-
آرشیو :
نسخه زمستان 1403
-
کد پذیرش :
12178
-
موضوع :
روانشناسی تربیتی
-
نویسنده/گان :
| مهتاب موصف قالیچه، احد آهنگر
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
یکی از شایع ترین اختلالات در کودکان، اختلال اضطراب جدایی است که تقریبا در نیمی از کودکان مبتلا به اختلالات اضطرابی دیده می شود. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد بر کاهش استرس و آستانه تحمل والدین با کودکان مبتلا به اضطراب جدایی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی طرح پیش آزمون – پس آزمون است. نمونه پژوهش والدین دارای فرزند مبتلا به اضطراب جدایی بود که از میان آنها 30 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شد و در دو گروه آزمایشی و گواه (15 نفر ) قرار داده شد. برای گروه آزمایش، آموزش فرزندپروری درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در 10 جلسه 90 دقیقه ای اجرا گردید و برای گروه گواه هیچ مداخله ای انجام نشد. ابزار پژوهش، پرسشنامه استرس هولمز و راهه و آستانه تحمل کانر و دیویدسون بود. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد، آموزش فرزندپروری مبتنی بر رویکرد درمانی پذیرش و تعهد موجب کاهش استرس و افزایش آستانه تحمل والدین کودکان با اختلال اضطراب جدایی میشود. بنابراین می توان نتیجه گیری کرد که آموزش فرزندپروری مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد در کاهش استرس و افزایش آستانه تحمل والدین کودکان با اختلال اضطراب جدایی را تایید میکند.
-
لیست منابع :
[1] احمدوند، شهین و احمدی کهنعلی، حمیده. (1396). بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش علائم اختلال اضطراب جدایی کودکان. مجله دست¬آورهای روانشناسی بالینی، 3(2)، 192-173. لینک
[2] تردست، کوثر. امان الهی، عباس. رجبی، غلامرضا. اصلانی، خالد. شیرالی نیا، خدیجه. (1399). اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب کودکان و استرس فرزندپروری مادران. پایش. 20 (1) :91-107. لینک
[3] صالح میرحسنی، وحیده. رفیعی پور، امین. و کرمی، زهره. (1398). اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش افسردگی و استرس ادراک شده ی مادران کودکان اتیستیک. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 3(7)، 13-1. لینک
[4] صفرعلیخانی، الهام و دنیامالی، سکینه.(1402). اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب و خودتنظیمی هیجانی والدین کودکان دارای اختلالات یادگیری. رویش روان شناسی. ۱۲ (۴) :۱۷۷-۱۸۶. لینک
[5] طالعی، علی. طهماسیان، کارینه. وفائی، نرگس. (1390). اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ آﻣﻮزش ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻓﺮزﻧﺪپروري ﻣﺜﺒﺖ ﺑﺮﺧﻮداﺛﺮﻣﻨﺪي واﻟﺪﻳﻨﻲ ﻣﺎدران. فصلنامه خانواده پژوهی. 7(27): 311- 323. لینک
[6] محمدی، مسعود. (1384). بررسی عوامل مؤثر بر تاب آوری در افراد در معرض خطر سوء مصرف مواد. پایان نامه دکتری. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. تهران. لینک
[7] مصباح، ایمان؛ حجت خواه، سید محسن وگل محمدیان، محسن. (1397). اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تابآوری مادران دارای کودک کمتوان ذهنی. روانشناسی افراد استثنایی، 8(29)، 85-109. لینک
[8] Aghebati, A., Joekar, S., Hakim Shoshtari, M., Gharraee, B., Maghami Sharif, Z. (2021). Parenting programme for mothers of children with separation anxiety disorder: Benefits for Iranian mothers and children. Early Child Development and Care. 191(15):2459-68. link
[9] American Psychiatric Association A, Association AP. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5: Washington, DC: American psychiatric association. link
[10] Angell, T. (2015). Classroms, coals structwres and student motivation Jornal of Education psgcology, 7(9), 406-414. link
[11] Arch, J.J., Craske, M.G. (2008). Acceptance and commitment therapy and cognitive behavioral therapy for anxiety disorders: Different treatments, similar mechanisms? Clin Psychol (New York). 15(4): 263-279. link
[12] Ashish.,J. (2014). "6 Steps for Parents So Your Child is Successful". humanenrich.com. Retrieved 2 March 2014. link
[13] Bernstein, R. (2008). Majority of Children Live With Two Biological Parents. Archived from the original on 20 April 2008. Retrieved 26 March 2009. link
