-
آرشیو :
نسخه پاییز 1403
-
کد پذیرش :
12160
-
موضوع :
روانشناسی بالینی
-
نویسنده/گان :
| فاطمه درینی، مریم نظری
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر بهبود میزان تاب آوری و افسردگی در زنان دارای سرطان پستان شهر کرمان انجام شد.
روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه مورد مطالعه تمام زنان دارای سرطان پستان شهر کرمان بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 30 نفر بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند. گروه آزمایش در 8 جلسه آموزش ذهن آگاهی شرکت کردند و دادهها به وسیله پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون (2005) و افسردگی بک (1961) به دست آمد. داده از روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج : نتایج پژوهش نشان داد ذهن آگاهی بر بهبود میزان تاب آوری و افسردگی در زنان دارای سرطان پستان شهر کرمان تاثیر دارد(p<0.05).
-
لیست منابع :
[1] اسدی بیجانیه، جهان سادات، امیری مجد، مجتبی، قمری، محمد. فتحی اقدم، قربان. (1401). اثربخشی آموزش مدل چهار عاملی ذهن آگاهی و خود دلسوزی بر رضایت از زندگی و تاب آوری زنان سالمند. خانواده درمانی کاربردی، 3(1)، 612-631.
[2] الماسی راد، نسرین و تقی پور، بهزاد و سراج محمدی، پریسا. (1402). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر شفقت بر نگرانی و تاب آوری دختران آزار دیده جنسی (با تاکید بر فرهنگ). فصلنامه روان شناسی فرهنگی زن، دوره: 15، شماره: 57:43-56.
[3] خرمی فرهاد، بستان نبی، یوسفی لبنی جواد، مرادی سید یحیی.(1398). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر تابآوری دانش آموزان پیشرفت های نوین در علوم رفتاری .۴ (۳۲) :۷۵-۶۱
[4] دلخوش، آیسان. موحدی، یزدان. (1401). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر تاب آوری و تحمل ابهام بیماران سرطان پستان. پژوهش توانبخشی در پرستاری، 9(2 )، 22-31.
[5] ذوالفقاری، مریم. قربان شیرودی، شهره.(1398). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی به شیوه گروهی بر تاب آوری و اضطراب مادران دارای فرزند کم بینا و نابینا مراجعه کننده به مراکز درمانی سنندج. آموزش، مشاوره و روان درمانی (تعالی مشاوره و روان درمانی) دوره هشتم بهار 1398 شماره 29: 23-31.
[6] رحیم پور، شکوفه، عارفی، مژگان. منشئی، غلامرضا. (1400). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی نوجوان محور بر تاب آوری وخردمندی در دانش آموزان دختر دوره ی دوم متوسطه شهرستان ابرکوه. سواد تربیتی معلم، 1(1)، 59-72.
[7] زاهد، سعیده. نژادحمدی، ندا. عربزاده، مهدی. رحیمی، ریحانه. چراغی، فرشته.(1401).تأثیر آموزش مدیریت اضطراب امتحان بر ذهنآگاهی، انعطافپذیری روانشناختی و تابآوری در دانشآموزان دارای اضطراب امتحان. مجله روانشناسی،4 (26)،386-395.
[8] زنگنه قشلاقی، محجوبه، شایگان منش، زهرا، و بنکداری، نسرین. (1399). اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر افسردگی و اضطراب زنان مبتلا به سرطان سینه. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 63(5)، 2967-2974.
[9] صابری، محمدکریم، پاک نهاد، سمیه، و جوکار، عبدالرسول. (1398). سواد سلامت بیماران مبتلا به سرطان سینه: مطالعه کیفی. تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 8(2 )، 131-142.
[10] صارمی،نرگس. بنی سی، پری ناز. زمردی،سعیده.(1397). بررسی تاثیر آموزش مهارت های ذهن آگاهی بر افزایش تحمل ناکامی و کاهش افسردگی در زنان دارای همسر معتاد. فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی. شماره 27 دوره 7 : 24-36.
[11] صالحیان، رزا، رحیمیان بوگر، اسحاق، اسدی، جوانشیر، و قهرمان فرد، فرحناز. (1398). اثربخشی مصاحبه انگیزشی بر خودکارآمدی در بیماران مبتلا به سرطان سینه. مطالعات ناتوانی، 9(1 )، 20-35.
