-
آرشیو :
نسخه پاییز 1402 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
12073
-
موضوع :
سایر شاخه های روانشناسی
-
نویسنده/گان :
| لیلی ابولی زاده فرد، علی پولادی ریشهری، زهرا بی باک
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت¬های مثبت اندیشی امید آفرین اسنایدری بر خوش¬بینی و کاهش تنیدگی در مادران دارای کودکان ناتوانی یادگیری شهر بندرلنگه انجام گرفت. طرح کلی این پژوهش با توجه به اهداف و ماهیت پژوهش یک طرح نیمه آزمایشی از نوع پیش¬آزمون - پس¬آزمون همراه با گروه کنترل است. بدین منظور از بین همه مادران دارای کودکان ناتوان یادگیری شهرستان بندرلنگه که تعداد آنها 135 نفر بودند و از این میان 60 نفر به شکل نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه (30 نفره) آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه های خوش¬بینی شییر و کارور (1994) و پرسشنامه شاخص تنیدگی والدینی (PSI) آبیدین (1991) بود. نتایج تحلیل نشان داد که آموزش مهارت های مثبت اندیشی امید¬آفرین اسنایدری بر خوش بینی مادران دارای کودکان ناتوانی یادگیری تاثیر دارد. میزان خوش¬بینی مادران دارای کودکان ناتوانی یادگیری که برنامه آموزشی مهارت های مثبت اندیشی امید آفرین اسنایدری را دریافت کردند بیشتر از مادرانی است که این آموزش را دریافت نکردند. بنابراین می-توان نتیجه گرفت که مهارت¬های مثبت اندیشی می¬تواند در ایجاد خوش بینی و کاهش تنیدگی موثر باشد.
-
لیست منابع :
[1] استورا، جین بنجامین. (1377) تنیدگی یا استرس، بیماری جدید تمدن. مترجم: دادستان، پریرخ. انتشارات رشد. تهران.
[2] بهاروند؛ ایمان، سودانی؛ منصور، عباسپور؛ ذبیح الله(1398).«اثربخشی آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تعارض والد-فرزند و قلدری در نوجوانان مادر سرپرست».مجله روانشناسی خانواده.دوره (6).شماره(1)
[3] دادستان، پریرخ، حسن¬آبادی، حمیدرضا، احمدی ازغندی، علی(1385). تنیدگی والدینی وسلامت عمومی؛ فصلنامه روانشناسان ایرانی، سال دوم،شماره 7.
[4] رسولی جزی؛ ف، عارفی؛ م(1396)تاثیر واقعیت درمانی گروهی بر بار روانی مادران دارای کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری. مجله پرستاری کودکان.
[5] رضازاده مقدم؛ سونه، خدابخشی کولایی؛آناهیتا، حمیدی پور؛ رحیم، ثناگو؛ اکرم(1397). «اثربخشی روانشناسی مثبت نگر بر امید و تاب آوری مادران دارای کودکان ناتوانی ذهنی». نشریه روان پرستاری. تابستان 1397. دوره(6) شماره(3).
[6] شیخ الاسلامی؛ علی، رمضانی؛ شکوفه(1398). «اثربخشی امید درمانگری گروهی مبتنی بر نظریه اسنایدر بر کیفیت زندگی مردان با ناتوانی جسمی- حرکتی». مجله علوم روانشناختی. دوره هجدهم. شماره 75.
[7] قدم پور؛ عزت الله، رادمهر؛ پروانه، یوسف وند؛ لیلا.(1395). «تاثیر آموزش گروهی مبتنی بر نظریه امید اسنایدر بر میزان اشتیاق و سرسختی تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه اول». پژوهش های تربیتی.پاییز و زمستان 95.شماره 33.
[8] قراشی، ک؛ سرندی، پ؛ و فرید، ا(1392) مقایسه میزان استرس و رضایت مندی زناشویی در والدین کودکان کم شنوا و عادی. شنوایی شناسی، 22(1 ،)24-18.
[9] مگیار- موئی، جینیا. ال(2009 ) فنون روانشناسی مثبت گرا. ترجمه فرید براتی سده، (1391)چاپ اول، تهران: انتشارات رشد.
