-
آرشیو :
نسخه بهار 1403 - جلد اول
-
کد پذیرش :
12123
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| آمنه شادی نوبندگانی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین خوشبینی علمی و خلاقیت دانشآموزان با توجه به نقش واسطهای سرمایه روانشناختی (مورد مطالعه: دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر صدرا) بوده است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی همبستگی و جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر صدرا در سال تحصیلی 1401 - 1400، به تعداد 2160 نفر که بر اساس روش تحلیل مسیر، تعداد نمونه بر اساس تعداد متغیرها تعیین شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه خوشبینی علمی اسچن-موران، بان ول، میچل و مور (2013)، پرسشنامه پرسشنامه خلاقیت تورنس (1965) و پرسشنامه سرمايه روانشناختي لوتانز (PCQ) بوده است. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش، با استفاده از نرمافزارهاي spss و AMOS نسخه 24 انجام شد. جهت توصيف دادهها از ميانگين و انحراف استاندارد و جهت بررسي فرضيههاي پژوهش از ماتريس همبستگي پيرسون و مدل معادلات ساختاري استفاده شد. نتایج حاكي از آن بود كه خوشبيني علمي رابطه مثبت و مستقيم با خلاقيت دانشآموزان دارد. علاوه براين سرمايه روانشناختي رابطه بين خوشبيني علمي و خلاقيت دانشآموزان را واسطهگري ميكند و نقش واسطهاي سرمايه روانشناختي در رابطه بين خوشبيني علمي و خلاقيت معنيدار است. براين اساس ميتوان نتيجهگيري كرد كه ارتقاء خوشبيني علمي در محيطهاي آموزشي ميتواند موجب افزايش سرمايه روانشناختي دانشآموزان شده و نهايتاً ميزان خلاقيت آنها را ارتقاء دهد.
-
لیست منابع :
خوند مکه ای، نرگس. (1398). رابطه ابعاد خلاقیت هیجانی و خوش بینی علمی معلمان با سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان دختر متوسطه شهر اصفهان. همایش ملی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران. دوره هفتم.
[2] پورعباس، عباس؛ براتی، هادی؛ رحیمیان، حمید؛ عبداللهی، حسین؛ اسدزاده، حسن. (1397). طراحي مدل علي خوش بيني علمي بر اساس مؤلّفه هاي سرمايه روان شناختي و ميانجي گري جوّ روان شناختي در بين دانشجويان دانشگاه فرهنگيان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. دوره بیست و پنجم، شماره ویژه نامه آموزش پژشکی، صص 125-115.
[3] چراغ چشم، عباس. (1386). بررسى تأثیر شیوههاى تدریس مبتنى بر تکنیکهای خلاقیت در آموزش و یادگیرى دانشآموزان، دوفصلنامه تربیت اسلامی، (3 و 5): 7-36.
[4] رنجدوست، شهرام و عیوضی، پروانه. (1392). بررسی رابطه هوش هیجانی دبیران با تفکر خالق دانشآموزان متوسطه. پژوهش در برنامهریزي درسی. 277-215(4) 24.
[5] رئيسدانا، فرخ لقا. (1388). برنامهريزى آموزشى- درسى و مديريت كلاس درس. مجله رشد تكنولوژى آموزشى-20-22. (6).
[6] زاهد بابلان، عادل و کریمیان پور، غفار. (1399). رابطة خوشبینی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات آموزشی و آموزشگاهی. دوره نهم، شماره 1، صص 170-149.
[7] علیزاده دارابی، فاطمه. (1391). بررسی رابطه خوشبینی، سبک اسناد و رضایت از مدرسه با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر چهار دبیرستان شهرستان ارومیه. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ارومیه.
[8] فاضلي، نعمتاله. (1387). خلاقيت و فرهنگ- نقدي بر رويكردهاي عاميانه به خلاقيت. رشد علوم اجتماعي. 6-19: 3.11.
[9] قنبرلو، سلمان؛ غلامعلی لواسانی، مسعود و اژهای، جواد. (1392). رابطه خوشبینی تحصیلی و هوش هیجانی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. مجله روان شناسی، 75، 19(3)، 218-234.
[10] محبی نورالدین وند، محمدحسین؛ شهنی ییلاق، منیجه؛ شریفی، حسن پاشا. (1393). بررسي رابطه سرمايه روان شناختي (اميد، خوش بيني، تاب آوري و خودکارآمدي) با هدف هاي پيشرفت و عملکرد تحصيلي دانشجويان سال اول. پژوهش در برنامه ریزی درسی(دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی). دوره یازدهم، شماره 13(40)، صص 61-79.
[11] محمدیخواه، مینا. (1396). رابطه سرمایه روانشناختی و فکری با خلاقیت کارکنان دانشگاه تبریز. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی، دانشگاه تبریز.
