-
آرشیو :
نسخه بهار1404 - جلد اول
-
کد پذیرش :
14101
-
موضوع :
روانشناسی بالینی
-
نویسنده/گان :
| نیوشا کرباسی، مصلح شفیعی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای مقابلهای با باورهای منفی و اختلال پانیک در نوجوانان انجام گرفت. جامعه آماری کلیه نوجوانان دارای اختلال پانیک در شهر سنندج بود. روش تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و نيمه آزمايشي با استفاده از طرح پيش آزمون و پسآزمون با گروه گواه انجام شد بود. جامعه آماری پژوهش شامل كليه نوجوانان مبتلا به اختلال پانيك بود كه به کلنیکهای شهر سنندج در سال 1403مراجعه كرده بودند، 37 نفر با استفاده از روش نمونهگيري خوشهای از سه کلنیک، انتخاب، و 30 نفر از آنها که آماده همکاری بودند در دو گروه برابر آزمايش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمايشي طي 10 جلسه تحت آموش راهبردهای مقابلهای قرار گرفت، و در اين مدت بر گروه گواه مداخلهي انجام نگرفت. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامة نشانههاي اختلال پانيك ليبوويتز بود. دادهها از طریق آمار توصیفی (شاخص های گرایش به مرکز و شاخصهای پراکندگی) و آمار استنباطی (همبستگی) و از طریق نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد رابطه بین راهبردهای مقابلهای با باورهای منفی و اختلال پانیک در نوجوانان همبستگی مثبت و معناداری دارند (01/0
-
لیست منابع :
[1] انجمن روانپزشکی آمریکا (1402)، راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ترجمه یحیی سید محمدی DSM-5-TR چاپ دوازدهم تهران، انتشارات روان.
[2] سعادت سجاد، اصغری فرهاد، جزایری رضوان السادات (1394). رابطه خودکارآمدی تحصیلی با استرس ادراک شده، راهبردهای مقابلهای و حمایتهای اجتماعی ادراک شده در دانشجویان دانشگاه گیلان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. ۱۳۹۴; ۱۵ :۶۷-۷۸.
[3] لهسایی زاده، عبدالعلی، و مرادی، گل مراد. (1389). بررسی رابطه بین راهبردهای مقابله و رفتار پرخاشگرانه جوانان: مطالعه موردی شهر اسلام آباد غرب. جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، 21(2 (پیاپی 38))، 1-18. SID. https://sid.ir/paper/154917/fa.
[4] مارشاند، آندره؛ لیترت، آندره و سییدا، امیلی (1401)، کتاب من از تو نمیترسم: راهنمای اختلال پانیک و آگورافوبیا، مترجم محیا احمدیپور، تهران، انتشارات شمعدونی، چاپ اول.
[5] محمود علیلو، مجید و خانجانی، زینب و بیات، احمد،1395، مقایسه راهبردهای مقابلهای و تنظیم هیجان دانش آموزان دارای نشانههای اختلالهای هیجانی مرتبط با اضطراب با گروه بهنجار، https://civilica.com/doc/1278530.
[6] ویلسون، رید (1400)، رهایی از حملات وحشتزدگی (پانیك) راهنمای عملی گامبهگام برای بیماران، مترجم: دکتر یاسر خواجوی، تهران، انتشارات ارجمند، چاپ اول.
[7]
[8] Barloo DH. Clinical handbook of psychological disorders: A step-by-step treatment manual. Guilford Publications. 2014.
[9] Carta MG, Moro MF, Aguglia E, Balestrieri M, Caraci F, DellOsso, L, & et al. The attributable burden of panic disorder in the impairment of quality of life in a national survey in Italy. Int. Journal Social Psychiatry. 2015; 61: 693-699.
[10] Hald-Poschardt D, Sterzer P, Schlagenhauf F, Pehrs C, Wittmann A, Stoy M, & et al. Reward and loss anticipation in panic disorder: An fMRI study. Gournal of Psychiatry Research: Neuroimaging. 2018; 271: 111-117.
