-
آرشیو :
نسخه بهار 1403 - جلد اول
-
کد پذیرش :
12124
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| زهرا مجاهدی فرد
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از انجام این پژوهش بررسی ارتباط میان تنظیم شناختی هیجان با نشخوارفکری و حساسیت اضطرابی در میان دانشآموزان دختر دوم متوسطه شهر فسا بود. تحقیق حاضر از نظر هدف، پژوهشی کاربردی و از منظر گردآوری دادهها، پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانشآموزان دختر دوم متوسطه فسا بود. حجم نمونه توسط فرمول کوکران، تعداد 285 نفر بدست آمد که به عنوان حجم نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه های تنظیم شناختی هیجان گرانفسکی و کرایچ (2006)، پرسشنامه نشخوار فکری نولن-هوکسما و مارو (1999)، پرسشنامه حساسیت اضطرابی تیلور و کاکس (1998) بود. پس از تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرم افزار آماری SPSS نتایج نشان داد میان تنظیم شناختی هیجان و نشخوار فکری رابطه معنادار، با ضریب همبستگی 0.275 داشت. میان تنظیم شناختی هیجان و حساسیت اضطرابی رابطه معنادار، با ضریب همبستگی 0.121 وجود داشت.
-
لیست منابع :
[1] آقازاده، سولماز. (1398). نقش دشواری در تنظیم هیجان و حساسیت اضطرابی در پیش بینی اختلال اضطراب فراگیر دختران، اولین همایش ملی مدرسه فردا، اردبیل.
[2] اسماعیلیان، مرضیه و محمدخانی، شهرام و حسنی، جعفر. (1400). الگوی معادلات ساختاری مهارت های ذهن آگاهی، تنظیم هیجان و حساسیت اضطرابی با اضطراب اجتماعی نوجوانان.
[3] امامقلی وند، فاطمه؛ کدیور، پروین و پاشاشریفی، حسن. (1398) .پیش بینی شادکامی و خلاقیت بر اساس جو مدرسه با میانجی گری درگیری تحصیلی و شایستگی هیجانی اجتماعی دانشآموزان دختر دبیرستانی. فصلنامه روان شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، 15(52)، 155-188.
[4] بادفر، مریم. (1401). اثربخشی تنظیم هیجان بر استرس، اضطراب و بهبود کیفیت زندگی دانشآموزان (مورد مطالعه: دبیرستان پسرانه متوسطه دوره دوم شهرستان زرند)، اولین کنفرانس بین المللی علوم تربیتی، روانشناسی، مشاوره، آموزش و پرورش.
[5] زارع زاری محله، مرضیه؛ میرزائیان، بهرام؛ مزدارانی، شه زاد. (1401). مدلیابی روابط ساختاری سیستم مغزی رفتاری با میزان حساسیت اضطرابی با نقش واسطه ای نظریه ذهن در افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری - عملی، پنجمین کنفرانس بین المللی علوم تربیتی، روانشناسی، مشاوره، آموزش و پژوهش، تهران.
[6] زمانی، نرگس.(1396)، بررسی تأثیر آموزش مهارت های تحمل ابهام، تنظیم هیجانی و کارآمدی بین فردی بر نشانه های اختلال افسردگی، مجله پژوهش سلامت، دوره دوم، شماره 4.
[7] صابری راد، احمد؛ حیدری، حسن و داوودی، حسین.(1399). اثربخشی برنامه فرزندپروری براساس مدل ساندرز بر تنظیم هیجان مادران و تعامل مادر و کودک با اختلال رفتاری. مجله مطالعات ناتوانی. دوره دهم، شماره 102، 1-7.
[8] طاهری سده، فهیم و سلیمانی نژاد، اکرم. (1401). اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خود کنترلی، تنظیم شناختی هیجان و اضطراب امتحان در دانشآموزان مقطع متوسطه اول منطقه لنجان، اولین کنفرانس بین المللی مطالعات نوین در علوم انسانی، علوم تربیتی، حقوق و مطالعات اجتماعی.
[9] مکی، مینو و صمیمی، راضیه. (1401). پیش بینی حساسیت اضطرابی و انگیزش تحصیلی بر اساس سرمایه تحولی بیرونی و درونی در دانشجویان، چهارمین کنفرانس بین المللی حقوق، روانشناسی، علوم تربیتی و رفتاری، تهران.
[10] منصورپیشه، زینب.(1398). بررسی رابطه بین شدت علائم افسردگی و تنظیم هیجانی مادران با شدت علائم اعتیاد به اینترنت در دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر جهرم. دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا، دانشکده علوم انسانی.
[11] مهدیون، زهرا سادات؛ فروغی، علی اکبر؛ احمدیان، حمزه؛ اکبری، مریم. (1401). اثربخشی درمان فراتشخیصی بر تنظیم هیجان و کفایت هیجان در دانشجویان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی.