[14] Bohlmeijer ET, Lamers SMA, Fledderus M.(2015). Flourishing in people with depressive symptomatology increases with acceptance and commitment therapy. Post-hoc analyses of a randomized controlled trial. Behav Res Ther. 65:101-6. link
[15] Brown, B, F,. Whittingham,K,. Boyd, R, N,. McKinlay, L,.& Sofronoff, K. (2014). Improving child and parenting outcomes following paediatric acquired brain injury: a randomised controlled trial of stepping stones triple P plus acceptance and commitment therapy. Journal of Child Psychology and Psychiatry,55(10):1172-1183. link
[16] Cachia, R. L., Anderson, A., & Moore, D. W. (2016). Mindfulness, stress and well-being in parents of children with autism spectrum disorder: A systematic review. Journal of Child and Family Studies, 25(1), 1-14. link
[17] Conner, K.M., & Davidson, J.R.T. (2003). Development of a new resilience scale: The Conner-Davidson Resilience. link
[18] Dalrymple, K. L., & Herbert, J. D. (2007). Acceptance and commitment therapy for generalized social anxiety disorder: A pilot study. Behavior Modification, 31(5), 543-568. link
[19] Dowsett, E., Delfabbro, P., Chur-Hansen, A. (2020). Adult separation anxiety disorder: The human-animal bond. Journal of Affective Disorders. 270:90-6. link
[20] Draisey, J., Halldorsson, B., Cooper, P., Creswell, C. (2020). Associations between family factors, childhood adversity, negative life events and child anxiety disorders: An exploratory study of diagnostic specificity. Behavioural and Cognitive Psychotherapy.48(3):253-67. link
[21] Ferreira, M. G., Mariano, L. I., de Rezende, J. V., Caramelli, P., & Kishita, N. (2022). Effects of group Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on anxiety and depressive symptoms in adults: A meta-analysis. Journal of affective disorders, 309, 297-308. link
[22] Haim, T. J. (2017). Anxiety and Anxiety Disorders in Children: Information for Parents. National Association of School Psychologists. Indiana University. link
[23] Hammerness, P., Harpold, T., Petty, C., Menard, C., Zar-Kessler, C., & Biederman,J. (2008). Characterizing non-OCD anxiety disorders in psychiatrically referred children and adolescents. Journal of Affective Disorders, 105(1-3), 213-219. link
[24] Hatton, C., McNicol, S., & Doubleday, K. (2006). Anxiety in a neglected population: Prevalence of anxiety disorders in pre-adolescent children. Clinical Psychology Review, 26(7), 817-833. link
[25] Hayes, S. C., Strosahl, K. D., & Wilson, K. G. (2012). Acceptance and commitment therapy: The process and practice of mindful change. Guilford Press. link
[26] He, T., & Li, L. (2020). Parental depression and conduct problems among Chinese migrant children with oppositional defiant disorder symptoms: Testing moderated mediation mode, Current Psychology, in relationship with functioning and partnerchoice. J Pers, 7(6(:965-1007. link
[27] Karavasilis, L; Doyle, A. B; Markiewicz, D. (2003). Associations between parenting style and attachment to mother in middle childhood and adolescence. International. Journal of Behavioral Development, 27: 153-164. link
[28] Lindhiem, O., & Burke, J. D. (2023). Deficits in Parent Knowledge of Behavior Management Skills is Strongly Associated with CD Symptoms but Not ODD Symptoms, J Psychopathol Behav Assess 2023;45(1):18-26. link
[29] Neill, S.,& Nomura, Y. (2023). Parental stress exposure amplifies effect of maternal suicidal ideation on early childhood behavioral trajectories, Research on child and adolescent psychopathology, 6(2),1-15. link
[30] Obe, G. Morrison,R. Shaver, N. L. (2014). Psychosocial vulnerability from – adolescence to adulthood: A prospective study of attachment style differences. link
