-
آرشیو :
نسخه پاییز 1403
-
کد پذیرش :
12161
-
موضوع :
روانشناسی تربیتی
-
نویسنده/گان :
سمیه دهقانی فیروزآبادی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارتباط امید تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با نقش میانجی درگیری شناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری شهر میبد بوده است. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی بوده و از نظر چگونگی به دست آوردن دادهاي مورد نياز در زمره تحقيقات توصيفي و از نوع تحقيق همبستگي قرار داشت. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری شهر میبد به تعداد 150 نفر بوده است. با توجه به فرمول کوکران، تعداد 108 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه امید به تحصیل خرمایی و کمری (1395)، پرسشنامه سرزندگی تحصیلی حسینچاری و دهقانی زاده (1391) و درگیری شناختی ریو (2013) است. پس از تجزیه و تحلیل دادههای آماری توسط نرم افزار SPSS نگارش 26 نتایج نشان داد که بین امید تحصیلی و درگیری شناختی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری رابطه معنادار و مستقیمی با ضریب همبستگی 0.535 وجود دارد. بین امید به کسب فرصتها و درگیری شناختی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری رابطه معنادار و مستقیمی با ضریب همبستگی 0.609 وجود داشت. همچنین بین امید به کسب مهارتهای زندگی و درگیری شناختی رابطه معنادار و مستقیمی با ضریب همبستگی 0.570 وجود دارد. نتایج نشان داد، بین امید به سودمندی تحصیلی و درگیری شناختی در دانش آموزان رابطه معنادار و معکوسی با ضریب همبستگی منفی 0.378 وجود دارد. و بین امید به کسب شایستگی و درگیری شناختی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری رابطه معنادار و مستقیمی با ضریب همبستگی 0.659 وجود دارد.
-
لیست منابع :
[1] احمدی، حمیرا؛ جدیدی، هوشنگ و خلعتبری، جواد. (1398). تدوین مدل درگیری تحصیلی بر اساس خوشبینی تحصیلی و انگیزش پیشرفت با میانجیگری بهزیستی مدرسه و سرزندگی تحصیلی. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی, 14(56), 1-23.
[2] اسماعیلی، لیدا؛ امیرهوشنگ، مهریار و خیر، محمد. (1399). مدل علی راهبردهای یادگیری با نقش واسطه¬گری امید تحصیلی برای خودکارآمدی تحصیلی در دانش¬آموزان متوسطه. روش¬ها و مدل¬های روانشناختی. شماره 41، 17-34.
[3] جاهدی، سمیه. (1398). تاثیر تمرینات ورزشی بر شادکامی و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر فسا
[4] یاورنجن، اعظم و شاطریان محمدی، فاطمه. (1394). رابطه بین احساس تعلق به مدرسه با درگیری تحصیلی در دانشآموزان پیش دانشگاهی، کنفرانس سراسری دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران، تهران
[5] باقری زنجانی اصل منفرد، لیلا و انتصار فومنی، غلامحسین. (1395)، اثر امید درمانی گروهی بر تاب آوری و امید به زندگی در بیماران مبتلا به سرطان پستان شهر زنجان. نشریه مديريت ارتقای سلامت، 5(4)، 56-62.
[6] ثمین، طاهره و اخلاقی کوهپایی، حسین. (1398). پیش¬بینی امید به زندگی بر مبنای کیفیت زندگی، استرس ادراک-شده و خستگی بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس(MS). فصلنامه علمی پژوهشی روانشناسی سلامت، 8(1)، 101-118.
[7] چراغی خواه، زهرا؛ عرب زاده، مهدی و کدیور، پروین. (1394). نقش خوشبینی تحصیلی، هیجانات تحصیلی و بهزیستی مدرسه در عملکرد ریاضی دانشآموزان. پژوهش نامه روانشناسی مثبت، 1(3)، 11-20.
[8] حسینی، عدنان و بدری گرگری، رحیم. (1394). اثربخشی آموزش شناختی ارتقاء امید در کاهش میزان قربانی شدن ناشی از قلدری دانش¬آموزان. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 11(37)، 1-19.
[9] خرمایی، فرهاد و کمری، سامان. (1396). ساخت و بررسی ویژگی¬های روانسنجی مقیاس امید به تحصیل. دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری. سال 5، شماره هشتم، 16-36.
[10] دهقانی، زینب و خدابخشی کولائی، آناهیتا. (1396). اثربخشی امیددرمانی گروهی بر کیفیت زندگی و تابآوری زنان معتاد. مجله آموزش و سلامت جامعه. 4 (1). 28-34.
[11] فرهادی،.، و قدم پور.، و خلیلی گشنیگانی، (1395). پیش بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس درگیری شناختی، انگیزشی و رفتاری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، 9(4)، 260-265.
[12] فولادچنگ، محبوبه؛ حلوانی، زهرا و احمدی، ندا. (1398). واسطه گری هیجان تحصیلی غرور در رابطه بین محیط یادگیری و درگیری تحصیلی، چهارمین همایش ملی روان شناسی تربیتی شناختی، تهران.