[11] Karekla, M., & Panayiotou, G. (2011). Coping & experiential avoidance: Unique or overlapping constructs? Journal of Behavior Therapy & Experimental Psychiatry, 42: 163-170.
[12] Khalsa SS, Feinstein JS, Li W, Feusner JD, Adolphs R, Hurlemam R. Panic anxiety in human with bilateral amygdale lesions: pharmacological induction via cardiorespiratory interoceptive pathways. Journal Neuroscience. 2016; 36: 3559- 3566
[13] Klaric, M., Lovric, S., Kresic Coric, M., Galic, K., Coric, S., & Franciskovic, T. (2024). Psychiatric comorbidity and PTSD-related health problems in war veterans: Crosssectional study. The European Journal of Psychiatry, 31(4), 151–157.
[14] Kong., He Y, Auerbach RP, McWhinnie C. Xiao J. Rumination and depression in chinese university students: The mediating role of over general autobiographical memory. Personality and Individual Differences. 2015; 77(1): 221-224.
[15] Meuret AE, Ritz T, Wilhelm FH, Roth WT, Rosenfield D. Hypoventilation Therapy alleviates panic by repeated induction of dyspnea. Journal Biological psychiatry: cognitive neuroscience and neuroimaging. 2018; 3(6): 539-546.
[16] Rowe, A. D., & Fitness, J. (2018). Understanding the Role of Negative Emotions in Adult Learning and Achievement: A Social Functional Perspective. Behavioral Sciences, 8(27), 2-20.
[17] Saadat S, Asghari F, Jazayeri R. The relationship between academic self-efficacy with perceived stress, coping strategies and perceived social support among students of University of Guilan. Iranian Journal of Medical Education. 2015; 15:67-78.
[18] Sawchuk C, Roy-Byme P, Noonan C, Craner J, Goldberg J, Manson S, & Buchwald D. Panic attacks and panic disorder in the American Indian Community. Journal of Anxiety Disorders. 2017; 48: 6-12.
[19] Shen, C. X. (2018). Does school-related internet information seeking improve academic self-efficacy? The moderating role of internet information seeking styles, Computers in Human Behavior,24, 1-12.
[20] Yap, M. B. H., Pilkington, P. D., Ryan, S. M., & Jorm, A. F. (2022). Parental factors associated with depression & anxiety in young people: A systematic review & metaanalysis. Journal of Affective Disorders, 156, 8-23.
[21] Zimmer-Gembeck, M. J. & Skinner, E. A. (2011). The development of coping across childhood and adolescence: An integrative review and critique of research. International Journal of Behavioral Development, 35, 1–17.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
راهبردهای مقابلهای، باورهای منفی، اختلال پانیک، نوجوانان.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The present study aimed to investigate the effectiveness of training in coping strategies with negative beliefs and panic disorder in adolescents. The statistical population was all adolescents with panic disorder in the city of Sanandaj. The research method was applied and quasi-experimental in terms of purpose, using a pre-test and post-test design with a control group. The statistical population of the study included all adolescents with panic disorder who had visited clinics in Sanandaj in 1403. 37 people were selected from three clinics using cluster sampling method, and 30 of them who were ready to cooperate were randomly assigned to two equal groups: experimental and control. The experimental group was trained in coping strategies for 10 sessions, and no intervention was performed on the control group during this period. The data collection tool was the Leibowitz Panic Disorder Symptoms Questionnaire. The data were analyzed through descriptive statistics (central tendency indices and dispersion indices) and inferential statistics (correlation) using SPSS software. The research findings showed that the relationship between coping strategies with negative beliefs and panic disorder in adolescents has a positive and significant correlation (p
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Coping strategies, negative beliefs, panic disorder, adolescents.
- صفحات : 14-23
-
دانلود فایل
( 620.16 KB )