[12] ورعی، پیام و پورداد، سبا. (1397). رابطه مؤلفه های سرمایه روان شناختی (امید، تابآوری، خوش بینی و خودکارآمدی) با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه. رویش روان شناسی. سال هفتم، شماره 8، پیاپی 29.
[13] عابدی، جمال. (1372). خلاقیت و شیوه های نو در اندازه گیری آن. مجله پژوهش های روانشناختی، دوره دوم، شماره 2 و 1، 46-54.
[14] رضایی، سعید و منوچهری، مهشید. (1387). بررسی اعتبار، روایی و هنجاریابی آزمون خلاقیت تورنس در بین دبیران دبیرستان های تهران. مجله روانشناسی و علوم تربیتی. سال سی و هشتم، شماره 3، 47-68.
[15] قدم پور، عزت اله؛ امیریان، لیلا؛ خلیلی گشنیگانی، زهرا و نقی بیروانوند، فاطمه. (1396). بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه خوش بینی تحصیلی دانش آموزان. فصلنامه اندازه¬گیری تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی، سال هفتم، شماره 27، 45-64.
[16] Luthans, F., Avolio, B. J., Walumbwa, F. O., & Li, W. (2007). The psychological capital of Chinese workers: Exploring the relationship with performance. Management and Organization Review, 1(2), 249–271.
[17] Tschannen-Moran, M. Bankole, R. A. Mitchell, R.M. & Moore J. R. D.M.(2013). Student academic optimism: Aconfirmatory factor analysis. Journal of Educational Administration, 51 (2), 150-175.
[18] Chang, C. , Tseng, C. , Chen, H. and Hsieh, T. (2020) Moderating Effect of Playfulness on the Correlation between Optimism and Creativity of New Immigrant Schoolchildren in Taiwan. Creative Education, 11, 1357-1374. doi: 10.4236/ce.2020.118100.
[19] Gu, J. (2015). Research on a PCI model-based reform in college students' entrepreneurship education. Artificial Intelligence, Management Science and Electronic Commerce (AIMSEC), 2nd International Conference on. 1361-64.
[20] Hoy, W. K., Tarter, C. J., & Hoy, A. W. (2006). Academic optimism of schools: A force for student achievement. American educational research journal, 43(3), 425-446.
[21] Icekson, T., Roskes, M., & Moran, S. (2014). Effects of optimism on creativity under approach and avoidance motivation. Frontiers in Human Neuroscience, 8, 105.
[22] Luthans, F. (2007). The need for and meaning of positive organizational behavior. Journal of OrganizationalBehavior, 23 (6), 695-706.
[23] Luthans, F., Vogelgesang, G., Lester, P.B. (2008). Developing the Psychological Capital of Resiliency, Human Resource Development Review, 5, 1.12-22.
[24] Ocon, R. (2006). Teaching creative thinking to engineering and technology students. Proceedings of 9th International Conference on Engineering Education, London, University of London, (pp. 166-188).
[25] Rego, A., Sousa, F., Marques, C., & e Cunha, M. P. (2012). Authentic leadership promoting employees' psychological capital and creativity. Journal of business research, 65(3), 429-437.
[26] Saville, G. (2006). Emotional intelligence in policing. Police Chief Magazine, 73(11): 38-41.
[27] Seligman. M. (2000). Positive psychology. An introduction: American Psychologist. 55 (1): 5- 14.
[28] Zubair, A. (2015). Authentic Leadership and Creativity: Mediating Role of Work-RelatedFlow and Psychological Capital. Journal of Behavioural Sciences, 25(1), 150
-
کلمات کلیدی به فارسی :
خوشبینی علمی، خلاقیت، سرمایه روانشناختی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The purpose of this research was to investigate the relationship between scientific optimism and students' creativity with regard to the mediating role of psychological capital. The current research is descriptive, correlational, and the statistical population in this research includes all female students of the first secondary level of Sadra city in the academic year of 2001-1401, in the number of 2160 people, and based on the path analysis method, the sample number was determined based on the number of variables. The data collection tool in this research was Eschen-Moran, Bunwell, Mitchell and Moore (2013) Scientific Optimism Questionnaire, Torrance Creativity Questionnaire (1965) and Luthans Psychological Capital Questionnaire (PCQ). Analysis of research data was done using spss and AMOS version 24 software. Mean and standard deviation were used to describe the data and Pearson's correlation matrix and structural equation model were used to examine the research hypotheses. The results indicated that scientific optimism has a positive and direct relationship with students' creativity. In addition, psychological capital mediates the relationship between scientific optimism and students' creativity, and the mediating role of psychological capital in the relationship between scientific optimism and creativity is significant. Based on this, it can be concluded that the promotion of scientific optimism in educational environments can increase students' psychological capital and ultimately increase their creativity
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
scientific optimism, creativity, psychological capital
- صفحات : 89-100
-
دانلود فایل
( 858.77 KB )