[13] قدم¬پور، عزت¬اله؛ حیدریانی، لیلا؛ برزگر بفرویی، مهدی و دهقان منشادی، منصور. (1397). بررسی نقش امید تحصیلی و حمایت عاطفی ادراک¬شده در پیشبینی بهزیستی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی. نشریه پژوهش در علوم پزشکی. سال دهم، شماره 3، 47-57.
[14] قناعتی،.، و ناستی زایی. (1398). بررسی رابطه بین ویژگیهای استاد مطلوب و درگیری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی. توسعه آموزش در علوم پزشکی، 12(33 )، 43-53.
[15] قنبری طلب، محمد؛ شیخ الاسلامی، راضیه؛ فولاد چنگ، محبوبه و حسین چاری، مسعود. (1397). رابطه باورهای هوشی و بهزیستی مدرسه: نقش واسطه ای امید. نشریه راهبردهای شناختی در یادگیری، 11: 1-16.
[16] کاتبی، مونا و سپاه منصور، مژگان. (1398)، مقایسه سرسختی سلامت و امید به زندگی در بیماران مبتلا به دیابت و سرطان سینه. نشریه علمی روانشناسی سلامت، 8(3)، 155-168.
[17] کاوسیان، جواد؛ کدیور، پروین و فرزاد، ولی اله. (1391). رابطه متغیرهای محیطی، تحصیلی با بهزیستی مدرسه: نقش نیازهای روان شناختی، خودتنظیمی انگیزشی و هیجانهای تحصیلی. نشریه پژوهش در سلامت روانشناختی، 1: 13-28.
[18] گرایلی، مژگان؛ آقامحمدیان شعرباف، حمیدرضا؛ اصغری ابراهیم آباد، محمدجواد. (1398). اثربخشی روان¬درمانی گروهی هیجان¬مدار بر افزایش امید و بخشودگی بین فردی در نشانگان ضربه عشق. پژوهش¬های روانشناسی بالینی و مشاوره، 9(2)، 78-100.
[19] محمدزاده، جهانشاه و حسینی، زینب. (1397). اثربخشی روان درمانی پویشی کوتاه مدت فشرده بر ارتقاء امید و شادکامی مبتلا به سرطان. نشریه علمی روانشناسی سلامت، 7(3)، 131-150.
[20] مرادی، مرتضی؛ عالیپور، سیروس؛ طریفی حسینی، حمید و عباسیان، مینا. (1397). رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده و ارزش مدرسه با سرزندگی تحصیلی: نقش میانجی درآمیزی با کار مدرسه. نشریه مطالعات آموزش و یادگیری، 1، 1-15.
[21] مصلی نژاد، زینب. (1399). اثربخشی امید درمانی گروهی بر کیفیت زندگی و سازگاری اجتماعی مادران دارای کودکان کم توان ذهنی. پایان نامه ارشد روانشناسی عمومی. دانشگاه هرمزگان، دانشکده علوم انسانی.
[22] میرزازاده، رحیم و پیرخائفی، علی رضا. (1396). اثربخشی الگوی بالینی خلاقیت درمانی بر ارتقای امید و شادکامی زنان مبتلا به سرطان سینه. نشریه علمی روانشناسی سلامت، 6(1)، 25-65.
[23] نامنی، ابراهیم؛ محمدی پور، محمد و نوری، جعفر. (1396). اثربخشی درمان هیجان¬مدار به شیوه گروهی بر بخشودگی بین فردی و امید در زنان مطلقه. فصلنامة فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 8(29)، 58-78.
[24] هدایت، فائزه و صادق زاده، صغری. (1399). رابطه ارتباط با مدرسه و بهزیستی تحصیلی با هیجانات تحصیلی با نقش میانجیگیری سرزندگی تحصیلی. نشریه مجله رویکردی نو در علوم تربیتی، 22: 1-14.
[25] همت نورعلی، علی رضا؛ حاجی یخچالی، منیجه؛ شهنی ییلاق و مکتبی، غلام حسین. (1397). تاثیر آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر سازگاری، بهزیستی مدرسه و تنظیم هیجان در دانشآموزان پسر مدارس استعدادهای درخشان. نشریه دستاوردهای روانشناختی، 2: 44-60.
[26] Ackert, E. (2018). Segregation paradox? School racial/ethnic and socioeconomic composition and racial/ethnic differences in engagement. Soc Sci Res. 70, 144-62.
[27] Bücker, S., Nuraydin, S., Simonsmeier, B. A., Schneider, M., & Luhmann, M. (2018). Subjective well-being and academic achievement: A meta-analysis. Journal of Research in Personality, 74, 83-94.
[28] Caboral, M.F., Evagelista, L.S., & Whetsell, M.V. (2012). Hope in elderly adults with chronic heart failure: Concept analysis. Invest Educ Enferm, 30(3), 406-11.