[31] Pincus, D. B., Eyberg, S. M., & Choate, M. L. (2005). Adapting parent-child interaction therapy for young children with separation anxiety disorder. Education & Treatment Children, 28(2), 163-81. link
[32] Pincus, D. B., Santucci, L. C., Ehrenreich, J. T., & Eyberg, S. M. (2008). The implementation of modified parent-child interaction therapy for youth with separation anxiety disorder. Cognitive and Behavioral Practice, 15, 118-25. link
[33] Räsänen P, Lappalainen P, Muotka J, Tolvanen A, Lappalainen R. (2016). An online guided ACT intervention for enhancing the psychological wellbeing of university students: A randomized controlled clinical trial. Behave Res Ther. 78:30-42. link
[34] Rosenberg, G. (2014). The origins of cognitive vulnerability in early childhood: Mechanisms linking early attachment to later depression. Clinical Psychology Review, 31(7): 1071-1082. link
[35] Yates, T.M., & Masten, A.S. (2004). Fostering the future: Resilience theory and the practice of positive psychology. In P.A. Linley & S. Joseph (Eds.), Positive psychology in practice (pp. 21–539). Hoboken, NJ: Wiley. link
[36] Zhou, H. (2023). Causal Effect of Parent-Child Relationship on Oppositional Defiant Disorder Symptoms Based on Machine Learning Approach, Research Square. link
[37] Safaralikhani, E., Donyamali, S.(2023). The effectiveness of parenting training based on acceptance and commitment on anxiety and emotional self-regulation of parents of children with learning disabilities. Rooyesh; 12 (4):177-186. Link [In Persian]
[38] Tardast K, Amanelahi A, Rajabi G, Aslani K, Shiralinia K. The Effectiveness of Acceptance and Commitment-based Parenting education on Children's Anxiety and the Parenting Stress of Mothers. Payesh 2021; 20 (1) :91-107. Link [In Persian]
[39] Saleh mir hassani V, Rafiepour A, Karami Z. Effectiveness of group-based Acceptance and Commitment therapy on depression and perceived stress in mothers of autistic children. JNIP 2019; 3 (7) :1-13. Link [In Persian].
-
کلمات کلیدی به فارسی :
فرزندپروری مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد، استرس، آستانه تحمل، اضطراب جدایی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
One of the most common disorders in children is separation anxiety disorder, which is seen in almost half of children with anxiety disorders. The purpose of this research was to investigate the effectiveness of parenting education based on the acceptance and commitment approach on reducing stress and the threshold of tolerance of parents with children suffering from separation anxiety. The method of semi-experimental research is pre-test-post-test design. The research sample was parents with a child suffering from separation anxiety, from among whom 30 people were selected by purposeful sampling and were placed in two experimental and control groups (15 people). For the experimental group, parenting training based on acceptance and commitment was implemented in 10 90-minute sessions, and no intervention was done for the control group. The research tool was Holmes and Rahe's stress questionnaire and Connor and Davidson's tolerance threshold. Covariance analysis was also used to analyze the data. The results showed that parenting training based on the therapeutic approach of acceptance and commitment reduces stress and increases the tolerance threshold of parents with separation anxiety disorder. Therefore, it can be concluded that parenting education based on the approach of acceptance and commitment in reducing stress and increasing the threshold of tolerance of parents of children with separation anxiety disorder is confirmed.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
parenting based on acceptance and commitment approach, stress, tolerance threshold, separation anxiety.
- صفحات : 45-57
-
دانلود فایل
( 826.10 KB )