-
آرشیو :
نسخه زمستان 1403 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
12180
-
موضوع :
روانشناسی تربیتی
-
نویسنده/گان :
| نرگس دهقان خلیلی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از انجام این تحقیق بررسی ارتباط رضایت شغلی با شایستگی حرفه ای و خودکارآمدی معلمان مقطع ابتدایی شهر فسا بوده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، پژوهشی کاربردی و از منظر گردآوری داده ها، پژوهشی توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر فسا به تعداد 700 نفر میباشد که بر اساس جدول مورگان حجم نمونه محاسبه شد و تعداد 249 نفر به صورت تصادفی خوشه ای به عنوان حجم نمونه انتخاب و محاسبه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا (2009)، پرسشنامه شایستگی حرفه ای مطهری نژاد و جهانگرد (1397) و پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی آلبرت بندورا (1997) بوده است. پس از تجزیه و تحلیل داده های تحقیق توسط نرم افزار SPSS نگارش 26 یافتهها نشان داد بین رضایت شغلی با شایستگی حرفه ای معلمان مقطع ابتدایی شهر فسا، رابطه معنادار مثبت با ضریب همبستگی 0.170 وجود داشت. بین رضایت شغلی با خودکارامدی معلمان، رابطه معنادار مثبت با ضریب همبستگی 0.140 وجود داشت.
-
لیست منابع :
[1] احمدیان، لیلی و احمدی پور، شهلا. (1400). تاثیر شایستگی اجتماعی بر بهبود رضایت شغلی و رضایت از زندگی معلمان ابتدایی استان کرمانشاه، نهمین همایش ملی علمی پژوهشی روانشناسی و علوم تربیتی، شیروان.
[2] ادیبی، زهرا(1401). تاثیر رشد حرفه ای معلمان بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، دومین همایش ملی ایده های کاربردی در علوم تربیتی، روانشناسی و مطالعات فرهنگی، بوشهر.
[3] اردشیریان، شهرام و فتاحی، نازنین. (1402). بررسی تاثیر هوش سازمانی بر خودکارآمدی و رضایت شغلی مدیران مدارس دخترانه ابتدایی ناحیه ۳ شهرستان کرمانشاه در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، پنجمین همایش ملی پژوهش های حرفه ای در روانشناسی و مشاوره با رویکرد از نگاه معلم.
[4] اردی، عمران، زارعی، اسماعیل، نیلی، محمدرضا، علی آبادی، خدیجه،(1397). طراحی و ارزشیابی شایستگی حرفه¬ای راهبری و توسعه آموزش الکترونیکی ضمن خدمت کارکنان دستگاه های اجرایی، فصلنامه اندازه گیری تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، سال نهم.
[5] بابایی، مهدی و بابایی، محمدحسن(1401). شایستگی حرفه ای معلمان و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، دومین کنفرانس ملی مطالعات کاربردی در فرایندهای تعلیم و تربیت، بندرعباس.
[6] بامری، رضا و رئیسی، عبدالغنی و رئیسی، نسیمه و رئیسی، زهرا. (1400). تاثیر صلاحیت های حرفه ای معلمان بر کاهش اضطراب دانش آموزان، ششمین کنفرانس ملی حقوق، علوم اجتماعی و انسانی، روانشناسی و مشاوره، شیروان.
[7] بذرافشان مقدم، مجتبی و اقبالی زاده، سعیده و کریمی، عصمت. (1400). بررسی شایستگی های حرفه ای معلمان آموزش و پرورش، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و صنعت.
[8] تقوی، سیدمحمدعلی و کیومرثی، مهدی. (1402). بررسی رابطه رضایت شغلی با خودکارآمدی در دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان سمنان، اولین کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم اجتماعی، علوم تربیتی و فلسفه، بابل.
[9] توکلی، ق. ،(۱۳۹۵)، رابطه بین خودکارآمدی و رضایت شغلی کارکنان در بانک کشاورزی مطالعه موردی: شعب بانک کشاورزی استان اصفهان، اولین کنفرانس ملی مدیریت و اقتصاد جهانی، تهران، دانشگاه علم و فرهنگ.
[10] حاجی پوراسی، فاطمه؛ شاه حسینی، سمانه(1401). بررسی نقش دانش و مهارت های حرفه ای دبیران در یادگیری دانش آموزان، هفتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش، محمودآباد.
