-
آرشیو :
نسخه بهار1404 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
14109
-
موضوع :
سایر شاخه های روانشناسی
-
نویسنده/گان :
| مریم عالی ده چناری، محمد زارع نیستانک
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف پژوهش، تعیین اثربخشی درمان فراتشخیصی بر اجتناب شناختی و تنظیم شناختی هیجان دانش¬آموزان متوسطه دارای اختلال اضطراب اجتماعی بود. روش پژوهش نیمه¬تجربی با طرح پیش¬آزمون-پس¬آزمون و مرحله پیگیری 2ماهه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش¬آموزان دختر متوسطه دوم دارای اختلال اضطراب اجتماعی ناحیه2 شهر اصفهان در سال 1403 بودند. جهت انتخاب نمونه از روش نمونه¬گیری هدفمند استفاده شد. بر این اساس، از بین دانش-آموزان دختر متوسطه دوم دارای اختلال اضطراب اجتماعی، 30 نفر انتخاب شده و به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش و گنترل 15 نفره گمارش شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج (2001) و اجتناب شناختی سکستون و داگاس (2004) بود که در سه مرحله پیش¬آزمون-پس¬آزمون و پیگیری بر روی گروه¬ها اجرا شد. گروه آزمایش درمان فراتشخیصی بارلو را در 9 جلسه 90 دقیقه¬ای و یکبار در هفته دریافت کردند و گروه کنترل پس از اجرای پیشآزمون در انتظار درمان قرار گرفتند. داده¬ها با استفاده از نرمافزار SPSS و تحلیل واریانس با اندازه¬گیری تکراری مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد درمان فراتشخیصی بر اجتناب شناختی و تنظیم شناختی هیجان دانش¬آموزان متوسطه دارای اختلال اضطراب اجتماعی اثربخش بود و اثر درمان در طول زمان ماندگار بود (01/0 ≥ P).
-
لیست منابع :
[1] ابراهیمی، معصومه، شهابیزاده، فاطمه، اسماعیلی، علیاکبر و آهی، قاسم. (۱۴۰۰). تعیین اثربخشی درمان مبتنیبر کارآمدی هیجانی بر نظام شناختی معیوب (عدم تحمل بلاتکلیفی و اجتناب تجربهای) و تحمل پریشانی پرستاران مضطرب. مجله مطالعات ناتوانی، ۱۱(1)، ۸۱-9۱.
[2] باقری فرد، فاطمه، کاظمیان مقدم، کبری، صفرزاده، سحر و بهاری، فرشاد. (1402). مقایسه اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه و امید درمانی بر فعالیتهای خودمراقبتی و اجتناب شناختی-رفتاری در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2. تحقیقات علوم رفتاری، 21(2)، 200-214.
[3] بساک نژاد، سودابه، زرگر، یدالله و حاتمی سربرزه، معصومه. (1392). اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری بر درآمیختگی فکر- عمل. پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری، 3(1)، 45-59.
[4] پورصالح، عطیه، حمید، نجمه و داوودی، ایران. (1399). اثربخشی آموزش ذهن شفقت ورز بر علایم اختلال اضطراب اجتماعی و سرمایههای روان شناختی دانشجویان دختر دارای اختلال اضطراب اجتماعی. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار))، 14(56)، 83-94.
[5] حاتمیان، پیمان، رسول زاده طباطبایی، کاظم، آزادفلاح، پرویز و حسنی، جعفر. (1401). درمان فراتشخیصی تنظیم هیجان متناسب با فرهنگ ایرانی. فرهنگ و ارتقای سلامت، 6(3 )، 529-539.
[6] عسکری، زهرا و زندکریمی، غزال. (1401). اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه بر خطاهای شناختی، نشخوارفکری و اجتناب شناختی در مبتلایان به اختلال اضطراب اجتماعی (مطالعه موردی). مجله روانشناسی بالینی، 14(4)، 65-76.