[29] Cadime, I., Pinto, A.M., Lima, S., Rego, S., Pereira, J., & Ribeiro, I. (2016). Wellbeing and academic achievement in secondary school pupils: The unique effects of burnout and engagement. J. Adolesc. 53, 169-79.
[30] Camp, N.E. (2016). The relationship of a course grade to hope and optimism in nursing students' academic success (Doctoral dissertation, University of Alabama Libraries).
[31] Fredricks, J.A., Blumenfeld, P.C., Paris, A.H. (2016). School Engagement: Potential of the Concept, State of the Evidence. Rev Educ Res. 74(1), 59-109.
[32] Hirvonen, R. et al. (2019). School-related stress among sixth-grade students – Associations with academic buoyancy and temperament. Learning and Individual Differences, 70, 100-108.
[33] Hoferichter, F. et al. (2021). The development of school well-being in secondary school: High academic buoyancy and supportive class- and school climate as buffers. Learning and Instruction, ISSN: 0959-4752, 71, 101377.
[34] Holopainen, L., Lappalainen, K., Junttila, N., & Savolainen, H. (2012). The role of social competence in the psychological well-being of adolescents in secondary education. Scandinavian Journal of Educational Research, 56(2), 199–212.
[35] Jesus, A., Daep, D., & Ronnel B. K. (2018). Subjective well-being is reciprocally associated with academic engagement: A two-wave longitudinal study. Journal of School Psychology, ISSN: 0022-4405, 69, 100-110.
[36] Kye, S.Y., Kwon, J.H., Park, K. (2016). Happiness and health behaviors in South Korean adolescents. Epidemiology and Health, 38, 1-7.
[37] Kylma, J. (2008). Dynamics of hope in adults living with HIV/AIDS: a substantive theory. J. Adv. Nurs; 52: 620–30.
[38] Lannie, A., & Peelo, -Kilroe, L. (2019). Hope to hope: Experiences of older people with cancer in diverse settings. European Journal of Oncology Nursing, 40, 71-77.
[39] Miller, S., Connolly, L., & Maguire, K. (2013). Wellbeing, academic buoyancy and educational achievement in primary school students. International Journal of Educational Research, 62(1), 239-248.
[40] Okpala, A. & Okpala, C. (2014). The Role of school life expectancy and urbanization on adult literacy rates in sub-saharan Africa. International Business & Economics Research Journal, 13 (2), 329-334.
[41] Oriol, X., Torres, J., Miranda, R., Bilbao, M., & Ortúzar, H. (2017). Comparing family, friends and satisfaction with school experience as predictors of SWB in children who have and have not made the transition to middle school in different countries. Child Youth Serv Rev,. 80, 149-156.
[42] Parvaneh, A., Rasoli, A., Rashidi, A.R., Golmohammadian, M. & RostamiNazir, F. (2017). The Effectiveness of Group Training Based on Hope Therapy on Psychological Well-being of Students]. Educational Research; 12 (51): 1-18.
[43] Peck, D. (2017). Motivation to persist: The role of hope, academic self-efficacy, and sense of belonging on first generation Latinx college students and their intent to persist.
[44] Piia af Ursin, T. & Päivi, P. (2021). The Role of Academic Buoyancy and Social Support in Mediating Associations Between Academic Stress and School Engagement in Finnish Primary School Children, Scandinavian Journal of Educational Research, 65(4), 661-675.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
امید تحصیلی، درگیری شناختی، سرزندگی تحصیلی، اختلال یادگیری.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The purpose of this research is to investigate the relationship between academic hope and academic vitality with the mediating role of cognitive conflict among students with learning disabilities in Meybod city. According to the purpose, the current research is practical and in terms of how to obtain the required data, it is in the category of descriptive research and correlational research. The statistical population of the present study included all students with learning disabilities in the city of Meybod in the number of 150 people. According to Cochran's formula, 108 people were selected by random sampling method. The tool for collecting information in this research is Khormai and Kemari's Educational Hope Questionnaire (2015), Hosseinchari and Dehghanizadeh's Academic Vitality Questionnaire (2013), and Rio's Cognitive Conflict Questionnaire (2013). After analyzing the statistical data by SPSS version 26 software, the results showed that there is a significant and direct relationship between academic hope and cognitive involvement in students with learning disabilities with a correlation coefficient of 0/535. There is a significant and direct relationship between the hope of gaining opportunities and cognitive engagement in students with learning disabilities with a correlation coefficient of 0/609. Also, there is a significant and direct relationship between hope to acquire life skills and cognitive engagement with a correlation coefficient of 0/570. The results showed that there is a significant and inverse relationship between hope for academic usefulness and cognitive involvement in students with a negative correlation coefficient of 0/378. And there is a significant and direct relationship between the hope of acquiring competence and cognitive involvement in students with learning disabilities with a correlation coefficient of 0/659.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
academic hope, cognitive conflict, academic vitality, learning disorder
- صفحات : 41-60
-
دانلود فایل
( 863.13 KB )