-
آرشیو :
نسخه پاییز 1403
-
کد پذیرش :
12158
-
موضوع :
روانشناسی تربیتی
-
نویسنده/گان :
| منصوره فرهادی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف پژوهش تعیین اثربخشی مهارت های فراشناختی بر تفکر خلاق و جهت گیری هدف دانش آموزان دختر متوسطه دوم بود. مطالعه حاضر یک پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم منطقه 8 شهر تهران، بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی، به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. از هر دو گروه پیشآزمونهای تفکر خلاق و جهت گیری هدف به عمل آورده شد. سپس به ارائه آموزش مهارت های فراشناختی برای گروه آزمایش به مدت 8 جلسه پرداخته شد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شد. یافتههای پژوهش در گروه آزمایش نشان داد که نمرات پسآزمون و آزمون پیگیری تفکر خلاق و جهت گیری هدف افزایش محسوسی داشته است اما این تفاوت در گروه کنترل ملاحظه نشد. نتایج تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بن فرونی نشان داد که آموزش مهارت های فراشناختی بر تفکر خلاق و جهت گیری هدف دانشآموزان دختر تاثیر معنی دار و پایداری دارد (001˂p)؛ بنابراین به منظور بهبود تفکر خلاق و جهت گیری هدف دانشآموزان پیشنهاد میشود از آموزش مهارتهای فراشناختی استفاده شود.
-
لیست منابع :
[1] احمدی، محمدسعید. (1399). تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی برتوانایی حل مسئله ریاضی دانش آموزان دختر و پسر منطقه انگوران استان زنجان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی.
[2] اسکندریان، سمیه. (1400). بررسی تاثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر یادگیری و یادداری دانش آموزان دختر پایه دوم دبستان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه علامه طباطبایی.
[3] پورحسین، افراسیاب، انتصار فومنی، غلامحسین، حجازی، مسعود، نریمانی، محمد. (1399). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر مهارت حل مسئله و عزت نفس دانشآموزان پایه یازدهم مشکینشهر. روان شناسی مدرسه، 9(4)، 34-45.
[4] جوکار، بهرام. (1400). بررسی رابطه هدف¬گرایی و خودتنطیمی در دانشجویان رشته¬های مختلف دانشگاه شیراز. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، ویژه نامه علوم تربیتی، 22(3)، 71-56.
[5] حسینی، فریده السادات و لطیفیان، مرتضی. (1399). پیش بینی جهت گیری هدف با استفاده از پنج عامل برزگ شخصیت در میان دانشجویان دانشگاه شیراز. مطالعات روانشناختی، 5 و 1، 94-71
[6] دلاورپور، محمدآقا. (1399). پیشبینی آگاهی فراشناختی و پیشرفت تحصیلی بر اساس جهتگیری هدف پیشرفت. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
[7] رادفر، میثم، غضبان زاده، رضیه، هنرمند دربادام، منا، موسوی، محبوبه. (1398). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر خودکارآمدی و خوش بینی تحصیلی. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 13(1)، 91-104
[8] رحمتی، ندا. (1397). اثربخشی مهارتهای فراشناختی بر تواناییهای شناختی و سبک های یادگیری دانشآموزان نارساخوان. انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش، 10(10)، 127-133.
[9] زنگی آبادی، معصومه، صادقی، مسعود، قدم پور، عزت الله. (1398). اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر خودکارآمدی تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان ناسازگار. پژوهش در نظامهای آموزشی، 13(44)، 71-87.
[10] صاحبی، زهرا، حسینی نسب، سید داوود، اقدسی، علی نقی. (1400). اثربخشی آموزش راهبردی تفکر بر سرزندگی تحصیلی دانشآموزان ابتدایی. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 10(4)، 247-267.
[11] کیوانی، مهسا، جعفری، اصغر. (1394). تاثير آموزش راهبردهاي فراشناختي در افزايش خلاقيت و بهبود عملکرد تحصيلي دانش آموزان. آموزش و ارزشيابي (علوم تربيتي)، 8 (30)، 99-116.
[12] محسنپور، مریم. (1399). نقش ادراک از ساختار هدفی کلاس و جهتگیری هدفی پیشرفت در پیشبینی راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان. تازههای علوم شناختی، 2، 52-44.
[13] یوسفوند، مهدی، علوی، زینب. (1397). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر خودکارآمدی خلاق و اشتیاق تحصیلی در دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه. نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه)، 11(42)، 143-159.
[14] Alt, D., Weinberger, A., Heinrichs, K., & Naamati-Schneider, L. (2022). The role of goal orientations and learning approaches in explaining digital concept mapping utilization in problem-based learning. Current Psychology, 1-16.
[15] Altintas, E., & Ozdemir, A. S. (2015). The effect of differentiation approach developed on creativity of gifted students: cognitive and affective factors. Educational research and reviews, 10(8), 1191-1201, DOI: 10.5897/ERR2015.2147.