[7] عطارد، نسترن، میکاییلی، نیلوفر، مهاجری اول، نسترن و وجودی، بابک. (1395). اثر درمان فراتشخیصی یکپارچه بر اختلالات اضطرابی و افسردگی همایند: طرح تک موردی. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، 4(4)، 54-62.
[8] فیروزی، منیژه و بیرانوندی، مهتاب. (1397). اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه بر تنظیم شناختی هیجان بیماران قلبی-عروقی. یافته، 20(2)، 93-102.
[9] قوتی، عاطفه، دلربا، مینا، آهوان، مسعود، آقامحمدیان، حمیدرضا و فرنوش، مریم. (1401). اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه بر اضطراب، نشخوار فکری و سلامت روان در فرزندان شاهد و ایثارگر. مطالعات روانشناختی، 18 (3)، 105-118
[10] نرگسی، فریده، فتحی آشتیانی، علی، داوودی، ایران و اشرفی، عماد. (1398). اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه بر حساسیت اضطرابی, تحمل پریشانی و علائم وسواسی-اجباری در افراد دچار اختلال وسواسی اجباری. دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)، 26(2)، 49-66.
[11] نصری، مریم، احدی، حسن و درتاج، فریبرز. (1397). اثربخشی درمان فراتشخیصی بر نشخوار فکری و اجتناب شناختی در بیماران دیابتی. مطالعات روان شناختی، 14(2)، 41-57.
[12] Abedzadeh Ymi, M., Jajarmi, M., & Hojjat, K. (2021). The Causal Model of Depression among Patients Suffering from Multiple Sclerosis based on the Brain-Behavioral Systems, with the Role of the Cognitive Flexibility Mediation and Cognitive Avoidance. Health Psychology, 10(37), 45-64.
[13] Ahmed, F. M., & Baker, M. H. (2023). Social phobia among student university. QALAAI ZANIST JOURNAL, 8(4), 974-1000.
[14] Alomari, N. A., Bedaiwi, S. K., Ghasib, A. M., Kabbarah, A. J., Alnefaie, S. A., Hariri, N., ... & Altowairqi, F. M. (2022). Social anxiety disorder: Associated conditions and therapeutic approaches. Cureus, 14(12).
[15] Asarnow, J. R., Berk, M. S., Bedics, J., Adrian, M., Gallop, R., Cohen, J., ... & McCauley, E. (2021). Dialectical behavior therapy for suicidal self-harming youth: Emotion regulation, mechanisms, and mediators. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 60(9), 1105-1115.
[16] Barlow, D. H., Ellard, K. K., & Fairholme, C. P. (2011). Unified protocol for transdiagnostic treatment of emotional disorders: Workbook. Oxford University Press.
[17] Chen, L., Liu, X., Weng, X., Huang, M., Weng, Y., Zeng, H., ... & Chen, C. (2023). The emotion regulation mechanism in neurotic individuals: The potential role of mindfulness and cognitive bias. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(2), 896.
[18] Cuijpers, P., Miguel, C., Ciharova, M., Ebert, D., Harrer, M., & Karyotaki, E. (2023). Transdiagnostic treatment of depression and anxiety: a meta-analysis. Psychological Medicine, 53(14), 6535-6546.
[19] Fathi, J., Greenier, V., & Derakhshan, A. (2021). Self-efficacy, reflection, and burnout among Iranian EFL teachers: the mediating role of emotion regulation. Iranian Journal of Language Teaching Research, 9(2), 13-37.
[20] Grossman, R. A., & Ehrenreich-May, J. (2020). Using the unified protocol for transdiagnostic treatment of emotional disorders with youth exhibiting anger and irritability. Cognitive and Behavioral Practice, 27(2), 184-201.
[21] Horigome, T., Kurokawa, S., Sawada, K., Kudo, S., Shiga, K., Mimura, M., & Kishimoto, T. (2020). Virtual reality exposure therapy for social anxiety disorder: a systematic review and meta-analysis. Psychological medicine, 50(15), 2487-2497.