[10] نامجویان شیرازی، ف؛ و کشاورز، ر. (1392) بررسی مقایسه¬ای میزان شدت فشار روانی و رضایت زناشویی بین مادران کودکان عقب مانده ذهنی تربیت پذیر نسبت به مادران کودکان عادی. زن و جامعه، 4(4 ،)146-129
[11] نریمانی؛ محمد، هدایت؛ سعیده(1399). «اثربخشی آموزش گروهی مبتنی برنظریه امید اسنایدر بر میزان ثبات قدم و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان». مجله روانشناسی و روان پزشکی شناخت.سال هفتم.شماره(3).
[12] Abbeduto, L., Brady, N., & Kover, S. T. (2007). Language development and fragile X syndrome: Profiles, syndrome‐specificity, and within‐ syndrome differences. Mental retardation and developmental disabilities research reviews, 13(1), 36-46.
[13] Abidin , R.R. Solis , M.L (1991). The Spanish version parenting stress index : A psychometric study. journal of clinical child psychology. vol 20. No 4. 372-378
[14] Al-Yagon, M. (2015). Fathers and mothers of children with learning disabilities: Links between emotional and coping resources. Journal of Learning Disability Quarterly, 38, 112-128.
[15] American Psychiatric Association. (2013). disorders (5th Ed). Washington, DC: Auteurs.
[16] Brabcová, D., Zárubová, J., Kohout, J., Jošt, J., & Kršek, P. (2015). Effect of learning disabilities on academic self-concept in children with epilepsy and on their quality of life. Research in Developmental Disabilities, 45, 120-128.
[17] Bryant, F.B & Cvengros, J. A (2004). Distinguishing hope and optimism: Two sides of a coin, or two separate coins? Journal of Social and Clinical Psychology, 23, 273-302.
[18] Burgdorf, V., Szabó, M.D., & Abbott, M.J. (2019). The Effect of Mindfulness Interventions for Parents on Parenting Stress and Youth Psychological Outcomes: A Systematic Review and MetaAnalysis. Front. Psychol.10,1336.
[19] Carver, C. S., Scheier, M. F., & Segerstrom, S. C. (2010). Optimism. Clinical Psychology Review, 30(7), 879–889
[20] Chi, L. C., & Xu, H. X. (2018). Parenting Stress and its Associated Factors among Parents Working in Hospitality and Services Industries of Macau. J Tourism Hospit, 7(3), 362
[21] Deater-Deckard, K., Li, M., and Bell, M. A. (2016). Multifaceted emotion regulation, stress and affect in mothers of young children. Cogn. Emo, 30, 444– 457.
[22] Deater-Deckard, K. (2008). Parenting stress. Yale University Press. Del Fierro Avil, J. (2017). Stress and Marital Satisfaction of Parents with Children with Fragile X Syndrome. Dissertation for the Degree of Doctor of Philosophy Clinical Psychology, Walden University.
[23] Dyson, L. (2010). Unanticipated effects of children with learning disability on their families. The Journal of Learning Disability Quarterly, 33, 43-55.
[24] Jackson, A. P., & Choi, J. K. (2018). Parenting Stress, Harsh Parenting, and Children’s Behavior. J Family Med Community Health, 5(3), 1150.
[25] Klausner, E., Snyder, C.R. and cheavens, J. (2021). "A hope-based group treatment for depressed older adult outpatienst's, in G.M. Williamson,
[26] Larcan, R., & Cuzzocrea, F. (2011). Funzionamento della famiglia e sviluppo psico-sociale dei fratelli di individui con disabilità intellettive. Psicologia Clinica Dello Sviluppo, 15 , 123-153.
[27] Lau, S., Kubiak, T., Burchert, S., Goering, M., Oberlnder, N., Vonsab, S., Selle, M & Hiemisch, A. (2014). Disentangling the effects of optimism and attributions on feelings of success. Personality and Individual Differences, 56, 78–82.
[28] Liu, X., Lin, X., Heath, M. A., Zhou, Q., Ding, W., & Qin, S. (2018). Longitudinal linkages between parenting stress and oppositional defiant disorder (ODD) symptoms among Chinese children with ODD. Journal of Family Psychology, 32(8), 1078– 1086.
[29] Long, A. C. J. (2009). Parenting stress and social support in families with children withfragile X syndrome: A comparison of mothers and fathers (Doctoral dissertation). Available from ProQuest Dissertations & Theses Full Text database. (UMI No. 3366376).
[30] McMahon, C. A., & Meins, E. (2012). Mind-mindedness, parenting stress, and emotional availability in mothers of preschoolers. Early Childhood Research Quarterly, 27 (2), 245–252.
