-
آرشیو :
نسخه بهار1404 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
14114
-
موضوع :
سایر شاخه های روانشناسی
-
نویسنده/گان :
| عاطفه رحیمی، محمد عارف قانع، مهدیه شفیع نادری، محمد حسن علی کمالی دولت آبادی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین بلوغ اجتماعی و قلدری تحصیلی در دانشآموزان پسر با والدین بدسرپرست در مناطق کم برخوردار شهر یزد انجام شد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی با روش توصیفی-همبستگی و رویکرد کمّی بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر با والدین بدسرپرست در سال تحصیلی 1402-1403 بود که از میان آنها 130 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه بلوغ اجتماعی رائو(1986) و پرسشنامه قلدری(1995) در مدارس جمع آوری شد و با استفاده از روشهای آماری همبستگی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین بلوغ اجتماعی و قلدری تحصیلی رابطه معکوس و معناداری وجود دارد(r=0/25، p
-
لیست منابع :
[1] شیخ الاسلامی, علی, سلیمانی, اسماعیل, محرم زاده, هنگامه. اثربخشی آموزش حل مسئلۀ اجتماعی بر سازگاری و خودکارآمدی دانشآموزان زورگو. فصلنامه روان شناسى تربيتى, ١٣٩٧;١٤(٤٧): ٤٩-٧٣. (شیخ الاسلامی، 1397)
[2] گلستان جهرمی, فاطمه, شهنی ییلاق, منیجه, بهروزی, ناصر, امیدیان, مرتضی. (١٣٩٦). بررسی تأثیر آموزش برنامه پیشگیری از قلدری بر سازگاری، همدلی و قلدری دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه شهر اهواز. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری, ٥(٨),١٨٣-٢٠٤.(جهرمی و همکاران، 1395)
[3] نجاری, مسعود, جدیدی, هوشنگ, مرادی, اميد, کریمى, كيومرث. (١٣٩٧). تدوين برنامه آموزشی سازكارى اجتماعی و اثربخشى آن بر میزان قلدری دانشآموزان پسر. پزوهشهای روانشناسی اجتماعی, ٨(٢٩), ٤٣-٥٨. (نجاری و همکاران، 1397)
[4] Bordhan, S. (2015). Role of social maturity in academic achievement of high school students. International Journal of Applied Research, 1(7), 44-46.Narrative citations :بوردهان(2015)
[5] Callard, F. (2024). Towards a critical‐conceptual analysis of ‘research culture’. Area, 56(2), e12905. Narrative citations:کالارد(2024)
[6] Camodeca, M., & Nava, E. (2022). The long-term effects of bullying, victimization, and bystander behavior on emotion regulation and its physiological correlates. Journal of interpersonal violence, 37(3-4), NP2056-NP2075. Narrative citations: کامودکا و ناوا(2021)
[7] Fatkhiati, Fatkhiati. (2023). (9) Bullying Dalam Perspektif Psikologi Pendidikan. doi: 10.22373/pjp.v12i3.20235 Narrative citations: فتخیانی(2023)
[8] Gaffney, H., Ttofi, M. M., & Farrington, D. P. (2021). Effectiveness of school‐based programs to reduce bullying perpetration and victimization: An updated systematic review and meta‐analysis. Campbell systematic reviews, 17(2), e1143. Narrative citations: گفنی و همکاران(2021)
[9] Hecker, T., Boettcher, V. S., Landolt, M. A., & Hermenau, K. (2019). Child neglect and its relation to emotional and behavioral problems: A cross-sectional study of primary school-aged children in Tanzania. Development and psychopathology, 31(1), 325-339. Narrative citations: هکر و همکاران(2019)
[10] Kislyuk, Z., & Kalaur, S. (2024). THE DIAGNOSTICS OF FORMATION OF SOCIAL MATURITY AND SOCIAL RESPONSIBILITY IN STUDENTS OF MEDICAL COLLEGE. Вісник науки та освіти, (5 (23)). Narrative citations: کیسلیوک(2024)
[11] M., Gerin., Essi, Viding., V., Puetz., Diana, J., N., Armbruster-Genç., G., Rankin., Eamon, McCrory. (2023). (1) Atypical Interpersonal Problem-Solving and Resting-state Functional Connectivity in Adolescents with Maltreatment Experience.. Current Neuropharmacology, doi: 10.2174/1570159x22666231002145440 Narrative citations: گرین(2023)
[12] Moon, H., & Lee, S. (2020). Moderating effects of socio‐ecological factors on the relationship between adolescent exposure to media violence and attitudes towards school bullying. Journal of Advanced Nursing, 76(11), 2921-2932. Narrative citations: (2020)مون و لی
[13] P., Anitha., A., Umesh, Samuel, Jebaseelan. (2017). (9) Study on Social Maturity of the Adolescent College Students in Colleges at Tiruchirappalli. Research on humanities and social sciences, Narrative citations: انیتا(2017)
[14] Sabet, S., & Khayatan, F. (2023). Predicting traditional and cyber bullying based on identity styles and emotional maturity in adolescents in Isfahan. Journal of School Psychology, 11(4), 30-42. https://doi.org/10.22098/jsp.2023.2047 Narrative citations: ثابت و خیاطان(2023)
[15] Smith, P. K., & Robinson, S. (2019). How does individualism-collectivism relate to bullying victimisation? International journal of bullying prevention, 1, 3-13. Narrative citations: اسمیت و همکاران(2019)
[16] Tabitha, K., L., Coates. (2024). (6) Academic abuse: A conceptual framework of the dimensions of toxic culture in higher education and the impact on the meaning of work. Higher Education Quarterly, doi: 10.1111/hequ.12536 Narrative citations: تابیتا(2024)
[17] Tucker, M. C., Rodriguez, C. M., & Baker, L. R. (2017). Personal and couple level risk factors: Maternal and paternal parent-child aggression risk. Child abuse & neglect, 69, 213-222. Narrative citations: تاکر و همکاران(2017)
[18] Valerii, Radul. (2023). (1) Social maturity – the quality of personality development. Соціальна робота та соціальна освіта, doi: 10.31499/2618-0715.1(10).2023.282285 Narrative citations: والری(2023)
[19] Vera, Sisserian. (2024). (2) The Relationship of Bullying to Several Academic Variables. doi: 10.62811/th.0009 Narrative citations: ورا(2024)
[20] Z, Haslam., Emily, Taylor. (2022). (5) The relationship between child neglect and adolescent interpersonal functioning: A systematic review.. Child Abuse & Neglect, doi: 10.1016/j.chiabu.2022.105510 Narrative citations: هسلام(2022)
-
کلمات کلیدی به فارسی :
بلوغ اجتماعی، قلدری تحصیلی، دانشآموزان بد سرپرست.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
This study aimed to investigate the relationship between social maturation and academic bullying in male students with abusive parents in underprivileged areas of Yazd city. The present study was an applied study with a descriptive-correlational and quantitative method. The statistical population included male students with abusive parents in the academic year 1402-1403, from whom 130 were selected through purposive sampling Data were collected in schools using Rao's Social Maturity Questionnaire (1986) and Bullying Questionnaire (1995) and were analyzed using correlational statistical methods. The results showed that there is an inverse and significant relationship between social maturity and academic bullying (r=0.25, p
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Social maturity, academic bullying, Abusive students.
- صفحات : 33-42
-
دانلود فایل
( 476.56 KB )