[22] Rapee, R. M., McLellan, L. F., Carl, T., Trompeter, N., Hudson, J. L., Jones, M. P., & Wuthrich, V. M. (2023). Comparison of transdiagnostic treatment and specialized social anxiety treatment for children and adolescents with social anxiety disorder: A randomized controlled trial. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 62(6), 646-655.
[23] Rose, G. M., & Tadi, P. (2022). Social anxiety disorder. In StatPearls [Internet]. StatPearls Publishing.
[24] Sakiris, N., & Berle, D. (2019). A systematic review and meta-analysis of the Unified Protocol as a transdiagnostic emotion regulation based intervention. Clinical psychology review, 72(4), 101-123.
[25] Sauer-Zavala, S., Bentley, K. H., Steele, S. J., Tirpak, J. W., Ametaj, A. A., Nauphal, M., ... & Barlow, D. H. (2020). Treating depressive disorders with the Unified Protocol: A preliminary randomized evaluation. Journal of Affective Disorders, 264, 438-445.
[26] Schaeuffele, C., Schulz, A., Knaevelsrud, C., Renneberg, B., & Boettcher, J. (2021). CBT at the crossroads: The rise of transdiagnostic treatments. International Journal of Cognitive Therapy, 14, 86-113.
[27] Stellern, J., Xiao, K. B., Grennell, E., Sanches, M., Gowin, J. L., & Sloan, M. E. (2023). Emotion regulation in substance use disorders: A systematic review and meta‐analysis. Addiction, 118(1), 30-47.
[28] Talkovsky, A. M., Green, K. L., Osegueda, A., & Norton, P. J. (2017). Secondary depression in transdiagnostic group cognitive behavioral therapy among individuals diagnosed with anxiety disorders. Journal of anxiety disorders, 46, 56-64.
[29] Tavakoli, M. (2022). The Relationship between Emotional Regulation and Aggression in Students. Journal of Psychology New Ideas, 14(18), 1-10.
[30] Wang, Q. Q., Fang, Y. Y., Huang, H. L., Lv, W. J., Wang, X. X., Yang, T. T., ... & Zhang, Y. H. (2021). Anxiety, depression and cognitive emotion regulation strategies in Chinese nurses during the COVID‐19 outbreak. Journal of Nursing Management, 29(5), 1263-1274.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
فراتشخیصی، اجتناب شناختی، تنظیم شناختی هیجان، اضطراب اجتماعی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The aim of the research was to determine the effectiveness of transdiagnostic treatment on cognitive avoidance and cognitive emotion regulation in high school female students with social anxiety disorder. The research method was quasi-experimental with a pretest-posttest design and a 2-month follow-up stage. The statistical population included all female high school students with social anxiety disorder in District 2 of Isfahan city in the year 2024. Purposeful sampling was used to select the sample. Accordingly, 30 female high school students with social anxiety disorder were selected and randomly assigned into two groups of 15 participants each: experimental and control groups. The research instruments were the Emotion Regulation Questionnaire by Garnefski and Kraaij (2001) and the Cognitive Avoidance Questionnaire by Sexton and Douglas (2004), which were administered in three stages: pretest, posttest, and follow-up. The experimental group received Barlow’s transdiagnostic treatment in 9 weekly sessions of 90 minutes each, while the control group was placed on a waiting list after the pretest. Data were analyzed using SPSS software and repeated measures ANOVA. The results showed that transdiagnostic treatment was effective on cognitive avoidance and cognitive emotion regulation in high school students with social anxiety disorder, and the treatment effect was maintained over time (P ≤ 0.01).
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Trans Diagnostic, Cognitive Avoidance, Cognitive Emotion Regulation, Social Anxiety.
- صفحات : 87-97
-
دانلود فایل
( 584.67 KB )