[11] حقیقتیان، م. و سیف زاده، ع. ،(1395)، سنجش مقدار رضایت شغلی معلمان زن (مورد شناسی: شهرستان دامغان)، زن و جامعه (جامعه شناسی زنان سابق)، سال هفتم، پاییز ۱۳۹۵، شماره ۳، پیاپی ۲۷ .
[12] حیدری، نسیبه. (1402). پیش بینی رضایت شغلی بر اساس عزت نفس شغلی و خودکارآمدی در کارکنان و معلمان آموزش و پرورش استان ایلام، اولین کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم اجتماعی، علوم تربیتی و فلسفه، بابل.
[13] رجبی فرجاد، حاجیه و قراچلو، سمیه. (1402). تاثیر رهبری توزیع شده بر رضایت شغلی معلمان با نقش میانجی خودکارآمدی معلمان مدارس دخترانه اسلامشهر. فصلنامه رهبری آموزشی کاربردی، دوره چهارم، شماره 1.
[14] رضایی، منیره. (1398). شایستگی های حرفه ای معلمان: گذشته، حال، آینده، فصلنامه تعلیم و تربیت رمضان.
[15] رمضانی، اندیشه؛ امینی، میثم(1401). مهارت های شغلی و حرفه ای معلمان، نهمین کنفرانس بین المللی دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران، تهران.
[16] سیرجانی، پریسا و سرچاهی، قربانعلی و شیرازیان، فرزانه و بلوکی، زهرا. (1402). بررسی رابطه بین صلاحیت حرفه ای با عجین شدن با شغل و رضایت شغلی معلمان مدارس دولتی ابتدایی دخترانه شهر نیشابور، هشتمین همایش بین المللی مدیریت و حسابداری ایران، همدان.
[17] شریفی، حسین و عبدالرحیمیان، محمدحسین.(1400). تاثیر شایستگی شغلی بر رضایت شغلی کارکنان با بکارگیری مدل سازی معادلات ساختاری (مورد مطالعه: کارکنان شرکت های تولیدی استان یزد)، اولین کنفرانس بین المللی جهش علوم مدیریت، اقتصاد و حسابداری، ساری.
[18] صادق زاده، زهرا. (1401). تبیین رضایت شغلی معلمان با تاکید بر خودکارآمدی شغلی، هفتمین کنفرانس ملی نوآوری و تحقیق در مدیریت، روانشناسی و آموزش و پرورش، تهران.
[19] کمالی، م.، معین، م س.، مبارکی، ح.، اکبر فهیمی، م.، (1399). بررسی رابطه بین رضایت شغلی و کیفیت زندگی کاری در معلمان مدارس استثنایی شهر تهران. مطالعات معلولیت، 41 (10)، 8-1.
[20] مدنی فرد، مهدی و راحمی، علی اصغر. (1401). بررسی رابطه نیازهای بنیادین شناختی (خود مختاری، شایستگی، ارتباط) با رضایت از زندگی، با نقش میانجی رضایت شغلی، یازدهمین کنفرانس بین المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در علوم تربیتی، روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران.
[21] مهرعلی تبار فیروزجاه، آریانا. (1402). تاثیر انتصاب های مبتنی بر شایستگی مدیران با رضایت شغلی معلمان شهرستان بابل، اولین کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم اجتماعی، علوم تربیتی و فلسفه، بابل.
[22] مهمدی، مریم و نادری، سمیرا. (1400). پیش بینی سهم خودکارآمدی بر شایستگی حرفه ای معلمان ابتدایی شهر ایذه، سیزدهمین کنفرانس ملی روانشناسی، علوم تربیتی و اجتماعی، بابل.
[23] نجفی اصل، منصوره. (1401). تاثیر صلاحیت حرفه ای معلمان بر عملکرد آنها با تاکید بر نقش تعدیل گر رضایت شغلی(مطالعه موردی: دبیران دوره ابتدایی شهر خوی)، پنجمین همایش ملی توسعه علوم فناوریهای نوین در مدیریت، حسابداری و کامپیوتر، تهران.
[24] نور، عرشیا و رسولی گشنیگانی، الهام و عزیزپور، زهرا و عارفی، عرفانه. (1401). اثرات روان شناختی خودکارآمدی بر رضایت شغلی معلمان، دومین کنفرانس بین المللی علوم تربیتی، روانشناسی، مشاوره، آموزش و پرورش.