[12] فتاحی، محمود و ویسی، اسداله و مرادی، امید.(1401). مقایسه اثر بخشی مشاوره گروهی به شیوه پذیرش مبتنی بر تعهد با شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، بر شفقت به خود و تاب آوری خانوادگی در مادران کودکان آموزش پذیر، فصلنامه مطالعات اسلامی ایرانی خانواده، دوره: 2، شماره: 4 : 22-31.
[13] منشئی، غلامرضا.حسینی، لاله. (1397). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی کودک محور بر سازگاری اجتماعی و علائم افسردگی کودکان مبتلا به اختلال افسردگی. روانشناسی افراد استثنایی، 8(29)، 179-200.
[14] نجفی فاطمه، دستیار وحید.(1400). اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر انعطافپذیری شناختی و تابآوری دانشآموزانِ با نقص بینایی شهر یاسوج. فصلنامه كودكان استثنايي. ۲۱ (۴) :۷۵-۸۶
[15] نهنگ علی اکبر، موسوی نجفی فهیمه، محمدی رویا.(1399). تأثیر آموزش ذهن آگاهی بر خودنظم بخشی هیجانی و تاب آوری روان شناختی کودکان بدسرپرست. فصلنامه سلامت روان کودک. ۷ (۱) :۱۰۶-۱۱۷
[16] وجدیان، محمدرضا، عارفی، مژگان. منشئی، غلامرضا. (1399). تاثیر آموزش ذهنآگاهی نوجوانمحور بر افسردگی و اضطراب دختران دارای شکست عاطفی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 63(ویژه (روانشناسی))، 51-61.
[17] هاشم زاده امیر، حاتمی حمیدرضا، بنی جمالی شکوه السادات، اسدزاده حسن.(1402). اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر فرسودگی تحصیلی و تابآوری تحصیلی دانشآموزان دختر مجله علوم روانشناختی. ۲۲ (۱۲۳) :۵۲۲-۵۰۹.
[18] Chen X, Zheng Y, Zheng W, Gu K, Chen Z, Lu W, Shu X.O.(2021). Prevalence of Depression and its Related Factors among Chinese Women with Breast Cancer. Acta Oncol; 48(8): 1128–1136.
[19] Enache R.G.(2022)The Relationship between Anxiety, Depression and Self-Esteem in Women with Breast Cancer after Surgery. Procedia - Social and Behavioral Sciences.; 43(1): 124-127.
[20] Casellas‐ Grau A, Font A, Vives J.(2020). Positive psychology interventions in breast cancer. A systematic review. Psycho‐ Oncology.;43(1): 9-19.
[21] Godfrin K, Van Heeringen C.(2020). The effects of mindfulness-based cognitive therapy on recurrence of depressive episodes, mental health and quality of life: A randomized controlled study. Behav Res Ther,2010; 48(8):738-46.
[22] Koshki F, Rashidi Haroon H.(2019). Effectiveness of Mindfulness -based Stress Reduction Training on the Quality of Sleep and Psychological Distress in Patients with Type II Diabetes. J Diabetes Nurs; 7 (3) :844 -856
[23] Mallika S, Sripada R, Triveka Pavani PV, Kiran Kumar K, Durga Varalakshmi K, Magharla Dasaratha Dhana Raju.(2021).A Prospective Study on the Prevalence of Major Depression, Anxiety and Stress among Various Cancer Patients. International Journal of Pharmaceutical and Clinical Research.; 8(7): 636-639.
[24] Purkayastha D, Venkateswaran C, Nayar K, Unnikrishnan Ug.(2019). Prevalence of Depression in Breast Cancer Patients and its Association with their Quality of Life: A Cross-Sectional Observational Study. Indian Journal of Palliative Care.; 23(3): 268-71.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
افسردگی، تاب آوری، ذهن آگاهی،کرمان.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Introduction: The present study was conducted with the aim of determining the effectiveness of mindfulness training on improving resilience and depression in women with breast cancer in Kerman.
Method: The research method was a semi-experimental type with control and experimental groups. The studied population was all women with breast cancer in Kerman. The sample size was based on Cochran's formula of 30 people who were selected by available sampling method and were replaced in two control and experimental groups. The experimental group participated in 8 sessions of mindfulness training, and the data were obtained by Connor and Davidson (2005) resilience questionnaire and Beck (1961) depression questionnaire. The data were analyzed using the statistical method of analysis of covariance.
Results: The results of the research showed that mindfulness has an effect on improving resilience and depression in women with breast cancer in Kerman (p<0.05).
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Depression, resilience, mindfulness, Kerman
- صفحات : 61-69
-
دانلود فایل
( 381.12 KB )