-
آرشیو :
نسخه پاییز 1403 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
12159
-
موضوع :
روانشناختی
-
نویسنده/گان :
| لیلا رضایی، زهرا بی باک، محمد رضا بحرانی، لیلی ابولی زاده فرد، ندا صداقت.
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف پژوهش حاضر پیشبینی رابطه نیازهای اساسی روانشناختی و ابعاد شخصیت هگزاکو با سازگاری تحصیلی دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی میباشد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی مقطع ابتدایی شهرستان یاسوج است. جهت انتخاب نمونه آماری از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد. بدین صورت که از بین دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی مقطع ابتدایی شهرستان یاسوج به صورت تصادفی 100 دانشآموز انتخاب شد. جهت تجزیه و تحلیل دادههای بدست آمده از نرمافزار SPSS25 در سه بخش تحلیل توصیفی (فراوانی دادهها، درصد فراوانی دادهها، انحراف استاندارد و میانگین) و تحلیل استنباطی (همبستگی) و تحلیل رگرسیون استفاده شد.
-
لیست منابع :
[1] پالاهنگ، حسن؛ نشاطدوست، حمیدطاهر؛ مولوی، حسین. (1388). هنجاریابی پرسشنامه 6 عاملی هگزاکو در دانشجویان ایرانی. فصلنامه علمی پژوهشی دوانشناسی دانشگاه تبریز، 4 (16)، 48-66.
[2] خوشکنش، ابوالقاسم؛ اسدی، مسعود؛ شیرعلی پور، اصغر و کشاورز افشار، حسین. (1389). نقش نیازهای بنیادین و حمایت اجتماعی در سازگاری اجتماعی دانش آموزان مقطع متوسطه. روانشناسب کاربردی، 4(1)، 94-82.
[3] عزیزی نژاد، بهاره. (1395). نقش همایت اجتماعی مدارس بر سازگاری تحصیلی، اثر میانجی رضایت از مدرسه، امیدواری و خودکارآمدی دانش آموزان. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 3(13)، 68-57.
[4] گلستانه، سیدموسی، پیرمردوند چگینی، ثریا، و موسوی نژاد، سیدمحمود. (1395). رابطه بین سلامت روان و اختلال استرس پس از سانحه با نقش میانجی صفات شخصیت در زلزله زدگان استان بوشهر. طب جنوب، 19(5)، 855-870. SID. https://sid.ir/paper/33779/fa
[5] مجنونی، فاطمه، ۱۳۹۳. بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر انعطاف پذیری شناختی بر نیازهای اساسی بنیادین و اختلالات رفتاری در کودکان بی سرپرست و بدسرپرست شهرستان گرگان. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی محمد خانی، پ. و خانی پور، ح (۱۳۹۱). درمانهای مبتنی بر حضور ذهن. تهران: انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی
[6] محمدی، سید داود و همکاران (1395) ارتباط راهبردهای فراشناختی، سازگاری تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی قم، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 16(48): 439-430.
[7] نصیحت کن، زهراسادات (۱۳۸۹). رابطه سازگاری تحصیلی با ویژگیهای شخصیتی و نگرش مذهبی دانشجویان دختر دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، پایان نام کارشناسی ارشد روان شناسی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی
[8] نیازی، مجید (۱۳۹۲). بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و انگیزش پیشرفت با سازگاری تحصیلی در دانش آموزان پسر سال سوم مقطع متوسطه شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته روان شناسی تربیتی، تهران: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
[9] Baker RW, Siryk B. (1984) Measuring Adjustment to College.Journal of Counseling Psychology; 31(2): 179-189.
[10] Bashiri, H., Barahmand, U., Akabri, Z. S., Hossein Ghamari, G., & Vusugi, A. (2011). A Study Of The Psychometric Properties And The Standardization Of HEXACO Personality Inventory. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 30(0), 1173-1176. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.10.228.
[11] Beer, M., Ward, L., & Moar, K. (2013). The relationship between mindful parenting and distress in parents of children with an autism spectrum disorder. Mindfulness, 4(2), 102-112.
