فردی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، ۷ (۳)، ۱۰۱-۱۱۱. URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-۱-۹۹۷-fa.html
[7] عزیزی، ل س؛ مکوندی، ب؛ رامک، ن؛ سنگانی، ع و ابراهیمی، ص. (۱۳۹۸). نقش واسطه ای ویژگی های شخصیتی وابسته به جنس در رابطه بین سبک های هویت و دلبستگی با تمایزیافتگی خود در دانشجویان پرستاری. نشریه پژوهش پرستاری ایران، ۱۴ (۴)، ۱۳-۲۰. URL: http://ijnr.ir/article-۱-۲۲۱۸-fa.html
[8] علیکی، م و نظری، ع م. (1387). بررسی رابطه بین تمایز یافتگی و رضایت زناشویی. پژوهش های مشاوره، 7(26)، 7-24. SID. https://sid.ir/paper/70133/fa
[9] غلامرضایی، س؛ عبدالهی مقدم، م و سهرابیان، ط. (1394). بررسی مقایسه ای رابطه بین ابعاد هویت با رضایت از زندگی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 4(2), 147-163.
[10] محسن زاده، ف؛ شهرآرای، م و گودرزی، م. (1388). بررسی ارتباط تمایزیافتگی خود با سبک های هویت. پژوهش های مشاوره، 8(32)، 73-89. SID. https://sid.ir/paper/70096/fa
[11] مولایی، م؛ حاجلو، ن؛ صادقی هشجین، گ، میکائیلی، ن و حیدری، ش. (1397). ویژگی های روانسنجی پرسشنامهی اختلال اضطراب جدایی بزرگسالان در دانشجویان. پژوهش در سلامت روانشناختی. ۱۲ (۱)، ۱۰۲-۱۱۲.
[12] میکائیلی، ن و مولائی، م. (1399). نقش خودانگاره و مکانیزم های دفاعی در پیشبینی علائم اختلال اضطراب جدایی بزرگسالی در جمعیت دانشجویی. مطالعات روان شناختی، 16(1)، 23-39. SID. https://sid.ir/paper/410990/fa
[13] واحدی، ش؛ فتح آبادی، ج و فتحی، آ ا. (1391). بررسی رابطه بین جدایی روان شناختی با سبک های هویتی دانشجویان. خانواده پژوهی، 8(29)، 83-100. SID. https://sid.ir/paper/122524/fa
[14] وزیری، ش و لطفی کاشانی، ف. (1391). سبک های هویت و پریشانی روانی. اندیشه و رفتار، 7(26)، 77-86. SID. https://sid.ir/paper/172159/fa
[15] Bhatt, P. (2001). Differentiation of self and marital adjustment within the Asian Indian American population.
[16] Cheek, J. M., Smith, S. M., & Tropp, L. R. (2002, February). Relational identity orientation: A fourth scale for the AIQ. meeting of the Society for Personality and Social Psychology, Savannah, GA.
[17] Hettema, J. M., Neale, M. C., & Kendler, K. S. (1995). Physical similarity and the equal-environment assumption in twin studies of psychiatric disorders. Behavior genetics, 25, 327-335.
[18] Manicavasagar, V., Silove, D., Wagner, R., & Drobny, J. (2003). A self-report questionnaire for measuring separation anxiety in adulthood. Comprehensive psychiatry, 44(2), 146-153.
[19] Noonan, H. W. (2019). Locke on personal identity. In John Locke (pp. 210-235). Routledge.
[20] Skowron, E. A., & Friedlander, M. L. (1998). The differentiation of self inventory: development and initial validation. Journal of counseling psychology, 45(3), 235.
[21] Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Experimental designs using ANOVA (Vol. 724). Belmont, CA: Thomson/Brooks/Cole.
[22] Turner, R. H. (1975). Is there a quest for identity?. The Sociological Quarterly, 16(2), 148-161.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
ابعاد هویت، اضطراب جدایی، تمایزیافتگی خود.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Separation anxiety is one of the most basic fears in humans, and considering that identity explains the way a person behaves and thinks with himself and the environment, and the distinction is the level of a person's ability to separate intellectual and emotional processes, this research aims to determine the relationship between The dimensions of self-identity and differentiation with separation anxiety were done in students. This research was applied in terms of purpose and correlational in terms of descriptive methodology. The statistical population of the research included all students of psychology and law faculties of Central Tehran University. The number of 157 people was selected as a sample using available sampling method. In order to collect the information of sample people from the IV1-AIQ identity dimension questionnaires (Chik et al., 2002); differentiation of self (DSI) (Skorn and Friedlander, 1998); Adult separation anxiety (Mani et al., 2003) was used. In order to analyze the data, multiple linear regression method and correlation test were used simultaneously. The results of the research showed that the dimensions of identity and differentiation have the ability to predict separation anxiety. It is possible to help students achieve their personal identity and differentiation by using educational workshops to reduce their separation anxiety.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Dimensions of identity, separation anxiety, self-differentiation
- صفحات : 40-48
-
دانلود فایل
( 988.08 KB )