[12] موحدی، زینب؛ پاشا، رضا؛ بختیارپور، سعید؛ عسکری، پرویز. (1401). اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر دشواری در تنظیم هیجان و نشخوار فکری در زنان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی. فصلنامه دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، دوره بیست و سوم، شماره 2.
[13] میرلوک بزرگی، عباس؛ اسدی مجره، سامره؛ عابدینی، مریم و آوریده، سولماز.(1398). ارزیابی مدل ارتباطی ذهن آگاهی با شادکامی به واسطه نقش خوددلسوزی، عزت و تنظیم هیجان در دانشجویان. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی. سال چهارم، شماره 56، 272-291.
[14] نریمانی، محمد. تکلوی ورنیاب، سمیه. (١٣٩٣). مقایسه هراس اجتماعی و حساسیت اضطرابی در دانشجویان سیگاری و غیر سیگاری. فصلنامه علوم رفتاری. سال ششم. شماره ٥ (پیاپی 21).
[15] نریمانی، محمد. تکلوی، سمیه. ابوالقاسمی، عباس. میکاییلی، نیلوفر. ( ١٣٩٣ ). اثربخشی آموزش تنآرامی کاربردی مبتنی بر ذهناگاهی و درمان شناختی- رفتاری بر حساسیت اضطرابی زنان دارای اختلال اضطراب فراگیر. مجله روانشناسی بالینی، سال ششم، شماره ٣ (پیاپی ٢٣ )، پاییز ١٣٩٣.
[16] نظامی پور، الهام؛ ضرغام حاجبی، مجید؛ عبدالمنافی، عاطفه.(1392). نقش تعدیل کننده شیوه های حل مسئله در رابطه بین نشخوارفکری و افسردگی دانشجویان. دو فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه شاهد، سال بیست و دوم، دوره جدید،شماره 12.
[17] نوش کیا، مهرناز؛ رسولی، محسن؛ زارع بهرام آبادی، مهدی. (1399) اثربخشی آموزش رفتاردرمانی دیالکتیک به شیوه گروهی بر نشخوار فکری و تنظیم شناختی هیجان در مبتلایان به اختلال اضطراب فراگیر. فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی، دوره نهم، صص 83-69.
[18] Alhadi, S., Saputra, W. N. E., Wahyudi, A., Supriyanto, A., & Muyana, S. (2019). Self-Regulation of Emotion Module to Reduce Aggressive Behavior. In 3rd International Conference on Education Innovation (ICEI 2019). Atlantis Press.
[19] Amstarong,Thomas.,Zald,H.David,Olatunji,O.Binmi.(2011). Attentional control in OCD and GAD: Specificity and associations with corecognitive symptoms. Behavior Research and Therapy.1-7.
[20] Andreas Maercker, Myriam V. Thoma, Florence Bernays, Carla M. Eising, Shauna L. Rohner (2021). Child maltreatment, lifetime trauma, and mental health in Swiss older survivors of enforced child welfare practices: Investigating the mediating role of self-esteem and self-compassion. Journal Child Abuse & Neglect. 113 (2021) 104925.
[21] Borchard,T. (2015). Some Ideas to help stop obsessing. Psych central. Retrieved on December 17, 2016, from http://psychcentral.com/blog/archives/2012/11/11/ some-ideas-to-help-stop-obsessing/ Last reviewed: By John M.Grohol, Psy. D. on 6 Feb 2015 Originally published on Psychcentral.com on 11 Nov 2012. All nights reserved.
[22] Domaradzka, E., & Fajkowska, M. (2018). Cognitive emotion regulation strategies in anxiety and depression understood as types of personality. Frontiers in psychology, 9, 856.
[23] Klumpp, H., Kinney, K. L., Bhaumik, R., & Fitzgerald, J. M. (2019). Principal component analysis and brain-based predictors of emotion regulation in anxiety and depression. Psychological Medicine, 49(14), 2320-2329.
[24] Klumpp, H., Kinney, K. L., Bhaumik, R., & Fitzgerald, J. M. (2019). Principal component analysis and brain-based predictors of emotion regulation in anxiety and depression. Psychological Medicine, 49(14), 2320-2329.
[25] Loton, D. J., & Waters, L. E. (2017). The mediating effect of self-efficacy in the connections between strength-based parenting, happiness and psychological distress in teens. Frontiers in psychology, 8, 1707.
[26] Lyubomirsky, S., Caldwell, N.D, and Nolen-Hoeksema, S. (1998). Effects of ruminative and distracting responses to depressed mood on retrieval of autobiographical memories. J PersSocPsychol; 75: 166-177.