[16] Anique, B. H., de Bruin., Remy, M.J.P., Pikers., Henk, G., Schmidt (2020). Improving metacom-prehensior accuracy and self-regulation in cognitive skill acquisition:The effectif learner expertise. Euvopean Journal of cognitive psychology, 19(4/5), 671-688.
[17] Bernadet, D., Jansen, M., & Gerry, R. (2021).The development of metacognition in primary school learning environments. School Effectiveness And School Improvement, 179-196.
[18] Desoet, A., Royers, H., & Buysse, A. (2022). Metacognition and mathematical problem solving hn Grade 3. Journal of learning disability, 34(5), 435-449.
[19] Guo, M., & Leung, F. K. (2021). Achievement goal orientations, learning strategies, and mathematics achievement: A comparison of Chinese Miao and Han students. Psychology in the Schools, 58(1), 107-123.
[20] Hirshfield, L. J., & Koretsky, M. D. (2021). Cultivating creative thinking in engineering student teams: Can a computer‐mediated virtual laboratory help?. Journal of Computer Assisted Learning, 37(2), 587-601.
[21] Kettler, T., Lamb, K. N., Willerson, A., & Mullet, D. R. (2018). Teachers’ perceptions of creativity in the classroom. Creativity Research Journal, 30(2), 164-171.
[22] Leasa, M., Batlolona, J. R., & Talakua, M. (2021). Elementary students’ creative thinking skills in science in the Maluku Islands, Indonesia. Creativity Studies, 14(1), 74-89.
[23] Miller, A. L., Fassett, K. T., & Palmer, D. L. (2021). Achievement goal orientation: A predictor of student engagement in higher education. Motivation and Emotion, 45(3), 327-344.
[24] Niemivirta, M., Pulkka, A. T., Tapola, A., & Tuominen, H. (2019). Achievement goal orientations: A person-oriented approach. In The Cambridge Handbook of Motivation and Learning (pp. 566-616). Cambridge University Press.
[25] Putri, T. N., & Saleh, A. Y. (2022). Effects of Achievement Goal Orientation Types on Subjective Wellbeing. Psychological Research on Urban Society, 3(2), 7.
[26] Ramos, A., De Fraine, B., & Verschueren, K. (2021). Learning goal orientation in high-ability and average-ability students: Developmental trajectories, contextual predictors, and long-term educational outcomes. Journal of Educational Psychology, 113(2), 370.
[27] Redifer, J. L., Bae, C. L., & Zhao, Q. (2021). Self-efficacy and performance feedback: Impacts on cognitive load during creative thinking. Learning and Instruction, 71, 101395.
[28] Renkl, A., Berthold, K., & Nuckles, M. (2017). Do learning protocols support learning strategies and outcomes?The role of cognitive and metacognitive prompts. Learning And Instruction, 17, 564-577.
[29] Ross, S., Pirraglia, C., Aquilina, A. M., & Zulla, R. (2022). Effective competency-based medical education requires learning environments that promote a mastery goal orientation: A narrative review. Medical Teacher, 44(5), 527-534.
[30] Srikongchan, W., Kaewkuekool, S., & Mejaleurn, S. (2021). Backward Instructional Design Based Learning Activities to Developing Students' Creative Thinking with Lateral Thinking Technique. International Journal of Instruction, 14(2), 233-252.
[31] Tachie, S. A. (2019). Meta-cognitive Skills and Strategies Application: How this Helps Learners in Mathematics Problem-solving. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 15, 5.
[32] Wahyudin, E., Adelia, D., Samah, K. A. F. A., & Riza, L. S. (2022). The Creative Problem-Solving Model in Animation-Based Multimedia to Improve Students' Creative Thinking Ability. Journal of Positive School Psychology, 7123-7132.
[33] Wijaya, T., Zhou, Y., Ware, A., & Hermita, N. (2021). Improving the Creative Thinking Skills of the Next Generation of Mathematics Teachers Using Dynamic Mathematics Software. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 16(13), 212-226.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
مهارت های فراشناختی، تفکر خلاق، جهت گیری هدف.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
This research aimed to determine the effectiveness of metacognitive skills on creative thinking and goal orientation of female upper secondary school students. The present study was quasi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population was female upper secondary school students of the 8th district of Tehran; 30 people were selected using the convenience sampling method and randomly divided into two control and experimental groups. Creative thinking and goal orientation pre-tests were administered to both groups. Then, eight sessions of metacognitive skills training were provided for the experimental group. The data were analyzed using analysis of repeated measures ANOVA. The research findings in the experimental group revealed that the scores of the post-test and the follow-up test of creative thinking and goal orientation increased significantly. Still, this difference was not observed in the control group. The results of the analysis of variance with repeated measurements and the Bonferroni post hoc test showed that teaching metacognitive skills has a significant and stable effect on creative thinking and goal orientation of female students (p<001). Consequently, it is suggested that metacognitive skills training be used to improve students' creative thinking and goal orientation.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Metacognitive skills, Creative thinking, Goal orientation
- صفحات : 1-15
-
دانلود فایل
( 1.31 MB )