[25] وفایی. چ.، (1398). بررسی رابطه معنویت و سرمایه روانشناختی با بهزیستی تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی شهر قائمیه. پایان نامه کارشناسی ارشد آموزشی پژوهشی، دانشگاه پیام نور گناباد.
[26] هالند، ح. ال ،(1375)، حرفه مناسب شما چيست؟ ترجمه سيمين حسينيان و سيده منور يزد، تهران، كمال تربيت.
[27] Alisherovna, M. N., & Tokhirjonkyzy, G. G. (2020). The professional development of teachers of primary education, improvement of the professional qualifications and skills. Asian Journal of Multidimensional Research (AJMR), 9(3), 87-91.
[28] Arican(2022). The Effect of the Computer Anxiety Levels of Physical Education Teachers on Distance Education Competence: Structural Equation Model Analysis. Journal of Education and Learning.
[29] Bargsted, M. , Ramírez-Vielma, R. , and Yeves, J. (2019). Professional Self-efficacy and Job Satisfaction: The Mediator Role of Work Design. Journal of Work and Organizational Psychology, 35, 157 - 163. https://doi.org/10.5093/jwop2019a18.
[30] Bartosiewicz, A., Łuszczki, E., Zaręba, L., Kuchciak, M., Bobula, G., Dereń, K., & Król, P. (2022). Assessment of job satisfaction, self-efficacy, and the level of professional burnout of primary and secondary school teachers in Poland during the COVID-19 pandemic. PeerJ, 10, e13349..
[31] Burić, I., & Moe, A. (2020). What makes teachers enthusiastic: The interplay of positive affect, self-efficacy and job satisfaction. Teaching and teacher education, 89, 103008.
[32] BurnWhite,K. ,(2008), The relationship between the perception of the work environment and job involvement of faculty. Psychological Studies. 2008; 6(4): 57-83.
[33] Chemwei, B., & Cheruiyot, G. (2022). Effect of Guidance and Counselling Teachers’ Professional Qualifications on Implementation of Guidance and Counselling Services in Baringo Central Sub-County, Kenya. 5th KyU International conference.
[34] Cohen – Charash,Y ,(2001), The role of justice in organizations: A metaanalysis, Organizational Behavior and Human Decision processes 85(2):278-305.
[35] Costa, P.T. & Mc Crae, R.R. And Holland, J. ,(2012), Age differences in personalitystructure:Acluster analytic approach.Journal of Gerontology.3,564-570.
[36] Daniel, C.M. ,(2009), The Relationship between the Perceived Threat from Information Technology Outsourcing and Job Satisfaction of Information Technology Professionals. Journal of Outscoring and Organizational Information Management Vol. 2009 (2009), Article ID 102111, 11 pages .
[37] Darling-Hammond, L. ,(2006), Constructing 21st-century teacher education. Journal of Teacher Education, 57(3),300-314.
[38] De Simone, S., Planta, A., & Cicotto, G. (2018). The role of job satisfaction, work engagement, self-efficacy and agentic capacities on nurses' turnover intention and patient satisfaction. Applied Nursing Research, 39, 130-140.
[39] Demir, S. (2020). The role of self-efficacy in job satisfaction, organizational commitment, motivation and job involvement. Eurasian Journal of Educational Research, 20(85), 205-224.
[40] Foster, B. (2020). Teacher Performance: The role of Professional Competence and Satisfaction. Kontigensi : Scientific Journal of Management Vol 8, No. 2, Nopember 2020, pp. 41 – 49.
[41] Gelerman, L Costa, P.T. ,(2010), Validation of Five-Factor model of personality across instruments and observers.Journal of personality and social psychology,52,81-90.
[42] Hager, P.,& Beckett, D. ,(2005), Life, Work and Learning,Practice in postmodernity. London and New York.Taylor & Francis e-Library.
[43] Hajiali, I., Kessi, A. M. F., Budiandriani, B., Prihatin, E., & Sufri, M. M. (2022). Determination of work motivation, leadership style, employee competence on job satisfaction and employee performance. Golden Ratio of Human Resource Management, 2(1), 57-69.
[44] Hurzhii, А. M., Radkevych, V. О., & Pryhodii, М. А. (2022). Model of competence formation of vocational education teachers for professional qualifications monitoring.
