-
آرشیو :
نسخه بهار1404 - جلد اول
-
کد پذیرش :
14102
-
موضوع :
سایر شاخه های روانشناسی
-
نویسنده/گان :
| مصلح شفیعی، نیوشا کرباسی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان هیجان مدار بر ارتقای تابآوری و افکارخودآیند منفی نوجوانان انجام گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه مورد مطالعه دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهرستان سنندج 1404-1403 بود. حجم نمونه طبق فرمول کوکران 30 نفر با استفاده از روش نمونهگیری غیراحتمالی از نوع هدفمند انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه تابآوری کانر و دیویدسیون (2003) و پرسشنامه پرسشنامه افکار خودآیند منفی (هولون و کندال، 1980 )، استفاده شد. جلسات درمان هیجان مدار در 10 جلسه 45 دقیقهای روی گروه آزمایش اجرا شد. جهت تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل کواریانس یک راهه و جهت بررسی نرمال بودن توزیع دادهها از آزمون کولموگروف - اسمیرنوف، آزمون لوین و بررسی همگنی شیب رگرسیون)، استفاده شد. یافتهها حاکی از آن بود که: تابآوری نوجوانانی که درمان هیجان مدار را دریافت کردهاند به طور معنی دار بالاتر از تابآوری دانش آموزانی است که درمان هیجانمدار را دریافت نکردهاند، همچنین افکارخودآیند منفی دانش آموزانی که درمان هیجان مدار را دریافت کردهاند به طور معنیدار کمتر از افکارخودآیند منفی دانش آموزانی است که درمان هیجانمدار را دریافت نکردهاند. بنابراین نتیجه میشود که درمان هیجانمدار بر ارتقای تابآوری و افکارخودآیند منفی نوجوانان موثر است.
-
لیست منابع :
) بهرامی، لادن؛ محمدی شاهبلاغی، فرحناز؛ ره گویی، ابولفضل و بیگلریان، اکبر (1400)، پیش بینی راهبردهای مقابلهای بر اساس سلامت معنوی و تاب آوری در سالمندان شهر تهران. نشریه روان پرستاری، 9 (1): 65-56.
2) غزنویخضرآبادی، فاطمه و نیکنام، ماندانا (1398)، بررسی اثربخشی درمانی زوج هیجانمدار بر سبک دلبستگی و رضایتمندی جنسی زوجین. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 26(2):225-213.
3) کاویانی حسین، جواهری فروزان، بحیرایی هادی (1384)، اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش افکار خودآیند منفی، نگرش ناکارآمد، افسردگی و اضطراب: پیگیری 60 روزه. فصلنامه تازههای علوم شناختی، 7 (1)، 59-49.
4) محمدی، الهام؛ کشاورزی ارشدی، فرناز؛ فرزاد، ولیاله؛ صالحی، مهدیه (1395)، اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر رضایت زناشویی زنان افسرده، دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، دوره ،17 شماره 2 (پیاپی 64) : 26 - 35 .
5) میری، میر نادر؛ همتی، عباس، و میکاییلی، نیلوفر. (1400)، فراتحلیل تحقیقات انجام شده پیرامون رابطه بین تاب آوری و رضایت از زندگی. فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 22 (1): 192-182.
6) ناصری، محنا، جعاری، داود، جدیدیان، احمدعلی، رابطه بین تابآوری و امیدواری با مدیریت بحران در اعضای هلال احمر، کنگره بین المللی مطالعات رفتاری جامعه و سبک زندگی سالم، 1399.
7) Beck, A. T., Rush, A. J., Shaw, B, F., & Emery, G. (2023). Cognitive therapy of depression. New York; Guildford.
8) Fombouchet, Y. (2023). The Development of Emotion Regulation in Adolescence: What Do We Know and Where to Go Next? Social Development, 32(4), 1227-1242. https://doi.org/10.1111/sode.12684.
9) Givi, F., Meschi, F., Zhian Bagheri, M., & Farhood, D. (2023). Structural equation modeling of pain management based on rumination mediating resiliency and vitality in women with breast cancer. Journal of Applied Family Therapy, 4(1), 447-465.
10) Greenberg LS, Goldman RN. Clinical handbook of emotion-focused therapy: American Psychological Association; 2019.
11) Hollon SD, Kendall PC. Cognitive self-statements in depression: Development of an automatic thoughts questionnaire. Cognitive Therapy and Research. 1980; 4(4):383-395.
12) Johnson SM. Attachment theory in practice: Emotionally focused therapy (EFT) with individuals, couples, and families: Guilford Publications; 2019.
13) Munoz, R. T., Hanks, H., & Hellman, C. M. (2020). Hope and resilience as distinct contributors to psychological flourishing among childhood trauma survivors. Traumatology, 26(2), 177–184.
14) Rathgeb-Schnierer E, Green M. Profiles of Cognitive Flexibility in Arithmetic Reasoning: A CrossCountry Comparison of German and American Elementary Students. Journal of Mathematics Education. 2023;10(2):1-16.
15) Salarirad Z, Leilabadi L, Salehi M, Mujembari AK. Effectiveness of emotion-focused therapy on anxiety and quality of life in women with breast cancer. Iranian Journal of Health Psychology; Vol. 2022;5(3).
16) Staats, S., van der Valk, I. E., Meeus, W. H., & Branje, S. J. (2024). Longitudinal Transmission of Conflict Management Styles Across Inter‐Parental and AdolescentRelationships. Journal of Research on Adolescence, 28(1), 169-185.
17) Van der Giessen, D., Branje, S., Keijsers, L., Van Lier, P. A., Koot, H. M., & Meeus, W. (2024). Emotional variability during mother–adolescent conflict interactions: Longitudinal links to adolescent disclosure and maternal control. Journal of adolescence, 37(1), 23-31.
18) Walker, B. (2020). Resilience: what it is and is not. Ecology and Society, 25(2).
19) Watson, J.C., Sharbanee, J.M. (2021). Emotion Focused Therapy – Case Conceptualization and Treatment: Adults. Reference Module in Neuroscience and Biobehavioral Psychology, 145, 241-251
-
کلمات کلیدی به فارسی :
درمان هیجانمدار، تابآوری، افکارخودآیند منفی، نوجوانان.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The present study aimed to investigate the effectiveness of emotion-focused therapy on promoting resilience and modifying negative thought patterns in adolescents. The research method was a quasi-experimental pre-test-post-test type with a control group. The study population was female high school students in Sanandaj city in 1403-1404. The sample size was 30 people according to Cochran's formula using a non-probability purposive sampling method. The Connor and Division Resilience Questionnaire (2003) and the Negative Automatic Thoughts Questionnaire (Holon and Kendall, 1980) were used to collect data. Emotion-focused therapy sessions were conducted on the experimental group in 10 45-minute sessions. Descriptive and inferential statistics (one-way analysis of covariance and Kolmogorov-Smirnov test, Levine test, and regression slope homogeneity test) were used to analyze the data. The findings indicated that: the resilience of adolescents who received emotion-focused therapy was significantly higher than the resilience of students who did not receive emotion-focused therapy, and the negative automatic thoughts of students who received emotion-focused therapy were significantly lower than the negative automatic thoughts of students who did not receive emotion-focused therapy. Therefore, it can be concluded that emotion-focused therapy is effective in promoting resilience and negative self-thoughts in adolescents.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Emotion-focused therapy, resilience, negative automatic thoughts, adolescents.
- صفحات : 33-41
-
دانلود فایل
( 504.34 KB )