[31] Mills-Koonce, W. R., Appleyard, K., Barnett, M., Deng, M., Putallaz, M., & Cox, M. (2011). Adult attachment style and stress as risk factors for early maternal sensitivity and negativity. Infant Mental Health Journal, 32(3), 277–285
[32] Nijssens, L., Bleys, D., Casalin, S., Vliegen, N., & Luyten, P. (2018). Parental Attachment Dimensions and Parenting Stress: The Mediating Role of Parental Reflective Functioning. Journal of Child and Family Studies, 27(6), 2025 – 2036.
[33] Robinson, M., and Neece, C. L. (2015). Marital satisfaction, parental stress, and child behavior problems among parents of young children with developmental delays. J. Mental Health Res. Intellect. Disabil, 8, 23–46.
[34] Robledo-Ramón, P., & Garcia-Sánchez, J. N. 2012). Perceptions of the situation of families with children with learning disabilities and ADHD. International Journal for Research in Learning Disabilities, 1, 55-78.
[35] Scheier, M. F., & Carver, C. S. (1985). Optimism, coping, and health: Assessment and implications of generalized outcome expectancies. Health Psychology, 4, 219- 247
[36] Schrank B, Riches S, Coggins T, Rashid T, Tylee A, Slade M. WELLFOCUS PPT - modified positive psychotherapy to improve well-being in psychosis: study protocol for a pilot randomised controlled trial. Trials. 2014;15:203. doi: 10.1186/1745-6215-15-203 pmid: 24888479
[37] Sin, N. L., & Lyubomirsky, S. (2009). Enhancing well-being and alleviating depressive symptoms with positive psychology interventions: A practicefriendly meta-analysis. Journal of Clinical Psychology, 65 (5), 467-487
[38] Snyder, C.R., Yamhure, L. C. (2000). Heartland Forgiveness Scale. Unpublished manuscript, University Kansas, Lawrence.
[39] Snyder, C.R. Handbook of hope: therapy, measures, and applications. USA: Academic Press; 2000.
[40] Snyder CR, & Lopez SL. (2007). Positive psychology: The scientific and practical explorations of human strengths. Sage publications, Thousand oaks', London, New Delhi
[41] Takahashi, M., Adachi, M., Takayanagi, N., … Nakamura, K. (2017). Coordination aldifficulties in preschool-aged children are associated with maternal parenting stress: A communitybased cross-sectional study. Research in Developmental Disabilities, 70, 11-21.
[42] Uliaszek AA, Rashid T, Williams GE, Gulamani T. Group therapy for university students: A randomized control trial of dialectical behavior therapy and positive psychotherapy. Behav Res Ther. 2016;77:78-85. doi: 10.1016/j.brat.2015 12.003 pmid: 26731172
[43] Venta, A., Velez, L., and Lau, J. (2016). The role of parental depressive symptoms in predicting dysfunctional discipline among parents at high-risk for child maltreatment. J. Child Family Stud, 25, 3076–3082.
[44] Yee Ho, M., Cheung, F.M., & Cheung, S.F. (2010). The role of meaning in life and optimism in promoting well-being. Personality and Individual Differences,48, 658–663.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
آموزش، مهارت مثبت اندیشی، امیدآفرین اسنایدری، خوش بینی، کاهش تنیدگی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The aim of this study was to investigate the effectiveness of Snyder's hopeful positive thinking skills training on optimism and stress reduction in mothers with children with learning disabilities. This study was a quasi-experimental study with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of this study included all mothers with children with learning disabilities in Bandar Lengeh, whose number is 135, of which 60 were selected by available sampling in a group of 30 experimental group and a group of 30 control group. The experimental group received Snydery (1999) Positive Thinking Skills Training in 8 sessions of 90 minutes. Both experimental and control groups completed the Sheer et al. (1994) optimism questionnaire and the Abidin parenting stress index (PSI) (1991). Findings showed: Snyder's hopeful positive thinking skills training program has an effect on the optimism of mothers with children with learning disabilities. Optimism among mothers of children with learning disabilities who received Snyder's hopeful positive thinking skills training program is higher than mothers who did not.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
teaching Snyder's hopeful positive thinking skills, optimism, stress reduction, children with learning disabilities.
- صفحات : 95-114
-
دانلود فایل
( 736.52 KB )