[45] Kaiser, G., Blomeke, S., Konig, J., Busse, A., Döhrmann, M., & Hoth, J. (2017). Professional competencies of (prospective) mathematics teachers—cognitive versus situated approaches. Educational Studies in Mathematics, 94(2), 161-182.
[46] Karagöz, S., & Rüzgar, M. E. (2020). The observations of student teachers in regard to professional qualifications of advisor teachers during teaching practicum. International Journal of Educational Research Review, 5(2), 141-150.
[47] Kean, L. ,(2011), "The organizational content of women's and men's pany satisfaetion." Social science Quarterly. March vol.R. Number 1.
[48] Klassen, M. & Chiu, J. ,(2010), The Impact of Social Cognitive Theory and Rational Emotive Behavior Therapy Interventions on Beliefs, Emotions, and Performance of Teachers. Ph.D dissertation, North Carolina State University, Raleigh, North Carolina.
[49] Marsh, H., Robinson, D.R., Schofield, J.W., & Steers-Wentzell, K. L. ,(2014), Peer and cross-age tutoring in math: Outcomes and their design implications. Educational Psychology Review, 17(4), 327-362.
[50] Marsuki., Modding, B., Gani, A., Arif, M. (2023) The Effect of Competence and Commitment on Career Path and Job Satisfaction of pt. Bank Negara Indonesia (Persero) tbk, Mattoangin Makassar . Journal of Profess. Bus. Review. |Miami, v. 8 | n. 5| p. 10-23.
[51] Muh. Sirajuddin,. A. (2021). Organizational Commitment, Competence on Job Satisfaction and Lecturer Performance: Social Learning Theory Approach. Golden Ratio of Human Resource Management, Vol.2, Issue. Page 42 of 56.
[52] Nasrul, E. Masdupi, E. Syahrizal, C. (2020). The Effect of Competencies and Job Stress on Work Engagement with Job Satisfaction as Mediating Variable. Advances in Economics, Business and Management Research, volume 124.
[53] Niemi, H., & Nevgi, A. ,(2014), Research studies and active learning promoting professional competences in Finnish teacher education. Teaching and Teacher Education, 43, 131-142.
[54] Ortan, F., Simut, C., & Simut, R. (2021). Self-efficacy, job satisfaction and teacher well-being in the K-12 educational system. International journal of environmental research and public health, 18(23), 12763.
[55] Otaki, H., & Rahdarpour, J. (2023). The Role of Flexibility and Competence on Work Performance According to the Mediating Role of Job Satisfaction Among Young Teachers in Sistan and Baluchistan Province. Jayps, 4(5): 20-27.
[56] Pajares, F. ,(2011), Toward a positive psychology of academic motivation. The Journal of Educational Research, 95(1), 27–35.
[57] Riyanti, A. (2023). The Role of Professional Ethics, Competence, Job Satisfaction and Work Motivation on Teacher Performance. Journal on Education, 5(4), 10943-10950. Retrieved from https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/2012
[58] Riyanto, S., Handiman, U. T., Gultom, M., Gunawan, A., Putra, J. M., & Budiyanto, H. (2023). Increasing Job Satisfaction, Organizational Commitment and the Requirement for Competence and Training. Emerging Science Journal, 7(2), 520-537.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
رضایت شغلی، شایستگی حرفه ای، خودکارآمدی، معلمان.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The aim of this study was to investigate the relationship between job satisfaction, professional competence and self-efficacy of elementary school teachers in Fasa city. The present study was an applied research in terms of its purpose and a descriptive survey research in terms of data collection. The statistical population included all elementary school teachers in Fasa city, 700 people, and the sample size was calculated based on the Morgan table, and 249 people were randomly selected as the sample size. The data collection tools in this study were the Minnesota Job Satisfaction Questionnaire (2009), Motahari Nejad and Jahangard Professional Competency Questionnaire (2018), and Albert Bandura's Standard Self-Efficacy Questionnaire (1997). After analyzing the research data using SPSS version 26, the findings showed that there was a significant positive relationship with a correlation coefficient of 0.170 between job satisfaction and professional competence of elementary school teachers in Fasa city. There was a significant positive relationship with a correlation coefficient of 0.140 between job satisfaction and teachers' self-efficacy.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Job satisfaction, professional competence, self-efficacy, teachers
- صفحات : 24-38
-
دانلود فایل
( 806.70 KB )