-
آرشیو :
نسخه پاییز 1404
-
کد پذیرش :
14144
-
موضوع :
سایر شاخه های روانشناسی
-
نویسنده/گان :
| زینب بندری
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از اجرای این پژوهش بررسی میزان رابطه انسجام خانواده،خودتنظیمی وبخشش با خودکارآمدی در دانشجویان متأهل دانشگاه پیام نور رامشیربود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان متأهل دانشگاه پیام نور رامشیربود که از میان آنها تعداد 200 نفر در با روش نمونه گیری تصادفی مرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامه انسجام خانواده (سامانی،1381)،خودتنظیمی (بوفارد،1995)، بخشش (ری و همکاران،2001 )وخودکارآمدی (شرر،1982)در مورد آنان به اجرا درآمد. این پژوهش از نوع همبستگی بوده و نتایج این پژوهش در سطح خطای 05/0 نشان داد که بین انسجام خانواده،خودتنظیمی وبخشش با خودکارآمدی رابطه مثبت و معناداری وجوددارد. نتایج رگرسیون نشان داد بین انسجام خانواده،خودتنظیمی وبخشش با خودکارآمدی رابطه چندگانه وجود دارد و خود تنظیمی بهترین پیشبینی کننده خودکارامدی دانشجویان بود.
-
لیست منابع :
[1] اکبری، محمد؛ گلپرور، محسن و کامکار، منوچهر(1387) رابطه اعتماد بین فردی، خودکارآمدی، پایبندی مذهبی و بخشش با باورهای دنیای عادلانه توزیعی و رویهای، نشریه دانش و پژوهش در روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان(اصفهان)، شماره 35و 36، بهار و تابستان 1387، صص53-80.
[2] بیابانگرد، اسماعیل(1372) روان شناسی تربیتی(روان شناسی آموزشی و یادگیری)، تهران: انتشارات ویرایش.
[3] جبلی، امجد(1384) رابطه سبک مقابله با خود تنظیمی در یادگیری و مقایسه آن در دانش آموزان دختر و پسرسال سوم سوم راهنمایی در مناطق 7 و8، پایاننامه کارشناسی ارشد، واحد تهران-مرکز.
[4] جمشیدی، بهنام؛ رزمی، محمدرضا؛ حقیقت، شهربانو و سامانی، سیامک(1394) رابطه انسجام و انعطافپذیری خانواده با کمالگرایی، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال چهاردهم، شماره 2، تابستان 1387، صص199-205.
[5] چناری، سمیرا و یوسفی، فریده(1393) ابعاد خودکارآمدی نوجوانان در گونههای مختلف خانواده در مدل بافتنگر فرآیند و محتوای خانواده، نشریه روشهای مدلهای روانشناختی، سال پنجم، شماره هجدهم، زمستان1393، صص1-24.
[6] حسین چناری، مسعود و کیانی، رسول(1387) رابطه برخی متغیرهای جمعیت شناختی با خودکارامدی دانش آموزان در تعامل اجتماعی با همسالان، مجله روانپزشکی و روانشناسی ایران، شماره 14،2، صص191-184.
[7] زارع، مریم؛ و سامانی، سیامک (1387) بررسی نقش انعطاف پذیری و انسجام خاانواده در هدف گرایای فرزندان، خانواده پژوهی، 17-36.
[8] ساماني، سيامك(1381) مدل علي براي همبستگي خانوادگي-استقلال عاطفي و سازگاري. پاياننامه دكتري روانشناسي تربيتي .دانشگاه شيراز.
[9] سعیدی پور، بهمن؛ معصومی فرد، مرجان و معصومی فرد، میترا(1392) بررسی یادگیری منبع کنترل، سبکهای یادگیری و خودتنظیم با موفقیت تحصیلی دانشجویان دورههای آموزش بر خط، دو فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه شاهد، سال بیستم، دوره جدید، شماره 2، بهار و تابستان 1392، صص19-38.
[10] کدیور، پروین(1380)، بررسی خودکارآمدی، خودگردانی و هوش در پیشرفت درسی دانش آموزان به منظورالگویی برای یادگیری بهینه پژوهشکده تعلیم تربیت.
[11] معنوی، شهاب الدین(1392) رابطه بین سبکهای فرزندپروری والدین و خودتنظیمی با خودکارامدی تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
[12] وفا، شیما(1391) رابطه بین باورهای خودکارآمدی معلم و ادراک دانش آموزان جو کلاس درس با راهبردهای خودتنظیمی یادگیری و مقایسه آن در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه مدارس تیزهوشان و عادی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
[13] Bandura A. Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman publication; 1997.
[14] -Lingren, H. G. (2003). Creating sustainable families. publishedby cooperative extension Institute of Agriculture andNatural Resources. University of
[15] Nebraska-Lincoln. Available on: www.ianr.unl.edu/pubs/family/.
[16] -Olson, D. H. (1999). Circumplex model of marital & family systems. Available on: http: www.lifeinnovations.com.
[17] -Rye, M., Loiacono, D.; Folck, C., Olszewski, B., Heim, T. and Madia, B.(2001). " Evaluation of the psychometric properties of two forgiveness scales" Journal of Current psychology; Fall, Vol. 20, Issue 3, 18p.
[18] -Tom B, Chong A, Kadirvelu A,Khoo Y. Parenting styles and self- efficacy of adolescents: Malaysian scenario. Global journal of human social Science. 2013; 12: 18- 25.
[19] -Victor, M., Bernat, H., Bernstien, A., & layne, E. (2007). Effects of parent and
[20] family characteristics on treatment outcome of anxious children. Journal of
[21] Anxiety Disorders, 21, 835- 848.
[22] -Webb JA, Baer PA. Influence of family disharmony and parental alcohol use on adolescent social skills, self-efficacy, and alcohol use. Addictive Behaviors. 1995; 20(1): 127-135.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
انسجام خانواده، خودتنظیمی، بخشش، خودکارآمدی
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The aim of this study was to examine the relationship between family cohesion, self-regulation, and forgiveness with self-efficacy among married students at Payame Noor University of Ramshir. The statistical population included married students of Payame Noor University of Ramshir, from whom 200 individuals were selected through multistage random sampling. The Family Cohesion Questionnaire (Samani, 2002), Self-Regulation Questionnaire (Bofard, 1995), Forgiveness Scale (Rey et al., 2001), and Self-Efficacy Scale (Sherer, 1982) were administered to the participants. This study was correlational in design. The results, at a significance level of 0.05, indicated a positive and significant relationship between family cohesion, self-regulation, forgiveness, and self-efficacy. Regression analysis showed a multiple relationship between family cohesion, self-regulation, forgiveness, and self-efficacy, with self-regulation being the strongest predictor of students' self-efficacy.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Family Cohesion – Self-Regulation – Forgiveness – Self-Efficacy
- صفحات : 1-11
-
دانلود فایل
( 770.25 KB )