[12] Cartwright-Hatton, S., McNally, D., White, C., & Verduyn, C. (2015). Parenting skills training: an effective intervention for internalizing symptoms in younger children?. Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing,
[13] Caspi, A., Moffitt, T.E., Morgan,J. (2014) maternal expressed emotion predicts children's antisocial behavior problems(using monozygotic - twin difference to identify environmental sffect on behavioral development). Developmental psychology, (40), 149, 161.
[14] De Bruin, E. I., Zijlstra, B. J., & Bögels, S. M. (2014). The meaning of mindfulness in children and adolescents: further validation of the Child and Adolescent Mindfulness Measure (CAMM) in two independent samples from The Netherlands. Mindfulness, 5(4), 422
[15] Elias, H; Noordin. N; Mahyuddin, R. H. (2010). Achievement motivation and self-efficacy in relation to adjustment among University students. Journal of Social Sciences, 6(3), 333-339.
[16] Evans, S., Ferrando, S., Findler, M., Stowell, C., Smart, C., & Haglin, D. (2017). Mindfulness-based cognitive therapy for generalised anxiety disorder. Journal of Anxiety Disorders, 22, 716–721. CrossRefPubMedGoogle
[17] Friedlander, L. J., Reid, G. J., Shupak, N., Cribbie, R. (2017). Social support, self-esteem, and stress as predictors of adjustment to university among first-year undergraduates. Journal of College Student Development, 48(3), 259–274.
[18] Hassed, C., De Lisle, S., Sullivan, G., & Pier, C. (2019). Enhancing the health of medical students: outcomes of an integrated mindfulness and lifestyle program. Advances in health sciences education, 14(3), 387-398.
[19] Hernandez, L., Oubrayrie-Roussel, N., & Prêteur, Y. (2016). Educational goals and motives as possible mediators in the relationship between social support and academic achievement. European Journal of Psychology of Education, 31(2), 193-207.
[20] Laidra, K; Pullman, H; Allik, J. (2017). Personality and intelligence as predictors of academic achievement: A cross-sectional study from elementary to secondary school. Journal of Personality and Individual Differences, 42(3), 441–451.
[21] Lee, K., & Ashton, M .C. (2004). Psychometric Properties of the HEXACO Personality Inventory. Multivariate Behavioral Research, 39(2), 329-358. doi: 10.1207/s15327906mbr3902_8
[22] Lee, K., & Ashton, M. C. (2008). The HEXACO personality factors in the indigenous personality.
[23] Lianos, P.G. (2015). Parenting and social competence in school: The role ofpreadolescents' personality traits, Journal of Adolescence, 41, 109120.
[24] Marcela, V. (2015). Learning strategy, personality traits and academic achievement of university students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 3473-3478.
[25] McCrae, R. R; Costa, P. T. (2008). Empirical and theoretical status of the five-factor model of personality traits. The SAGE handbook of personality theory and assessment, 1, 273-294.
[26] Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well -being. American Psychologist , 55(1), 68 -78.
[27] Washington, DC: American. Craske, M. (2016). Mechanisms of mindfulness: Emotion Arch, j., regulation following a focused breathing induction. Behaviour Research and Therapy,44(12), 1849-1858
-
کلمات کلیدی به فارسی :
نیازهای اساسی روانشناختی، ابعاد شخصیت هگزاکو، سازگاری تحصیلی، دانشآموزان، اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The aim of the present study is to predict the relationship between basic psychological needs and Hexaco personality dimensions with the academic adjustment of students with attention deficit/hyperactivity disorder. The descriptive research method is correlation type. The statistical population of the research includes all students with attention deficit/hyperactivity disorder in the elementary school of Yasouj city. A simple random sampling method was used to select the statistical sample. In this way, 100 students were randomly selected from among the students with attention deficit/hyperactivity disorder in the elementary school of Yasouj city. To analyze the obtained data, SPSS 25 software was used in three parts: descriptive analysis (frequency of data, percentage of frequency of data, standard deviation and mean), inferential analysis (correlation) and regression analysis.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Basic psychological needs, hexaco personality dimensions, academic adjustment, students, attention deficit/hyperactivity disorder.
- صفحات : 30-40
-
دانلود فایل
( 557.66 KB )