[27] Lyubomirsky, S., Nolen-Hoeksema, S.(1995).Effect of self - focused rumination on negative thinking and interpersonal problem-solving. Journal of Personality and Social Psychology; 69: 176-90.
[28] Martínez Vispo, C., López Durán, A., Senra Rivera, C., & Becoña Iglesias, E. M. I. (2022). Brooding rumination and anxiety sensitivity: associations with depressive and anxiety symptoms in treatment-seeking smokers. Psicothema.
[29] McRae, K. (2016). Cognitive emotion regulation: A review of theory and scientific findings. Current Opinion in Behavioral Sciences, 10, 119-124.
[30] Neff KD. The development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and identity. 2003;2(3):223-50.
[31] Nolen-Hoeksema, S. (2000). The role of rumination in depressive disorders and mixed anxiety/ depressive symptom. Journal of Abnormal Psychology, 109(3), 504-511.
[32] Nolen-Hoeksema, S. McBride A, Larson J.(1998) Rumination and psychological distress among bereaved partners. Journal of Personality and Social Psychology; 72: 855-62.
[33] Otto, M. W., Lubin, R. E., Rosenfield, D., Taylor, D. J., Birk, J. L., Espie, C. A., ... & Zvolensky, M. J. (2022). The Association Between Race-and Ethnicity-Related Stressors and Sleep: The Role of Rumination and Anxiety Sensitivity. Sleep.
[34] Papageorgiou ,C. Wells, A. (2004). Depressive Rumination: Nature, Theory and treatment. John Wiley & Sons Inc.
[35] Papageorgiou,C.,Wells, A.(2001). Positive beliefs about depressive rumination: Development and preliminary validation of a self - report scale. Behavior Therapy, 32.13-26.
[36] Pysczynski, T., Greenberg, J. (1987). Self-regulatory preservation and the depressive self-focusing style: A self-awareness theory of reactive depression Psychological Bulletin, 102, 122-138.
[37] Raes, F., Pommier, E., Neff, K. D., & Van Gucht, D. (2011). Construction and factorial validation of a Short Form of the Self-compassion Scale. Clinical Psychology and Psychotherapy, 18, 250-255.
[38] Rau, H. K. (2016). Dispositional mindfulness and stress resilience: Self-regulatory capacity, affective stability, and presleep arousal in daily life (Doctoral dissertation, The University of Utah).
[39] Reffi, A. N. (2019). Exploring The Relationship Between Facets of Mindfulness and Emotion Regulatory Flexibility. Northern Illinois University.
[40] Reiss, S., & McNally, R. J. (1985). Expectancy model of fear. In S. Reiss and R. R. Bootzin (eds). Theoretical issues in behavior therapy. New York: Academic Press, 107-121.
[41] Riayan,N.,Martin,.Fdalhen .G.F(2015). Social Anxiety And Positive Emotions: A Prospective Examination Of A Self-Regulatory Model With Tendencies To Suppress Or Express Emotions As A Moderating Variable. Behavior Therapy, 39, 1- 12.
[42] Ryan, C., Martin, Eric, R. D. (2005) Cognitive emotion regulation in the prediction of depression, anxiety, stress, and anger.Personality and Individual Differences, 39:1249–1260.
[43] Schoorl J, van Rijn S, de Wied M, van Goozen S, Swaab H. Emotion regulation difficulties in boys with oppositional defiant disorder/conduct disorder and the relation with comorbid autism traits and attention deficit traits. PLoS ONE. 2016;11(7).
[44] Taylor, S., & Cox, B. J. (1998). Anxiety sensitivity: multiple dimensions and hierarchic structure. Behaviour research and therapy, 36(1), 37-51.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
تنظیم شناختی هیجان، نشخوار فکری، حساسیت اضطرابی، دانشآموزان
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The purpose of this research was to investigate the relationship between cognitive regulation of emotion with rumination and anxiety sensitivity among female second-grade secondary school students in Fasa. The current research is an applied research in terms of its purpose and a descriptive correlational research in terms of data collection. The statistical population of the present study was all female students of the second secondary school in Fasa. The sample size was obtained by Cochran's formula, 285 people were selected as the available random sampling size. The research tools were the cognitive emotion regulation questionnaires of Granfsky and Kraich (2006), rumination questionnaire of Nolen-Hoeksma and Maro (1999), anxiety sensitivity questionnaire of Taylor and Cox (1998). After analyzing the data by SPSS statistical software, the results showed that there was a significant relationship between the cognitive regulation of emotion and rumination, with a correlation coefficient of 0.275. There was a significant relationship between cognitive emotion regulation and anxiety sensitivity, with a correlation coefficient of 0.121
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
cognitive emotion regulation, rumination, anxiety sensitivity, students
- صفحات : 101-117
-
دانلود فایل
( 966.71 KB )